Skocz do zawartości

Pierwsze kroki


sambor

Rekomendowane odpowiedzi

19 godzin temu, sambor napisał:

Co do ustawienia wlotu do filtrów i wylotów to spróbuję rozwiązać to tak aby była łatwość w przestawianiu. Martwi mnie tylko jedna rzecz: czy w momencie rozdzielania wody na trójniku ("za korpusem trójnik i jednym  wężem  na ssanie do e1501 a drugim wężem na ssanie do tetry") nie będą działy się dziwne rzeczy np. jakieś zapowietrzanie czy coś innego? -  są to filtry o różnej mocy.

Próbowałem kiedyś połączyć w ten sposób jak piszesz Fluvala 305 i 205, okazało się, że dla 205 brakowało wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, darkon napisał:

Próbowałem kiedyś połączyć w ten sposób jak piszesz Fluvala 305 i 205, okazało się, że dla 205 brakowało wody.

Tego się właśnie obawiam, spróbuję jednak podłączyć słabszą Tetrę bliżej trójnika a do jbl-a dam dłuższy wąż. Zobaczymy co się będzie wyprawiać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, sambor napisał:

Drodzy Pielęgniarze Malawijscy, czy ceramikę, która rok temu została wyjęta z używanego kubełka (i nie umyta), jakoś specjalnie przygotować przed ponownym użyciem?

Bardzo Przepraszam,

Nie ma za co przepraszać, a złoże jednak trzeba specjalnie przygotować:D

Woda w Toruniu okropna bo od dawna to wiedzą koledzy z Torunia.

Najpierw więc zanim pomyślisz o baniaku zbuduj ustrojstwo do nalewania wody do tego baniaka.

Potem w tej wodzie namocz te złoże a po kilku godzinach wypłucz z przyklejonych zanieczyszczeń i masz gotowe do włożenia do filtracji. Nie płucz pod kranówą ale na szybko możesz użyć kubeł kranówy z wlanym w odpowiedniej dawce antychlorem czyli uzdatniaczem wody kranowej.

Przypomnę tylko że wystarcza użyć 0,5l złoża na każde 200l wody w baniaku, a więcej to wcale nie znaczy że lepiej.

Tak specjalnie spreparowane złoże:) może ruszyć po kilku godzinach i może się okazać że nie musisz startować biologii od początku bo ją masz.

A to by oznaczało że ryby po kilku dniach można wpuszczać ale to wymaga jednak sprawdzenia bo biologia to nie matematyka i często 2+2 nie równa się 4. podobnie jak z tymi szeregowo połączonymi kubłami  - na wylocie nie będzie sumy poszczególnych ich wydajności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 10.03.2017 o 07:45, deccorativo napisał:

Najpierw więc zanim pomyślisz o baniaku zbuduj ustrojstwo do nalewania wody do tego baniaka.

Ustrojstwo już zbudowane. Ile litrów ma przejść przez ustrojstwo np. w minutę?

Dnia 10.03.2017 o 07:45, deccorativo napisał:

Potem w tej wodzie namocz te złoże a po kilku godzinach wypłucz z przyklejonych zanieczyszczeń i masz gotowe do włożenia do filtracji. Nie płucz pod kranówą ale na szybko możesz użyć kubeł kranówy z wlanym w odpowiedniej dawce antychlorem czyli uzdatniaczem wody kranowej.

Przypomnę tylko że wystarcza użyć 0,5l złoża na każde 200l wody w baniaku, a więcej to wcale nie znaczy że lepiej.

Tak specjalnie spreparowane złoże:) może ruszyć po kilku godzinach i może się okazać że nie musisz startować biologii od początku bo ją masz.

Dobra spróbuję tak zrobić.

Dnia 10.03.2017 o 07:45, deccorativo napisał:

 podobnie jak z tymi szeregowo połączonymi kubłami  - na wylocie nie będzie sumy poszczególnych ich wydajności.

Jeśli dobrze rozumuję to będzie połączenie równoległe, nie szeregowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, sambor napisał:

Ustrojstwo już zbudowane. Ile litrów ma przejść przez ustrojstwo np. w minutę?

Zazwyczaj jest podane w parametrach wkładu węgla blokowego  - 6l/min jako wartość graniczna więc jako akwarysta któremu zależy na dłuższym kontakcie wody ze złożem węgla ja ustalam 3l/min  a w zasadzie ustaliło się samo tyle przy moim 20 m węzyku od osmozy tym cieńszym bo kiedyś nieopatrznie taki kupiłem i tak pozostało -  po tym wszystkim radzę zakup tego 3/8" bo nalewanie baniaka 1000l byłoby trochę czasowe.

12 godzin temu, sambor napisał:

Jeśli dobrze rozumuję to będzie połączenie równoległe, nie szeregowe?

To był tylko przykład że 2+2 nie zawsze równa się 4 .:D

Uprzedzając rozwój wypadków w Toruniu spytam nieśmiało - jakie i jakiej firmy masz testy bo roślinni raczej nie używają tych dokładnych jak my. No i drugie pytanie - czy zanabyłeś już w toruńskim Leroyu  wodę amoniakalną - bo bez tego trudno przetestować i odpowiedzieć czy masz w tym złożu biologię nitryfikacyjną czy trzeba startować od początku.

dajesz dawkę testową a nie startową czyli 1ml WA na 400l wody netto - powinno wyjść po 1 minucie w baniaku tak NH4 ok 0,4 ppm i po 12h widzisz w testach na 100% czy masz biologię czy jej nie masz.  Jak nie masz to od razu masz wlaną pożywkę  w ilości 1/2 do ponowienia startu tego złoża - tak więc pozostaje wtedy tylko wlać bakterie bez pożywki ( bo WA właśnie jest tą pożywką) np. Seachem Stability, Prodibio Biodigest, Equo Bakterya bo wiemy że te są bez pożywki. Z innymi biostarterami bywa różnie nawet są podejrzewane o ukrywanie NO3 i NO2 co fałszuje wyniki startu biologii.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, deccorativo napisał:

jakie i jakiej firmy masz testy bo roślinni raczej nie używają tych dokładnych jak my. No i drugie pytanie - czy zanabyłeś już w toruńskim Leroyu  wodę amoniakalną

Testy mam jbl (walizka), WA również zakupiona. Mam nadzieję, że uda mi się dzisiaj zalać zbiornik i zastosować Twoje zalecenia.

Zastanawiam się jeszcze co z piaskiem, który płukany był w kranówce - czy wrzucać go w takiej postaci czy przepłukać w wodzie z ustrojstwa? (co byłoby dość czasochłonne).

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Po co Ci aż 4 komory w sumpie? 3 w zupełności wystarczą, 1 - gąbki, 2 - ceramika, K1 etc... 3 - pompa. Gąbki w pierwszej komorze wstaw odwrotnie niż na rysunku czyli od dołu 10ppi na nią 20ppi i na wierzch włóknina, 30ppi wylatuje bo będzie Ci się to szybko zapychać. W takiej konfiguracji jak napisałem filtracja mechaniczna odbywa się na włókninie i ją wymieniasz raz lub dwa razy w tygodniu. Gąbek nie musisz wtedy długo ruszać i gdy zbierze się w nich szlam będziesz miał dodatkowe medium biologiczne. Włóknina tylko poliestrowa, inne pylą https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499 Możesz oczywiście użyć JBL Symec (kto bogatemu zabroni) czy innych wat akwarystycznych, ale te tapicerskie wychodzą o niebo taniej i co najważniejsze sprawdzają się. Pod gąbki i media w 2 komorze koniecznie daj kratki rastrowe, są dostępne z dystansami lub bez, wtedy możesz do niej przymocować trytytkami kawałki rurek PVC. Chodzi o to żeby pod mediami zostawić przestrzeń dla swobodnego przepływu. Jak słusznie zauważył @darianus gąbka z przegrody wylatuje. I żadnych łączonych narurowców i dwóch pomp w sumpie, znudziła Ci się sucha podłoga w mieszkaniu? Teraz odnośnie budowy rurki przelewowej, nic nie wspomniałeś co to ma być, mam tylko nadzieję, że to będzie działać na zasadzie syfonu (jest tego sporo na necie). Niezależnie jaki rodzaj wybierzesz to i tak sugeruję zbudować komin. U mnie to działa, skleiłem ze spienionego PCV "pudełko" otwarte od góry z grzebieniem na dwóch krawędziach i umocowałem w rogu akwarium. Rura przelewowa ssie wodę z tego pudełka/komina i w przypadku braku prądu, do sumpa zrzuci Ci tylko to co ponad krawędzią grzebienia plus pojemność komina. Komina nie musisz robić do samego dna akwarium. Przelew zbudowałem taki jak na poniższym filmie. Zmieniłem tylko wymiary rur, dostosowując je do własnych potrzeb. Z tego co pamiętam to rura ssąca i dalej ta co wpada do sumpa to 25mm, a ta najszersza to 75mm. Wszystko bez problemu do kupienia na Allegro. Takie zwiększenie wymiarów dało mi dużo większy przepływ niż pokazany na filmie. Dokładnie jaki, nie wiem nie mierzyłem. W każdym razie pompa Jebao DCP-6500 pracuje na 70% to chyba nieźle. Działa to u mnie już 3 lata, bez przerwy i nie raz zdarzały się wyłączenia prądu. Mogę potwierdzić, że jest to bezpieczne tylko trzeba wszystko dobrze policzyć i wykonać z głową. Poniżej do obejrzenia mój film z testów. Wykorzystałem tam pompę DCP - 2500 bo akurat taką miałem pod ręką. Powodzenia  (film ma 1.3 GB i może się dość długo ładować, ale cierpliwość cnotą akwarysty☝️🤣) 20220814_184535.mp4    
    • No właśnie dlatego to wszystko tak nakreśliłem, choć i tak jest trochę po łebkach, żeby wyeliminować wszystkie błędy. Niekoniecznie musi to być 45. Trochę się kierowałem tym, żeby ta gąbka zbierała przed pompa ostatnie syfki. Ale może jej tam nie być albo jakaś większą gradacja. Nie pomyślałem, że kubełki działają pod sporym ciśnieniem to przepchać wodę przez 45 nie problem. Tu jest inaczej
    • Nie znam się na sumpach ale zaciekawiła mnie ta gąbka ppi 45 włożona pionowo między przegrody. Nie obawiasz się zbyt dużych oporów przepływu?
    • Mam tylko test6 6 in 1 niestety Kh 120 mg/L pH 7.8 Twardość 500 mg/L Chlor 0 - 0,5 NO3 - poniżej 25 NO2 - 0   
    • Zrób test wody i podaj tu go do tematu 
    • Witam, Mam akwarium (240L) z 10 młodymi Saulosi od około miesiąca. Od 2 dni zauważyłem większą aktywność ryb. Pływają ławicą wzdłuż frontowej ściany akwarium lub w górę i dół obok grzałki (znajduje się na bocznej ściance).  Dwa dni temu nic nie robiłem specjalnego z akwarium, pokarm też bez zmian (jedzą normalnie i są wiecznie głodne). Rybki są młode, dopiero dwa samce się przebarwiają.  Czy powinienem się martwić ? czego to może być oznaka ? 
    • Witam. Jestem nowy na forum i serdecznie wszystkich pozdrawiam. Przeglądałem sieć i natrafiłem na ten temat, a że jest u mnie bardzo świeży i w niedalekiej przyszłości szykują się u mnie zmiany, postanowiłem tutaj poszukać pomocy. Aktualnie mam zbiornik 300L brutto (klasyk 120x50x50) w wersji ogólnej. Czyli roślinki, skalary i kilka drobniejszych gatunków. Ale tak jak napisałem powyżej, szykują się u mnie zmiany i w wersji słodkowodnej poważnie rozważam opcje Malawi i w nieco większym rozmiarze 450L. Wtedy akwarium już będzie z kominem, ale w chwili obecnej nie ma i niżej wyjaśniam jaki jest plan co do aktualnego zbiornika. Chciałbym przerobić filtrację. Teraz mam dwa kubełki: Ultramax2000 z dwoma prefiltrami narurowymi i Ultra 900 z prefiltrem HW-603. Sprawdzają się super, ale biorąc pod uwagę plany, chciałbym pójść w stronę sumpa. Zdobyłem dodatkowy zbiornik 160L brutto, który włożę do szafki pod akwarium (mam stelaż z zabudową, więc jest wolna przestrzeń przez całą długość akwarium). Rozmiary 100x40x40. Pomyślałem, że zbiornik jest wystarczająco duży, że mogę sobie wydzielić ze 40L na "akwarium" a resztę poprzedzielać przegrodami na sumpa. Jeśli to zrobię to zostanie mi na sumpa mniej więcej 75x40x40 czyli jakies 120L brutto. Najchętniej bym zostawił moje narurowce, ale nie spotkałem się z hybrydą narurowca z sumpem, więc pójdą pewnie do likwidacji. Będzie to konieczne z jeszcze jednego powodu. Akwarium nie ma komina ani zewnętrznego ani wewnętrznego. Będę budował rurkę przelewową i tak wyprowadzę wodę z akwarium. Przy zostawionych narurowcach musiałbym zastosować dwie pompy w sumpie: na wlocie żeby pociągnąć wodę czy to przez narurowca, czy bez niego i na wylocie. Ale czy to się sprawdzi? Można na rurce wlotowej w akwarium na odpowiednim poziomie zrobić otwory, które zapowietrzą układ gdyby pompa na wylocie się wyłączyła lub obie. Ale czy układ dwóch pomp się sprawdzi? Są ze sterownikami i można ustawić na wlocie i na wylocie osobne przepływy. W budowie sumpa chciałbym się wzorować na poprawionym na niebiesko projekcie z postu #23. Tylko nie robiłbym osobnej wąskiej przegrody na wlot, tylko łącznie 4 komory po około 16cm oddzielone podwójnymi przegrodami dwoma 2cm i jedną ostatnią 3cm z gąbką(przepływ najpierw dół, potem góra). Sporo informacji, mam nadzieję w miarę wyczerpujących, ale czy wszystko co ważne zapisałem - nie wiem.  Bardzo Was proszę o pomoc i  pchnięcie w odpowiednim kierunku. Wiem, że sporo kombinacji i być może złego myślenia, ale gdzie mam szukać pomocy jak nie tutaj... pozdrawiam  
    • Hej Demasoni bym sobie odpuścił, ponieważ to nie jest łatwy gatunek. Ja bym Ci zaproponował Metriaclime ....... MC przysłowiowe "ciapki" Gdzie samiec jest niepowtarzalny a samiczki akceptowalne  
    • Po kilku latach chyba 5 czy 6 przeżedziła mi się obsada i z 8-10 sztuk każdego gatunku z jakim startowałem zostało: 1+0 msobo, 1+2 acei + 3x mlodzież, 0+1 yellow, 0+2 chizumulae chizumulu, potem doszły jeszcze saulosi, których teraz jest 1+1 + 3x mlodzież. Czy dużym hardcorem byłoby dołożenie jakiegoś niebieskiego gatunku, np. demasoni? Akwa 160x40x50. Nie wiem ile dokladnie żyją pyszczaki, ale msobo, yellow i chizumulu będą u mnie pływały do końca, natomiast nie zamierzam uzupełniać już tych gatunków. Docelowo na kolejne lata miałyby być: acei, saulosi i właśnie coś nowego niebieskiego? 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.