Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam


Jak wiecie odpaliłem swoją 375l na biologu e1501 i mechaniaku aquael turbo 2000l.

Mam już plan na system narurowy, będzie prosty bo za wiele miejsca nie mam. Chciałbym:

wlot lub 2wloty + zawór + korpus 10cal 100mikro + zawór + pompa co grundfos +kranik + zawór + korpus 10cal 50mikro + zawór + korpus 20cal z matrixem lub AZOO ACTIVE FILTER + zawór + wylot.


Teraz mam kilka pytań bo nie mogłem doczytać się w innych postach:


Ad1. Czy jest jakaś zależność jeśli chodzi o wysokość pompy co do korpusów? Czy jest to bez znaczenia, wyżej, nizej czy na równi?

Ad2. Zależy mi na zrobieniu 2 wlotów, powiedzmy z korpusu 100mikro kolanko Y i 2 rury po obu stronach akwa. Czy ma ktoś coś podobnego? czy jest sens robienia? czy nie osłabi pompy? itp.

Ad3. Chcąc mieć biologa w 20cal to wrzucić po prostu matrixa i siła wody wymiesza all aż od spodu? czy zastosować trzeba byłoby rurkę wsadzoną jak sznurkowy która będzie ponacinana z dołu aby wszystko mieszało się od dołu?

Ad4. Skusiłem się na rury pex bo widzę w nich łatwy i dobry i szybki montaż tylko patrząc na złączki do nich to one mają jakby zwężenie (mniejsza średnica co rura). Czy na to nie patrzeć i bez problemu dawać pex, czy ma to duże znaczenie i bawić się w inny system łączeniowy?

Ad5. Są często na alledrogo oferty używanych pomp grundfos nowszych modeli. Czy warto kupić używaną czy dołożyć do nowej. Nie wiem jak to się ma do amortyzacji tych pomp, mało kto pisze ile była używana. Ewentualnie na co zwrócić uwagę, o co pytać sprzedawcę (choć on nie musi prawdy powiedzieć).


Dziękuję bardzo za pomoc bo już za w czasu oczekuję, że ktoś podoła mym (może banalnym) pytaniom;)

Opublikowano

1. Pompa jak najniżej żeby się nie zapowietrzała. Umieść ją też w pozycji zalecanej przez producenta.Np. zupełnie źle jest odpowietrznikiem do góry.

2. Wg mnie nie ma to sensu bo będziesz miał syf zalegający po środku. Zwykle wlot jest po jednej a wylot po drugiej stronie akwarium i tak kieruje się prąd wody. Nawet w dużych akwariach patrz Perez666.

3. Jeśli fluidyzacja to tylko doprowadzając wodę na dno. Chyba aarset ma to zrobione w taki sposób?

4. Warto mieć światło rury jak największe,chciaż w każdym korpusie masz zwężenie :) Wg mnie pex albo klejone i wstawione śrubunki na pewno przy pompie - gdyby,odpukać naciągnęła piasku. Resztę zrobiłem tak,że da się łatwo rozmontować chociaż mam instację zgrzewaną

5. te pompy są raczej nie do zamordowania i na pewno będą działać,ale te obecnie produkowane są o wiele bardziej energooszczędne

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ad2 - jeden wlot jeden wylot . Więcej zasysów jest bez sensu bo będą słabo zasysać. A na za sysie nie rób rurki z dziurkami nawierconymi tylko daj rurkę podobną do takiej jak masz na zasysach w kuble.

Ad3.Siła wody nie wymiesza musisz dac rurke jak w fbf. Idealnie pasuje rurka elektryczna 27mm. Nawierć ja od dołu na wysokość 4cm około 20-30 otworów 5mm.

Ad5. Nie kupował bym pompy używanej - nie znam jej pochodzenia. Oszczędność może byc złudna.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ad 1 pompa poniżej korpusów - bardzo łatwo odpowietrzyć po wymianie wkładów.


Ad 3 Ja mam w swoim zbiorniku (420l) korpus 10 cali Fbf który odpowiada za biologię i spisuje się znakomicie więc moim zdaniem korpus 20cali + matrix to niepotrzebny wydatek.

Rurka ma 2 wycięcia na przeciwko siebie w najniższym miejscu w kształcie odwróconej miseczki, oczywiście korpus podłączony w odwrotnym kierunku.


Ad 4 Pomyśl o pvc-u klejonym np Nibco. Klejenie to na prawdę nic trudnego.

Całą filtrację można podzielić na sekcje które można połączyć wężem elastycznym.


Ad5 Ja kupiłem właśnie pompę używaną ale zawsze trzeba mieć na uwadze, że nie wiadomo w jakim stanie uda nam się ją kupić.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Piterf ten korpus fbf masz w odwróconym kierunku? ja też muszę tak zrobić mając korpus 20cal i matrix lub siporax (dużo pozytywnych opinii)? Czy to tylko należy zrobić przy fbf-ie?

Opublikowano

Jeffil robiąc fbf ( czyli dając tą rurkę ) zawsze musisz zamontować odwrotnie korpus, co bys tam nie pakował piach , matrix czy purigen. Inaczej się nie da.

Opublikowano

Zarówno w fbf tak i w innych wypełnieniach które odpowiadają za biologię przepływ powinien być odwrócony. Woda przepływa wtedy przez całe złoże.

Ale pomyśl o Fbf-ie to spokojnie da radę w Twoim baniaczku.

Opublikowano

Dostalem zielone światło od żony na temat systemu narurowego pokazując jej różnicę w poborze prądu 45W to nie 18W:D Wystarczyło!


Super Koledzy już all wiem... Głupio się przyznać, niby czytałem ale sądziłem, że fbf odnosi się do nazwy korpusu z piachem jako biologa. Teraz wiem, że FBF to korpus podpięty odwrotnie i z rurką naciętą na samym dole... ale wstyd:)


Nie chcę piachu jako biologa bo trzeba do niego robić obejścia z regulacją przepływu wody i tego pilnować. Nie mam na to miejsca za bardzo a i (może z lenistwa) nie chcę zaglądać czy przepływ jest odpowiedni. Chcialbym wrzucić matrix lub siporax lub AZOO ACTIVE FILTER 4in1 i niech mieli do bólu;)


P.S. Ktoś może coś napisać o 3 rodzaju złożu bo nie znalazłem żadnych opinii na ten temat a jest promocja w akwarystyczny24


P.S. Ile mieści się złoża w korpusie 20cal? 2l wystarczy?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.