Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

- wielkość akwarium - 450l

- obsada (wszystkie z polecanej tu hodowli):

# Iodotropheus sprengerae - 10szt (5-7cm)

# Pseudotropheus saulosi Coral - pozostało 9szt (5-6cm) z 10

# Cynotilapia afra Jalo Reef - pozostało 6szt z 10 (4-6cm)

# Labeotropheus trewavasae Thumbi West - 10szt (6-8cm)

- filtracja - narurowa, 3xmechanik, biolog 3l matrix, chemia ~0,5l Purolite oraz ~0,25l Phosquard (od tygodnia, wcześniej węgiel aktywny)

- parametry wody (obowiązkowo NO2, NO3, ph, TwO i TwW) - NO2 - testy JBL, NH4 niewykrywalny, NO2 wykrywalne od 0,025 do 0,05 (JBL), NO3 oscyluje koło 10, KH 7 wg JBL (8 wg Zoolek), GH 16 wg Zoolek

- sposób karmienia (częstotliwość, rodzaje pokarmów) - 2 lub 3x dziennie, dwie duże szczypty, pokarm znika w mniej niż minutę; pokarmy - przeważnie HS Aqua Spirulina FLakes, dość często HS VividColor Flakes, co 2-3dni StreamBiz Immun Plus Granulat 4-5 szczypt, co 4-5dni StreamBiz Artemia Paste dwie kulki ~fi5mm, 

- częstotliwość i wielkość podmian wody - raz w tygodniu 15-20%

 

Potrzebuję Waszej pomocy, ponieważ sytuacja robi się już mocno niepokojąca, a ja nie mam punktu zaczepienia.

Akwarium zalane w połowie września tego roku, start na WA zgodnie z przepisem z forum, dodane bakterie PRODIBIO BIODIGEST, cykl wg mnie zamknięty, ryby wpuszczone pod koniec października po około 6-7 tygodniach od zalania. Akwarium wyglądało na początku tak:

image.thumb.jpeg.df0bbd7f3b0e91d9482eb047cd5f5109.jpeg

a od jakiegoś czasu zmagam się z plagą okrzemek (przynajmniej tak mi się wydaje) i wygląda bardziej tak:

image.thumb.jpeg.d16e373e13ae7b45a504ec3357b72cb9.jpeg

A teraz problemy. Mniej więcej 4 tygodnie temu padła pierwsza ryba - Cynotilapia afra Jalo Reef, po około 4-5 dniach Pseudotropheus saulosi, potem znowu Cynotilapia, następnie Pseudotropheus oraz znowu Cynotilapia - wszystkie mniej więcej w odstępie kilku dni, można powiedzieć regularnie, ostatnia padła dzisiaj w nocy. I o ile po Cynotilapiach widać, że jest z nimi źle, to Pseudotropheus padają z zaskoczenia, bez widocznych objawów. Typowe objawy w zachowaniu do ospałość i nieprzyjmowanie pokarmu, potem pokładają się na dnie od czasu do czasu tylko próbując się ruszyć, potem leżą bez ruchu (tylko ruszają płetwami piersiowymi i oddychają) i następuje ich koniec.

Dzisiaj znowu widzę kolejną Cynotilapię pokładającą się na podłożu i wygląda to tak:

 

Wcześniej padały raczej najmniejsze i najsłabsze sztuki, a teraz spotyka to prawie najładniejszego samca. 

Tutaj stan na chwile przed zgonem chyba trzeciego lub czwartego z kolei:

 

A tutaj wczorajszy stan dzisiejszej ofiary:

 

Za każdym razem u Cynotilapii wygląda to tak samo, u Saulosi raczej bezobjawowo i z zaskoczenia. 

Obecnie jeszcze dwie inne Cynotilapie już wykazują wczesne stadium i prawdopodobnie będą następne jeśli nic się nie zmieni. 

Na zdjęciach trupki wyglądają tak (po jednej sztuce z gatunku, pierwsze przypadki - archiwalne):

image.thumb.jpeg.b04b27e1a8e8cd9b999ca98fc975b2ec.jpeg

 

image.thumb.jpeg.24d2d2bcc53646275aeeecb521e60faa.jpeg

 

image.thumb.jpeg.1bf93461cc0ef3990d602ec14fd40e7e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.49e07cd0f141ec3db39d62e43d3f5fc1.jpeg

 

Za każdym razem żadnych objawów skórnych czy innych zewnętrznych (może poza tym zmętnieniem oczu u jednej na samym końcu ale wynikało to raczej już ze stanu agonalnego). Objawy są tylko w zachowaniu.

Leczenie jakie próbowałem podjąć to 4 dni temu podałem Sera Baktoforte S (zgodnie ze wskazówką hodowcy), jednak nie przyniosło to pozytywnego rezultatu. Dzisiaj po leczeniu 50% podmiana wody oraz podanie uzdatniacza Sera Aquatan oraz Sera Bio Nitrivec. 

Inne działania, które podjąłem lub to co mnie zastanawia:

- podejrzewałem, że dosyć szczelna pokrywa oraz dodatkowo szafka nad akwarium mogły spowodować braki tlenu przez utrudniony obieg powietrza (nie ma napowietrzacza, jest tylko ruch tafli przez wylot z filtra oraz cyrkulator); od 4 dni pokrywy odsłonięte oraz otworzona szafka aby był dobry przepływ powietrza - jak widać brak poprawy

- podejrzewałem, że przez atak okrzemek mogło dojść np. do zubożenia wody w tlen lub do innego negatywnego wpływu na skrzela, dlatego włożyłem do filtra Phosquard oraz eksperymentuję z oświetleniem (SiO2 ponad 3)

- zastanawia mnie jeszcze twardość wody - w momencie zalewania woda (wodociągowa) była przepuszczona przez filtr z jonami srebra oraz węglem aktywnym, a także zmiękczona przez stację uzdatniania do KH 9 i GH 2;  potem stwierdziłem że miękka woda nie jest konieczna i przy każdej podmianie woda już nie przechodziła przez stację uzdatniania, i obecnie osiągnęła KH 9 i GH16 (zmiana parametrów była stopniowa z każdą podmianą, a nie nagła, przy czym dość dziwna była zmiana KH - od 9 rosła do 12, potem znowu zaczęła spadać aż osiągnęła obecne 7, natomiast GH rosła regularnie od 2 do obecnych 16. W czasie wpuszczania ryb było odpowiednio 10/8

- wiem, że NO2 powinno być niewykrywalne ale niestety nie mogę go zbić do zera - czy to może być przyczyna? teoretycznie wg "norm" taki poziom nie jest jeszcze niebezpieczny, aczkolwiek też mi się nie podoba (mniej karmić i pozwolić bakteriom się rozwinąć?)

Dziś zauważyłem również na Iodotropheus zmianę na skórze, ale raczej wygląda to na otarcie, chociaż w obliczu powyższego opisu to już nie jestem tego taki pewien:

 

image.thumb.jpeg.d46d941b9d1053c4291bd2150f728f03.jpeg

 

Wszystkie inne ryby są bardzo żarłoczne, ruchliwe i ciekawskie, po zgaszeniu światła (które gasi się powoli sterowane przez Leddimera) są bardzo płochliwe i chowają się w skałach.

Proszę o pomoc bo w takim tempie do wakacji będzie puste akwarium :(

 

 

Opublikowano

Jeśli przyczyną nie jest tlen lub chlor, a wszystkie ryby jedzą pokarm to kup buteleczki z Zoolka (w stacjonarnym sklepie 30 ml butelki kosztują ok. 10 złotych) i naprzemiennie porządnie skrapiaj pokarm: Capiforte, Capisol, Prorosol. Taka kuracja im na pewno nie zaszkodzi, a może pomóc. Zbyt duży granulat nie namoczony też może mieć znaczenie.

Możesz też dodać trochę bakterii i mniej obficie karmić ryby, bo nie zerowy NO2 martwi. Być może twoja filtracja jest nieodpowiednia.

Opublikowano

A nie masz tam przypadkiem jakiegoś agresywnego osobnika? Może w nocy ryby strzały dostają. Dziwnie jakoś to w czasie rozłożone. Zatrucie jakimś chemiskiem nie działa po kolei. Idą najsłabsze, potem silniejsze ale ogólnie.po obsadzie widać, że coś nie tak.  Utrzymujesz,.że reszta załogi zachowuje się normalnie, więc to nie to. Brak tlenu też nie działa wybiórczo i kolejno. Dla mnie ta konająca ryba wygląda jak po dobrym strzale. Okrzemki w stosunkowo nowym zbiorniku to norma. One nie zabijają ryb.

Nie zmieniałeś nic zanim się zaczęło?

Jakiś wkład w filtrze albo w uzdatniaczu? Nie dokladales jakichś kamieni? Tak gdybam, bo nie bardzo widzę logiczna przyczynę. Wg mnie najprawdopodobniej któryś mieszkaniec akwa zasmakowal w zabijaniu.  Tak najbardziej bym Kulfona obstawiał.

Opublikowano
10 minut temu, pulpet napisał(a):

A nie masz tam przypadkiem jakiegoś agresywnego osobnika? Może w nocy ryby strzały dostają. Dziwnie jakoś to w czasie rozłożone. Zatrucie jakimś chemiskiem nie działa po kolei. Idą najsłabsze, potem silniejsze ale ogólnie.po obsadzie widać, że coś nie tak.  Utrzymujesz,.że reszta załogi zachowuje się normalnie, więc to nie to. Brak tlenu też nie działa wybiórczo i kolejno. Dla mnie ta konająca ryba wygląda jak po dobrym strzale. Okrzemki w stosunkowo nowym zbiorniku to norma. One nie zabijają ryb.

Nie zmieniałeś nic zanim się zaczęło?

Jakiś wkład w filtrze albo w uzdatniaczu? Nie dokladales jakichś kamieni? Tak gdybam, bo nie bardzo widzę logiczna przyczynę. Wg mnie najprawdopodobniej któryś mieszkaniec akwa zasmakowal w zabijaniu.  Tak najbardziej bym Kulfona obstawiał.

Zmieniłem tylko węgiel na Phosquarda ale tak jak napisałem było to mniej więcej tydzień temu więc to nie ma związku. Kamieni nie dokładałem, nic nie zmieniałem. Wkłady zmieniam w mechanikach co tydzień, zwykle samoróbki watolinowe, od czasu do czasu sznurek 10 lub 1 mikro. Akurat ostatnie 2 tygodnie to są sznurki.

Wersję z zabójcą też biorę pod uwagę, ale w dzień nie widać jakiejś szczególnej rzezi - ot tak normalnie się chwilę pogonią. Nie wiem co się dzieje w nocy, ale jak staram się podejrzeć to są spokojne i pochowane w kamieniach, jakby uśpione. Myślałem nawet żeby ustawić jakąś kamerę i podglądać :). Co najmniej jedna Cynotilapia była samicą wg mojej oceny więc chyba nie powinna być celem ewentualnego ataku?

Opublikowano
1 godzinę temu, ziemniak napisał(a):

Jeśli przyczyną nie jest tlen lub chlor, a wszystkie ryby jedzą pokarm to kup buteleczki z Zoolka (w stacjonarnym sklepie 30 ml butelki kosztują ok. 10 złotych) i naprzemiennie porządnie skrapiaj pokarm: Capiforte, Capisol, Prorosol. Taka kuracja im na pewno nie zaszkodzi, a może pomóc. Zbyt duży granulat nie namoczony też może mieć znaczenie.

Możesz też dodać trochę bakterii i mniej obficie karmić ryby, bo nie zerowy NO2 martwi. Być może twoja filtracja jest nieodpowiednia.

Podziała to ewentualnie na te ryby, które żerują. Te co już nie jedzą nie przyjmą leku z pokarmem...

Opublikowano (edytowane)
17 minut temu, Beergeek napisał(a):

Zmieniłem tylko węgiel na Phosquarda ale tak jak napisałem było to mniej więcej tydzień temu więc to nie ma związku. Kamieni nie dokładałem, nic nie zmieniałem. Wkłady zmieniam w mechanikach co tydzień, zwykle samoróbki watolinowe, od czasu do czasu sznurek 10 lub 1 mikro. Akurat ostatnie 2 tygodnie to są sznurki.

Wersję z zabójcą też biorę pod uwagę, ale w dzień nie widać jakiejś szczególnej rzezi - ot tak normalnie się chwilę pogonią. Nie wiem co się dzieje w nocy, ale jak staram się podejrzeć to są spokojne i pochowane w kamieniach, jakby uśpione. Myślałem nawet żeby ustawić jakąś kamerę i podglądać :). Co najmniej jedna Cynotilapia była samicą wg mojej oceny więc chyba nie powinna być celem ewentualnego ataku?

Pomysł z kamerka trafiony na 100 procent. Dużo się dowiesz o zachowaniu ryb. Ty je karmisz więc Twoja obecność w pomieszczeniu gdzie stoi akwa zawsze będzie wpływała na ich zachowanie. Ciągle będą jednym okiem patrzeć, czy papu nie wpadnie i nie zajmą się na 100 procent swoimi rybimi sprawami. Nocne życie zbiornika to osobny temat. Przeważnie jest jak mówisz, nagle dzieje się akcja i znowu robi sennie. Ciężko wyłapać. Kulfona obstawiłem, bo są najwieksze z obsady i są w stanie rozdawać śmiertelne klapsy dużo mniejszym rybom.  Nie zagonić i zamęczyć, ale właśnie  załatwić sprawę  kilkoma celnymi mocnymi strzałami. Samice nie są chronione przed agresją. To nie Wersal to Malawi😉

Edytowane przez pulpet
Opublikowano

Na pewno nie zaszkodzi jak dorzucisz jakieś bakterie. Prodibio fajne są ale poczytaj też o Azoo w proszku, są dwie wersje. Ja je używam od około 2 lat.  Cyrkulator na maxa i mocno wzburz wodę. Może wszystko za słabo oddycha? Teoretycznie mogła woda być średnia i czysto teoretycznie jakiś procent bakterii mógł ucierpieć. Masz jakiś filmik z ruchu tafli wody? Takie coś jak np Sera Toxivec też mógłby być pod ręką. 

A w nocy to się cuda dzieją. U mnie niektóre samce w dzień są spokojne i sprawiają wrażenie takich zniewolonych. Myślałem, że ktoś się nad nimi znęca. A w nocy czy wcześnie rano jak jeszcze śpię? Psychole, tłuką się z wszystkimi i dlatego cały dzień wyglądają jak badziewie. 

Opublikowano
13 godzin temu, Pikczer napisał(a):

Masz jakiś filmik z ruchu tafli wody?

Takie ustawienie wylotu z filtra i cyrkulatora mam mniej więcej od tygodnia, wcześniej woda z rury chlapała na powierzchnię, teraz jest zatopiona i skierowana do góry.

 

Opublikowano

Może pokarm? Ja miałem 2x Demasoni i 2x padały i tylko one. Wiadomo czasem jakiś trupek się trafił po walkach. Co do tlenu mam przykryte glossy tylko klapka od pokarmu otwarta i wiadomo wycięcia po rurki, tlenu raczej nie brakuje.

 

Opublikowano

Niby rusza się powierzchnia, ale może za mało? A jakiś nalot na wodzie jest? Coś jakby film bakteryjny? Może to tłumi akwarium? Zmienione zostało ustawienie wylotu filtra. Może to miało wpływ? Czasami jakaś drobnostka może być problemem. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.