Jump to content

Sump czy filtr zewnętrzny - 500 l.


tasi0r
 Share

Recommended Posts

Witam. Jestem nowy na forum. Akwarium mam 112 l,towarzyskie.

W drodze jest 500 l - 200x50x50.

Pytanie będę zadawał krótko i proszę o odpowiedzi. FaQ przeczytałem wiec podstawy powiedzmy że znam.

Pytanie nr 1.

Jaka filtracja ?

Obliczyłem że sump kosztował by około 600 zł:

Wywiercenie 3 otworów +komin - 150 zł (sam się tego nie podejmę)

pompa - 120 zł (tańsze wersje o których mowa na forum)

akwa na sump (80 l- wystarczy)? 80 zł

wkłady do sump 100 zł

rurki,złączki itd itp 150 zł.


I pytanie Czy nie lepiej za 600 zł kupić konkretny filtr zewnętrzny?


Jak będzie wygladała filtracja względem siebie, co lepsze ?


Proszę o opinie.


pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

slawek gorol

sump ma to do siebie, ze ukryjesz w nim wszelaki sprzet, typu grzalki etc.

ja i tak bym zostal nie tyle przy kubelku, co przy narurowcach. koszt duzo mniejszy jak sumpa, a zrobisz na nich biologa i mechanika.

Link to comment
Share on other sites

a ja bym wydzielił filtr przelewowy, znacznie tańsze , efektywniejsze rozwiązanie od sumpa. a motor napędowy starczy aqua szut za 50zł o poborze 6W (nie ma potrzeby podnoszenia słupa wody na znaczną wysokość ) no i bezpieczny ( równy poziom w obu komorach).Minus 10cm zabrane z akwa :(

Link to comment
Share on other sites

Zadam inne pytanie. Ile litrów objętości powinnien mieć zbornik(sump,filtr przelewowy czy kubeł) na wkłady filtracyjne aby utrzymać równowagę w akwarium?

Link to comment
Share on other sites

to wszystko zależy od tego ile ryb chcesz trzymać w tym akwarium ;)

generalnie tworząc filtracje grubo na wyrost to przyjmuje się przy projekcie sumpa 1/5 objętości akwarium. . Tak wiec dla 500 litrowego, sump cirka 100 litrów, 1/3 komora techniczna, 2/3 wypełnienia (przeważnie 2/3 wysokości) więc cirka 40 litrów złoża :), w przypadku przelewowego filtra nie ma potrzeby tworzenia tak sporej komory technicznej , gdyż w przypadku sumpa służy ona jako zabezpieczenie na wypadek przerwy w pracy pompy (komora ta powinna przyjąć nadmiar wody spływającej kominem) w filtrze przelewowym jest to zbyteczne, gdyż zgodnie z prawem fizyki obie te komory sie wyrównają . ( stąd tez jest bezpieczniejszy ) ,ja w swoim akwarium 420 litrowym mam przelewowy filtr o pojemnośći 20 litrów i bardzo dobrze sobie dawał radę kiedy to miałem grubo przerybiony zbiornik (52 ryby ), kiedy to musiałem wpuścic ryby z innego akwa gdyż uległo roszczelnieniu . Pamietaj również iż stosując f. przelewowy badz sump, możesz ukryć wszystkie akcesoria : sondy, grzałki itp

Zaletą sumpa/przlewowego jest również stosowanie wypełnień typu grys koralowy, podnoszący Ph, co w moim przypadku było konieczne gdyż mam niskie w kranie. Kubełek o pojemności złoża 6-8 litrów z pewnością Ci tego nie zapewni.

Link to comment
Share on other sites

a ja bym wydzielił filtr przelewowy, ....Minus 10cm zabrane z akwa :(

Raczej dość duży minus - przy 50 cm zabranie 10 cm to masakra.

Ja jakoś odeszłem od sumpa i używam kubełek, zrobiłem to z czystego lenistwa, IMO przy wielu zaletach sumpa wiele jest jego minusów.

Wszystko zależy od ciebie.

Link to comment
Share on other sites

a skąd wiesz?

czy z długości? Częściej widziałem panele z tyłu akwarium.

Panel 50cm na 10 cm byłby IMO za mały do takiego akwarium, nie mówiąc już o tym że nie było by mowy o robieniu jakiś komór technicznych itp.

Link to comment
Share on other sites

10cm daje komorę 25 litrową. Gdyby ją zasypać porządnym materiałem, to sądzę, że powinna wystarczyć.

Jeśli natomiast autor myśli o wykrojeniu 10 cm z głębokości, to zdecydowanie będzie to zły pomysł.

Link to comment
Share on other sites

U mnie w 500l przy dużym zarybieniu (40) tropheusów chodzą:

Fluval 404 i Eheim Clasic 2213. Plus oczywiście wewnętrzna głowica.

Ale przerabiałem też jeden filtr kanistrowy do 600l Eheim 2228 i dawał radę więc nie trzeba robić kubła o pojemności 50 litrów bez przesady.

A dla wygody możesz zakupić sobie termofiltr kanistrowy i nie będziesz miał problemów z ukryciem sprzętu.

A jak dobrze sobie allegro prześwietlisz to dostaniesz używkę w dobrej cenie ja wczoraj zakupiłem jako rezerwę Eheima 2217 Clasic do 600l akwarium za 150 zł.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Pikczer
      Witam, mam chorą rybę. Samiec Aulonocara. Z 2 tygodnie temu pojawiła mu się rana, jakby ugryzienie. Myślałem, że się zagoi, ale rana z tkanką odpadła. Teraz ma dziurę, dosłownie.  Z tą dziurą jest pierwszy do karmienia, a dosłownie przed chwilą stuknął dwa razy większą od siebie rybę bo mu widok zasłaniała.  Ta sztuka jest w ogóle pechowa. Mam go pełen rok, urósł mniej niż 1 cm przez ten czas. Ma może z 7 cm. Przyjechał do mnie z "polecanej hodowli" w stanie agonalnym. Pobity, bez płetw, liczne rany, które nie wyglądały na świeże  Jakimś cudem wyzdrowiał, a umieściłem go tylko w kotniku, wewnątrz głównego akwarium. Po ponad półtora miesiąca wpuściłem go do reszty ryb i tak sobie żył. Zero wybarwiania się, po prostu je, pływa i robi kupę. Aaaa, brzuch ma zapadnięty od roku. Tak mu już zostało. A miał to być czadowy, kolorowy samiec ( podobnie jak i wiele innych z tej "polecanej hodowli").  Oprócz dziury ma teraz jakieś kropki? Albo mi się wydaje. Martwię się też o inne ryby. Są w pełni zdrowe, aktywne.  Coś z nim robić? 
    • ziemniak
      Pływanie przy powierzchni to na pewno nie oznak aklimatyzacji tylko, że coś się dzieje. Tak jak pisze @Robson79 przede wszystkim dobrze natleniaj wodę. Jeszcze przychodzi mi do głowy chlor przy podmianie. Jeśli nie masz pewności co do chloru w wodzie to jak najszybciej podaj z tropicala esklarin i antychlor. Na pewno nie zaszkodzi. Nie podawaj pokarmu. Jeśli ryby uspokoją się to dopiero spróbuj bardzo małą ilość. Zalegający pokarm jest niebezpieczny dla zdrowia ryb.
    • ziemniak
      Ale słodzisz rybom - świetny wpis. Czekam na kolejne wrażenia z cukrem i też spróbuje. 
    • ziemniak
      Pozostaje życzyć bardzo szybkiego powrotu do zdrowia i do zobaczenia po zalaniu 🐟 🍻 🙃
    • triamond
      Wersja 13. Poprawienie błędu z liczeniem azotanów i fosforanów przy uwzględnieniu asymilacji bakteryjnej. Dodanie źródeł węgla organicznego. Obliczanie potrzebnej powierzchni filtracyjnej przy uwzględnieniu dodatku węgla organicznego. Dodatek węgla organicznego - jest zawinięty w karcie 'Obliczenia'.   Obliczanie mediów filtracyjnych13.xls Obliczanie mediów filtracyjnych13.ods
    • triamond
      Minął rok od startu zbiornika. Wszystko dobrze 1. Ryby zdrowe. Uchował się 2 cm pseudotropheus elegans. Wczoraj widziałem też 1cm narybek. Widoczne tylko w czasie karmienia. 2. Karmienie 2,6g Aller Futura ex 0,9-1,5 mm. Czasami podaję ręcznie Aller Aqua Classic 2mm – ta granulacja (realnie większa) za gruba do karmnika – nie pracuje gładko. 3. Wilgotność w pokoju trochę niższa. Karmnik już nie pleśnieje. Grzyb u wylotu lejka, który raz na miesiąc myję (fotka w poprzednim poście). Wygodniej. 4. NO3 = 0ppm, PO4 = 0ppm. Eksperyment z węglem organicznym zakończony sukcesem Jakiś czas temu pisałem o moich obawach w związku ze stosowaniem żywicy. PA202 wiąże związki organiczne i bakterie hetrotroficzne nie mają źródła energii. Kolonia stopniowo obumiera. Jak się żywica wyczerpuje, w wodzie pojawia się nadmiar związków organicznych. Bakterie znowu się stopniowo odradzają. Wolę mieć stabilne warunki mikrobiologiczne (można wymieniać żywice, zanim się wyczerpią; pracochłonne). Bakterie przy niskim stężeniu węgla organicznego w wodzie słabo rosną. Szczególnie przy karmie która jest dobrze trawiona przez ryby i zawiera mało węglowodanów (4,7%). Potrzebny dodatek węgla. Od 10 tygodni bez eksperymentów z żywicami. 6 tygodni temu dodałem kostkę cukru (2,5g) do filtra, co spowodowało zmętnienie wody (minęło). Eksperyment z tapioką – granulowaną skrobią. Po 40 dniach nadal nie rozłożona do końca. Wychodzi z pończochy – trudno zważyć. Testuje też polikaprolakton. 2 tygodnie temu zacząłem dozować gilcerynę. Dawka 0,5 g dziennie; Od 10 dni cukier – ok. 1g dziennie (z przerwami). W czwartek azotany 5ppm. Dzisiaj zero Karmnik JBL leżał nieużywany. Minimalna dawka to ok. 1g. Wsypywana do filtra do plastikowego pojemnika z dziurką. Ten w drugim pojemniku z dziurką. Chciałem spowolnić wzrost stężenia cukru w wodzie po podaniu dawki. W testach z barwnikiem – pojedynczy kubek uwalniał zawartość w ciągu godziny. Dwa – powyżej 12 godzin. Jeśli ktoś będzie eksperymentował, to polecam zaczynać od bardzo małej dawki i ją stopniowo podnosić. Potrzebna też duża powierzchnia filtracyjna! Azotany i fosforany stają się biomasą bakteryjną, którą trzeba usuwać. Odcięcie od węgla odwróci proces. Też trzeba to robić stopniowo. Do policzenia (również dozowanie węgla): Model teoretyczny pokrywa się z doświadczeniem:) 5. Chyba trzeci raz w tym roku wyczyszczę szybę. Po pierwszym dodaniu cukru i zmętnieniu wody, bakterie też rosły na szybie. Subtelny nalot – widać tylko z boku. Teraz już nie powinno rosnąć. 6. Przez rok, pompa zużyła 127 kwh, oświetlenie 29 kwh. Grzałki brak. Poszło 33m3 wody. 1 kg karmy. Razem niewiele ponad 100 pln/ rok na 1000l brutto (bez wody) 7. Plany na długie zimowe wieczory: dozownik płynów (chińska pompa perystaltyczna + sterowanie: esp32 + MOSFET IRF540) oraz wgranie esphome do sterownika światła. Ewentualnie własny sterownik led (esp32 + Mosfet IRF540) jeśli nie uda mi się osiągnąć bardzo płynnego wschodu słońca na gotowcu ledenet.  
    • Robson79
      Witaj.  Zainwestuj w testy kropelkowe ponieważ te paskowe nie są wiarygodne.  Nic nie piszesz o starcie biologicznym, jak przebiegał i dlaczego robiłeś przed wpuszczeniem obsady podmianę wody. Ryby pływające pod powierzchnią to oznaka przyduchy, zbyt mała ilość tlenu rozpuszczonego w wodzie. Czasami wystarczy ustawić wylot filtra aby łamał lustro wody, dzięki czemu woda będzie lepiej natleniona. Nic więcej na podstawie tych zdjęć i skromego opisu niestety nie poradzę...
    • tomaszb
      Cześć jestem nowy i zielony. Wczoraj wpuściłem obsadę, wymieniłem 30% wody, dzisiaj wykonałem testy i wrzucam wyniki w foto. Pyszczaki pływają przy tafli wody mimo, że wyniki są ok. Niepokoi mnie fakt, że nie rzucają się na jedzenie. Na forach wyczytałem, że trzeba im dać czas na aklimatyzację, ale wolałbym się Was poradzić jako fachowców . Z góry dziękuję i proszę o brak hejty :) na marginesie filtr kubełkowy Aquael ultramax 1500, grzałka przepływowa, skimmer neo, lampa UV przepływowa . Dolalem na start bakterii aktywujących. 
    • Bastian
      Doszedł zbiornik wraz z szafką i pokrywą od @timi-akwaria.pro No cóż po raz  kolejny perfekcyjna robota 👍 Nawet żona stwierdziła że jest bardzo ładne . Marcinie bardzo dziękuje za wykonanie i pomoc 🍻 Tutaj będzie filtracja. Niestety na stan zdrowia będę musiał przesunąć uruchomienie zbiornika 😭ale podobno cierpliwość to cecha akwarysty 😉
    • ziemniak
      W poprzednim akwarium nie podmieniałem wody przed dobre kilka miesięcy, w tym czasie 2-3x regenerując purolite.
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.