Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

 Z racji że jestem tu nowy to witam wszystkich serdecznie, swoją drogą to mój pierwszy post i pierwsze forum także sorki jak nie ogarnę tego na początku 😉 Po długich latach przerwy w "akwariowaniu" postanowiłem wrócić do tematu, i mój wybór padł na malawi. Poczytałem forum i jak to mówią "cały internet" i mysle ruszam z koksem.

Szkło i pokrywa komplet wromak standardowo 240l(+ moje wzmocnienia poprzeczne co by szkiełko nie pękło) z oświetleniem 2x30w (takie jak w zestawie) filtracja Aqua Nova 1500 - biolog ( ceramika+ Matrix+ za jakiś czas purigen i phosguard) ,mam jeszcze węgiel Aqua Nova ale mimo płukania brudzi jak diabli to go nie wkładałem, jako mechanik prefiltr hw 603( gąbki +wata JBL). Grzałka 250w, docelowo będzie falownik tylko jeszcze nie zakupiłem ( trudny wybór he ). Co do wystroju to jakieś taki mix kamieni z ogrodniczego ok 50kg ( takie się żonie podobały, myślę jeszcze trochę dołożyć ) piasek kraisel 099 na razie połowa worka ale jeszcze dołożę pewnie całość wejdzie. Planuje jeszcze 2 może 3 roślinki ( wiem wiem nie powinno ich być ale jakoś mi ich brakuje). Baniak dziś zalany także jeszcze mętny ( dałem na start bakterie z seachem ) . Ale się rozpisaliśmy hoho, jeżeli macie jakieś uwagi bądź porady to proszę pisać będę wdzięczny. A co do obsady to naradzie mętlik totalny wiem tylko że musi być coś niebieskiego a te rybki wszystkie cudne 🙂 pozdrawiamIMG_20190201_162432.thumb.jpg.654a5ffbedae2101d55a59b934ef68a7.jpg

Opublikowano

Piasku to już jest za dużo więc więcej bym nie dodawał, dodaj więcej kamieni aby ryby miały gdzie się ukryć w razie potrzeby... Jeśli chodzi o roślinki to zawsze możesz spróbować choć wątpię aby przetrwały... 😉 

Opublikowano

Co do tła to będzie będzie najprawdopodobniej czarne tylko teraz jeszcze zamieszanie z wężami i kablami także coś na finito upchne z tyłu. Roślinki to się okaże próba nie strzelba, jak pyśki zjedzą to nie będzie 😉

Opublikowano
9 minut temu, MAH napisał:

filtracja Aqua Nova 1500 - biolog ( ceramika+ Matrix+ za jakiś czas purigen i phosguard) ,mam jeszcze węgiel Aqua Nova ale mimo płukania brudzi jak diabli to go nie wkładałem, jako mechanik prefiltr hw 603( gąbki +wata JBL).

Miałem w 240 litrach ten sam filtr. Nie mam najlepszej o nim opinii . Zaopatrz się w dwa zapasowe zawory ( pewnie masz nowego typu) i wirnik. Jeżeli chodzi o filtrację  biologiczną to owszem...spokojnie da radę. Ale jako mechanik i biolog w jednym nie da rady. Jego realny przepływ to około 700 l/h. Sam prefiltr nie zrobi Ci filtracji mechanicznej a bardziej go spowolni. Jak już zarybisz to myślę ,że jednak zmodyfikujesz filtrację.

Opublikowano

Mam jeszcze pytanie odnośnie wody- czy ja to dobrze robie. Robiłem testy z kranu i było pH 7,4 a KH 8 chyba bo to pierwszy raz testowałem takie ustrojstwo (testy jbl-a) do baniaka lałem wodę cienkim wężykiem z kranu tak max 2 litry/ min a szła przez węgiel aktywny ( mam założony filtr na instalacji w domu więc myślę że to styknie ) w szkle jeszcze testów nie robiłem może jutro się uda i podobieństwo te na no3 i no4 żeby ogarnąć kiedy będzie już stabilne to szkiełko ale póki co to tego nie ogarniam ( z głupkami w ogólnym lata wstecz było łatwiej)

Opublikowano
3 minuty temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Miałem w 240 litrach ten sam filtr. Nie mam najlepszej o nim opinii . Zaopatrz się w dwa zapasowe zawory ( pewnie masz nowego typu) i wirnik. Jeżeli chodzi o filtrację  biologiczną to owszem...spokojnie da radę. Ale jako mechanik i biolog w jednym nie da rady. Jego realny przepływ to około 700 l/h. Sam prefiltr nie zrobi Ci filtracji mechanicznej a bardziej go spowolni. Jak już zarybisz to myślę ,że jednak zmodyfikujesz filtrację.

Słyszałem że zawory ciekną ale to pewnie wyjdzie w czasie, czy to nowy typ to nie wiem bo kto wie ile to na półce w sklepie leżało. Pewnie tak jak mówisz że zmodyfikuje coś w filtracji, może jakiś mechanik możny do środka i bez falownika się obejdzie ?

Opublikowano
Teraz, AndrzejGłuszyca napisał:

Jeżeli chodzi o start akwa to załóż w dziale  START nowy temat  i tam pytaj. Tutaj przedstawiamy tylko siebie i zbiornik:)

 

Oki oki tak zrobię. 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.