Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
19 godzin temu, sambor napisał:

Co do ustawienia wlotu do filtrów i wylotów to spróbuję rozwiązać to tak aby była łatwość w przestawianiu. Martwi mnie tylko jedna rzecz: czy w momencie rozdzielania wody na trójniku ("za korpusem trójnik i jednym  wężem  na ssanie do e1501 a drugim wężem na ssanie do tetry") nie będą działy się dziwne rzeczy np. jakieś zapowietrzanie czy coś innego? -  są to filtry o różnej mocy.

Próbowałem kiedyś połączyć w ten sposób jak piszesz Fluvala 305 i 205, okazało się, że dla 205 brakowało wody.

Opublikowano
2 godziny temu, darkon napisał:

Próbowałem kiedyś połączyć w ten sposób jak piszesz Fluvala 305 i 205, okazało się, że dla 205 brakowało wody.

Tego się właśnie obawiam, spróbuję jednak podłączyć słabszą Tetrę bliżej trójnika a do jbl-a dam dłuższy wąż. Zobaczymy co się będzie wyprawiać.

Opublikowano

A jeśli plan szlag trafi, to może prefiltr z korpusu 10'' zostawić przy biologicznej Tetrze, a przed mechanicznego JBl-a również dołożyć taki prefiltr? Ograniczyłoby to częste otwieranie obu kubełków.

Opublikowano

Drodzy Pielęgniarze Malawijscy, czy ceramikę, która rok temu została wyjęta z używanego kubełka (i nie umyta), jakoś specjalnie przygotować przed ponownym użyciem?

Bardzo Przepraszam,

i Pielęgniarki, oczywiście...

Opublikowano
12 godzin temu, sambor napisał:

Drodzy Pielęgniarze Malawijscy, czy ceramikę, która rok temu została wyjęta z używanego kubełka (i nie umyta), jakoś specjalnie przygotować przed ponownym użyciem?

Bardzo Przepraszam,

Nie ma za co przepraszać, a złoże jednak trzeba specjalnie przygotować:D

Woda w Toruniu okropna bo od dawna to wiedzą koledzy z Torunia.

Najpierw więc zanim pomyślisz o baniaku zbuduj ustrojstwo do nalewania wody do tego baniaka.

Potem w tej wodzie namocz te złoże a po kilku godzinach wypłucz z przyklejonych zanieczyszczeń i masz gotowe do włożenia do filtracji. Nie płucz pod kranówą ale na szybko możesz użyć kubeł kranówy z wlanym w odpowiedniej dawce antychlorem czyli uzdatniaczem wody kranowej.

Przypomnę tylko że wystarcza użyć 0,5l złoża na każde 200l wody w baniaku, a więcej to wcale nie znaczy że lepiej.

Tak specjalnie spreparowane złoże:) może ruszyć po kilku godzinach i może się okazać że nie musisz startować biologii od początku bo ją masz.

A to by oznaczało że ryby po kilku dniach można wpuszczać ale to wymaga jednak sprawdzenia bo biologia to nie matematyka i często 2+2 nie równa się 4. podobnie jak z tymi szeregowo połączonymi kubłami  - na wylocie nie będzie sumy poszczególnych ich wydajności.

Opublikowano
Dnia 10.03.2017 o 07:45, deccorativo napisał:

Najpierw więc zanim pomyślisz o baniaku zbuduj ustrojstwo do nalewania wody do tego baniaka.

Ustrojstwo już zbudowane. Ile litrów ma przejść przez ustrojstwo np. w minutę?

Dnia 10.03.2017 o 07:45, deccorativo napisał:

Potem w tej wodzie namocz te złoże a po kilku godzinach wypłucz z przyklejonych zanieczyszczeń i masz gotowe do włożenia do filtracji. Nie płucz pod kranówą ale na szybko możesz użyć kubeł kranówy z wlanym w odpowiedniej dawce antychlorem czyli uzdatniaczem wody kranowej.

Przypomnę tylko że wystarcza użyć 0,5l złoża na każde 200l wody w baniaku, a więcej to wcale nie znaczy że lepiej.

Tak specjalnie spreparowane złoże:) może ruszyć po kilku godzinach i może się okazać że nie musisz startować biologii od początku bo ją masz.

Dobra spróbuję tak zrobić.

Dnia 10.03.2017 o 07:45, deccorativo napisał:

 podobnie jak z tymi szeregowo połączonymi kubłami  - na wylocie nie będzie sumy poszczególnych ich wydajności.

Jeśli dobrze rozumuję to będzie połączenie równoległe, nie szeregowe?

Opublikowano
12 godzin temu, sambor napisał:

Ustrojstwo już zbudowane. Ile litrów ma przejść przez ustrojstwo np. w minutę?

Zazwyczaj jest podane w parametrach wkładu węgla blokowego  - 6l/min jako wartość graniczna więc jako akwarysta któremu zależy na dłuższym kontakcie wody ze złożem węgla ja ustalam 3l/min  a w zasadzie ustaliło się samo tyle przy moim 20 m węzyku od osmozy tym cieńszym bo kiedyś nieopatrznie taki kupiłem i tak pozostało -  po tym wszystkim radzę zakup tego 3/8" bo nalewanie baniaka 1000l byłoby trochę czasowe.

12 godzin temu, sambor napisał:

Jeśli dobrze rozumuję to będzie połączenie równoległe, nie szeregowe?

To był tylko przykład że 2+2 nie zawsze równa się 4 .:D

Uprzedzając rozwój wypadków w Toruniu spytam nieśmiało - jakie i jakiej firmy masz testy bo roślinni raczej nie używają tych dokładnych jak my. No i drugie pytanie - czy zanabyłeś już w toruńskim Leroyu  wodę amoniakalną - bo bez tego trudno przetestować i odpowiedzieć czy masz w tym złożu biologię nitryfikacyjną czy trzeba startować od początku.

dajesz dawkę testową a nie startową czyli 1ml WA na 400l wody netto - powinno wyjść po 1 minucie w baniaku tak NH4 ok 0,4 ppm i po 12h widzisz w testach na 100% czy masz biologię czy jej nie masz.  Jak nie masz to od razu masz wlaną pożywkę  w ilości 1/2 do ponowienia startu tego złoża - tak więc pozostaje wtedy tylko wlać bakterie bez pożywki ( bo WA właśnie jest tą pożywką) np. Seachem Stability, Prodibio Biodigest, Equo Bakterya bo wiemy że te są bez pożywki. Z innymi biostarterami bywa różnie nawet są podejrzewane o ukrywanie NO3 i NO2 co fałszuje wyniki startu biologii.

 

Opublikowano
17 minut temu, deccorativo napisał:

jakie i jakiej firmy masz testy bo roślinni raczej nie używają tych dokładnych jak my. No i drugie pytanie - czy zanabyłeś już w toruńskim Leroyu  wodę amoniakalną

Testy mam jbl (walizka), WA również zakupiona. Mam nadzieję, że uda mi się dzisiaj zalać zbiornik i zastosować Twoje zalecenia.

Zastanawiam się jeszcze co z piaskiem, który płukany był w kranówce - czy wrzucać go w takiej postaci czy przepłukać w wodzie z ustrojstwa? (co byłoby dość czasochłonne).

Dzięki.

Opublikowano

OK podkładka na dno pod kamienie , potem ustaw kamienie a potem ten płukany w kranówie piasek i lej wodę przez ustrojstwo do baniaka.  Szkoda czasu  by szkiełko stało puste.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.