Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Od roku używam ledów w mojej 30L solniczce.4 białe zimne diody + 2 niebieskie każda o mocy 1W.Dla sarcopytohona to wystarcza.Wszystko jest sterowane microkomputerem - symulacja dnia i nocy(powolny wzrost i spadek natężenia światła).Wcześniej testowałem oświetlenie na fluxach 1 i 4 "chipsowych" ale efekty niebyły zadowalające do tego lutowanie 40 diod...

Jestem na etapie zakładania malawi 250l + sump 25l.Chcę to oczywiście oświetlać ledami. Na forum znalazłem linka do takich diod http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/0/pid/13822/page/1/backurl czy może ktoś testował je?Cena jest zadowalająca.

Pozdrawiam


solniczk_led_2.jpg[/attachment:3p5k8ht3] solniczk_led_3.jpg[/attachment:3p5k8ht3]

post-9765-14695712508022_thumb.jpg

post-9765-14695712509102_thumb.jpg

Opublikowano

Te które wybrałeś są wyjątkowo upierdliwe w lutowaniu, z tego co wyczytałem na innym forum.

Oraz mają inną zasadniczą wadę, nie są selekcjonowane, tzn jak wynika z karty specyfikacji technicznej: świecą światłem od ...K do ...K (najczęściej 5500K dla białych).

Czyli kupisz je i z 10-ciu zainstalowanych 1/3 będzie świecić na żółto część na ziomnobiało, dodatkowo niektóre jaśniej niektóre ciemniej...

w przypadku diód to "tanie mięso...", chyba że kupisz sobie 100, wybierzesz właściwe a reszte popchniesz...


O wiele łatwiejszy montaż (bo gotowych zmontowanych fabrycznie: dioda, podkładka, soczewka) oraz więcej światła uzyskasz dzięki:

http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/10898/pid/11066/page/1/backurl


A naj naj naj wyższej jakości sa diody CREE z serii XR-E

tutaj już na gotowym PCB w kształcie gwiazdy (radiator) http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/14592/pid/15995/page/1/backurl

wiem że drożej, ale znacznie lepszy efekt...


Ja narazie mam akwa na żarówkach diodowych na trzonku GU10 i daje radę świetnie... w przypadku malawi gdzie tam nie potrzebujesz dużo światła może coś takiego... tanie i bez lutowania...

Akurat celowo szukałem takich z wąskim snopem, o temp białej zimnej i na wygodnym do montażu trzonku... ale ogólnie jest co kto lubi...

Choć myślę o szarpnięciu się na powerledy, bo potrzebuję wodę dogrzewać do 30st, a takie ledy przyklejone tym pcb do aluminiowej rurki prostokątnej gdzie jest przepływ wody doskonale ją podgrzewają, bez użycia grzałki... cały czas myślę o tym...


Drak - nie ma - lutownica, pcb, lupa i bardzo spokojne spokojne ręce... i heja :)

Opublikowano

Chyba że doczepisz to do nierdzewki lub szkła, inaczej wykończysz sobie ryby.

Chłodziarki do akwariów komory wymiennikowe mają z tytanu.


Generalnie pomysł słuszny, gdyby nie ceny tych specjalizowanych ledów....niestety, spory kawałek czasu minął a one jakoś tanieć nie chcą.

Onegdaj sie tym interesowałem i warto zainwestować jedynie do morskich i roślinnych ze względu na rachunki za energie - tu się inwestycja zwróci + oczywiście możliwośc regulacji.


Co do ledowych jak zastepstwo halogenów : świetna sprawa ale :


-światło skupione, do czytania jak najbardziej, w akwarium...efekt zależny od ilości i wysokości

-jeśli brac do akwarów to "światło zimne" gdyż są mocniejsze (mam oba typy i wyraźnie widać różnice w jasności, nie tylko w barwie).

Nie wiem jak się przedstawia sprawa tych "linijek diodowych",na ile to warte w naszych zastosowaniach.

W ręku miałem ale jak to w rzeczywistości świeci nie wiem (tyle co z daleka na wystawie).

Opublikowano
Chyba że doczepisz to do nierdzewki lub szkła, inaczej wykończysz sobie ryby.

Chłodziarki do akwariów komory wymiennikowe mają z tytanu.


Nie, po puszczeniu wody przez alu, na powierzchni styku dochodzi do utlenienia, czy korozji... nie jestem chemikiem, ale tworzy sie cieniutka nieprzepuszczalna dla wody warstwa i skoro na forach paletkowych stosują i im ryby nie giną to się nie martwię...


Generalnie pomysł słuszny, gdyby nie ceny tych specjalizowanych ledów....niestety, spory kawałek czasu minął a one jakoś tanieć nie chcą.

Onegdaj sie tym interesowałem i warto zainwestować jedynie do morskich i roślinnych ze względu na rachunki za energie - tu się inwestycja zwróci + oczywiście możliwośc regulacji.


One będą tanieć, ale i tak są tanie, bo żeby oświetlić roślinne oświetlane dotychczas 300W hqi, wystarczy instalacja na 130 diodach o odpowiedniej proporcji barw (3 barwy wymieszane) - łacznie 130W

i co z tego że instalacja taka kosztuje w wersji DIY ~1000zł

skoro oszczędzasz 200W na oświetleniu


Co do ledowych jak zastepstwo halogenów : świetna sprawa ale :


-światło skupione, do czytania jak najbardziej, w akwarium...efekt zależny od ilości i wysokości

-jeśli brac do akwarów to "światło zimne" gdyż są mocniejsze (mam oba typy i wyraźnie widać różnice w jasności, nie tylko w barwie).


z tego to najbardziej podoba mi się u mnie "snopy światła wpadające przez korony drzew" nad moim kawałkiem rio negro... no ale tak - nie mam malawi


Nie wiem jak się przedstawia sprawa tych "linijek diodowych",na ile to warte w naszych zastosowaniach.

te taśmy sklejone z superfluxów w kawałkach 5-metrowych - nie chce mi się tego teraz szukać, ale taka taśma 5m za około 180zł zastępuje 10 takich żarówek jak moje w kwestii jasności - w przybliżeniu, a do 400tki malawi wystarczy, ale cała... więc nalażałoby nią okleić całą pokrywę od wewnątrz...

prawda jest taka że ktoś musiałby to zrobić pierwszy żeby inni zobaczyli czy akurat z taśmą im się będzie podobać...

Opublikowano

Chodzi mi o takie "linijki" wykonane z szeregu , zmontowane z wtyczka itd, coś na kształt takich mini kompletów świetlówkowych jakie można kupić.

Nie chodzi mi natomiast o linijki wykonane jako "świetlówki" do zastępowania tychże.

Nie wiem czy ktoś to widział i wie jak intensywne jest to oświetlenie.

Opublikowano

Jeśli chodzi o temperatura barwową tych diod ,to nie byłby problem.Może nawet plus (może uzyskałbym większy współczynik Ra :) ).Ogólnie chcę uzyskać około 8000K,nieuniknione jest dodanie niebieskich power ledów.

Kolimatorów nie chcę używać bo zależy mi na szerokim kącie(lepsze wymieszanie światła).Miałem doczynienia już z ledmi które się ciężko lutuje,po paru próbach powinno pójść.Żarówki ledowe odpadają bo są zasilane 230V i cena za lumen trochę większa.Wszystko bedzie sterowane przez PWM więc temperatura będzie dużo niższa.

Wcześniej używałem diod sp nova ale ta cena za cree jest świetna.


A naj naj naj wyższej jakości sa diody CREE z serii XR-E

tutaj już na gotowym PCB w kształcie gwiazdy (radiator) http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/14592/pid/15995/page/1/backurl

wiem że drożej, ale znacznie lepszy efekt...



Napewno są lepsze ale 20zł za 100lm to trochę za dużo.Kupując 3 ledy za 5.30+vat i nawet niech każdy led będzie miał 60 (według specyfikacji 60-101) to mam 180lm.Myślę że na początek kupię 10szt i przetestuje.


Fluxy nie spełniły moich oczekiwań :).


Pozdrawiam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.