Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie, jestem Dawid i swoja przygode z akwarystyka zaczalem calkiem niedawno i wciaz daze do doskonalosci, chcialbym zeby rybki mialy idealne warunki. Mieszkam w Uk przez co mam nieco ograniczony dostep do wielu rzeczy ale itak nie daje za wygrana.


Moje akwarium: standardowe (prawie) 120l o wymiarach 90x45x30

Filtr: Tetratec ex1200

Grzalka: 150w

Napowietrzenie: noname ale bardzo cicha i wydajna

Podłoże: piasek kwarcowy

Tło: czarne

Wystroj: płaskie kamienie rzeczne, kawalek czarnego debu, skala wapienna

Oświetlenie: paski led + swietlowka

Obsada: w trakcie redukcji oczekuje na nowy zbiornik

5760656c64055.jpg


Teraz plan na niedaleka przyszlosc, postaram sie systematycznie aktualizowac, badz juz pokaze calosc ;)


Zbiornik: 340l o dlugosci ponad 120cm

Filtry: Tetratec ex1200 jako biolog + mechaniczny cyrkulator Hidom AP3000 (2200l/h)

Grzałki: 2x 150w

Napowietrzenie: J/W cichy wydajny brzeczyk z dwoma kamieniami

Podłoze: czarny piasek bazaltowy o gradacji ponad 1mm (koniec z porysowanym akwa podczas czyszczenia)

Tło: 3d jasne kamienie wewnetrzne

Wysrtoj: przede wszystkim kamienie wapienne, z czasem chcialbym umiescic okolo 40-50kg , tymczasowo rowniez kamienie oraz kawalek dębu ktory raczej zostawie dla mojego zbrojnika.

Oświetlenie: 2m paska led RGB + okolo 2-3m led bialych wszystko podlaczone pod wylacznik czasowy

Pokrywa: DIY , zrobiona z sosnowych desek szlifowanych i lakierowanych , z duza otwierana pneumatycznie górą, wszystko uszczelnione tak by uniknac skropliny na zewnatrz

Podstawa: DIY, szafka 3-drzwiowa, podobnie jak pokrywa zrobiona z plyt 1,8cm na konstrukcji z drewnianych belek 5x4cm ktore beda tworzyly 6 nóg.

Obsada: docelowo Yelow Lab oraz mainganoo i oczywiscie moj zbrojnik pospolity ;))



Jak juz wspomianialem akwarium wciaz w trakcie przygotowań takze wszystko moze sie zmienic.

Opublikowano

Cześć, widzę, że nie jesteś całkowicie zielony, więc napiszę prosto z mostu co myślę o niektórych kwestiach, może którąś z rad weźmiesz pod uwagę przed zakupem komponentów ;)



Grzałki: 2x 150w



Wystarczy jedna 200-250W chyba, że lubisz dmuchać na zimne.



Napowietrzenie: J/W cichy wydajny brzeczyk z dwoma kamieniami



W zasadzie nie potrzebujesz napowietrzenia, wystarczy dobra cyrkulacja i wylot wody tak skierowany aby mielił taflą wody.



Podłoze: czarny piasek bazaltowy o gradacji ponad 1mm (koniec z porysowanym akwa podczas czyszczenia)



Czarny bazalt rysuje szkło jak diament ! i bardzo lubi się dostać pod czyścik - lepiej używaj gąbki do szyb i bądź czujny.



Oświetlenie: 2m paska led RGB + okolo 2-3m led bialych wszystko podlaczone pod wylacznik czasowy



Za Autopsji wiemy, że paski ledowe nie wytrzymują pod pokrywą i padają po niedługim czasie, sugeruję oświetlenie zrobić na modułach ledowych w klasie szczelności IP68, dodatkowo zabezpieczając sylikonem kable przy wejściu/wyjściu z obudowy modułu.



Pokrywa: DIY , zrobiona z sosnowych desek szlifowanych i lakierowanych , z duza otwierana pneumatycznie górą, wszystko uszczelnione tak by uniknac skropliny na zewnatrz



Drewniane pokrywy mają to do siebie że chłoną wodę, jak byś nie zabezpieczył, to po jakimś czasie woda wygra. Znacznie lepiej się sprawdza spienione pcv. Jest lżejsze, łatwiejsze w montażu, a odpowiednio wzmocnione profilem aluminiowym będzie sztywne jak drewniane i 3x lżejsze :)


Na pewno jeszcze ktoś napisze o Dębie i trzymaniu zbrojnika i o wystroju, ale to już rzecz gustu... :)


Powodzenia

Opublikowano

Co do pokrywy to niestety jestem juz w trakcie budowy. Samemu lakieruje wiec naprawde nic nie pomine. Obecna co prawda mam od niedawna ale na tym samym patencie i nie zaobserwowalem wilgoci. Grzleczki jak powiedziales akurat mialem wiec lepiej byc ostroznym.


Napowietrzenie to tez element dekoracji. Dobrze umieszczony powoduje ze bombelki sa innego koloru. Kwestia gustu.


Ale z bazaltem to chyba jeszcze pomysle. Moze jakis inny czarny piasek znajde.


A co do ledow to naprawde nie mam pojecia jak je rozwiazac inaczej. Pomijajac fakt ze powoli fundusz kuleje

Opublikowano

W kwestii ledów, pozwolę sobie zaprezentować dokładnie takie jak mam:

https://polskiled.com.pl/modul-goq-samsung-3x5630-150-stopni-bialy-zimny,3,3404,2935

lepisz to chłopie jakimś sylikonem akwarystycznym do aluminiowego profilu co 5-6cm (moduł ma około 6cm).

A dalej tak jak z taśmami :) kabel do sterownika i do zasilacza, zasilacz do kontaktu :)

A skoro jesteś w stanie sam wykonać pokrywkę, to uważam za niestosowne dawać porady jak umieścić pod nią kawałek belki aluminiowej :)


Zaletą tych modułów jest zamknięta obudowa, ja od siebie doradzam okleić dodatkowo kable sylikonem. Dużo osób z takich lub podobnych korzysta i są odporniejsze od padających taśm ledowych.

-- dołączony post:

Zapomniałem dodać, że moduły mają lepsze diody i będą na pewno lepiej świecić :)

Opublikowano
Ale z bazaltem to chyba jeszcze pomysle. Moze jakis inny czarny piasek znajde.

Witaj...

Co do piasku to poszukaj go w żwirowni,to lepsze niż bazalt który przez swoje ostre krawędzie może ranić pyszczakom pyszczki...

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Czas na maly update. Prace trwaja a akwarium do konca tyg powinno ruszyc.

Kilka fotek z budowy pokrywy (wciaz w przygotowaniu) oraz laczenie tla struktoralnego niestety przy pomocy pleksji z powodu cienkich paskow jakie docinalem. 68af3e753a64ee311198e788ada5c2c8.jpga8f31ff9516e6d30074301e8d90ec03d.jpgd06a2449accd90782a627e19f91d2719.jpgd39068e2cad2ad3a290f79f18975e198.jpgf23338f060c7dae2c2cab6fa5dd4cfba.jpg2eb0d540bc1c92a1bbb626ace4c6fb2e.jpg3536e70f06eb7cc3a371c52f42eff17d.jpg


Wysłane z mojego SM-N910F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano
C laczenie tla struktoralnego niestety przy pomocy pleksji z powodu cienkich paskow jakie docinalem.


Jak dostaniesz u siebie coś w stylu kleju Soudal fix all Turbo:

http://www.soudal.pl/kleje/item/712-fix-all-turbo

To polecam tym skleić bez użycia plexi od tyłu.

Dodatkowo tym klejem możesz przykleić tło strukturalne do tylnej szyby.

Szybko łapie i jest obojętny dla ryb.


Troszkę ta pokrywa będzie ważyła...;-)

Zrób sobie małe okienko do karmienia ryb, wielkości karty kredytowej, żeby codziennie nie podnosić całej pokrywy

Opublikowano

Z ostatniej chwili. Woda wciaz metna ale itak oko cieszy. Wiecej napisze jak tylko znajde wolna chwile64550d3346441dee71c387edd504b735.jpg7cfb36d70d3ab12a6bca67b76ee901bb.jpgcb97a0a0a0d547d6c0e8cced7a5b9f8a.jpg


Wysłane z mojego SM-N910F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Przykro mi ale to wygląda jak mur kamienny zalany wodą. Do tego jedne z najbrzydszych kamieni w dodatku pasujących do tła jak... :) No i te bąbelki... :)

No ale jeśli Tobie się podoba i cieszy oko to spoko :)


Wysłane z telefonu

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.