Skocz do zawartości

Obsada 150x40x60 (360litrów) mbuna


luck83

Rekomendowane odpowiedzi

Ponieważ w najbliższym czasie (do końca maja) przesiadam się na większy zbiornik, z obecnego 120x40x50 240l na 150x40x60 360l, planuję nieco zmodyfikować obsadę. 
Obecnie w 240stce pływają Hary, Msobo oraz Maingano, zaś do nowego szkiełka chciałbym przenieść jedynie Hary i Msobo.
Myślę nad trzecim, a może i czwartym gatunkiem? 
Podoba mi się Labeotropheus Trewavasae Marmalade Cat (u kolegi @Kubeqsamiec prezentuje się zjawiskowo!), no ale.. czy nie będzie mu za ciasno?  
Podobają mi się także Pseudotropheus Acei Ngara, ale tu zastanawiam się czy nie nałożą się na Harę wizualnie, no i przede wszystkim, tak jak w przypadku kulfona, czy w nowym zbiorniku nie będzie im za ciasno z Harą i Msobo?
Ewentualnie jakie towarzystwo inne można dobrać do Hary i Msobo?

Nadmienię tylko, że wszelkie yellowy, rdzawe, interruptusy, auratusy, itd. odpadają :) Żeby nie było, myslałem o Saulosi, ale samiczki "zleją" się kolorystycznie z samiczkami Msobo :( 
 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na szerokość szkła coś średniej wielkości może by się przydało, ale to tylko moje odczucie. Co powiesz na średniej wielkości, średnioagresywnego i wszystkożernego Melanochromisa loriae? Mógłby sobie buszować po zbiorniku nie wchodząc zbytnio innym w drogę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście bym namawiał Ciebie do pozostania jednak przy 2 gatunkach i cieszenia się z tego co mają do zaoferowania oraz ewentualną  próbę ich rozbudowy ( jeśli się jeszcze nie zabijają). Przemyśl sobie raz jeszcze czego tak naprawdę oczekujesz od swojego zbiornika.

Ja zakochałem się w Msobo, także ta dodatkowa przestrzeń, powinna  pozwolić Tobie już na utrzymanie 2 samców długofalowo. U mnie jak chwilę pływały jednogatunkowo - zupełnie inne ryby. Samce dostały 10x przyspieszenia w wybarwianiu, a ich przepychanki, na środku zbiornika , nie włażąc z butami na połówkę rywala, - bezcenne

+ pewnie Hary jeśli Tobie dalej odpowiadają, bo to akurat zupełnie nie mój klimat, aczkolwiek obiektywnie są ciekawym uzupełnieniem, bo daje już łącznie 4 odcienie kolorystyczne w akwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
3 minuty temu, luck83 napisał:

Kontynuując trochę zakurzony już wątek.. 

Załóżmy, że pozostaję przy Msobo, oraz widziałbym też w tym samym baniaku Harę. 
Jakie docelowe układy (samce+samice) w obydwu gatunkach były by optymalne? 
 

Dalej chcesz te Trewki MC, czy zmieniłeś zdanie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Msobo.

W akwa 160x60x60 utrzymałem układ 2-samcowy przez kilka lat. Jestem jednak bardzo głęboko przeświadczony, że stało się jedynie dzięki zagraceniu zbiornika filtrami, grzałką i dużą kryptokoryną. Było jeszcze bardzo głęboko wyrzeźbione tło strukturalne. IMHO najładniejsza ryba wśród mbuna.....ale trochę wredna.?

Edytowane przez tom77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Kubeq napisał:

Po cichu liczyłem że coś poszerzysz, w 40cm faktycznie lepiej je odpuścić. 

Nie mam na to najmniejszych szans, aby dać chociaż 50cm szerokości. Mam taki a nie inny układ w salonie, jak i też nie mam w mieszkaniu innego miejsca na akwarium jak to, co obecna 240stka i w jej miejsce wskoczy za miesiąc 360tka.  

2 godziny temu, tom77 napisał:

Msobo.

W akwa 160x60x60 utrzymałem układ 2-samcowy przez kilka lat. Jestem jednak bardzo głęboko przeświadczony, że stało się jedynie dzięki zagraceniu zbiornika filtrami, grzałką i dużą kryptokoryną. Było jeszcze bardzo głęboko wyrzeźbione tło strukturalne.

Czyli radziłbyś pozostać tylko przy jednym gatunku i spróbować dwóch samców w takim akwarium? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.