Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć !

Widzę, że panuje tu miły zwyczaj witania się nowych, więc skrobnę kilka słów o sobie i moich planach.

Całe życie marzyłem o akwarium, zawsze coś stało na przeszkodzie. Początkowo finanse, potem brak miejsca.Jako, że rozpoczynam właśnie budowę domu, postanowiłem wykorzystać tą okazję i przewidzieć miejsce na akwarium. Budowa rusza na dniach i wydaje mi się, że dobrze na tym etapie przewidzieć kilka rzeczy. Na szczęście druga połowa popiera temat (nie ukrywam - pomogły Wasze zdjęcia i filmy). Akwarium docelowo ma oddzielać kuchnię od jadalni. Miejsca jest sporo, maksymalnie wygląda na to, że mogłoby mieć 2,70m długości na 80 cm szerokości. Oczywiście takie dokładnie nie będzie, planuję wybrać coś o standardowych wymiarach. Przewiduje pierwsze ruchy (w sensie zakupy) w temacie za około rok. Niemniej, już teraz muszę podjąć pewne decyzje, typu doprowadzenie ciepłej i zimnej wody, ilość punktów elektrycznych, odpływ do kanalizy, może pętla z ogrzewania. Od dłuższego czasu czytam, koncepcje mi się zmieniają, ale to dobrze - im więcej będę wiedział tym lepiej. Aktualnie jestem na etapie wymyślania jakie instalacje położyć w czasie budowy, żeby potem sobie jak najbardziej życie ułatwić. Wszelkie uwagi i pomysły z Waszego doświadczenia jak najbardziej mile widziane, im więcej tym lepiej. Oczywiście samodzielnie też czytam co tylko mogę, mam wrażenie, że do czasu podejmowania końcowych decyzji przeczytam cały Internet ze dwa razy.

Z rzeczy, które wymyśliłem ( no dobra odpatrzyłem od mądrzejszych) :

  1. dojście ciepłej i zimnej wody

  2. ujście do kanalizy

  3. prąd, dużo prądu, ale nie wiemjeszcze jak dużo?

Z rzeczy, które nadal rozważam, głównie czytając Was i inne fora i póki co samodzielnie rozkminiam

  1. sump czy narurowiec?póki co na 80% sump (bo a nóż widelec będzie kiedyś morskie)

     

  2. Im więcej autmatyki tym lepiej, niemniej moje zdolności może wystarcza na budowę sumpa lub narorowca, wszelka elektronika, autmatyka to nie moja bajka. Będzie trzeba poszukać specjalisty praktyka

Z rzeczy, które mnie aktualnie przerastają i póki co nawet nie próbuję podjąć decyzji:

  1. klapa czy zbiornik otwarty? Rozważania pod tytułem „czy wraz z akwarium ok 1000 litrów otwartej wody będę miał w bonusie hodowlę grzybów ściennych z gatunków wszelakich” co będzie się równało poleceniem usunięcia akwarium (być może razem ze mną) z domu.

  2. budowa systemu uzdatniania wody do automatycznej dolewki – jeszcze tematu nawet nie dotknąłem

  3. czy będę miał czas na cokolwiek innego z takim wielkim akwarium?

  4. Jakie wymiary akwarium koniec końców dobrać, żeby było dobrze, ładnie i nie było problemów z późniejszym oświetleniem typowymi lampami

Czyli rozterki typowe jak u wszystkich zapewne ;)



 

Opublikowano (edytowane)

 

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

Miejsca jest sporo, maksymalnie wygląda na to, że mogłoby mieć 2,70m długości na 80 cm szerokości. Oczywiście takie dokładnie nie będzie, planuję wybrać coś o standardowych wymiarach.

Nie ma standardu w baniaku 1000l, bierz tyle ile wejdzie. Sluchaj ludzi ktorzy to przerabiali, po kilku miesiacach bedziesz mial zal jak kazdy z nas. Ja mam 1000l i jak tylko go skonczylem robić zaczalem marzyc o wiekszym. Stawiaj maxymalnie duze i ciesz się potem efektem.

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

dojście ciepłej i zimnej wody

Jak najbardziej przyda się przy wiekszych podmianach albo jakis problemach gdzie nagle musisz podmienic pol baniaka wody

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

ujście do kanalizy

Jak najbardziej wskazane, pomaga bardzo, rowniez przy automatyzacji takich jak stala dolewka i odlewka

 

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

prąd, dużo prądu, ale nie wiemjeszcze jak dużo?

Duzo. Przygotuj się na to ze wszystko ciagnie prad. Ile to się nie dowiesz bo stawiasz dom od nowa wiec nie bedzieszm ial porownania, ale bedziesz mogl sobie to wyliczyc po jakims czasie. Jest wiele czynnikow ktore wplywaja na zuzycie energii. Na niektorych mozesz oszczedzic (energooszczedne pompy filtrujace, oswietlenie led) a nan iektorych nie da się (ogrzewanie baniaka).

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

sump czy narurowiec?póki co na 80% sump (bo a nóż widelec będzie kiedyś morskie)

Kazda filtrcja ma plusy i minusy ale kazda zbudowana dobrze dziala bezzarzutowo. Tu wybor zalezy tylko i wylacznie od Ciebie

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

klapa czy zbiornik otwarty? Rozważania pod tytułem „czy wraz z akwarium ok 1000 litrów otwartej wody będę miał w bonusie hodowlę grzybów ściennych z gatunków wszelakich” co będzie się równało poleceniem usunięcia akwarium (być może razem ze mną) z domu.

Zbiornik otwarty zapewni Ci parowanie wody. Im wiekszy baniak tym wiecej wody ucieka. O wilgoc bym się nie martwil, zwlaszcza ze ma to byc pomiedzy dwoma pomieszczeniami. Jezeli Ci estetyka nie bedzie przeszkadzala to zamknij gore baniaka, mozesz uzyc do tego chociaz by szyb nakrywowych.

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

budowa systemu uzdatniania wody do automatycznej dolewki – jeszcze tematu nawet nie dotknąłem

Jest kilka tematow na forum odnosnie tego zagadnienia, zaden problem nawet dla laika.

 

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

Jakie wymiary akwarium koniec końców dobrać, żeby było dobrze, ładnie i nie było problemów z późniejszym oświetleniem typowymi lampami

Nie ma czegos takiego jak baniak 1000l i jakis standard w doborze sprzetu. Nic nie bedzie standardem.

 

No i najwazniejsze pytanie jakie zadales

W dniu 10-3-2018 o 18:28, PwN napisał:

czy będę miał czas na cokolwiek innego z takim wielkim akwarium?

Nie - przez wiekszosc czasu bedziesz siedzial i się gapil na nie jak dziecko na telewizor.

Edytowane przez mlody.czub
  • Dziękuję 1
Opublikowano

hej

moge Ci troche podpowiedziec z wlasnego doswiadczenia

ja jestem na troszke dalszym etapie czyli już dom stoi i mieszkam ale do konca wykonczenia jeszcze sporo zostalo.

 

1. jak nie masz nieograniczonych funduszy to miejsce pod akwarium przugotuj tak zeby w razie braku funduszy nie przeszkadzalo i nie szpecilo pomieszczenia.

2. zastanow się czy nie masz mozliwosci calego sprzetu od akwarium schowac i pomieszczeniu technicznym . zawsze bedzie latwiejszy dostep.

3. wielkosc zbiornika bedziesz mogl dobrac dopiero gdy fizycznie bedziesz mogl wstawic model zbiornika do pomieszczenia . ja mam 4 metry sciane przeznaczona naa akwarium i dopiero jak pomaalowalem sciany to stwierdzam ze taki zbiornik bedzie za duzy i nie bedzie tam ladnie wygladal wiec stawiam 250cm .

co do wielkosci zbiornika to policz koszty jego utrzymania chodzi mi o prad bo to jest spory comiesieczny wydatek

3. woda i kanalizacja jak najbardzie ja mam wode ciepla i zimna

4 prad ja na chwile obecna mam pociagniety jeden kabel 3x4mm od tablicy do miejsca gdzie bedzie technika od akwarium i kabel sobie czeka

robiac gniazdka w scianie zawsze Ci na cos zabraknie i musisz stosowac przedluzacze a to już nie jest ladne. majac już wszystkie sprzety w szafce wtedy mozesz rozplanowac gdzie jakie gniazdko potrzebne.

filtracja i pokrywa lub nie to mysle ze jest temat jak już bbedziesz na etapie wykanczania domu i zobaczysz co Ci powie portwel

i nie licz ze do takiego zbiornika cos jest standardowe wszystko trzeba wlasnorecznie tworzyc.

 

 mam nadzieje ze nikt się nie obrazi ale podesle Ci linka do mojego tematu na innym forum

http://www.akwariumonline.pl/viewtopic.php?t=5067

 

 

Wysłane z mojego SM-G390F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

 

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.