Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Panowie, w swoim 375l uruchomiłem blok z 1l Purolite. Pierwotne NO3 trochę duże - ok 60-70 (trochę przerybienie..).

Zredukowało mi no3 do 40 i tyle pojawiło się na wyjściu z purolite, więc stwierdziłem, że pora na regenerację. Wpierw wyjąłem purolite i wraz z pończocha wpakowałem do 2l wody wraz z 200g soli do zmywarek. Moczyłem tak ugniatając prawie godzinę i później spłukałem w czystej wodzie. Później do akwa i... znów na wyjściu to co w akwa, kilka pomiarów co kilka godzin i bez zmian. Dzisiaj próbowałem znów zregenerować już z pompka w obiegu -  także 2l wody i 200g soli.. Krążyło ok 40minut, znów brązowa woda, później płukanie jakieś 15m i do akwa.. I znów na wyjściu to co w akwa. O co może chodzić? Z góry dziękuję za wszelkie porady!

Edytowane przez lp78
Opublikowano

A możesz coś więcej napisać o technice tego bloku? Korpus narurowy, w kuble itp.? Czy mierzysz NO3? Jaka pompa to napędza bo może przepływ masz za duży.

Nie chcę być złym prorokiem ale przerybienie i na starcie ponad 60 a tylko 1 litr to za długo nie może działać. A może regeneracja nic nie daje bo po prostu żywica już tak się zapchała, że nic to nie da. Może spróbuj kupić nową i sprawdzisz co jest grane.

Opublikowano

Na wyjściu z kubła mam trójnik i na wejściu do bloku z purolite dodatkowy zawór w celu regulacji przepływu. Podczas pracy w akwa przepływ ustawiony na około 30l/h. Purolite umieszczone w pończosze i prefiltrze zewnętrznym (wlot od dołu, purolite w pończosze, gąbka i wylot do akwa). Pomiar NO3 testem kropelkowym Salifert.

Opublikowano (edytowane)

No to wszystko wygląda elegancko.

Tak czytam jeszcze raz co napisałeś z początkowych 60-70 zbiło Ci do 40 tak? Jak długo taki wynik się utrzymywał? Zacząłeś regenerację gdy ile wynosiły azotany? Zbicie o 20 to wynik prawidłowy. Jak dla mnie regeneracja już nic nie da tylko czas na wymianę.

Niestety na Twoim miejscu bym pomyślał po pierwsze o redukcji obsady a po drugie o cotygodniowych większych podmianach wody aby wydłużyć czas pracy żywicy.

Dodam jeszcze tylko, że 1 litr to zdecydowanie za mało biorąc pod uwagę litraż i początkowy stan NO3. Sam u siebie mam 0,75 litra Purolitea na 200 litrów wody i 20-25 NO3 na starcie zbija mi do 10. Podmieniam co tydzień 15% wody. Nie chcę za nisko zbijać azotanów aby nie nabawić się sinic.

Edytowane przez Gość
Opublikowano

Tak dokładnie - z około 60 zbiło mi do 40 po dwóch dniach używania i wówczas na wyjściu z bloku pojawiło się tyle samo co w akwa więc zacząłem akcje z regeneracją tak jak wcześniej pisałem. Redukcja obsady praktycznie już w toku tylko kolega czeka na dojrzanie akwarium. Zakładałem, że po regeneracji purolite znów będzie obniżał...ale to się nie dzieje jednak.

Opublikowano

Czyli powtórzę tylko to co pisałem. Redukcja obsady - w toku czyli bardzo dobry krok. Dołożenie purolitea. Cotygodniowe podmiany - nie takie duże jak bez żywicy ale jednak podmiany.

Poczekaj może na wypowiedzi innych - a nóż mają jakieś dodatkowe przemyślenia.

Opublikowano

OK jasne, dziękuję za porady. Zastanawia mnie tylko czemu nie mogę zregenerować już tego purolite...

Opublikowano
3 godziny temu, lp78 napisał:

Na wyjściu z kubła mam trójnik i na wejściu do bloku z purolite dodatkowy zawór w celu regulacji przepływu. Podczas pracy w akwa przepływ ustawiony na około 30l/h. Purolite umieszczone w pończosze i prefiltrze zewnętrznym (wlot od dołu, purolite w pończosze, gąbka i wylot do akwa). Pomiar NO3 testem kropelkowym Salifert.

Jaki poziom NO3 masz w wodzie kranowej?

Purolite masz w pończosze to już wiemy,ale czy masz je ułożone na całej powierzchni kosza?

No i druga sprawa o czym wspomniał już kolega to przerybienie (tak w ogóle ile ryb masz w zbiorniku?Młode czy dorosłe ryby?) + zbyt małe cotygodniowe podmiany wody powodują wysoki poziom NO3 w zbiorniku...

Wpierw postaraj się zredukować obsadę,oraz podmiankami zbić NO3 przynajmniej do poziomu 30mg/l ...Potem odpal purolite,bo im mniejszy początkowy poziom NO3 w zbiorniku to dłużej trzyma purolite...

Opublikowano
6 minut temu, egon44 napisał:

Purolite masz w pończosze to już wiemy,ale czy masz je ułożone na całej powierzchni kosza?

..kolega ma w  pończosze ale w bloku a nie w koszu.

3 godziny temu, lp78 napisał:

Na wyjściu z kubła mam trójnik i na wejściu do bloku z purolite dodatkowy zawór w celu regulacji przepływu.

 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
13 minut temu, AndrzejGłuszyca napisał:

..kolega ma w  pończosze ale w bloku a nie w koszu.

Masz rację,ale doczytałem też ten wpis,i sądzę że chodzi o prefiltr z serii HW,ale najlepiej niech kolega potwierdzi czy mam rację,czy jednak się mylę...

3 godziny temu, lp78 napisał:

Purolite umieszczone w pończosze i prefiltrze zewnętrznym (wlot od dołu, purolite w pończosze, gąbka i wylot do akwa). 

 

Edytowane przez egon44
  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.