Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Proszę o pomoc i wskazówki przy uruchomieniu filtracji.

Mam akwarium 480L (200x40x60h). Planuje dość mocno zagruzować, więc wody powinno wejść około 300L. Filtracja to 2x kubeł Aquael Ultramax 1500. Kubły mają mały prefiltr i 4 kosze (około 13L). 

Po uruchomieniu do prefiltrów planuje wrzucić węgiel w siatkach, a po czasie go zastąpić oryginalną gąbką gruboziarnistą (chyba 15 ppi).

Dalej w kubłach planuje tak:

1. kosz - oryginalna gąbka (chyba 30 ppi)
2. kosz - oryginalna gąbka (chyba 40 ppi)
3. kosz - ceramika 1L NEO MEDIA hard lub NEO MEDIA pure na każdy filtr + wata
4. kosz - JBL NitratEx - po paczce na każdy filtr (pozostałość) plus w przyszłości dołożyć purolite

Dodatkowo planuje dwa kamienie filtracyjne przy powierzchni.

W tej chwili mam przerybione akwarium z około 400L wody. W koszach - trzecim mam ceramikę oryginalną filtra i lawę/zeolit, w czwartym węgiel, nitrtatex. Zero problemów (czyt. zerowe) z NH i NO2.

Czytałem o Xport bio cubes oraz Neo Media hard/pure. Xport wydaje się mało trwały i skuteczny plus proces uruchomienia. Neo media (w przeliczeniu do matrixa czy sery) wychodzi, że 1L wkładu wystarcza na 3000L wody :) Chciałbym zachować duży przepływ wody, choć teraz przy mocno nabitych koszach i czasami mocno zabrudzonych gąbkach i tak widać mocny ruch wody. 

Edytowane przez ziemniak
Opublikowano

Dalej wertując forum wpadłem na trochę inny pomysł. Zamiast kamieni filtracyjnych wstawić filtr - połączenie kaseciaka z hamburskim. Zrobić go ze szkła tak aby można było go zastawić od frontu dużym kamieniem, który częściowo będzie oparty o niego. Jako wkład gąbka plus grys lub lawa. Wylot to falownik lub pompa. Gdyby falownik to wyciąłbym w szkle dziurę o średnicy 3 cm i obłożył tworzywem lub sylikonem dla szczelności i wytłumienia drgań. Dodatkowo na ściance wylotowej falownik rw-4.

Wymiar to patrząc od frontu 20 cm szerokości, a 10 cm głębokości. - 

Zostałyby dwa ultramaxy 1500 po bokach akwarium.

 

 

F1.gif

F2.gif

Opublikowano

Przepraszam, ale nie dopisałem, że działają one w zwykłym towarzyskim akwarium.

Przy zmianie obsady na pyszczaki chcę dmuchać na zimne i mieć wydajniejszą filtrację.

Podsumowując myślę, żeby zrobić tak:

1) obecny ultramax 1500
2) obecny ultramax 1500
3) falownik rw-4/8
4) kaseciak/hmf

Tylko teraz pytanie czy kaseciaka napędzać pompą czy falownikiem?

Myślałem o zamontowaniu pomp typu:
Hydor PICO Evolution 1150 / Tunze Silence 1073.008 / Atman AT-304 

Ewentualnie wpasować falownik w ściankę (okleić sylikonem), tylko pytanie czy dobrze zaciągałby wodę z komina...

Opublikowano

To zrób hmf. Do napedu użyj cyrkulatora 2500-4000l/h. Do środka włóż dodatkowo zasys jednego  kubełka. U mnie pracował hmf  (teraz zrobilem moduły ze styroduru) z napędem dcs 4000, pompa pracowała na min.  U mnie wyglądało to tak

 

 

IMG_20190831_193205.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano
15 godzin temu, Tom74 napisał:

To zrób hmf. Do napedu użyj cyrkulatora 2500-4000l/h. Do środka włóż dodatkowo zasys jednego  kubełka. 

Czy w takim przypadku usunąć gąbki z kubełka?

Opublikowano

Proszę o pomoc i weryfikacje:

a1.png.0e00a785e38a7dd57fba62136286d15b.png

Pomyślałem o takim kominie w róg akwarium, wtedy mógłbym oprzeć na nim kamień. Tło planuje ze styropianu jak na stronie klubowej. Gąbka to np 2x Azoo Bio Garden 65x14x2 cm. IN/OUT to kubełek. W kominie zastanawiam się co zamontować? pompę czy falownik??? Jeśli pompę to myślę aby dać falownik na tylnej ścianie akwarium tuż za gąbką - ustawiony lekko ku górze i po szybie.

Czy purolite oraz nitratex zamiast do filtrów mógłbym wtedy wrzucić do komina?

a2.png.810fba4b8af12a1613a36a48da22272d.png

Tak by to wyglądało patrząc po wysokości.

a3.thumb.png.e7309a7b9fc5f99f5e610eb471bd06a2.png

Kamienie chcę położyć tak, aby po delikatnym skosie opierały się o tylną ścianę, dzięki czemu uzyskałbym lepszą cyrkulację?

 

Opublikowano

Nikt się nie zlituje nade mną? :)

powyżej przykład HMF na dwóch falownikach...

zastanawiam się jeszcze nad opcją zrobienia filtra z dwóch gąbek w kształcie litery L na łączeniu dwóch gąbek mógłbym zrobić jakieś wzmocnienie oraz od góry i w tedy po skosie mógłbym oprzeć kamień o ten filtr?

falownik czy pompa? patrząc na powyższy film myślę o falowniku?

czy siatki z purolite i nitratex mógłbym wrzucić do tego komina zamiast do kubełków?

Opublikowano

Witaj!

Jeśli planujesz HMF to już nie potrzebujesz kubełka. Nie potrzebujesz również nitratex i purolite. 

Pompa, czy falownik to już kwestia własnych upodobań, lub tego, jakie graty leżą zakurzone w szafce. 

  • Lubię to 3

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Napięcie jak u S.  Kinga. Dobrze, że wszystko się poprostowało.
    • Witam malawijskie towarzystwo! Minęły już 3 miesiące od mojego ostatniego wpisu. Od tamtej pory mocno ruszyły glony, ryby podrosły a akwarium w końcu żyje pełnią życia. Oczywiście znalazła się też masa problemów - od nich właśnie chciałbym zacząć dzisiejszą aktualizację. Podczas codziennego obserwowania ryb grupy mbuna z jeziora malawi zawsze najbardziej robiła na mnie wrażenie ich ruchliwość, która w połączeniu z niebanalnymi kolorami pyszczaków dawała oczom prawdziwy spektakl skrawka pięknego biotopu w moim własnym salonie. Pierwszy problem pojawił się wtedy, gdy ryby przez przeszło miesiąc czasu żyły w ciszy pod kamieniami. Było to o tyle kłopotliwe, że ani ja nie mogłem się cieszyć widokiem ryb, ani ryby nie mogły cieszyć się odpowiednio szybkim wzrostem. Ich płochliwość spowodowała zmniejszenie apetytu a co za tym idzie spowolnił także ich przyrost masy. Przyczynę problemu wykryłem dość szybko. Jak tylko wykluczyłem możliwość zbyt słabych parametrów wody odkryłem, iż mój kot notorycznie wrzucał zakrywkę od pokrywy akwarium do jego środka. Duża częstotliwość takiego działania spowodowała strach do pływania w toni u ryb. Jak tylko połączyłem kropki zabezpieczyłem zakrywkę tak, aby kot już nie mógł wrzucić jej do akwarium. Same ryby zacząłem na nowo przyzwyczajać do człowieka stosując głodówkę (oczywiście w granicach rozsądku - zamiast 3 razy dziennie dostawały raz). Gdy ryby zaczęły wychodzić zza kamieni przy karmieniu z powodu większej chęci do jedzenia szybko zaczęły z powrotem przyzwyczajać się do człowieka. Największy problem nastąpił około miesiąc temu: Otóż nie myśląc za dużo przy montowaniu oświetlenia opartego na modułach led postawiłem na przyklejenie go akrylem do pokrywy akwarium… Jak można się domyślić akryl w środowisku olbrzymiej wilgotności nie miał prawa wyschnąć, co poskutkowało odpadnięciem całej listwy z oświetleniem prosto do środka akwarium. O zaistniałej sytuacji dowiedziałem się dopiero po powrocie z pracy, kiedy to woda była już na tyle mętna od akrylu, że bałem się o zdrowie ryb. Od razu zabrałem się za podłączenie węży do akwarium, jeden pompował wodę przez balkon a drugi nalewał świeżej z kranu. Po godzinie okazało się, że wąż odprowadzający wodę z akwarium nie wyrabiał nad tym dolewającym i w salonie miałem wody po kostki. Szczęście w nieszczęściu, że żadna ryba nie ucierpiała. Nie mniej jednak wyciek wody spowodował zwarcie w zasilaczu od oświetlenia, który przez to, że leżał na podłodze za akwarium został zalany wodą. Po ogarnięciu sytuacji i ponownym zamontowaniu oświetlenia tym razem na śrubach, sytuacja się ustatkowała. Nie będę ukrywał, że spodziewałem się zdziesiątkowania populacji mojego akwarium, co na szczęście nie miało miejsca i ani jedna ryba nie przypłaciła mojego błędu życiem. Od tamtej pory wszystko śmiga jak należy więc mogę teraz napisać coś o samych rybach. Zacznę od gatunku Metriaclima Fainzilberi Makonde - ryba która tak jak wcześniej pisałem jest najbardziej związana ze środowiskiem skalnym przez co nie jest stałym bywalcem toni wodnej. Omawiany gatunek prawdopodobnie trafił mi się w statystyce 9+6 - o ile nie mylę się, iż samice mogą być tylko OB. Mooże jeszcze coś wyjdzie w ciapki ale szczerze wątpię. Z aż 9 samców tylko dwa dają się we znaki reszcie obsady. Dzieli ich +- 1cm wielkości. Większy osobnik zajmuje grotę po środku akwarium i nie narusza zbytnio cielesności innych ryb. Mniejszy samiec okupujący grotę w prawej części akwarium dużo bardziej natarczywie pokazuje swoją dominację na tym obszarze akwarium, ale nie robi przy tym większej krzywdy innym rybom. Nieustannie odgania nieproszonych gości ze swojego terytorium, ograniczając się przy tym jedynie do krótkiej pogoni. Z obserwacji tej dwójki nadal ciężko mi dojść do tego, który z nich jest rzeczywistym liderem u tego gatunku. Wielkość oraz okupowana przestrzeń skłania mnie ku stwierdzeniu iż to większy samiec wiedzie prym. Z drugiej jednak strony mniejszy osobnik wykazuje większą agresję wobec innych ryb i wcale nie schodzi z drogi temu pierwszemu. Myślę, że moje wątpliwości rozwieje zaobserwowanie wyczekiwanego przeze mnie ich spotkania na neutralnym gruncie, które podpowie mi kto tu jest maczo. Drugi gatunek to Metriaclima Msobo Magunga - gatunek widoczny non stop, uwielbiający pływanie w toni. Tutaj nie mam za dużo do powiedzenia. Wszystkie ryby tego gatunku to nadal żółtki nijak odróżniające się od siebie nawzajem. Jedyne co wiem to to, że dwa osobniki powoli nabierają „brudnej żółci” co świadczyć może o ich powolnym wybarwianiu się ku niebiesko-czarnym kolorom dorosłych samców. Trzeci i ostatni już gatunek w moim akwarium to Metriaclima Kingsizei Lupingu - ryba widoczna najczęściej ze wszystkich, bojąca się człowieka najmniej. Wiecznie zainteresowana wszystkim spoza i w akwarium, pierwsza do jedzenia i pogodnie nastawiona. Tutaj o jakimkolwiek samcu nie mam pojęcia, każda ryba wygląda identycznie a odróżnia ich jedynie wielkość. Nie mogę się doczekać momentu, kiedy jakiś samiec wybarwi się na kolory dominanta. Przy istniejącej sytuacji zbiornika i takim a nie innym usposobieniu gatunków póki co w akwarium jest zdecydowanie za żółto. Przełom w tej sprawie będzie dopiero w nowym, większym baniaku po dodaniu czwartego gatunku, kiedy to bilans ryb o tym kolorze troche zmniejszy się w stosunku do całości obsady. Tutaj jeśli jeszcze ktoś to czyta prosiłbym o sugestie jaki gatunek mógłbym dodać. Chciałbym utrzymać akwarium w klimacie ryb z rodzaju Metriaclima. Nowy baniak będzie miał 700l także możecie pisać swoje propozycje co by do niego pasowało, uwzględniając oczywiście dopasowanie do obecnej obsady. Póki co na celowniku mam Metriaclima hajomaylandii. Tak akwarium prezentuje się na dzień dzisiejszy: IMG_8375.mov   Na koniec wrzucam filmik z wczorajszego wieczornego karmienia i życzę wszystkiego dobrego, pozdro! IMG_8269.mov  
    • No  i sprawa wyjaśniona w tym konkretnym przypadku. Ja cały czas stosuje coś takiego jak w linku .  Ma zwolenników i  sceptyków. Osobiście polecam. https://www.ustm.pl/produkt/wkłady-sedymentacyjno-weglowe-sto/
    • Odpisali mi z zoolka. Oto co napisali: W przypadku preparatów firmy ZOOLEK wskazujemy termin do którego produkt zachowuje swoje właściwości. Nie podajemy terminu przydatności po otwarciu. Jeśli chodzi konkretnie o preparat Antychlor, to spokojnie zachowuje on swoje działanie nawet po przekroczeniu terminu. OK to gitara. Mogę spokojnie używać ten antychlor. Nie musze się przejmować jakąkolwiek datą ważności.
    • Przeczytałem ten artykuł co podałeś, wynika z niego że mam ten nowy prefiltr bo mam 2 kosze zamiast jednego wielkiego.
    • Nie wiem czy dobrze kojarzę, ale kiedyś był problem z obiegiem wody w JBL. Firma zmieniała konstrukcję górnego koszyka. Może to właśnie Twój problem? https://www.akwarystyczny24.pl/artykul/nowy-prefiltr-w-filtrach-jbl-cristal-profi-greenline-ii-158
    • Napisałem wczoraj do zoolka. Może dzisiaj odpiszą.
    • Data  na opakowaniu antychloru to data ważności produktu w zamkniętym i oryginalnym opakowaniu ( w odpowiednich warunkach) .  Masz racje poddając wątpliwości. Po otwarciu substancje aktywne mogą się  pomału ulatniać i degradować. napisz do producenta to udzieli wyjaśnień .
    • Chyba napisze do zoolka bo czuje że nic się tutaj nie dowiem... 
    • Nie zadawaj mi takich pytań bo ja na przykładzie testów kropelkowych miałem na myśli ważność antychlorów na np. pół roku albo więcej. Przykładowo bo chce się tego dowiedzieć. Nic nie pisałem o 48h bo to bzdura. Moje pytanie kieruje do kogoś kto zna się na chemii i czy może mi powiedzieć ile czasu ważności mają antychlory po pierwszym użyciu?  Do kogoś kto się naprawde na tym zna.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.