Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Jestem na etapie budowy akwa 3200 l. Chcę zastosować stałą podmianę wody oraz sump. No i problem... Jeśli nastąpi awaria elektryki to pompa staje, przy założeniu że sump zbierze nadmiar wody spływającej z akwarium (około 400 l) to jak ma się uruchomić całość po powrocie zasilania? Odpływ z podmiany miałem zrobić w zbiorniku sumpa, więc on ten nadmiar odda do kanalizacji. Wyżej go nie mogę umieścić, bo zabraknie bufora na te 400 l. Pompa się uruchomi, ale skąd wziąć te oddane 400 l. Oznacza to, że pompa wypompuje wodę z sumpa i się zatrze. Jak to rozwiązać???

 

Pozdrawiam

J. S.

Opublikowano

Robisz bardzo niskie przegrody i będzie ok. Zrzut najwyżej jak się da.

Przepływy górne nie robisz wodospadów, dzięki temu nie będzie szumu. Mogą być wszystkie równe, na takim poziomie, ile potrzeba na poziom pompy.

Te przepływy dolne, to możesz przegrody robić bardzo wysokie, 3cm od góry.

Opublikowano

Albo ja czegoś nie rozumie albo Ty coś namieszałeś.

W zbiorniku rurka przelewowa ustali Ci poziom wody w zbiorniku, a w sumpie poziom wody też będzie ustalać rurka odpływowa. W momencie gdy pompa się zatrzyma to i woda ze zbiornika przestanie spływać. Przy zatrzymaniu pompy poziomy wody w sumpie i zbiorniku nie zmienią się.

  • Lubię to 2
Opublikowano
2 godziny temu, SlavekG napisał:

Albo ja czegoś nie rozumie albo Ty coś namieszałeś.

W zbiorniku rurka przelewowa ustali Ci poziom wody w zbiorniku, a w sumpie poziom wody też będzie ustalać rurka odpływowa. W momencie gdy pompa się zatrzyma to i woda ze zbiornika przestanie spływać. Przy zatrzymaniu pompy poziomy wody w sumpie i zbiorniku nie zmienią się.

Z akwa spłynie spiętrzenie i to co w kominie a z sumpa dalej do kanalizacji więc poziomy się zmienią.

Przy stałej podmianie rozwiązałem tak jak pisze @Falcowskiczyli niskie przegrody dla górnych przepływów. Pozostaje jednak jedno ryzyko, mianowicie w momencie zatkania spływu i rewizji w akwa nie zmieści się woda z sumpa 

Opublikowano
9 godzin temu, Sarar napisał:

Z akwa spłynie spiętrzenie i to co w kominie a z sumpa dalej do kanalizacji więc poziomy się zmienią.

Zgadzam się, jednak spiętrzenie to tylko kilka mm słupa wody, w kominie rurkę przelewową robisz odpowiednio wysoko i tej wody aż tak dużo nie spłynie, a kolega ya.rush pisze o 400L spływającej wody.

Opublikowano

Spadek różnicy wody z akwa do sumpa jest spory, wiec poziom wody w sumpie  zmieni się diametralnie. Na dzien dzisiejszy wymyśliłem zawór zamykający przy odpływie, w chwili gdy prąd padnie. Kolejnym rozwiązaniem jest plywak zamykający odpływ podczas podniesienia poziomu wody. Mam obecnie 900 l i zatrzymanie pompy zapełnia mi niemal po brzegi sump

Opublikowano

Zakladam, ze sump ma pojemnosc 400 l, zapełniony w 1/3 wkładami plus woda stale przelewająca się. 

Natomiast przy spiętrzeniu w akwarium 5 cm, przy tafli 265/145 wychodzi 192 litry. Wiec tak jakby się przeleje... Jeśli spiętrzenie 2,5 cm to 96 litrów. 

Czyżby u Was się nie spietrzala w akwarium? Przecież musi się wyrównać i nadmiar spłynąć do sumpa.

Opublikowano

Słuchaj - musisz zaprojektować tak duży sump, żeby ci się zmieścił bierzący przepływ, plus woda z rur, plus spiętrzenie z akwarium. Tak, jakbyś nie miał tego odpływu do kanalizacji. To podstawa budowy sumpa. I to jeszcze z zapasem.

Spiętrzenie to 2cm, możesz policzyć 4 dla bezpieczeństwa. Dodaj też ze 2cm do poziomu wody bieżącej w SUMPie.

Żadnych zaworów, nie cuduj.

Po to jest rewizja, żeby spływała nią woda, jak się w główną rurę nie zmieści, a nie żeby waliła woda równolegle.

Jaką wydajność pompy planujesz?

U mnie przy 9000l/h  spływ 40mm byłby wystarczający, na 32 leci rewizją, ale jak zamknę spływ, to też daje radę.

Daj spływ 40, rewizję 32 i powrót 40 i będzie git latało, bez strat dużych na pompie.

Możesz dać 2 rewizje, jak nie ufasz jednej.

Odpływ do kanalizacji daj na tyle wysoko, żeby przy normalnym zatrzymaniu nie wypływało nic. Dopiero jak się po kilku godzinach poziom podniesie i wyłączysz pompę na karmienie, wtedy małą nadwyżka sobie odpłynie. Kanalizację daj 40mm, to pójdzie jak z płatka.

Żadnej filozofii.

Opublikowano

Hmm, filozofia jednak jest :). Ponieważ zależy mi na stałej podmianie wody, a nie w czasie wyłączenia pompy. 

Sump zakladam ze zapas bedzie mial, a pompa ma przerzucać 1200 l/h

Opublikowano (edytowane)

Przecież odpływ robisz na wysokości najwyższej komory... woda spływa do sumpa i jest cały czas ten sam poziom... bo odplywa do kanalizacji nadwyżka... ja mam jeszcze jeden odpływ awaryjny wyżej... testowałem to kilka razy... nigdy nie było problemów... akwarium 4,3 tyś. litrów. Sump 150 60 40 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.