Jump to content

Zmiana z Holendra na Malawi


PanBrzoza

Recommended Posts

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów,

Do tej pory zajmowałem się akwarystyką roślinną, niestety ze względu na napływ obowiązków nie mam już czasu na regularne zabawy w pielęgnowanie roślinek. (wieczne walki z glonami, duże (40% - metoda EI) cotygodniowe podmiany z wodą RO, cotygodniowe przycinanie i wybieranie roślinek ). Stąd padł pomysł na zamianę akwarium w biotop Malawi.


Aktualny osprzęt mojego akwa:

Akwarium: 80x35x45cm 126 l

ŚWIETLENIE: 3x24 W T5 + odbłyśniki

FILTRACJA:

- HAGEN ELITE CRISTAL FLO 80

- filtr UV 11W


Oczywiście do tego butla co2, spiek ceramiczny, reduktor itd.


akwamini.jpg


Budżetem na zmianę jest to co uda mi się odzyskać sprzedając aparaturę co2 i ewentualnie filtr RO.


Jedyną roślinką jaką planuję mieć jest microsorium (choć widzę, że panuje opinia by w ogóle roślin nie było w malawi, więc może i skuszę się na brak roślin).


Teraz pytania:

1. Ile zostawić oświetlenia ? 1x24W, czy 2x24W?

2. Jaka jest odpowiednia temperatura barwowa? Mam jedną świetlówkę 8500K i 2x 6500K, czy chociaż ta pierwsza się przyda? Widzę, że większość osób ma mocno niebieskie światło, pewnie 15000K.

3. Planowana obsada to P. saulosi "Coral" 1 samiec + 4 samice, czy jest odpowiednia?

4. Jaką część doby powinno świecić światło w malawi? Widzę, że sporo osób montuje też oświetlenie nocne (LED), właściwie nie wiem jaki jest jego cel? Ile czasu powinno wtedy świecić oświetlenie podstawowe, a ile nocne.


5. Jakie cotygodniowe czynności wiążą się z posiadaniem akwarium malawi poza podmianą 20% wody w akwarium?


6. Planuję jako dekorację oprócz piasku mieć w akwa także serpentynit. Co robicie aby nie osiadały na nim glony, skoro niema roślin (oprócz denitryfikatora)?

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Siema

1.Ja bym zostawil 2 z mozliwoscia wlaczania ich osobno.

2.6500k bedzie dobra aczkolwiek moim zdaniem swietlowki 10-15k sa lepsze.

3.Obsada jak nakbardziej

4.Minimum 12h,oswietlenie led montuje sie jako przejscie aby nie ploszyc ryb przy naglym wlaczaniu i wylaczaniu.

5.Odmulenie,czyszczenie szyb i filtra wew.

6.Nie robimy nic bo w tym biotopie glony sa porzadane

Link to comment
Share on other sites

Witam. Wszystko tak jak kolega Damian napisał. Co do oświetlenia możesz na razie zostawić świetlówki, które masz z czasem sobie wymienisz i dobrze byłoby gdybyś mógł załączać je osobno choć nie jest to konieczność. Ja zostawiłem sobie 2x39W sylvania aquastar i grolux (tą z czasem będę wymieniał). Świecą obie bo taki mam statecznik. Dobrze Cię rozumiem po kilku latach nawożenia, przycinania, testów, ciągłej walki z glonami też zdecydowałem się na ten biotop i jest to bardzo dobra decyzja. Pomijając fakt, że znacznie rzadziej i na dużo krócej otwieram baniak :) Pielęgnice to wyjątkowe rybki. Szkoda tylko, że w 200l nie bardzo mogę poszaleć.

Link to comment
Share on other sites

Zestaw co2 powinieneś dobrze opchnac na allegro. Sam właśnie tak zrobiłem. Świetlówka imho wystarczy jedna. Co do barwy sprawdź co ci bardziej pasuje. Zbyt dużo światła to więcej glonów i wieksza płochliwość. Ja pozbywam się świetlówek na rzecz oświetlenia diodowego. Tańsze użytkowanie i mniejsze grzanie w lecie. Mam nadzieję :-)


Wysłane z mojego ST26i

Link to comment
Share on other sites

Filtr RO też na razie bym zostawił

dokladnie tak, zrob testy kranowki jak bedzie syfiasta to zostaw RO


co do oswietlenia nie zgodze sie z kolega Bojar ze czym wiecej tym ryby bardziej plochliwe.

Sa tacy co oswietlaja HQI i nie maja problemu

Link to comment
Share on other sites

Zbyt dużo światła to więcej glonów i wieksza płochliwość.


To że więcej glonów to się zgodzę, z płochliwością zdecydowanie zaprzeczę.

Ja mam baniaki zawsze bardzo mocno oświetlone (zdarzało się nawet >1w/l) i z płochliwością problemów nie mam.


Zostaw trzy świetlówki - wyłączyć zawsze możesz.

Link to comment
Share on other sites

To że więcej glonów to się zgodzę, z płochliwością zdecydowanie zaprzeczę.

Ja mam baniaki zawsze bardzo mocno oświetlone (zdarzało się nawet >1w/l) i z płochliwością problemów nie mam.



OK masz rację tylko, że płochliwość zależy od wielu czynników.

W małym akwarium, a takim dysponuje PanBrzoza trudno jest utrzymać stabilne parametry. Wtedy dodatkowy czynnik stresujący, jakim jest silne oświetlenie może mieć wpływ m.in. na płochliwość ryb.

Nie pisałbym tak ALE przeczytałem większość polskich forów dot. ryb z Malawi i Tanganiki i jednak opinia doświadczonych hodowców jest jaka jest. Spora część ludzi trzyma te ryby tylko przy świetle dziennym. Dotyczy to zwłaszcza dużych hodowli. Chyba coś w tym jest...

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze raz powtórzę że światło nie jest ani głównym ani dodatkowym ani żadnym innym źródłem stresu.

To że ludzie głupoty opowiadają i każdy to powiela nie znaczy że zaraz się z tego prawda zrobi.

Ja miałem nad moim 200 litrowym baniakiem 2 lampy HQI 150W plus 2x36W świetlówki i ryby pływały tak jak przy wyłączonym świetle.

Jedyne co może stresować ryby w oświetleniu to temperatura. Przy testach które robiłem wyszło mi że jeżeli schodzimy poniżej 4000K ryby zaczynają się stresować.

Głównymi przyczynami płochliwości są złe parametry wody i źle dobrana obsada.

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Pogadaj z @Bartek_De i @aurban6. W duecie zmontują dla Ciebie światło, które się bardzo nadaje. Mam, używam, i wielce zadowolony jestem
    • Ma być pralka. Filtry mają zgarniać odchody ryb. Zupełnie inaczej niż przy roślinnym. Filtry opróżnij bo będziesz miał zgnilca. Wkłady można spróbować przepłukać czy nawet wygotować.  Gąbka 30ppi Punkty 1-3 ok, jak najbardziej. Co do korzeni to z moich wieloletnich obserwacji nic nie wskazywało na zainteresowanie Acei korzeniem. Miałem ze 3 lata i odpuściłem przy restarcie. Szkoda zagracać  akwarium. BTW Acei nie nadają się do tego akwarium tak jak pisał @yaro. To omówmy jednak w innym dziale...  
    • Zaraz będziesz pisał kolejne posty o  obsadzie, a to nie miejsce do tego, więc mod pewnie zaraz zacznie interweniować. Niestety z tego co widzę, zaczynasz iść w tej dziedzinie w złym kierunku, więc załóż w odpowiednim dziale temat i go rozwińmy.
    • Obawiam się, że Twoje akwarium jest za małe na ten gatunek. Nie mam na myśli pojemności, a powierzchnię dna, ta ryba potrzebuje minimum 150cm długości.
    • Dzięki za odpowiedź. Domyślam się że "prosty wylot filtra" oznacza że jest on około 1 ÷ 2cm pod powierzchnią wody i strumień wylotowy jest ustawiony równolegle do powierzchni wody żeby zgarniać napowietrzoną wodę i posyłać do reszty akwarium. Szybkość wypływania wody nie za duża, bo przy braku roślin łatwo można uzyskać "pralkę". Wypełnienie filtrów to wspomniane wcześniej Azoo active 4in1, ale filtry stoją wyłączone już ponad tydzień, więc cały cykl nitryfikacyjny będę musiał startować na nowo. Zakładałem że kupię nowe wkłady bo obecne są w tej chwili pełne martwej biomasy którą może być ciężko wypłukać? Czy przez "gąbka 30" masz na myśli "pory o wielkości 30 ppi" czyli taką gąbkę ? Dzięki za wskazówkę: lampę UV zostawię. CO₂ oraz nawożenie wywalam    Mam jeszcze pytanie: przy robieniu aranżacji, kładę rzeczy w tej kolejności: 1. spienione PCV na czyste dno 2. na spienione PCV kładę kamienie - chyba pozbieram kamienie z plaży nad morzem w Orłowie (mam niedaleko - tam jest taka kamienista plaża). Mam tylko nadzieję że fakt że leżały nad morzem za bardzo tu nie przeszkodzi. Pomoczę je trochę w misce z wodą i popłuczę żeby pozbyć się soli. Będę wybierał kamienie o ciemniejszych kolorach. 3. i dopiero na to piasek, jakiś żwir budowlany z castoramy średnicy około 1mm, np. do tynków, chyba będzie OK? Też go popłuczę w misce, żeby spłukać "pył" z tego piasku. Kolor niezbyt jasny, żeby ryb nie płoszyć. 4. na to chciałbym dać korzenie red moor wood, w książce "Pielęgnice Jezior Tanganika i Malawi - II wydanie" jest wzmianka o jednym gatunku Pseudotropheus sp. „acei” który lubi korzenie, więc ta ryba na pewno będzie w obsadzie akwarium  Do tego one pływają w toni a nie przy dnie, więc tym bardziej je muszę mieć, bo mam akwarium wysokie i nie chciałbym żeby wszystkie ryby siedziały przy dnie. 5. jak ułożę PCV, kamienie, żwir, korzenie to dopiero leję wodę i startuję cykl nitryfikacyjny. Wlewam bakterie (jeszcze nie wiem które) do akwarium żeby osiadły w filtrze i wrzucam dwie kostki mrożonego żarcia, żeby bakterie miały co jeść. zgadza się?   serdecznie pozdrawiam Janek
    • Wiesz, że tych ryb staramy się parami nie trzymać?  Samiec crabro powinien mieć min 3 samice, ale czas pokaże bo może będzie dobrze... z charakterem ryb jak ....
    • Witajcie. Czy ktoś ma w swoim baniaku, którąś z tych belek ? Zastanawiam się, która najlepiej sprawdzi się do malawi i ładnie odda kolory ryb. Z góry dzięki za odpowiedzi. 
    • Filtry wystarczą. Wyloty proste, żadnych deszczownic. Jakie masz teraz wypełnienie tych filtrów? Ja bym zbytnio nie cudował. Gąbka 30 na 2 poziomy a potem cokolwiek do biologii Lampę UV zostaw gdyby na początku były problemy z wodą. CO oczywiście nie jest potrzebne
    • Super, dzięki za odpowiedź, a więc zostawię. I mam kolejne pytania  1. Czy do filtracji tych 400 l wystarczą dwa filtry EHEIM 600T ? Zakładam że część wkładów (ile?) będzie tylko do filtracji mechanicznej, jeszcze szukam odpowiednich gąbek, na razie znalazłem te: https://www.akwarystyczny24.pl/produkt/gąbka-drobnoziarnista-50x50x5cm , reszta to będzie filtracja biologiczna Azoo active 4in1. Do dyspozycji mam w sumie 17.2 litrów wkładów do filtrów. 2. Lampa UV: Czy mam z obiegu wyłączyć lampę UV? Tzn. tylko same filtry podłączone do akwarium? Bo mam w tej chwili na wężu prowadzącym od filtra do akwarium zamontowaną lampę UV (której właściwie nie używałem) oraz CO2 (które zakładam, że trzeba usunąć bo po co komu CO2 jak nie będzie roślin). Ale może lampa UV w obiegu się przyda, żeby w razie czego wyjałowić akwarium? Mam też nawożenie, ale je oczywiście zlikwiduję
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.