Skocz do zawartości

uwaga na zeolit


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Z tego co wiem to co 3 miesiące zeolit się powinno wymieniać,ale może ktoś dokładniej będzie wiedział.


Zeolit i węgiel aktywny wymienia się dość często, gdyż zeolit tak jak węgiel jest adhezyjny. Z doświadczenia na tym filtrze mogę powiedzieć że wymiana co dwa miesiące to minimum. Te brunatno czerwone glony to te same co zielone z tym że te zaczynają wytwarzać pewną substancję( nie pamiętam jaką) i tym samym zmieniają kolor, jest to skutek filtracji zeolitem. Glon wytwarza antyoxydanty i przeciw utleniacze dlatego robi się ciemny ( przypomniałem sobie:-)) co bardzo ważne zeolit jako jedyny pochłania białko z wody co jest bardzo ważne

--

kiedy zeolit nalezy wyplukac i jak dokladnie

czy zeolit w filtrze trzeba co jakis czas zmieniac na nowy?



Zeolit można regenerować w prosty sposób. Do destylowanej lub przegotowanej wody wkładasz zeolit i przez chwilę gotujesz następnie odcedzasz i parę minut w piekarniku na najwyższą temperaturę aby pozbyć się z niego resztek wody. Wyprażony zeolit jest gotowy do ponownego użycia. w ten sposób można zrobić dwa, trzy razy potem wymiana na nowy gdyż białko wytrącone z wody w nim zostaje ponieważ nie można go wypłukać wodą. W mocnych filtrach takich jak np: fx5 można stosować bentonit, ma podobne własności lecz jest w nim dużo pyłu i może początkowo zamulić akwa. ( bentonit i zeolit czasami używa się do filtracji piwa lecz częściej krzemionkę koloidalną z której są bardzo dobre mikrofiltry)

  • Dziękuję 1
  • 3 lata później...
Opublikowano

Witam

Za parę dni startuję z malawi, posiadam filtr jbl ,chciałem zapytać jakie wkłady proponujecie .

Standardowo z filtrem dostałem w dolnym kuble jakieś kulki i dodatkowo zeolit i węgiel,posiadam także cermikę oraz biorę pod uwagę grys koralowy. W akwarium będzie kilka wapieni .

Opublikowano

..nie wiem ile masz koszy bo nie znam tego filtra ale pozbądź się kulek, węgla i zeolitu a możesz dać jeden kosz Seachem Matrix a resztę zasyp grysem koralowym który jest bardzo tani ale będzie miał wpływ na właściwe pH (będzie buforem) . Jeżeli Seachem Matrix jest dla Ciebie zbyt drogi to na jego miejsce daj ceramikę którą masz a jak nie to cały kubeł zasyp grysem koralowym i też będzie bardzo dobrze!

Opublikowano

jest to filtr jbl 901e który posiada 4 kosze.Zalecono mi w górnym koszu pozostawić gąbki ,ale jeżeli dam prefiltr to może uzupełnić wszystkie kosze.Dlaczego nie dawać zeolitu.

Opublikowano

...bo zeolit w startującym akwarium pochłania inne związki właśnie potrzebne przy starcie. Co do gąbek w koszu to będą zbędne jeżeli będziesz miał osobny filtr mechaniczny ( wewnętrzny) .A jak będziesz miał wkłady zrobione tak jak pisałem to prefiltr jest jak najbardziej wskazany.

Opublikowano

Jeżeli "białe kulki" były na wyposażeniu filtra to jest to przyzwoita ceramika (JBL MICROMEC ) i możesz ją spokojnie zostawić. Gąbki w górnym koszu należy zostawić .

jbl_e901-2.jpg

Opublikowano

co fakt to fakt, na starcie też miałem zeolit w kuble i węgiel i chyba za późno go wywaliłem zamieniając na ceramikę i inne media, może od tego zaczęły mi ryby świrować patrz były mega płochliwe.

Opublikowano

Te kulki jbl spokojnie zostaw, ja mam je na samym dole do pełna tego kosza jak i następny zasypałem matrixem, w dwóch górnych zostawiłem gąbki. Po około 3 miesiącach od startu trzeci kosz od dołu zasypałem zeolitem z zestawu, po około tygodniu woda zrobiła się tak kryształowa jakiej nigdy u siebie nie widziałem. Po 2 miesiącach woda wciąż idealna, wszystkie wkłady nie tłumią przepływu filtr śmiga elegancko zeolit niedługo zastąpie następnym, mój filter to jbl e 1501.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.