Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z prawej jest wymiar 10mm od czoła gąbki do czoła ruchomej przegrody a lewej jest wymiar 13 mm od czoła gąbki łącznie z grubością pcv 3mm przegrody.

Przy zasysie dnem muszą być inne większe wymiary wlotu wody niż gdyby je zrobić z frontu szczelinami. Plezi pisał że dla DCT4000 optymalne jest ok 8 cm2 wlotów szczelinami z przodu

Przy jednej szczelinie w dnie dla pomp 2000l/h okno wlotowe wody musi być 20cm2 a dla JVP102 - 50 cm2 

Najlepiej  zrobić zasuwane dno na całej komorze TMBT i wtedy masz jak odsuniesz na całego to 75cm2 a już na pracy ustawić tak zasuwkę by spadek w komorze TMBT był max 1-2cm . Przegroda stała w komorze TMBT wystarczy jak ma wysokość od dna  20-25cm tak by tylko obejmowała 1-2 l biopolimeru.

Tylko w Kamieniu Decco uzyskałem zupełną ciszę i brak buczenia z jvp102 a to dlatego że komora była duża 25x25cm i pompa oddalona po 5-7 cm od ścianek oraz głęboko przy dnie.

Wszystkie pompy AC słychać więcej lub mniej z takim buczeniem.

Dlatego idę w pompy 2000-3000l/h  DC12 lub 24V z płynną regulacją obrotów  i nie są to Jebao - zobaczymy jak te się spiszą.

 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Właśnie zamawiam formatki na kaseciak :). Każdy do kaseciaka dodaje coś od siebie to moja wersja będzie na początek taka:

1. Wymiary jak na rysunku z tego postu, ale zamiast wymiaru 110 mm zrobię wymiar 90 mm pod pompę Tunze 1073.060. Czyli w komorze pompy będzie pompa właśnie i blok purolite.

2. Na razie zrezygnuję z biopolimeru i skrócę kaseciak do wymiaru stałej przegrody z rysunku. Czyli ostatecznie będzie on miał wymiary zew 252x172x480h i i będzie przyklejony do prawej szyby z tyłu akwarium.

3. Jeśli w czasie testów już po sklejeniu okaże się, że konstrukcja będzie za głośna, to pompę wymontuję z kaseciaka i schowam ją na dnie akwarium.

58 minut temu, deccorativo napisał:

Przy zasysie dnem muszą być inne większe wymiary wlotu wody niż gdyby je zrobić z frontu szczelinami. Plezi pisał że dla DCT4000 optymalne jest ok 8 cm2 wlotów szczelinami z przodu

Przy jednej szczelinie w dnie dla pomp 2000l/h okno wlotowe wody musi być 20cm2 a dla JVP102 - 50 cm2 

To przy pompie o wydajności 5000 l/h mniej więcej jaką powierzchnię powinna mieć szczelina zasysu dnem ?

1073.060#01 (1).jpg

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Po pierwsze jako że jest to mój pierwszy post witam serdecznie szanowne grono forumowiczów.

Lada dzień stanę się szczęśliwym posiadaczem szkiełka 120x60x55 i chociaż będzie to Tanganika to rozwiązania filtracyjne prosto z Malawijskiego forum ;)

W baniaczku jest już turbo kaseciak (może już się domyślacie co to za baniak?) ale chcę wstawić tam nową konstrukcję z blokiem purolite. Pytanie do autora tematu lub innych użytkujących taki all in one. Czy umieszczenie TMBT przed gąbką nie zapycha jej zbyt szybko, czy może lepiej umieścić biopolimer w komorze pompy a do czyszczenia biomasy użyć świderków jak magik deccorativo ? :)

Opublikowano
10 godzin temu, przemas8888 napisał:

W baniaczku jest już turbo kaseciak (może już się domyślacie co to za baniak?) ale chcę wstawić tam nową konstrukcję z blokiem purolite. Pytanie do autora tematu lub innych użytkujących taki all in one. Czy umieszczenie TMBT przed gąbką nie zapycha jej zbyt szybko, czy może lepiej umieścić biopolimer w komorze pompy a do czyszczenia biomasy użyć świderków jak magik deccorativo ? :)

Jeśli to już zrobione i to  prawdziwy turbo kaseciak czyli bez przegrody między gąbką a pompą  i to koniecznie na  jvp102 - to może być w tym temacie jak cosik inaczej to OT walimy.

Jak masz prawdziwe turbo to odpada TMBT pod pompą bo tam wymuszonego przepływu nie ma, więc nie tylko TMBT nie będzie działało ale nawet sam start biologii bywało że z powodu za małego przepływu przez złoże ceramiki nie ruszał. Przy dojrzałej biologii to co innego.

 

 

Opublikowano

Ta konkretna gąbka ma bardzo dużą powierzchnię filtracyjną. Po tygodniu nawet nie kucnie. U  mnie teraz bez czyszczenia działa 3 tydzień i nie widać żeby w komorze pompy poziom wody obniżył się. A zaznaczę, że też mam ruchomą przegrodę pomiędzy pompą a gąbką, która dodatkowo tłumi przepływ.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.