Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jako że dział oświetlenie przestudiowałem od deski do deski i dał on mi natchnienie do budowy własnego oświetlenia led to uważam wręcz za konieczność i obowiązek podzielenia się z wami wynikami mojego majsterkowania :) Tyle tytułem wstępu:)

Oświetlenie mojej produkcji to dwie świetlówki jedna 80 cm na diodach RGB 5050, druga 1,2m na diodach 8520 biała zimna (mało popularne lecz mocniejsze od 6730 dlatego postanowiłem testować).

W przypadku RGB jest to zwykła niesilikonowana taśma led natomiast led 8520 to paski led fabrycznie przyklejone na płaskowniku aluminiowym (w celu lepszego odprowadzania ciepła).

Paski są umieszczone w szklanej rurze zamkniętej na końcach korkami od napojów wklejonymi na klej na gorąco:) (mam nadzieje że będzie szczelnie)

Świetlówkę 8520 podzieliłem na dwie sekcje (prawa i lewa).

Całość sterowana jest sterownikiem TC420

TC 420 ma 5 kanałów z których 3 zajęte są przez RGB natomiast 2 to dwie sekcje świetlówki białej (założenie było takie aby symulować ruch słońca po niebie :) )

Nośnikiem świetlówek jest belka wykonana z profilu aluminiowego 25x25.


Na razie testuje nastawy jak wszystko dogram ustawienia to wrzucę filmik:)

post-16899-14695728933113_thumb.jpg

post-16899-14695728937428_thumb.jpg

post-16899-14695728938904_thumb.jpg

post-16899-14695728941483_thumb.jpg

Opublikowano

Oświetlenie na taśmach robiłem kilka lat temu też w rurach tylko z plexy.

Może przez te lata coś się poprawiło w jakości ale w warunkach braku odprowadzenia ciepła z taśm pojedyncze chipy kolorów RGB przepalały się tak już po miesiącu. Najpierw to mało zauważalne ale jak przepali się więcej to wyrażnie widać.

Nie było wtedy SMD 8520 ale ta moc 10W z 50cm taśmy bez odprowadzenia ciepła żle wrózy - obym się mylił.

Ja te paski przyklejałem do paska blachy alu i wyprowadzałem przez korki z obu stron na zewnątrz klejąc na klej termoprzewodzący do belki aluminiowej.

Nawet tak pod pokrywą diody padały ale tak po roku.


Z fotki wygląda baniak 150cm i rura RGB jest za krótka - powinna być też 120cm jak ta biała bo wyjdą ryby kameleony:( to już widać jak świeci na niebiesko ta krótsza rura RGB.

Ale poza tym w moim przekonaniu nie popełniłeś znaczących błędów - życzę by świeciło jak najdłużej i będę śledził jak pracuje po długim czasie eksploatacji.


Podobna technologia oparta na diodach LED SMD w modułach o szczelności IP68 i mocy 0,7W sprawdza się u nas doskonale bo się nie grzeje zbytnio i wytrzymuje tropik pod pokrywą. Budowa oświetlenia też jest o wiele prostsza niż twoja konstrukcja. Cenowo nie wiem ale IMHO szału nie ma.

Nie przyjmuj mojego krytycyzmu do siebie - to tylko przemawia doświadczenie w takich paskach w Malawi. W profilu alu na ścianie pokoju lub w kuchni są super latami.

Opublikowano

Plexa gdzieś czytałem że matowieje po czasie.

Z RGB mam nadzieje że tak nie będzie. Przyklejone są na aluminium. i podobnie jak 8520 wysterowane na max 60%.

W paskach dużo zależy od jakości. Moduły też czytałem że nieraz padają. Kiedyś kupiłem kiepskiej jakości paski RGB to padały jak muchy po muchozolu:)

Te które zastosowałem mam 3 lata już w kuchni i jest oki.

W momencie max ustawień mam 23 W z czego 3W bierze TC420 (mierzone).

Efektu kameleonów nie widzę woda rozprasza światło. Podobnie wydaje mi się jest przy modułach powinien być efekt kameleonów bo przecież one świecą punktowo więc pod niebieskim modułem ryba powinna być wybarwiona inaczej niż w miejscu gdzie go niema, a nigdy tego efektu nie zaobserwowałem.

Deccorativo jaki krytycyzm po to jest forum aby wymieniać się uwagami opiniami i pomysłami.

Narazie świeci zobaczymy jak będzie coś nie tak to napiszę.

Oświetlenie już jest teraz zabieram się za Akwaponikę:)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.