Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przecież to jedno i to samo.

Poza tym wydawać 500 zł na termometr to trochę dużo (bo tylko to dostaje się w opcji startowej).

Poza tym na podobno oficjalnej stronie producenta nie ma nic o bezpieczeństwie tego urządzenia (chocażby certyfikat CE wymagany dla wszystkich urzadeń w UE)

Może to być coś fajnego ale raczej sądzę ze jakiś śmieć zaimportowany z Chin.

Opublikowano

Z tego co doczytałem to wystarczy dodać sondę pH i mamy pełny kontroler pH, a jak dodamy sondę Redox to i ozonem sterujemy, konstrukcja i produkcja też jest polska (na pierwszej stronie jest napisane). Komputer jest modułowy więc wystarczy dokładać "klocki" do raz kupionego startera. Nie spotkałem u nas niczego co może mierzyć i sterować jednocześnie

tyloma parametrami bez zakłócania się wzajemnego no i oświetleniem też wysteruje.

Ja się poprzyglądam jak to się będzie rozwijać.


PA

Opublikowano

Aqua Reed meter na allegro jako ARM mierzy wszystkie parametry kosztuje niewiele, jest polską konstrukcją i po dołożeniu wychodzącego za tydzień extendera tylko kawy nie parzy ;P

Opublikowano

Makok podrzuć linka jakiegoś bo na alledrogo nie mogę znaleźć.

Z tym mierzeniem wszystkich parametrów to też trochę przesadzasz znając życie ;-)

-- dołączony post:

Z tego co doczytałem to wystarczy dodać sondę pH i mamy pełny kontroler pH, a jak dodamy sondę Redox to i ozonem sterujemy, konstrukcja i produkcja też jest polska (na pierwszej stronie jest napisane). Komputer jest modułowy więc wystarczy dokładać "klocki" do raz kupionego startera. Nie spotkałem u nas niczego co może mierzyć i sterować jednocześnie

tyloma parametrami bez zakłócania się wzajemnego no i oświetleniem też wysteruje.

Ja się poprzyglądam jak to się będzie rozwijać.


PA



Jak się dokupi to może i będzie coś więcej (chociaz nie wiem gdzie to kupić), co nie zmienia faktu ze zestaw startowy jest termometrem za 500zł.

Opublikowano

Aqua Reef Meter znajdziesz. Extendera jeszcze nie ma w sprzedaży. Natomiast 500zł za sterter kita to jest pikuś w porównaniu do pierwszego lepszego konkurenta. Po odkupieniu elektrod mierzy pH, redox, przewodność. Poza tym temp. Steruje światłem w tym ledami, temp wody, urządzeniami na 4 pozostałych wyjściach za pomocą co najmniej 5 parametrów, a wszystko z kanapy z tableta. Nie dostaniesz tego u żadnej konkurencji poniżej 2200zł.

Więcej Ci nie powiem dopóki sam nie pomacam, ale dla mnie to dobry deal.

Choćby dlatego że byle miernik pH w sztyfcie + dwa zegary sterujące światłami to koszt = 150zł, także pytanie czy reszta w cenie 350 to dużo czy mało?

  • Dziękuję 1
  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Witam


Jestem konstruktorem od podstaw tego urządzenia - Aqua Reef Meter, czyli w skrócie ARM. Jak słusznie Grześ zauważył, jest to konstrukcja, która na "starcie" potrafi wiele. Historia konstrukcji sięga chyba 2008 roku, kiedy skonstruowałem ARM w pierwszej, zupełnie niedoskonałej wersji z 4 wyjściami sterującymi na własne potrzeby... Potem się pochwaliłem kolegom z forum morskiego i tak to się zaczęło. Do teraz wykonuję te komputery hobbystycznie, ale z uwagi na złożoność oraz obecny stopień zaawansowania tej konstrukcji (włączywszy nowy, profesjonalny projekt - ARX - czyli rozszerzenie do ARM), rozważam rozpoczęcie w niedalekiej przyszłości działalności komercyjnej...


Konstrukcja się go 2008 roku. Od tamtej pory sporo się w niej zmieniło, a zwłaszcza na przestrzeni ostatniego roku. W miejsce poprzedniego rozwiązania elektroniki wstawione zostały nowe pomysły.

Niestety często się zdarza, że z powodu krążących starych modeli urządzenia (w każdym można sprawdzić wersję oprogramowania), powielane są nieaktualne już informacje o niedopracowanych rzeczach tej konstrukcji, które na tą chwilę już rozwiązane.


Aby zdementować nieaktualne już, niepełne informacje o ARM, mogę więc w skrócie zachęcić to tej konstrukcji informując, że nie jest to prosty "timer za 500zł", chodź jeśli użytkownik tylko do takiego celu go użyje, to takim będzie...


Jest to komputer akwariowy spełniający wiele funkcji jednocześnie. Może być kontrolerem do 6 różnych urządzeń jednocześnie.

Posiada wbudowany czujnik temperatury w standardzie oraz wejście na dowolny czujnik poziomu wody.

ARM posiada 3 wejścia pomiarowe. Po zaopatrzeniu się w sondy pH, ORP, konduktancji, można zastosować go jako:

- pH-komputer

- mV-komputer

- LF-komputer

Każdy z parametrów mierzonych (T, pH, ORP, LF, RO-poziom wody) może sterować od 1 do 6 wyjść sterujących 230V (napięcie zasilające dowolne, można 12V/24V, są i tacy).

Czyli można stworzyć w szybki sposób sterowanie wszystkim względem wszystkiego.


Standardowo ARM posiada na dzień dobry funkcjonalność, którą bez dokupowania elektrod można użyć, czyli:

- pomiar T, a więc oprócz pomiaru również:

- sterowanie dowolnymi względem T (równoczesne chłodzenie i grzanie na osobnych wyjściach)

- załączenie wyjść sterujących:

- na przykład oświetlenie - na każde wyjście osobny obwód

- każde wyjście można sterować oprócz godziny załączenia, również dowolnym parametrem mierzonym:

- czyli można np. ustawić warunkowe wyłączenie oświetlenia w lecie przy przekroczeniu temperatury wody powyżej 30oC itp. (np. HQI)

- włączanie czy wyłączanie wszelkich elektrozaworów w zależności od poziomu np. czujnika RO (dolewka)

- włączać i wyłączać dowolne urządzenia dużej mocy (do 1500W na każde wyjście)


Po podłączeniu np. elektrody pH można powyższe funkcje urozmaicić o kolejne:

- pH komputer - włączanie i wyłączanie wybranego(nych) wyjścia(ść) w zależności od pH, a więc na przykład:

- sterowanie reaktorem wapniowym (morskie)

- sterowanie reaktorem CO2

- sterowanie dozowaniem CO2

- czyli można włączać cokolwiek i wyłączać cokolwiek, co tylko może zależeć od pH


Po dołączeniu mV elektrody ORP można dodać kolejne funkcje:

- mV komputer, czyli sterowanie wyjściami w zależności od wartości stopnia utleniania Redox w akwarium, na przykład:

- sterowanie ozonatorem w zależności od poziomu stopnia utleniania w akwarium

- j.w. tylko np. dodatkowo UV


Po dołączeniu sondy konduktometrycznej można mierzyć zasolenie w zbiornikach słonowodnych (morskie).


dodatkowo komputer ARM w standardzie posiada ciekawe funkcje. Można dla każdego wyjścia ustawić tryby działania:

- D- doser - ustawienie włącza wyjście w zadanym czasie na sekundowo ustawiony czas zadziałania, np. w celu dozowania jakiegoś środka, czy pokarmu

- F-generator - można sterować naprzemiennym włączaniem i wyłączaniem wyjścia w zadanym czasie, np. pomp, w celu uzyskania efektu fali, albo:

- osobiście używam tej funkcji jako ciekawy sposób na mieszanie pewnego czynnika w zasobniku. Generator przez 3 ustawione godziny w ciągu doby włącza co 9 sekund silnik mieszalnika na czas 9 sekund, i tak cyklicznie


Można zamiast sondy ORP podłączyć drugą sondę pH (tzw. pH2) i włączyć w menu opcję pomiaru drugiego pH na wejściu ORP:

- można mierzyć osobne pH w akwarium i osobne pH np. w reaktorze CO2

- czy też można mierzyć np. w 2 różnych zbiornikach


Jako czujnik poziomu wody można zastosować zupełnie dowolny czujnik:

- pływak zwierny

- pływak rozwierny

- połączyć kilka pływaków w celach bezpieczeństwa

- zastosować różne czujniki, w tym elektroniczne, optyczne (zasilanie 5Vm odporne na przeciążenie)


Ponadto oczywiście w standardzie ARM posiada port USB oraz od pewnego czasu w standardzie również port Bluetooth.

Ciekawa aplikacja na kilka platoform umożliwia programowanie urządzenia z poziomu zewnętrznego komputera.

Na tą chwilę jest darmowa aplikacja na PC: Win32/Win64 oraz na Mac OS X (32/64bit).


Za niedługi pojawi się wersja na iPhone iOS oraz na urządzenia z systemem Android.


Użytkownik może samodzielnie władować firmware do urządzenia we własnym zakresie.


Dopełnieniem wszystkiego ma być wkrótce zaawansowane urządzenie Aqua Reef Extender (ARX) dołączone do ARM za pomocą portu USB.

Z ciekawych dodatków wniesionych przez to urządzenie są:


- sieć LAN w standardzie (obsługa poprzez sieć ARM i ARX, pełna)

- opcjonalna sieć WiFi

- moduł powiadomień SMS

- moduł komunikatów głosowych audio w 6 językach (w tym oczywiście polski). Niezły bajerek :)

- moduł pomiaru dodatkowych parametrów (na razie eksperymentalnie, ale obiecująco) takich jak: NO3, PO4 oraz w przypadku akwarium słonowodnego również Ca i Mg. Dodatkowo empirycznie wyliczana może być twardość ogólna wody (na bazie ORP i NO3, itp.)

- moduł dodatkowych pomiarów pH - bardzo dokładnych 18-bitowych, dokładność 0,001pH

- sterowanie 4 kanałami PWM 5V dodatnie i ujemne, a więc:

- sterowanie 4 wyjściami do podłączenia sterowalnych urządzeń PWM, czyli na przykład:

- sterowanie oświetleniem LED (4 osobne kanały), czyli ściemnianie, rozjaśnianie, regulacje itp.

- sterowanie opcjonalnie przełączane oświetleniem T5 za pomocą strerowania 0-10V, czyli można:

- sterować jasnością oświetlenia T5 (rozjaśnianie, ściemnianie) podłączając do 4 wyjść ARX w trybie 0-10V odpowiednie przetwornice sterowalne T5 (ok.80-120zł /szt. dla lampy T5 o mocy do 2x54W)

- sterowanie 4 wyjściami do 230V, bezszelestnie (triaki), np. symulatory fali

Wszytskie funkcje ARM i ARX są jednakowo oprogramowane do każdego wyjścia. oznacza to, że w praktyce powiększa się sterowalność ARM z 6 do 14 wyjść sterujących....


Zapraszam do zapoznania się z konstrukcją ARM, stworzoną przez entuzjastę akwarystki wszelakiej maści!


Pozdrawiam

Wojtek


http://www.aquareefmeter.com

http://www.sq9gl.com

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Czyli posumowując dla biotopu Malawii w chwili obecnej jedynie tiimer sterowania oświetlenia (oczywiście z wszystkimi bajerami), termometr i mirernik pH.

Jeżeli testy NO3 i PO4 przejdą pomyślnie to już będzie co.

Szczerze kibicuje ale też bardzo sceptycznie podchodzę do tematu pomiaru NO3 bo z tego co wiem niejeden już się na tym przejechał (nawet sama Hanna instruments nie dała rady).

Pożyjemy, zobaczymy.

Opublikowano

Jakby tak podliczyć sprzęty które zatępuje sam ARM to wychodzi nas niewiele ponad 200zł więcej niż przy standardowych sprzętach. Jeśli ktoś planuje automatyczną podmianę wody to już cena nie różni się wogóle od wszystkich sprzętów które do tego potrzebujemy, więc w tym przypadku korzyść dla malawi jest już widoczna wyraźnie. To samo dotyczy osób prowadzących dwa zbiorniki.

Ale to dopiero ARX podnosi jakość obsługi akwarium poprzez zdalny monitoring i obsługę oraz pomiary niedostępnych do dzisiaj parametrów. Nawet jeśli miałoby pokazywać tylko dynamikę no3 to i tak jest to znaczący krok naprzód.


Ja polecam.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Czyli posumowując dla biotopu Malawii w chwili obecnej jedynie tiimer sterowania oświetlenia (oczywiście z wszystkimi bajerami), termometr i mirernik pH.


Tak, i tutaj nie trudno się zgodzić z kolegą. Są dwa sposoby podejścia do hobby: pierwsze to takie, gdzie mamy swój ulubiony baniaczek, ale jak najniższym kosztem, minimalnymi nakładami, aby osiągnąć maksymalne korzyści estetyczne, a drugie podejście to takie, gdzie owe hobby jest rozwijane. Staramy się dowiedzieć więcej, bardziej zautomatyzować wiele czynności, itd...

Dlatego są użytkownicy, którym wystarczy w zupełności grzałka z termostatem oraz lampy z mechanicznym timerem, a odparowaną wodę dolewają i tak samodzielnie, plus podmianki itd... (pomijając inne czynności, karmienie, czyszczenie itd...).

Ale i są użytkownicy, bardziej entuzjastycznie nastawieni na nowinki techniczne, którzy słyszeli o tym, że istnieje coś takiego jak "komputer, czy kontroler akwariowy", który wyręcza użytkownika z paru czynności, włączywszy karmienie.

Komputer przydaje się w wielu sytuacjach, a już na pewno podczas dłuższej nieobecności, niezależnie od posiadanego biotopu (czy to Malawi, czy Tanganika, czy Amazonia, czy wreszcie Morskie). Akuratnie osobiście miałem i mam nadal styczność praktycznie z każdym z tych zbiorników. Z racji własnego wieloletniego już doświadczenia wiem co mówię i zachęcam do rozwijania swojej technicznej ciekawości, ale też od razu mówię, że nie chodzi tutaj o przekonywanie kogoś do stosowania wyrafinowanej techniki. Nie o to chodzi. Jedynie zachęcam przy okazji tego wątku do rozwijania swojej wiedzy o możliwościach technicznych, które są w zasięgu ręki :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.