Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Hej, dawno mnie tu nie było... witajcie ponownie :P po ilu to latach przerwy??

kto mógłby mi obliczyć taki case?:

projekt_stelaz.PNG.f1e4f04320c14067c1c0f94518dcb615.PNG

 

Ale obliczyć to potrzebuje, a nie spekulować, bo akwa będzie na gołym stelażu, bez płyty meblowej.

Będę wdzięczny, bo nie ogarniam programów do wytrzymałości materiałów... no i wiedzy brakuje.

Thx

Edytowane przez makok
Opublikowano

Pewnie trzeba by podzielić te 500kg na dwie belki... i rozłożyć je jakoś proporcjonalnie wagowo na całej długości.... help bo to szafka na dwa zbiorniki jeden nad drugim i podpórki pionowe popsują mi efekt wizualny. ;)

Opublikowano (edytowane)

sam stelaż jest szeroki na 45cm ale akwarium będzie miało schodek wystający niejako poza.... inaczej mówiąc akwa ma długości 220cm, tyle ma przednia szyba, prawa boczna ma 53, lewa boczna 45cm, z tyłu od prawej leci 170cm, potem 8cm schodek i brakujące 50cm tyniej szyby... mniej więcej tak:

 

1. na górze masz rzut z góry akwa dolnego

2. potem akwa górne

3. poniżej stelaż ten o którym piszę + dodatkowo do ściany zakotwiczone dodatkowy stelaż podtrzymujący... jednak właśnie z niego bym najchętniej zrezygnował, bo przeszkadza w dostępie do dolnego zbiornika... w ostatniej chwili powiększyłem akwa o 5cm, dlatego stelaż na obrazku ma 40cm, ma mieć 45.

4. na samym dole rzut z przodu (wszystkie wymiary 1:10)

IMG_20170908_120246.thumb.jpg.bd29b7c4e768580a3a22e7090ecef6b4.jpg

Problem w tym że zaraz nad akwariami jest granitowy parapet, a akwarium musi być wcięte bo są tam rury i zawory po kaloryferze... muszą być dostępne bez odsuwania akwa. Parapetu nie obetnę bo na nim stanie 3 warstwy aquaponiki, będę hodował sałatę bio. :)

projekt.PNG.7fc61e69bce8e76e8ae10e9f6b5e4185.PNG

Dzięki za pomoc. Zobaczymy co Ci wyjdzie.

Edytowane przez makok
Opublikowano (edytowane)

Dobra głębokość nie istotna.
Można wykonać obliczenia analityczne bez użycia zaawansowanych programów do symulacji wytrzymałościowych, co własnie zrobiłem.
Założyłem model płaski (dwuwymiarowy) oraz przyjąłem że końce są podparte swobodnie. W rzeczywistości oczywiście tak nie jest, bo belka pozioma przyspawana do pionowej zachowa się pośrednio pomiędzy utwierdzeniem (brak możliwości obrotu na końcu) a pełną możliwością obrotu (tak jak ja wstępnie założyłem).  Ten stan który założyłem jest bardziej niekorzystny (otrzymamy większe wartości strzałki ugięcia).
Z obliczeń otrzymujemy że maksymalne ugięcie wyniesie 1,33mm. Ponadto dodatkowo obliczyłem maksymalną wartość naprężeń gnących które wystąpią w profilu, jest to niecałe 8MPa.

Belka_dla_Makoka_.thumb.jpg.fbd13b82dd715e294f6797f46690b5b5.jpg

Edit: W powyższych obliczeniach jest błąd. Opisałem to w poście #11

Pytanie podstawowe jest takie: co tak naprawdę daje Ci informacja że ugięcie wynosi 1,33mm. 
Naprawdę masz zamiar położyć akwarium na gołym stelażu? Bez blatu?
Jeśli tak, to wg mnie krytycznym miejscem jest niepodparty środek dna akwarium a nie sam stelaż. Masz zamiar zastosować jakieś zbrojone szkło na dno? (dawno temu tak się robiło w akwariach ramowych)
Bardzo oryginalny i odważny pomysł. Jak pewnie doskonale wiesz szkło źle znosi wszelkie naciski punktowe lub na małej powierzchni (zrobiłem kiedyś nawet symulacje z ciekawości, zobacz tu ....post nr 15) dlatego dajemy blaty i pianki.
Ale może coś Cię źle zrozumiałem. Powodzenia w projekcie bo zapowiada się bardzo zakręcony ;) 

Edytowane przez troad
  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Dzięki wielkie. oczywiście mówiąc bez blatu nie miałem na myśli na goło, pianka pod panele, albo 1cm styro, albo jakaś inna guma będzie. Szkoda mi dawać płytę bo to prawie 2cm straty. Ale przy takim ugięciu wystarczy że do ściany za stelażem przywiercę kątownik pod półki na środku jeden albo dwa i będzie elegancko. Nie będę się bawił w kotwiczenie tego do ściany niezniszczalną kratownicą. Dzięki, właśnie zaoszczędziłeś mi 6cm miejsca na lampę led. Ma to sens. Gumka albo pianka zniweluje ugięcie 1,33mm, a siłą rzeczy dzielone dno (schodek z tyłu) spowoduje że akwa 210x45x30h z szyby 8mm będzie praktycznie niezniszczalne.

Szyba dna nie musi być zbrojona, może wisieć "w powietrzu" i nic się nie stanie. Kunta miał akwa firmowe w UK gxzie dno było wklejone 1cm powyżej dolnych krawędzi szyb bocznych na całej powierzchni 150x60cm i zwykły 1cm float stał i go sprzedawali. więc moje z poprzeczkami co kilkadziesiąt cm też da radę, szczególnie że będzie 2x niższe. :P

Stelaż będzie wmurowany w dno, a za akwariami będzie na ścianie "ogrzewanie z CO" (ala podłogowe) między ścianą a  akwa, bo jednak zdjąłem grzejnik a to róg budynku. Po co ryzykować grzybka i kupować grzałki na prąd. :P

Edytowane przez makok
Opublikowano

 

1 godzinę temu, makok napisał:

Szyba dna nie musi być zbrojona, może wisieć "w powietrzu" i nic się nie stanie. Kunta miał akwa firmowe w UK gxzie dno było wklejone 1cm powyżej dolnych krawędzi szyb bocznych na całej powierzchni 150x60cm i zwykły 1cm float stał i go sprzedawali. więc moje z poprzeczkami co kilkadziesiąt cm też da radę, szczególnie że będzie 2x niższe. :P

OK, rozumiem, pewnie masz rację i wszystko będzie w porządku ;)

Powodzenia jeszcze raz

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.