Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,
Akwarium założyłam jakoś 3 miesiące temu, ryby wpuszczone około 2,5 tygodnia temu. Wszystko było w porządku aż zauważyłam że rybcie ocierają o podłoże i dekoracje w baniaku bardzo energicznie i dość często.... po kilku dniach zaczęły się kłaść na podłożu każda w jednym, ulubionym miejscu. Dzisiaj zauważyłam coś podobnego do nicienia ( długi pasożyt pod skórą  w okolicy żołądka ) u jednej rybki - stało się to kilka godzin po podaniu namoczonego wcześniej granulatu z czosnkiem (D-allio Plus firmy Tropical). Była mocno opuchnięta. Podejrzewam jakiegoś pasożyta wewnętrznego. Wszystkie jedzą chętnie i podpływają do przedniej szyby ilekroć ktoś wchodzi do pokoju. Pływają raczej w grupie, czasami gdy odejdę od akwa to się rozproszą i zaczynają żerować. Dodam że tuż po zakupie maluchy chorowały na ospę(zapewne przez złe warunki w zoologu no ale cóż ;/), którą wyleczyłam zielenią malachitową.

Akwarium ma 120l

Aranżacja: czarny żwirek, wapień filipiński, kilka czerwonych skałek koralowych, koralowce białe bałtyckie(6 odłupanych fragmentów), pąkle, 2 korzenie red moor oraz kilka muszli. Do tego 5 anubiasów, kryptokoryna brązowa i jakieś roślinki których nie potrafię zidentyfikować( zakupione przed restartem baniaka, więc nie pamiętam ich nazw) Wszystkie dekorację wcześniej wyparzyłam we wrzątku.

Obsada: młode Chindongo(Pseudotropheus) Saulosi - 6 sztuk - jeden samiec już ma czarne płetwy i połyskuję na niebiesko. Maluchy mają od 3-6 cm (6 cm ma samiec) Często "stroszy się" przed samicami ale one nie są nim zainteresowane ;/

Filtracja: Pat mini 400l/h (za jakieś 2 tygodnie kupuję filtr zewnętrzny o większym przepływie)

Parametry:
-NO3- 10
-NO2- niewykrywalne
-GH- 7
-KH- 15
-pH- około 8
-temp.: 26-27 stopni
Wszystko mierzone testami paskowymi JBL

Karmie 3 razy dziennie małymi porcjami- używam Spiruliny Tropicala 36% (codziennie wieczorem oraz rano poza wymienionymi dalej dniami) , wspomnianego D-allio Plus (sobota) oraz żywego wodzienia(wtorek, piatek)
Planuję zakupić jakieś pokarmu z OSI oraz NF jako podstawę w najbliższym czasie.

Podmiany robię raz na tydzień około 20% wody lub gdy zauważam jakieś nieprawidłowości w parametrach. Parametry sprawdzam co 3 dni. Nie stosuję żadnych nawozów ani chemii.

Proszę o pomoc. Martwi mnie ich zachowanie :(
 

 

Opublikowano

Witaj. 

Napewno zdjęcie ryby u której podejrzewasz chorobę bardzo by pomogło, tak to trochę wróżenie z fusów. Jeśli chodzi o wyniki testów, to są dobre lecz nie bardzo możesz na nich polegać - większą dokładność mają testy kropelkowe i takie postaraj się zakupić. Skoro masz w planie kupić pokarmy NF, to odstawił bym ten żywy pokarm, nigdy nie wiadomo jaki patogen wprowadzisz podając go. Większy filtr to koniecznie kup jak najszybciej bo ten pat mini przy pyszczakach jest z pewnością niewystarczający no i nie ma miejsca (oprócz piasku) na kolonie bakterii nitryfikacyjnych. Ogólnie podoba mi się Twoje podejście - z obsadą jak na tak mały zbiornik nie przesadziłaś, testujesz wodę i reagujesz w postaci podmian, to się chwali 👍 Jedyne co bym zmienił to te wszystkie materiały które użyłaś do aranżacji, ale skoro podoba się Tobie to luz 😉 Choroba o której piszesz mogła również (oprócz ospy) "przyjść" razem z rybami z zoologa i powoli się rozwinąć w rybie. 

Pytanie mam jeszcze do startu akwarium - jak go przeprowadziłaś? Mnie trochę martwi fakt braku złoża biologicznego, ale jest piach więc może może być oki 🤔

Opublikowano

Co to startu akwarium to cały żwirek jak i pozostałe elementy dekoracyjne wyparzyłam przez kilkanaście minut we wrzątku(oprócz roślinek oczywiście). Akwarium zalane kranówką stało ponad miesiąc, kilka dni po starcie dodałam preparat z bakteriami nitryfikacyjnymi z sery. Co do zdjęcia rybki to postaram się jakoś ją uchwycić jak wyjdzie z kryjówki... póki co jest tak schowana, że ciężko ją dostrzec.

Opublikowano
1 godzinę temu, Mróz napisał:

Napewno zdjęcie ryby u której podejrzewasz chorobę bardzo by pomogło, tak to trochę wróżenie z fusów.

Udało mi się cyknąć zdjęcie rybki. Na prawym boku wyraźnie widać opuchliznę oraz nad płetwami brzusznymi coś na kształt "robaka", w rzeczywistości jest on dość wyraźnie uwypuklony.

pyszczak.jpg

  • Smutny 1
Opublikowano

Faktycznie brzuch wydaje się być opuchnięty. Nie będę się rozpisywał się na temat leczenia bloat, bo jest to opisane np tutaj:

https://www.zoo-mar.pl/porady-akwarystyczne/bloat-choroba-tropheusa/

Może być tak, że chora jest tylko jedna ryba, w czarniejszym scenariuszu bez leczenia może paść Ci cała obsada. Więc musisz decydować czy rybę leczyć w odosobnionym zbiorniku czy też leczenie przeprowadzić w zbiorniku głównym.

Opublikowano
1 godzinę temu, Bakakaj napisał:

A może po prostu obżarły się tymi roślinami co już tylko same łodygi za tą rybką ze zdjęcia wystają?

Raczej wątpię.... nie skubią ich zbytnio, zrobiły może z jedną, dwie dzuirki w liściu i na tym się skończyło. Większość czasu żerują na krasnorostach i glonach, którymi obrośnięte jest kilka skałek.

 

3 godziny temu, Mróz napisał:

Faktycznie brzuch wydaje się być opuchnięty. Nie będę się rozpisywał się na temat leczenia bloat, bo jest to opisane np tutaj:

https://www.zoo-mar.pl/porady-akwarystyczne/bloat-choroba-tropheusa/

Może być tak, że chora jest tylko jedna ryba, w czarniejszym scenariuszu bez leczenia może paść Ci cała obsada. Więc musisz decydować czy rybę leczyć w odosobnionym zbiorniku czy też leczenie przeprowadzić w zbiorniku głównym.

Problem polega na tym, że oprócz częstego i agresywnego ocierania ryb żadne inne objawy charakterystyczne dla Bloatu nie występują. Odchody są zbite, jednolitego koloru... jedynie po podaniu żywego wodzienia ryby wydalają przezroczyste "pancerzyki" po larwach kilka godzin po zjedzeniu ich. Odstawię pokarm na kilka dni i zobaczymy czy ich zachowanie ulegnie zmianie. Od wczoraj zaczęły chętniej pływać w toni wodnej i dużo rzadziej przesiadują przy dnie. Natomiast zauważyłam częstsze gonitwy po zbiorniku i walkę między dwoma rybami (przypuszczam że to samice bo nie posiadają ani niebieskawego koloru na łuskach ani ciemniejszych krawędzi płetw, a są już dość spore).

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.