Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Będziesz je kleić do szyby to możesz przykleić wyżej (może powstanie w ten sposob schronienie dla rybek pod nim), a jak brakuje wysokich kamieni do wykonania modułu to zawsze możesz skleic kilka mniejszych kamieni by tworzył jeden wielki ;). 

  • Lubię to 1
Opublikowano
43 minuty temu, Bezprym napisał:

Trzeci od prawej wygląda jakby miał prosta podstawę.

To jest właśnie klocek ważący +/- 50kg :P Postawić go na tym płaskim nie ma szans, a opieranie o coś wydaje się być ryzykowne.

Może zdjecie tego nie oddaje, ale to co leży, to prawie 350kg kamienia ;)

35 minut temu, Nath_147 napisał:

Będziesz je kleić do szyby to możesz przykleić wyżej (może powstanie w ten sposob schronienie dla rybek pod nim), a jak brakuje wysokich kamieni do wykonania modułu to zawsze możesz skleic kilka mniejszych kamieni by tworzył jeden wielki ;). 

Każdy z modułów będzie "wisiał" ponad dnem. Klejenie ich razem nie ma sensu, największy moduł, który wczoraj zrobiłem ma 50 na jakieś 70cm 😛

Opublikowano (edytowane)

Wysokie kamienie, bez płaskiej podstawy możesz ustawić w kawałku rury PCV fi 100 albo większej średnicy (w zależności od wielkości kamienia) wiesz, taka kilkucentymetrowa podstawka, a w niej kamień.

Co do grzałki to zrób sobie bypas i w nim daj grzałkę (jak na fotce, tylko w Twoim przypadku zrób to w pionie). Odcinek rury, równoległy do bypasu zredukuj o jeden stopień. W ten sposób wymusisz przepływ przez grzałkę, a to co ewentualnie ona wyhamuje pójdzie bokiem.

20210606_222610.thumb.jpg.253d205a7d256d0e872b560ff2294772.jpg

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 1
Opublikowano

Kolejne podejście do aranżacji, co Wy na to? Ten trzeci kamień od lewej jest 47cm wysoki, będzie 10cm od lustra wody. Po lewej w rogu będzie od góry pionowy moduł, po prawej w rogu będzie duży moduł 70cm długi 50 wysoki. W kilku miejscach, gdzie są przestrzenie pomiędzy kamieniami, będą przyklejone wiszące moduły takie jaki jest u @Bartek_De na środku. Po prawej 60cm wolnej przestrzeni - może wrzucę tam jakiś jeden mniejszy kamień na środek.

20210610_201334-01.thumb.jpeg.fc9f363549bae7234aa219520bc436e8.jpeg

  • Lubię to 6
Opublikowano (edytowane)

Opanowałem już temat robienia form i wykonywania modułów, malowania, itd. Mam nadal problem z równym docięciem "podstawy" tej, którą kleję do ściany akwarium. Próbowałem już żyłką odłożyć równo dookoła, ale nadal jak dotnę po linii kamień, to nie przylega idealnie. Macie na to jakiś sprawdzony patent?

 

Aha, no i jeszcze jedna zmiana ułożenia kamieni:

 

maka_paka_8.thumb.jpg.4a235219595faf7d78548afcf0925c6d.jpg

Edytowane przez bojack
Opublikowano (edytowane)

Wydaje mi się że zawsze jest ten problem z uzyskaniem pewnego kompromisu między wyglądem, a walorami praktycznymi. IMHO lewa strona tego ustawienia prezentuje się BDB. Natomiast z prawej coś nie do końca gra. 

Dla ryb znowusz z prawej strony jest więcej kryjówek. Prawa strona w ułożeniu z postu nr.15 wyglądała lepiej. 

Edytowane przez Jelonek
  • Lubię to 1
Opublikowano
17 minut temu, Jelonek napisał:

Wydaje mi się że zawsze jest ten problem z uzyskaniem pewnego kompromisu między wyglądem, a walorami praktycznymi. IMHO lewa strona tego ustawienia prezentuje się BDB. Natomiast z prawej coś nie do końca gra. 

Dla ryb znowusz z prawej strony jest więcej kryjówek. Prawa strona w ułożeniu z postu nr.15 wyglądała lepiej.

Bardziej kieruję się tym, jak to gra dla oka, bo kamienie są duże i na tą ilość ryb kryjówek będzie dużo, przynajmniej tak mi się wydaje. Chciałem trochę zróżnicować górą linię kamieni. Ale faktycznie tak jak napisałeś, lewa strona jest biedniejsza. W piątek chcę wrzucić kamienie do zbiornika, jutro będę jeszcze modyfikował. Dzięki, czekam na kolejne opinie ;)

Opublikowano
3 godziny temu, bojack napisał:

Mam nadal problem z równym docięciem "podstawy" tej, którą kleję do ściany akwarium. Próbowałem już żyłką odłożyć równo dookoła, ale nadal jak dotnę po linii kamień, to nie przylega idealnie. Macie na to jakiś sprawdzony patent? 

Jeśli dobrze pamiętam, to przyłożyłem poziomicę i narysowałem linię po której szlifierką kątową ciąłem.

Screenshot_20210616-222833_Photos.thumb.jpg.2f0429706c5a6c47b33ea287edbee385.jpg

Nawet jeśli nie wyjdzie Ci idealnie i będziesz widział że miejscami nie dolega, to klej i tak to złapie i tą lukę wypełni (oczywiście jeśli ta "niedokładność" będzie faktycznie niewielka, bo wiadomo klej ma ograniczoną grubość spoiny którą można stosować). 

  • Lubię to 1
Opublikowano
52 minuty temu, Mróz napisał:

Jeśli dobrze pamiętam, to przyłożyłem poziomicę i narysowałem linię po której szlifierką kątową ciąłem.

Tak też próbowałem, ale sznurek działa według mnie lepiej ;)

52 minuty temu, Mróz napisał:

Nawet jeśli nie wyjdzie Ci idealnie i będziesz widział że miejscami nie dolega, to klej i tak to złapie i tą lukę wypełni (oczywiście jeśli ta "niedokładność" będzie faktycznie niewielka, bo wiadomo klej ma ograniczoną grubość spoiny którą można stosować). 

No właśnie przy dużych modułach nadal zostaje mi dziura 15-20mm. Za dużo.

Dzisiaj mi znajomym pokazał poziomnicę laserową. Jakoś nigdy nie korzystalem 😕 Obrotowy stołek do tego i można precyzjnie to ogarnąć ;) Pomijając, że te duże już zrobiłem i na 10 razy dociąłem na tyle, że mam ten 1cm szczeliny w dwóch miejscach, ale już nie będę poprawiał. Następne zrobię używając poziomnicy laserowej. Zobaczymy jak to wyjdzie ;)

  • Lubię to 1
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.