Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

CYNOTILAPIA ZEBROIDES RED TOP LIKOMA




Przygoda z tą prześliczną , a zarazem charakterną rybką zaczęła się jakieś 2 i pół roku temu, więc pokusiłem się o opis moich doświadczeń i obserwacji w/w ryby w moich akwariach.

PIELĘGNACJA

Cynotilapia zebroides red top Likoma ( wcześniejsza nazwa cynotilapia afra red top Likoma) jest to ryba stricto terytorialna , bardzo mocno związana z określonym miejscem w akwarium. Uniemożliwienie posiadania takiego miejsca będzie powodował silny stres , a za czym idzie brak jakże pięknego ubarwienia charakterystycznego dla tej grupy ryb. Zebriodes uwielbia wszelakie groty, szczeliny itp urządzenia dające schronienie dla terytorialnego samca. Potrafi kamień ułożony na piachu tak podkopać, aż utworzy sporej wielkości grotę(fot 5). Nie muszę tłumaczyć jak to może się skończyć w akwarium kiedy podkopany kamień poleci na szybę ;-). Zaznaczam, że samiec nie wykopuje sobie w ten sposób dołka tarliskowego jak inne cichlids tylko kopie grotę bo takową koniecznie potrzebuje do bytowania w akwarium.

Samiec podczas wybarwiania się wyszukuje sobie takie miejsce(grota) w akwarium obiera jako terytorium i silnie broni , ale nie robiąc krzywdy innym mieszkańcom akwarium. Jest to raczej obrona około 20cm terenu dokoła groty jak i samej groty (szczeliny) , jeżeli żaden intruz nie będzie w to miejsce wpływał to nie będzie nie niepokojony w innym miejscu w akwarium. Z moich obserwacji wynika, że każdy kto chce pielęgnować tego zebroidesa koniecznie musi mu stworzyć właśnie takie warunki w akwarium jak grota. W zamian hodowca będzie miał 24h na dobę pięknego i wybarwionego samca pilnującego swojego miejsca na ziemi ( foto 3 i 4 ). Układ ryb jaki posiadam i posiadałem to 1+4 , ale spokojnie można utrzymywać harem 1+3. Poniżej 3 samic bym nie schodził ponieważ samiec non stop chce podchodzić do tarła co dla jednej czy dwóch samic może źle się skończyć. Czy to ciągłymi zalotami lub inkubacja i brakiem regeneracji po niej. Mój samiec nie robi tego w jakiś mocno napastliwy sposób i nigdy nie skrzywdził, a tym bardziej nie zabił samicy. Jednakże taka sytuacja może mieć przełożenie właśnie na to, że harem składa się z czterech samic, przez co napastliwość samca rozkłada się na wszystkie samice. Do tarła dochodzi tylko i wyłącznie właśnie w grocie pilnowanej przez samca. Warto tak tworzyć grotę żebyśmy mieli podgląd na to co się dzieje w środku . Widok trącego się zebroidesa jest prześliczny.

Samica nie są terytorialne i nie dochodzi między nimi do większych utarczek. W zależności od nastroju posiadają one ubarwienie od szarego do jasnego szarego z przebłyskami niebieskiego metaliku na bokach ryby. Inkubują młode około 3 tygodni i podczas tego czasu bardzo rzadko ale jednak pobierają malutkie ilości pokarmu.


ŻYWIENIE


Zebroides jest rybą planktonożerną ale jak wynika z ostatnich opisów terytorialne samce są również peryfitonożerne. Z moich obserwacji wynika, że coś w tym może być ponieważ samiec bardzo ale to bardzo rzadko opuszcza swój rewir nawet podczas karmienia wypływa, żeby dosłownie złapać kilka granulek po czym znika z grocie. Pokarm jakim karmię swojego zebroidesa to NLS cichlid formula , NLS thera+. Wcześniej karmiłem go pokarmami OSI i Danichi. Była to mieszanka pokarmów dedykowanych dla roślinożerców jak i wszystkożerców. Raz , dwa razy w tygodniu podaję mrożonkę w postaci oczlika , larwy komarów jak i bardzo drobno posiekane krewetki.


POLECANA PRZEZE MNIE OBSADA Z ZEBROIDESEM


Mój samiec mimo swego terytorializmu jest bardzo spokojną rybą , która nigdy nie zrobiła krzywdy innej rybie. Jednakże dwóch samców zebroidesa nie zaryzykował bym w akwarium poniżej 120cm. Na pewno do w/w zebroidesa polecam p. maingano , p. saulosi ( w żaden sposób ,,pasiakowość" obu ryb wpływa na agresje wobec siebie ) , i. sprengae. Nawet średnio ślina ryba jaką jest m.chailosi żyje zgodnie z zebroidesem. Mając swój rewir w odległości 50cm Ważne żeby w akwarium nie było silnych terytorialnych ryb, które uniemożliwią naszemu zebroidesowi do objęcia swojego upragnionego terytorium(groty).


SAMIEC 9-10cm (fot 1)


1_DSC_5850.JPG


INKUBUJĄCA SAMICA 8-9cm (fot 2)


a8139800321a0bdegen.jpg


TERYTORIALNY SAMIEC ZNAJDUJĄCY SIĘ NAD SWOJĄ GROTĄ (fot 3 I 4)


8313ac6ae542dd9agen.jpg


7a5881385914b75cgen.jpg


SAMIEC KOPIĄCY GROTĘ (foto 5)


DSC_56382.jpg

  • Dziękuję 5
  • 1 rok później...
Opublikowano

Chłopaki Przekonaliście mnie do tej rybki :) nie wiem dlaczego, ale uważałam je za wredne i mordercze bestyjki (chyba przez te zębiska :D ) Mam Saulosa, Yellow i Socolofi w akwa 500l, są groty (dużo). I chociaż bardzo mi się podoba ta ryba, to bałam się, że mi wybije moje stadko :) Jak to człowiek może się pomylić patrząc jedynie na wygląd :D Dzięki Stan :*

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Podepne się do tematu

Posiadam 10 szt Cobue jak najlepiej rozróżnić płeć na co zwrócić największą uwagę podczas obserwacji i po jakim czasie od kupna myśleć o haremie ?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.