Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Jestem ciekaw jak będzie wygładzał baniak po sklejeniu skał CRem, CXem lub klejem do płytek, wydaje mi się że raczej o naturze w tym przypadku nie mówimy. Nie wspomnę już o wyciąganiu tego wszystkiego z baniaka.

W ostatnim zdaniu chyba sobie odpowiedziałeś dlaczego do klejenia skał nie nadaje się Cr i CX :mrgreen:



alez właśnie CR czy CX jest zaprojektowany do takich celów. Mimo nazwy nie jest czystym cementem jak C32,5 czy C42,5iR.


A co do natury - cóż, wszystko zależy od radosnej twórczości osoby klejącej, moze zrobi od razu ładne tło DIY ?

Opublikowano

Wielkie dzięki za podpowiedzi wykorzystam wiedzę w swoim aqu a i nadal czytam forum i poznaje tajniki wiedzy, a czym się różni ceresic C17 od zaprawy budowlanej JEST KLEJEM jest najmocniejszym spoiwem dostępnym w naszym budownictwie i jest (wodo i mrozo) odporny a kolor blado-szary nie jest cementem (beton). Ma obojętny odczyn po wyschnięciu


PS. Nagromadziłem trochę sprzętu (filtry skałki kwarc światło Xenonowe 8000k-12000k i tło) i będę konstruować dopiero zbiorniczek na małe co nieco (ale na razie remoncik domowy w salonie) bo klamota 450L muszę gdzieś ustawić, a to kawał wanny w porównaniu z moim poprzednim baniaczkiem 50L i jakimiś tam rybkami dla picu :lol: Podstawę będzie z belek drewnianych 10x10cm wkomponowanych razem ze sprzętem RTV długość 315cm

Opublikowano

Ej no zaraz zaraz bo mi chyba coś umknęło..? Dyskutujecie sobie o kropelkach, butaprenach i ich zastosowaniu ale jakoś nikt nie wspomniał o reagowaniu takich specyfików z wodą i uwalnianiem szkodliwych substancji. Kolega Orzechopcja może wyciągnąć fałszywy wniosek, że można kleić wszystkim, byle skleiło skały. A przecież chodzi o to, by nie truło ryb. Dlatego uwagę, że można kleić kropelką przeczytałem 3 razy, bo aż sam nie wierzyłem. Albo jestem niedoinformowany, i nie wiem, że klej ten nie jest toksyczny po wyschnięciu, albo się Nurosław zagalopowałeś.


Podobnie z używaniem rurek metalowych - być może to podejćie zbyt ostrożne i asekuranckie, ale takie rurki, jeśli nie jest to kwasówka, mogą reagować z wodą uwalniając stopniowo różne substancje, niekoniecznie wspomagające rozwój życia w akwarium.


Z powyższych względów poleca się właśnie silikon akwarystyczny (nie zwykły sanitarny, mimo że też klei skały); alternatywnie te zaprawy, które stosuje się do budowy tła DIY. Niemniej ja kleić skał nie polecam - padnie Ci kiedyś dajmy na to ryba gdzieś w szczelinie skalnej, i będziesz musiał poklejone kawały skał podnosić/wyciągać. Przy 450L masz prawdopodobnie 2-3 poprzeczki wzmacniające i wyjęcie poklejonych skał pomiędzy nimi może być b. utrudnione. Ponadto, jeśli takie sklejone skały przy podnoszeniu się zdecydują nagle rozkleić, to może być pyk...

Opublikowano

wbrew pozorom - jest dużo klei które można używać. Jesli się bać, należałoby za każdym razem mówiąc o silikonie wspominać że chodzi o silikon akwarystyczny - bo istnieje wiele ich rodzajów i to wydzielających szkodliwe związki dla ryb.


Butaprenu nie odważyłbym się stosować.


Kropelka - sam byłem zaskoczony, ale kleje do klejenia korali to własnie tego rodzaju kleje- cyjanoakrylowe !


Co do rurki - pisałem o rurkach PCV nie metalowych, równie dobrze może to być PE, PP (rurki wodociągowe, do ogrzewania, osłony elektryczne).

Opublikowano

Kolega Romekjagoda napisał .

Dyskutujecie sobie o kropelkach, butaprenach i ich zastosowaniu ale jakoś nikt nie wspomniał o reagowaniu takich specyfików z wodą i uwalnianiem szkodliwych substancji.


Tak może i w tym jest jakiś kawałek prawdy że toksyczne i trujące a powiedz mi czy silikon nie jest tez troszkę tam trujący. wszystko co nie naturalne, sztuczne i chemiczne ma jakieś walory trucia i zanieczyszczenia. Ceresit C17 ma bardzo skupioną budowę nie jest porowaty gdyż ma jego łańcuchy molekuł są bardzo zwarte i nie przepuszczają wody wiec i on nie wydziela nic,Wyrób zgodny z normą PN-EN 12004:2002, posiada atest higieniczny

Państwowego Zakładu Higieny na kontakt z wodą pitną

HK/W/0534/03/2006. zresztą taką spoinę można pomalować farbą akrylowa nakładając AEROGRAFEM modelarskim i nadać barwę identyczną jak skała i wtedy z niewielkich skałek możemy wy cudować taki górotwór że albo ręce opadną :lol::lol::lol: albo wszyscy paszcze rozdziawią na taki widok.


Ja nie nie mówię żeby sklejać bloki po 10-35kg mowa o niewielkich kawałkach.

A po zdechnięciu takiej rybki trzeba wyłowić zwłoki nieboszczyka a znajdzie się sposób jakiś bez inwazji akwarium.

Zresztą można spróbować skleić Ceresitem C17 dwie małe skałki poczekać 72godzinki pomalować wsadzić do jakiegoś niewielkiego pojemnika z woda i wpuścić jakieś ze 2-3 zwykłe z akwarystycznego rybki


PS.Moje żyją już 3 rok. A w zoo tła są zrobione z betonu i różnych takich i rybcie żyją

Opublikowano

Orzechopcja,


co do ostatniego stweirdzenia, to masz rację, ale tylko po części. Jestem przekonany, że zbiorniki w zoo nie są zrobione ze zwykłego betonu - to nie jest takie proste, bo zwykły beton ma pewną przepuszczalność wody, trzeba więc stosować jego specjalne odmiany z domieszkami, a po drugie: zwykły beton zawiera cement, który uwalniany do wody może być szkodliwy dla ryb. Jestem przekonany, że zoo nie pozwoliłoby sobie na ryzyko utraty egzotycznych ryb z powodu stosowania zwykłego betonu konstrukcyjnego. Niestety, nie udało mi się jeszcze napisać do żadnego z ogrodów zoologicznych (nie mogę się zebrać), ale b. mnie interesuje właśnie jakimi technikami i z jakich materiałów wyczarowują oni dekoracje skalne. Także jeśli ktoś ma takie info to byłoby fajnie poczytać.


wbrew pozorom - jest dużo klei które można używać. Jesli się bać, należałoby za każdym razem mówiąc o silikonie wspominać że chodzi o silikon akwarystyczny - bo istnieje wiele ich rodzajów i to wydzielających szkodliwe związki dla ryb.


Kropelka - sam byłem zaskoczony, ale kleje do klejenia korali to własnie tego rodzaju kleje- cyjanoakrylowe !




Co do różnych klejów, to pewnie masz rację, trzeba by tylko podać konkretnie których. Nie jestem natomiast zwolennikiem testowania na rybach (nie ważne czy pyski czy 'zwykłe z akwarystyka' jak napisał Orzechopcja - to wszystko stworzenia żywe) nowych opcji.


Wydaje mi się, że co do silikonu dyskutować nie ma co - stosuje się tylko akwarystyczny i basta. Pewnie to jest silikon po prostu pozbawiony wszystkich super hiper dodaatków, ale nie warto eksperymentować z innymi tylko kupowac ten akwarystyczny właśnie.


Co do klejenia korali nie wiedziałem - dzięki za info.

Opublikowano

Jestem przekonany, że zbiorniki w zoo nie są zrobione ze zwykłego betonu - to nie jest takie proste, bo zwykły beton ma pewną przepuszczalność wody, trzeba więc stosować jego specjalne odmiany z domieszkami, a po drugie: zwykły beton zawiera cement, który uwalniany do wody może być szkodliwy dla ryb. Jestem przekonany, że zoo nie pozwoliłoby sobie na ryzyko utraty egzotycznych ryb z powodu stosowania zwykłego betonu konstrukcyjnego



ależ to jest "zwykły" beton zawierający cement. Co oznacza zwykły beton? to samo pewnie co "zwykły proszek do prania". Tylko który to ?


Betony różnią się od siebie: doborem kruszywa, cementu i wapnia. oraz procesem produkcji - zalewany, sprężany, wibrowany, parzony itp. - co ma na celu właściwe zagęszczenie.

Niezależnie jaki to gatunek betonu - zawiera cement. Elementy wykonane z czystego cementu i piasku nie są szkodliwe. Wypłukiwany będzie głównie Ca i Mg. A cóż to jak nie znane nam pierwiastki odpowiedzialne za twardość i pH ?

Dobrze przygotowany beton jest doskonale wymieszany i wszystkie składniki wchodzą z soba w reakcje tworząc nierozpuszczalne związki. W wodzie o pH wysokim nie ma niebezpieczeństwa rozpuszczania takiego betonu i oslabiania jego struktury jak to jest w przypadku wód kwaśnych. Właśnie betony narażone na działanie kwasów są najczęściej zabezpieczane dodatkowo polimerami - czyli żywicami, jak. np. folia w płynie itp. środkami, które ostatecznie po stwardnieniu i odparowaniu rozpusczalników stają się obojętne względem wody.

Opublikowano

Nurosław to wyjaśnij proszę dlaczego wszyscy tutaj stosują zaprawy CR65 i CX5 a nie zwykły beton, dobrze wymieszany? Ja nie jestem inżynierem budownictwa ani technologiem, dlatego pytam Ciebie, bez podtekstów, jak to możliwe? Taki dobrze wymieszany beton byłby wszak w akwa idealny, bo cięższy od CRu i łatwiejszy do użycia przy niwelowaniu wyporności styropianu.

Opublikowano

pierwsze tło DIY ładnie wykonane i opisane na forach i czasopismach wykonane było z CR-65 i malowane farba Faust :).

O ile CR-65 łatwo dostać, to panike widać było na forach, poniewaz nie ma juz farby faust. Historia pewnie znana i Tobie.


Dlaczego to? No cóż, gdzieś tam w starożytności akwarystyki :mrgreen: czyli latach przed rokiem 90-tym (dla wielu akwarystów data tak odległa jak bitwa pod Grunwaldem) istniał zapis o akwariach betonowych i konieczności moczenia elementów betonowych, bo podnoszą pH wody....

tyle że zauważcie, ze w ksiązkach z tamtego okresu raczej nie ma pyszczaków, a pH pow. 8 uznawano za skrajnie niebezpieczne dla ryb (a 8-9 jest przecież idealnym dla naszych podopiecznych).


Dzisiaj: ilu z akwarystów tak naprawdę zna zycie wewnętrzne betonu, potrafi dobrać właściwe kruszywo, odpowiednie proporcje wody do cementu itp. ? szczerze niewielu, a tu nagle dostają gotowy produkt gdzie jak byk jest napisane ze dopuszczony do wody pitnej......

I oczywiście, teraz jeszcze kilku zrobiło z CR i już wydaje się że tylko z tego można.... Kilka osob co przyznało sie do zrobienia tła z kleju do płytek zostało natychmiast uciszonych że tak sie nie godzi, a z braku właściwych argumentów, zamilkli.


Dlaczego sami nie mieszają : bo nie wiedzą jak, co do czego. Kojarzy im się to z latami starożytności i pamietają zapisy że moczyć, moczyć moczyć .....


Kupując CR-65 uzyskujesz gotowy produkt, wlewasz wody zgodnie z opisem producenta i gotowe. Prościej się nie da. Potem ktoś odważny promuje CX-5 k który podobnie jak CR-65 ma dopuszczenie do wody pitnej a zyskuje popularnośc ponieważ znajduje się w opakowanieach 5 kg a nie 25 kg jak CR-65.


Gotowe produkty - zawierają prócz cementu i wlaściwego kruszywa dużo tzw. chemii - a dokladnie polimerów poprawiających właściwosciui tych zaprawa. Dobrane przez fachowca i z gwarancja. A tu chodzi o dobro podopiecznych.


A robić samemu? a może źle umieszam? dlaczego beton musi schnac tydzień i ciągle się kruszy, a CX-5 juz po 6 h moge wkładać do akwariium ? A ja nie che chemii, a która firma dobra...Oj dużo pytań. To decyduje własnie o dobrej promocji gotowych zaprawa.

Opublikowano

dodaje drugi post, bo komp odmawia pisania tak długiego tekstu w jednym okienku.

"Zwykły" beton kazali moczyć. Dlaczego? bo podnosi pH.:) W akwariach z neonami, paletkami przecież to zabójstwo dla nich, podniesienie kH i pH, ale w malawi i tanganice to przecież zbawienie.


Obecne istnieje wiele polimerów powodujących że już przy mniejszej ilości wody w zaprawie, beton lepiej się urabia, lepiej się klei i wysych (no bo, co jest oczywiste, jest mniej wody w nim). Dzięki polimerom jest szczelniejszy, lepiej związany. Dzieki częściowej hydratyzacji składników, mniejsza ilośc wody niż normalnie nie przeszkadza we właściwym wiązaniu zaprawy.

Dobrze dobrane proporcje składników powoduje że woda nie ma co wymywać itd.


Sam polecam CX-5 - bo małe jednostkowe opakowanie i jest szybkowiążący - co ułatwia bardzo prace przy budowie tła. Jest gęsty, jednolity i nie spływa. Po prostu bardzo dobrze sie klei do pianek i styropianu.

Ale nie neguje budowy czy klejenia skalek przy użyciu zwykłego kleju do płytek.

Zwróc uwage iz oczka wodne, zwykłe baseny ludzie również robią metodą 'staszek ze szwagrem przy jednej betoniarce stali". Owszem takie zbiorniki czasami ciekną, ale wiąze się to z brakiem podstawowej wiedzy za zakresu pielęgnacji betonu i konstrukcji budowli. - np. zbyt duzo cementu, brak pielęgnacji - spalenie betonu (zwietrzenie, jak zwarzenie ciasta), albo zbyt szybkie wiązanie i mikropęknięcia. Zbyt duża jednolita powierzchnia i za duze naprężenia - brak dylatacji i pęknieęcia. Niewłasciwie dobrane kruszywo (niewałściwe proporcje poszczególnych ziaren) , źle zagęszczone, brak zbrojenia itp - i wiecznie cieknie. NO chyba że się zamuli:) i. itd.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Tak. To się wszystko zgadza, ale Sebastian ma ceny bardzo zaporowe. Ostatnio poszukiwałem Dimidiochromis strigatus - wycenił mi parę ryb 11-13cm na kwotę 400zł ryby f-1 Jacek Stuś z Żor. Ma dobre jakościowo ryby, ale fosorochromisow niestety nie ma w ofercie. W cichlidenstadel ryby są w cenie 30% tego co np.  w tanganika Konin Ale wysyłka bardzo droga.  Więc. Sam już nie wiem, gdzie teraz pozyskiwać dobrej jakości ryby 
    • Potwierdzam. Kupiłem u Sebastiana ryby do obecnego zbiornika. Są naprawdę ekstra. Szczerze mówiąc to po "wypadnięciu" z obiegu TAN-MAL to gatunki mniej popularne jest możliwe dorwać tylko u Sebastiana.
    • Tanganika-Konin. Sebastian Januszkiewicz, kupowałem kilka razy, ryby bardzo dobrej jakości.
    • Hej podpowiedzcie gdzie teraz najlepiej kupować ryby? Tan mal nie działa niestety.  A tam były F1  Jestem z Tychów ale może być wysyłka. Czy np aquapet będzie ok?  cichlidenstadel ale wysyłka droga. Słyszałem też o kimś z Czech/Słowacji I o Jacku z Żor. Chciałem Fossorochromisy stado + jeszcze max 2 gatunki (akwa 300 x 80 x 75) , musze obsade zmienić bo mdoki zostały przy tarle Protomelas taeniolatus powybijane jak zresztą część reszty ryb. Jakis agresywny mi się trafił (a ma już 17-18cm) Dzięki
    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.