Skocz do zawartości

powitanie prośba


herosseverus

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie wszystkich pasjonatów wodnego świata. Mam na imię Darek i wiele latek . po 15 latach mam w końcu sposobność powrotu do mojej pasji czyli akwarystyki.W młodości zakochany byłem w pielęgnicach Amazonii , lecz teraz chcę spróbować czegoś innego , więc padło na Malawi.

Nie mogłem posta wkleić nigdzie indziej , więc jeśli trzeba to proszę o podklejenie w odp miejscu

Doświadczenie jakieś mam ,ale ogólne. poproszę więc o fachową pomoc. Na początek zbiornik : czy 100/60/60 cm ma sens , takie wymiary wymusza na mnie architektura wnętrza. Czy jest sens robić tak wysoki zbiornik?

Ile pyszczaków mógłbym posiadać w takim zbiorniku(360 l)

i pytanie które mnie najbardziej nurtuje :confused: za moich czasów duże kamienie układało sie na szkle na jakiejś podkładce(np cienki styropian) lub spód kamieni podklejało się silikonem , teraz widzę ze układa sie dosc spore kamienie na piasku . Jak jest poprawnie????

Z góry dziękuję za porady , a pytań będzie więcej zapewne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

Powinieneś to napisać w dziale "Podstawy". Może moderator Ci to przeniesie. Co do wymiarów, to nie za długie to akwarium, niestety. Raczej będą tam pływały ryby z grupy mbuną, więc 60cm. wysokości nie musi być, ale w niczym nie przeszkadza. Litrażowo spore akwarium, ale proporcje nie najlepsze dla pyszczaków. Najważniejsza jest jak największa powierzchnia dna. Wysokość zaczyna odgrywać rolę, gdy chce się chować ryby z grupy non-mbuna. Co do kamieni, to nie wiem skąd masz takie informacje. Kamienie trzeba umieszczać na podkładzie (styropian, mata...itp) Pyszczaki lubią podkopywać kamienie, więc umieszczenie ich na piasku może skończyć się nieszczęściem. Pytaj, a na pewno znajdziesz tutaj odpowiedzi.

Pozdrawia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i pytanie które mnie najbardziej nurtuje za moich czasów duże kamienie układało sie na szkle na jakiejś podkładce(np cienki styropian) lub spód kamieni podklejało się silikonem , teraz widzę ze układa sie dosc spore kamienie na piasku . Jak jest poprawnie????


...warto na spód położyć jakiś podkład typu spienione PCV , matę pod panele, jakieś podkładki do zlewozmywaka a w ostateczności styropian. Dlaczego? Dlatego ,że pysie potrafią tak kopać ,że potem podgryzają go a białe kulki pływają po akwa. Moje tak robiły ale wymieniłem styropian na PCV białe i mam spokój. Białe bo po odkopaniu piasku nie rzuca się w oczy.

Ja szerokie kamienie ( szersze jak wyższe) stawiam na piasku nie obawiając się tego ,że po podkopaniu się przewrócą a w zamian za to po podkopaniu kamienia mają świetne , naturalne kryjówki. Kamienie wysoki dla bezpieczeństwa warto jak piszesz a wręcz trzeba stawiać na podkładce .

Warto też poczytać FAQ . U góry na pasku jest zakładka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za szybki odzew!

Wymiary takie bo budując dom przewidziane było miejsce na akwarium z pielęgnicami z Amazonii tzn wymurowana z cegły półka z blatem. No ale teraz zaintrygowały mnie pyszczaki i chcę się z nimi spróbować.

Kwestia szkła rozwiązana ,więc garść następnych pytań:

1. oświetlenie: w oko wpadło mi LEDowe mix rgb z zimnym białym ile proponujecie watów na mój zbiornik ?


2.sprawa kluczowa czyli filtracja ,zakładam ze filtr musi byc z zapasem , czyli na 500 l chyba będzie dobrze

wielu z was poleca różne modele eheima gdzieś czytałem o AQUAEL FILTR UNIMAX PROFESSIONAL 500 , zależy mi polączeniu wydajności z cichą pracą i czy lampa UV jest konieczna?

plus oczywiście filtr wew , ale z tym chyba mniejsze rozterki będę miał


3.podłoże : tu z kolei biały piasek kwarcowy a z kamieniami mam dylemat , mianowicie czy mogą być gnejsy, niektóre maja piękną zielonkawą barwę ; czy nie bedą negatywnie wpływać na parametry wody?


4. no i najważniejsze obsada ! przyznam szczerze ze ze sporej ilości gatunków rozpoznaję zaledwie kilka ; jak dobrać ryby pod względem ilościowym , gatunkowym ( czy wszystkie pyszczaki preferują proporcje płci 1 samiec+kilka samic) zależy mi na obsadzie jak najbardziej kolorowej , ponieważ mam sprytny plan zauroczyć małżonkę i sprowokować zakup znacznie większego zbiornika w przyszłości

Ponownie dziękuję z góry za odpowiedzi!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Oświetlenie jak najbardziej led może być. Ile watów i czy listwa, czy moduły, to kwestia gustu. Zajrzyj do działu oświetlenie, na pewno coś sobie dobierzesz.

2. Filtr kup, tak jak piszesz, dla większego litrażu. Ehaim to sprawdzona marka, o Aquelu osobiście nic nie wiem. Od lat używam filtry Tetry i nie narzekam, są ciche i bezawaryjne.

Moim zdaniem, w wypadku twojego akwarium wystarczy filtr zewnętrzny jako biolog. Szkoda powierzchni na inne rozwiązania.

3. Gnejs może być, praktycznie każdy kamień się nadaje. W zielonkawym odcieniu jest też sempertynit. Fajny do malawki jest też otoczak, tylko trochę ciężki.

4. Z obsadą chyba najdłużej będziesz "walczył" ;) Wybór jest bardzo duży.

Zobacz tu http://forum.klub-malawi.pl/obsady-zbiornikow-2013-t21076p3.html i tu http://forum.klub-malawi.pl/kazdego-cos-kolorowego-przykladowe-obsady-t13997.html

Pooglądaj sobie ryby tam wymienione, poczytaj o nich i pytaj. W ogóle przejrzyj dział "Obsada akwarium z pyszczakami"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Dziękuję za dobre rady .

Budowę akwarium rozpoczynam w styczniu , no może zahaczę o luty , wiadomo teraz gorący czas świąteczny czyli deficytowy:-(

Na ten rok mam ostatnie pytanie , odnośnie obsady. Mianowicie czy mając dość krótkie akwarium jak na Malawi( jak pisalem 110/60/60) ale dość szerokie i wysokie , dobrze kombinuję chcąc połączyć 1 czy 2 gatunki preferujące skalisty wystrój ( to chyba Mbuna tak?) i załóżmy 1 gatunek preferujący strefę wolnej wody czy piaszczystego dna( to chyba nonMbuna ? dawniej Utaka?)

Czy jednak myle sie ze dam rade obsadzic akwarium choc trzema gatunkami?

Zależy mi jednak na wielobarwnej obsadzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jednak zbyt dużo jest pięknych ryb, by wybór był prosty, dlatego myślę o opcjach, jak poniżej. 🤔 Wydaje mi się, że takie drapieżniki wagi średniej byłyby odpowiednie do akwarium o długości ca 220 cm.  Dimidiochromis strigatus / Exochochromis anagenys / Lichnochromis acuticeps Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus / Trematocranus placodon / Cheilochromis euchilus Placidochromis milomo Nie ukrywam, że chciałbym obsadę nietuzinkową. Nie mam zamiaru silić się na sztuczną oryginalność i wymyślać jakieś cuda - ale nie powiem, zależałoby mi na szkle, w którym będzie pływać coś rzadziej spotykanego. Stąd szczególnie interesuje mnie np. Trematocranus placodon. Ładna, ciekawa i majestatyczna ryba. Raczej mniej popularna, w forumowym dziale Grafika wyszukań mało, w zasadzie prawie tylko autorstwa Kolegi @stan. Rośnie spora, do 25 cm, ale w necie różnie można wyczytać co do agresywności. Widzę, że jest dostępna w Tan-Mal. Może ktoś miał/ma i podzieli się obserwacjami.
    • Dzięki. Faktycznie, we wspomnianej książce proponowane do M. mchuse gatunki zarówno nie przekraczają go wielkością, jaki i nie są też określane jako agresywne. Słusznie, w związku z delikatnością M. mchuse zacznę w takim razie od 4 gatunków i zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie; doświadczenie z obserwacji też coś podpowie. Trzymam kciuki za nowy zbiornik, Patryka oczywiście też. 👍😉
    • U mnie w module jako wloty robią: szczelina wycięta "fabrycznie" na etapie budowy modułu (mniej więcej w połowie wysokości modułu, niewidoczna patrząc od przodu), nawiercony przeze mnie wlot w dolnej części modułu zakończony kratką wentylacyjną o średnicy 45 mm oraz dwa nacięcia w górnej części modułu, przez które przelewa się woda - działa jednocześnie jako skimmer. Na późniejszym etapie kratkę nieco zmodyfikowałem, wycinając z niej trochę plastiku, przez co zwiększyła się powierzchnia zasysu.
    • Możesz śmiało podłączyć do p415 https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739 Prąd ustawisz na 700mA rezystorami jak fabrycznie nie jest i wydaje mi się że śmiało ten led będzie świecił. Nie będzie świecił pełną mocą ale moze wystarczy. Jedna uwaga, sygnał PWM do 5,5V a sterownik chyba potrzebuje większym napięciem być zasilony, stąd musisz sobie wyprowadzić te sygnały ze sterownika, ponieważ jak podłączysz PWM wprost to spalisz driver. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Ja mam u siebie zasys poziomy przodem. Raczej mało jest widoczny, ale jak ktoś się uprze, to go zobaczy i będzie mu przeszkadzał. Wymiary zasysu sprawdzone pod moją pompę 3000l - 0.5x20cm. U mnie się to sprawdza. Piotr, jeżeli chcesz zrobić podobny zasys do mojego, to warto szczelinę wyciąć wyższą i od środka zamontować na wklejonych szynach ruchomą przesłonę. Bo dobrze dobrać wielkość zasysu, to podstawa przy tego rodzaju filtracji - no ale ja mam typową kasetę, zabudowaną w tle 
    • @pablomas dzięki. Tak sobie właśnie myślałem, że mocna filtracja biologiczne likwiduje błonę. Ja właśnie "tworzę" taką hybrydę. Narożną kasetę w kształcie hmf ale w sposobie działania modułu Czyli przód będzie cały z pvc. U góry nacięcie jako skimmer. Zastanawiam się tylko nad wlotem @jaras @marcin73m jak macie zrobione wloty do modułu? Myślałem nad wpuszczeniem poziomo nawierconej rury z zewnątrz zabezpieczonej czymś takim. Myślę, że spowodowało by to równiejszy przepływ wody przez gabkę Tylko czy ta rura jest potrzebna? Może wystarczy tylko ponawiercać dziurki jako wlot?  
    • Powinno działać daj tylko czas u mnie po ok 6tyg zniknął, brak biofilmu od dwóch lat. Zobacz mój wątek Hmf w filtrze Juwel.
    • Moja wpłata nie dotarła? @yaro sprawdź proszę
    • Myślę, że na dobry początek 4 gatunki to będzie dobry wybór. Obsada też dość oryginalna, także będzie na co patrzeć. Po jakims czasie sam oceniasz czy ilość ryb jest wystarczająca. Przy świeżym zbiorniku też nie ma co szarżować z ilością ryb wpuszczonych na początek, bo zalążki biologii łatwiej to zniosą. Oczywiście ustalanie ilość gatunków bez wspomnieniu, a liczebności osobników poszczególnych gatunkow jest mocno umowna bo można próbować z więcej niż jednym samcem i większą ilością samic, a można docelowo celować w jednego samca i np 2 samice. Ja zdecydowanie wolę jak moje ryby mają przestrzeń życiową i w zamian częściej mogę obserwować ich naturalne zachowania. Mocno przerybione zbiorniki to jakoś nie moja bajka (oczywiście w Twoim przypadku przy racjonalnej ilości ryb w obrębie gatunku nie ma mowy o przerybieniu). Tysiąc litrów to już kawał szkła i super możliwości, choć wiadomo litrów zawsze będzie za mało i to myślenie, że jakbym tu dorzucił 50cm, a tam 20 oooo wtedy to by dopiero było Sam jestem na etapie wybierania obsady (można powiedzieć, że ta się już nawet wyklarowała), z tą różnicą, że zbiornik o 400l większy, od Twojego, a w planach pierwsze podejście do drapieżników. Zobaczymy jak ta przygoda się potoczy. Tobie też życzę powodzenia
    • Jak to mówią "nie znam się, ale się wypowiem"  @TomekT jak wiesz sam jestem na podobnym etapie rozmyślań. Przeczytałem cały wątek Iquitosa o jego akwarium i doszedłem do wniosku, że Mylochromisa trzeba byłoby hodować z naprawdę spokojnymi gatunkami. Sam nad nim mocno się zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że jakikolwiek typowy, średniej wielkości drapieżnik to już będzie dla tego gatunku zbyt wielkie obciążenie. W. Sierakowski w książce również wspomina o wyjątkowej delikatności tego gatunku. Jeśli chodzi o dodawanie L. Caeruleus to odpuściłbym po prostu ze względu na to, że wg mnie szkoda pakować tak rozpowszechnionej ryby do obsady, która składa się z tak nieczęsto spotykanych okazów. Ja bym stawiał na zestaw: D. Strigatus, S. Tolae, L. Lethrinus oraz P. Milomo  P. Milomo wygląda super  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.