Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć
Rozmawiałem dziś z Henrykiem na pw i prosił, żebym również tutaj zamieścił informację. Otóż nie mogłem zbić NO3 przy pomocy Purolite poniżej 15-20 ppm. Zadzwoniłem więc do wodociągów i okazało się, że mam w wodzie około 150 ppm siarczanów. Dlatego warto przed zrobieniem bloku zorientować się, jak to wygląda w waszych wodociągach.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Wisz napisał:

Otóż nie mogłem zbić NO3 przy pomocy Purolite poniżej 15-20 ppm. Zadzwoniłem więc do wodociągów i okazało się, że mam w wodzie około 150 ppm siarczanów.
 

Nareszcie jakieś konkretne poziomy - dzięki kolego.

Norma wodociągowa dopuszcza 200mg/l SO4 i innych związków siarki nie określa więc wodociągi w tej sprawie nie kiwną nawet palcem.

Pozostają ci trzy drogi

1/ Pozostać przy co tygodniowej podmianie wody w ilości wynikającej z poziomu NO3

2/ Obniżyć poziom siarczanów stosując dostawki do ustrojstwa usuwające także siarczany ale tego nie wie nikt na razie do jakiego poziomu trzeba zwalić je by Purolite A520E ruszyło.

2/ Smiało i bez strachu zastosować biologiczne metody usuwania NO3 za pomocą biopolimerów np TMBT które jest najbardziej sprawdzone stosunkowo tanie i wydajne. RIBiopellets XL na razie jest w fazie sprawdzania i nie wiemy tak na prawdę ile go trzeba do Malawi by zwalał NO3 i PO4 skutecznie.

Strach przed mleczeniem wody to mit  -  wystarczy przestrzegać kilku elementów - ilość TMBT = 4ml na 1 litr wody netto w baniaku + gęsta gąbka na powrocie + świderki w TMBT oraz helenki w piasku w baniaku i woda miodzik.

iquitos  to nie apteka ani laboratorium chemiczne - wystarczy jak przyjmiesz dokładność przelicznika taką

 mg/dcm3 SO4 = mg/l = ppm siarczanów

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Henryku, ze względu na moje wrodzone lenistwo pkt 1 odpada
Jeśli chodzi o dodatki do ustrojstwa, to chyba najprościej po prostu puszczać przez dużą ilość Purolite, chyba, że ktoś ma też NO3 w kranie. Kiedyś liczyłem pojemność tej żywicy jeśli chodzi o azotany, to samo trzeba by zrobić dla siarczanów. Wtedy można oszacować, na jaki okres czasu wystarczy dana objętość A520 w akwarium.
Wg karty technicznej pojemność minimalna to 0,9 gramorównoważnika na litr żywicy.
Tak jak rozmawialiśmy - użyję TMBT i zobaczę, co się będzie działo. Świderków u mnie dostatek, niestety Helenki skończyły jako deser dla moich żarłoków.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk



Edit
Na szybko policzyłem, że 1 litr żywicy powinien związać minimalnie 45 gramów jonów siarczanowych. Przy stężeniu 150ppm w moich 400 litrach jest ich 60 gramów, a do filtra mam włożone 0,6 litra Purolite. Czyli wyczerpuje się błyskawicznie.
Ta sama ilość żywicy powinna związać minimum 56g jonów azotanowych.
Jeśli ktoś kocha matematykę bardziej, niż ja mógłby się pokusić o wyliczenia, jaka ilość siarczanów blokuje Purolite we funkcji objętości złoża i ilości wody.

Edit 2
Jest jeszcze jedna możliwość. W moim przypadku, żeby usunąć całość siarczanów z akwarium, potrzebowałbym 1,5 litra żywicy. Używam jednorazowo 0,6 litra, czy trzykrotna regeneracja powinna załatwić sprawę. 10% podmiana wody raz w miesiącu dostarczyłaby 6g siarczanów, a to już ilość do ogarnięcia.
Przetestuję i dam znać.
Opublikowano
Godzinę temu, Wisz napisał:

Jeśli chodzi o dodatki do ustrojstwa, to chyba najprościej po prostu puszczać przez dużą ilość Purolite, chyba, że ktoś ma też NO3 w kranie. Kiedyś liczyłem pojemność tej żywicy jeśli chodzi o azotany, to samo trzeba by zrobić dla siarczanów.

Witku p 1 mamy wspóny:D

z mojej wiedzy Purolite A520E zupełnie nie rusza siarczanów za to one jak jest ich pod 150mg/l zatrzymują Purolite.

Purolite zwala NO3, klaruje wodę i usuwa humus z DOC - nic więcej nie chce kopany zrobić:) ale to i tak dużo jak za  38zł/l

Myśląc o usuwaniu siarczanów jako nakładkę na ustrojstwo miałem na myśli  złoże birm, corosex, turmalin albo gotowy filtr z osmoza.pl - te odżelaziające bo te absorbują siarczany tylko nie wiadomo jak silnie i czy wystarczy by Purolite odblokować.

Opublikowano

Henryku, zerknij w ten link:
http://www.vontron.pl/kartykat/A520E.pdf

Wyjaśnienie jest na str. 4 PDFa.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk



Edit
Przy okazji są tam wyliczenia, o których pisałem wcześniej

O ile dobrze liczyłem, to przy poziomie 20 ppm azotanów i 150 ppm siarczanów 0,6 litra żywicy może oczyścić 718 litrów wody. Ale może ktoś mądrzejszy wyliczy to lepiej
Opublikowano
Wszedłem na stronę Warszawskiego Wodociągu Północnego. Tam dla podają, że siarczany w ciągu 3 ostatnich miesięcy wahają się między 94 a 150 mg/l. Jest to wartość maksymalna dla jednego miesiąca, więc średnia wyszła by nico mniejsza pewnie. Trochę się zszokowałem. Ale w podświadomości mam, że akwaryści posługują się stężeniami podawanymi w ppm. Po przeliczeniu na ppm wyszło mi,  że mam siarczany o stężeniu 17-28 ppm. Jak to interpretować ?



Ale mg/l to to samo, co ppm.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Opublikowano
2 godziny temu, Wisz napisał:

O ile dobrze liczyłem, to przy poziomie 20 ppm azotanów i 150 ppm siarczanów 0,6 litra żywicy może oczyścić 718 litrów wody. Ale może ktoś mądrzejszy wyliczy to lepiej

Patrzę Witku w tą 4 stronę Karty Technicznej Purolite A520E i nijak nie mogę znależć by napisali iż ta żywica usuwa siarczany.

Wszędzie piszą że usuwa azotany w obecności siarczanów a to nie to samo co usuwanie siarczanów. Zawile tłumaczą dlaczego jak dużo siarczanów to słabiej działa usuwanie azotanów ale to już sami wiemy bez wzoru - my z praktyki Ursynowskiej.

Już samo to ile uwagi poświęcają tej wyliczance świadczy że te siarczany to miękkie podbrzusze tego Purolite :D. Nie jesteś jeden a takich kolegów znam wielu co im Purolite nie działa. Ale coraz więcej wiemy także o siarczanach w Warszawie.

Twoje wyliczenie wg teoretycznego wzoru jest dobre choć z praktyki wychodzi (i to z twojej praktyki ) że przy NO3 = 20ppm ale przy siarczanach 150ppm  to ten Purolite  żadnych litrów nie oczyszcza :(- dalej jest 20ppm nawet po wielu tygodniach i właśnie w tych siarczanach 150ppm upatrujemy problemu dlaczego nie schodzi niżej z azotanami.

Też z praktyki wiem że jak działa to z bloku nawet jak w baniaku jest NO3 =50ppm leci przez kilka dni 0ppm a potem tak do 5ppm. i do tylu zwala te azotany w baniakach..

Gdyby ci się udało usunąć o 50% te siarczany  np. podmieniając wodę taką bez siarczanów np taką z nanofiltra jaki kupił jeden z nas to zapewne przy siarczanach 75ppm blok by ruszył, wyliczanka by się sprawdziła i wszyscy byliby zadowoleni.

A tak wzór i wyliczenia sobie a twój Purolite mimo że powinien oczyścić 718l wody to nie działa - no może nie całkiem bo jednak te 20ppm utrzymuje mimo że ryby dowalają tych azotanów. Przynajmniej nie rośnie ale szału nie ma.:D

a chciałaby dusza akwarysty do raju azotanowego dołączyć .

Opublikowano

Hmmm... a ja zrozumiałem z tego, co napisali, że przez większe powinowactwo żywicy do siarczanów niż azotanów ona wiąże SO4 chętniej niż NO3 i dlatego się zapycha. No nic, regeneracja nic mnie nie kosztuje, sprawdzę i będziemy wiedzieli.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Gdyby tak było jak sądzisz to dawno Rafał i Michał z Ursynowa by sobie bloki odblokowali :D bo po kilka razy regenerowali i nic a problemu siarczanów by w ogóle nie było.

Zregenerujesz  - zmierzysz co wylata -będzie 0 a za chwilę  już full 20ppm :D

Opublikowano

A widzisz... to nie wiedziałem, że dwie osoby już uparcie próbowały... Trudno, pozostają inne metody


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.