amad
Użytkownik-
Postów
25 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
Reputacja
9Informacje o profilu
-
Lokalizacja
Bydgoszcz
-
Moje akwarium
300l
Ostatnie wizyty
Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.
-
Miałem bardzo podobny przypadek.Też teoretycznie nie powinno ich być - NO3 ~30, PO4<0,1. Próbowałem chyba wszystkiego co tylko wyczytałem w internetach. Na początku nie chciałem wydawać pieniędzy i zacząłem od najtańszych porad. Był to np. borasol (kilkukrotnie), woda utleniona – efekty praktycznie zerowe. Potem jakieś dedykowane do sinic środki (już nie takie tanie), nazw już nie pamiętam. Efekty podobne. Oczywiście wiedziałem o polecanym przez wielu jako jedyny skuteczny - chemiclean. Ale z uporem maniaka nie kupowałem, mówiłem sobie- przecież nie będę wydawał tyle kasy, na pewno tańsze metody w końcu zadziałają. Niestety bardzo się myliłem, nic nie pomogło a w sumie wydałem tyle kasy co na 2-3 dawki chemicleanua a walczyłem dobre kilka miesięcy. W końcu kupiłem ten Chemiclean ale nie u naszych januszy z allegro tylko z ebaya, wyszło prawie połowę taniej a przyszło w tydzień( z USA). No i pomogło. Z tym że musiałem powtórzyć dawkowanie, o czym zresztą piszą w instrukcji że czasem może być konieczne. Od pół roku mam spokój z sinicami. Kupowałem wersję w płynie - Boyd Chemiclean 2 oz Liquid. Podaje bo może będziesz chciał skorzystać z mojej rady. W myśl zasady że najtaniej jest się uczyć na błędach innych.
-
Pozwolę sobie się nie zgodzić z tym wyjaśnieniem. Jeżeli producent podaje moc zasilacza którą widzimy np. w symbolu zasilacza lub tabelce znamionowej to w 99,9% przypadków jest to moc oddawana , nie pobierana przez zasilacz z gniazdka. Czyli na tyle teoretycznie moglibyśmy go obciążyć. Problemem jest to że nie ma standardu czyli sposobu w jaki producent zasilacza zobowiązany jest podawać informacje na temat parametrów zasilacza. Najczęściej nie wiemy czy podane liczby są wartościami maksymalnymi, chwilowymi czy też ciągłymi. A nawet gdy jest to podane i tak nie wiemy w jaki sposób producent definiuje pojęcie mocy ciągłej czy maksymalnej. Dla jednego moc maksymalna to jest moc chwilowa np. przez 30 sekund, podczas gdy dla innego może oznaczać maksymalną moc ciągłą. W podawaniu parametrów „z sufitu” przodują producenci „no name” czyli najczęściej Chińczycy. Dlatego przyjęło się że m.in. dla bezpieczeństwa sprzętu nie powinno się obciążać ponad 80% podanej wartości mocy a najlepiej jeszcze mniej. Pod uwagę możemy też wziąć ewentualny zapas na „przyszłość”. Oczywiście jest jeszcze inny powód, związany ze sprawnością, dla którego nie powinniśmy na maksa obciążać zasilacza. Po prostu typowe zasilacze impulsowe, które obecnie są najczęściej produkowane, osiągają najlepszą sprawność przy ok. 50% mocy, która to następnie obniża się mniej więcej po 80%( oczywiście +/-, zależnie od producenta). Czyli inaczej mówiąc , w przedziale 20-80% obciążenia, najmniej mocy „wypuszczamy w powietrze”.
-
Lampa Power LED DIY do Malawi 150x50x50 (LedDemmiPro)
amad odpowiedział(a) na gregory_11 temat w Oświetlenie
Tak, ilość diod na szereg jest ok. -
Lampa Power LED DIY do Malawi 150x50x50 (LedDemmiPro)
amad odpowiedział(a) na gregory_11 temat w Oświetlenie
Do tego są projektowane, odpowiedni radiator i będą pracować latami. -
Lampa Power LED DIY do Malawi 150x50x50 (LedDemmiPro)
amad odpowiedział(a) na gregory_11 temat w Oświetlenie
Źle. Szybkie liczenie: 6 x 0.35A =2.1A 2.1A x 24V=50,4W Dobrym zwyczajem jest nie obciążać zasilacza ponad 80%. Zupełnie nie rozumiem idei tych rezystorów. Obniżasz prąd aby zapewne obniżyć moc wydzielaną na diodach a jednocześnie robisz grzałkę z rezystorów. Jakiś ukryty sens? Jak chcesz zmniejszyć moc świecenia to daj jedną diodę mniej w szeregu a drajwer je odpowiednio wysteruje , bez kombinacji. Ewentualnie jak koniecznie chcesz żonglować prądem wysterowania to zastosuj driver który to umożliwia - przykład: https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739?snapshot=MjAxOS0wNS0xNFQxMDoxMDoxNy41MjNaO2J1eWVyOzM4Y2NkMWE4ZDNkNTgwNWVkMDA3MmQ3NGMyMTI0NWRlNDNhZDFkM2NkNGVmMjI1NGY4MTNmNDUxODE1ZWZkY2Y%3D -
„Na filmie (1:27) widać dokładnie dlaczego tym skrobakiem nie da się porysować szyb, po prostu nie ma takiej opcji.” Tylko dlaczego moja szyba o tym nie wie… Mam szybę opti, naczytałem się wiele ostrzeżeń że te szyby są nieodporne, a szczególnie trzeba uważać przy czyścikach magnetycznych. Dlatego kupiłem tego Tunze opierając się właśnie na takich opiniach. Pomimo to uważałem przy czyszczeniu, a nawet więcej- cholernie uważałem. Zawsze zwracałem uwagę czy coś nie podlazło pod ostrze, nigdy nie podjeżdżałem do piasku bliżej ~5cm , poniżej gąbka. Od nowego akwarium używałem tylko ten zestaw czyszczący. Po półtora roku to akwarium wygląda gorzej niż moje poprzednie, stare, po wielu latach czyszczenia czym popadnie. Jest mnóstwo bardzo drobnych ,cieniutkich rysek. Ani razu nie słyszałem jakiegoś dźwięku, zgrzytu czy czegoś co by wskazywało że się rysuje. I żeby było śmieszniej nigdy ich nie było ich widać w trakcie czyszczenia czy też po a pokazywały się dopiero na drugi dzień albo i później. Na pierwszy rzut oka nie są zbyt widoczne , dopiero po paru chwilach patrzenia stają się irytujące. Do tego stopnia że coraz poważniej rozważam opcje zakupu nowego. O używaniu magnetycznego już nawet nie myślę.
-
Jeżeli DCP5000 jest w tej samej cenie co 3000 to ja bym się nie zastanawiał i brał większą. Chyba że ograniczają rozmiary, należy pamiętać że te dwa typy należą do dwóch grup rozmiarowych. Te pompy są sterowane elektronicznie, nie mechanicznie. Moc podawana przez sprzedawców dotyczy tej pobieranej przy max przepływie. Przepływ jest zależny od mocy ustawionej/dostarczonej przez sterownik i jest w przybliżeniu proporcjonalny. W mojej DCP5000 przy min czyli 30% na sterowniku, pokazuje 10W (zmierzone 11,5W) i pompuje 1800l/min( też zmierzone, bez podnoszenia na wysokość) a na maxa pobór jest 40W. Chyba byłbym skłonny się założyć że gdyby te dwie pompy ustawić na ten sam przepływ to DCP5000 pobierałaby nie więcej energii niż DCP3000 a może i trochę mniej. Może tak być ponieważ przy mniejszych wymiarach zewnętrznych, wirnik też będzie mniejszy. A zatem będzie musiał „nadrabiać” większą prędkością obrotową. Gdybam tak bo nie mam tych dwóch aby porównać. Ale mogę powiedzieć że im większe obroty tym szum bardziej słyszalny. Moje DCP5000 i 6500 są „bezgłośne” do 50%, powyżej to zależy od tego kto słucha. Ja nie wyobrażam sobie aby pracowały non stop na 100%. Nie chodzi o to że jest głośno bo w porównaniu do AC2000 to jest wręcz komfortowo, ale po kilku godzinach jednak odczuwam pewien dyskomfort. Jest jeszcze kwestia żywotności. Wirnik jest osadzony na łożyskach ślizgowych a nikt chyba nie powie że tak samo się zużyją przy pracy ciągłej na 100% obrotów jak i przy np. 50%.
-
Jak przerobić moją filtrację na HMF?
amad odpowiedział(a) na prezesik25 temat w DIY - 'Zaczarowany ołówek' :D
Wydaje mi się że Twoje obawy o odrywający się syfek są uzasadnione. U mnie niestety to występuje. Wyłączam pompę na czas karmienia a jak po 10 min sama się uruchamia to widzę jak drobinki szlamu się pojawiają i przez jakiś czas niestety ale są widoczne. Podczas rozruchu nie ma gwałtownego ruchu wody bo pompa ma miękki start który działa dobrze. Zauważyłem że ten efekt pojawił się mniej więcej miesiąc temu, wcześniej nic takiego nie widziałem. Filtracje uruchomiłem w kwietniu 2019. Od tego czasu gąbki nie były ruszane. Być może to już czas aby te gąbki przepłukać, sam nie wiem. -
Pyszczaki padają po transporcie
amad odpowiedział(a) na Robinse temat w Choroby, leczenie, profilaktyka.
Ja obstawiam brak tlenu, 3 godziny aklimatyzacji to zdecydowanie za dużo. Jeżeli nie napowietrzałeś to dolewka wody nie uzupełni wystarczająco tlenu dla dużych ryb. Gdy swego czasu musiałem coś naprawić w akwarium , (tez 450, 12 ryb) spuściłem wodę tak że zostało ok 20cm. Wstawiłem też napowietrzacz ale bez ruchu wody. Zostawiłem akwarium na ok 3 godzinach bez dozoru (na wyschnięcie kleju) i gdy przyszedłem na dnie leżało/podrygiwało 6 młodych i 3 dorosłe. Żyły jeszcze kilka godzin ale pomimo intensywnego napowietrzania w mocnym przepływie wody nie podniosły się. -
Filtr kasetowy do akwarium 150x45x45
amad odpowiedział(a) na aqua-a temat w DIY - 'Zaczarowany ołówek' :D
Jeśli zależy Tobie na ciszy to bym się zastanowił nad wymiarami naokoło pompy. Przy tak małych odstępach od obudowy woda będzie miała "ciasno" co może generować szumy zwłaszcza przy większych przepływach. Po drugie te pompy pracują w miarę bezgłośnie przy niskich prędkościach. Np moja DCP5000 jest niesłyszalna do 40% , przy 50% ja delikatnie coś słyszę ale szwagier nie. Do 70% jest słyszalna wyraźnie aczkolwiek niedokuczliwie , przy wyższych prędkościach ja nie mógłbym spać przy akwarium. Druga pompa jaką mam -DCP6500 zachowuje się bardzo podobnie. U mnie pracuje w filtrze panelowym tzn nie w oddzielnej obudowie tylko za przyklejoną przed boczną ścianą przegrodą a więc na stabilnym podłożu. W kaseciaku może dodatkowo rezonować z obudową , zwłaszcza przy tak niewielkich odstępach od ścianek jak tu się proponuje. Dlatego ja osobiście jakbym budował kaseciaka to na pewno z większą komorą pompy oraz pompą o nominalnym większym przepływie ale ustawioną na 30-40% , max 50%. Te parę cm więcej zniknie w akwarium przy odpowiedniej aranżacji a komfort dla uszu bezcenny. -
Projekt ( 400+) nowe wyzwanie.
amad odpowiedział(a) na Morganelo temat w DIY - 'Zaczarowany ołówek' :D
Muszę Cię kolego zmartwić w temacie zasilania hydroponiki z odgałęzienia pompy. To nie ma szans działać jak opisujesz. Woda nie pójdzie w górę mając główny wypływ na niższym poziomie wysokości. Aby popłynęła w w górę to musiałoby się wytworzyć ciśnienie ją popychające tzn na niższym poziomie musiałaby mieć większe opory przepływu czyli np dużo mniejszą średnicę niż tego węża w górę. Ja po pompie DCP-5000 mam trójnik który odgałęzieniem podaje wodę do chłodzenia oświetlenia led. Aby to działało musiałem podnieść kolanko z głównym wypływem wyżej o ok 3 cm .Gdy oba były na tym samym poziomie woda przez profil nie leciała. -
A widzisz, u Ciebie ruszyło, kolega Slavek twierdzi że samo nie ruszy. Wygląda że u każdego może być inaczej, i bądź tu mądry. W międzyczasie podmieniłem. Ale tym razem , jak wzrośnie tak dużo to już poczekam aby na własnej skórze się przekonać jak się to zakończy, tak dla eksperymentu. Aż tak bardzo się nie śpieszy, duże akwarium jeszcze nie gotowe na wodę.
-
Ok, tak zrobię.
-
Dzięki za podpowiedzi, chyba pójdę za rada Słavka, sam o tym myślałem. Cały czas się zastanawiam czy pojawienie się wysokiego NO2 zawsze jest jednoznaczne z powstaniem tego kwasu azotawego i zatrzymanie cyklu, czy też nie? Może ktoś miał taki przypadek że mimo b. wysokiego NO2 nic nie robił a cykl dalej trwał i się zakończył w "normalnym"czasie?
-
Może i panikuję a wynika to z faktu że robię taki start pierwszy raz. W szablonie startu na WA kolega decco napisał że przy tak wysokich poziomach NO2 następuje wytworzenie kwasu azotawego który usypia bakterie. Czekam już miesiąc więc nie dziw się że zaczynanie cyklu od nowa nie za bardzo mi się uśmiecha.