Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie zapaleńców!


Słowami wstępu- żerowałem na Waszej wiedzy zakładając zbiornik, ale teraz kiedy wracam po ponad 3 latach do lektury, mam wrażenie że jednak nic nie czytałem...:confused:

Dodam nim ktoś mnie wyprzedzi - tak wiem mały baniak. Niestety mieszkam gdzie mieszkam i jedynie po nocach śnię o domku jednorodzinnym z zabudowaną i wyposażoną w pełną przemyślaną infrastrukturę 600tką w ścianie.



Tak na szybko:

- 112 L w profilu

- filtr HW-303B +UV+ prefiltr z gąbki na wlocie[1400 l/h] + 2kg ceramiki (wlot i wylot na przeciwnych ścianach akw) wylot zrobiłem z podziurkowanej gęsto pionowej rurki.

- grzałka 100W z termostatem wewnętrznym

- zestaw napowietrzający HP-100

- piasek kwarcowy (18 kg)

- kamienie "scenery stone" 12szt

- woda netto 80/85 litrów


Problem:

Jakoś tak wyszło, że doznałem na własnej skórze terytorializmu z którym sobie nie poradziłem i zrobiło mi się "gejowskie" akw (zostawiałem własny narybek). Nie mogłem się rozstać z tym co miałem i stwierdziłem, że dokupię samic zrobię kontrolowane przerybienie i będzie ok. Jak się można domyślać przerybienie wyszło bokiem, a dokładnie (żeby się rymowało) - odwłokiem. Masa odchodów - nie ma się czym chwalić :?


Miesiące odmulania odmulaczem, ale wraz ze wzrostem ryb problem coraz większy - dlatego piszę. Czytałem takie tematy obczaiłem cyrkulację i stwierdziłem mnóstwo błędów w organizacji mojego akw. jakkolwiek mam trudności z podjęciem decyzji ws usprawnienia procesów.



Wiem - nie masz pan mechaniki. Mechanikę w tym przypadku do czasu pełniła gąbka na wlocie i mój co kilkudniowy wysiłek odmulaczem... Nie mam za dużo miejsca i nie mogę pozwolić sobie na duży dodatkowy hałas (wymogi żony ;). Niestety aranżacja "labiryntu" skał w akw sprzyja zaleganiu kloców w wielu miejscach.


Pytanie:

Jak to najrozsądniej usprawnić?

Doczytałem, że pysie lubią mocne prądy wodne (być może dlatego swoja aktywność przekładały na "nadmierny" terytorializm) - falownik/jaki ?

Czy taki kubeł uciągnie jeszcze mechanikę jakbym np. (nie wiem jakim cudem) znalazł miejsce na multikani - (jak miałem nabitą gąbkę na wlocie to filtr potrafił zaciągać powietrze)?

Reasumując, muszę czymś to przepchać i odciągnąć, ale chcę by miało to ręce i nogi i było zoptymalizowane (bez trąb "powietrznych" i zbędnych kosztów i zajmowania miejsca którego nie ma)


Pozdrawiam (nawiązując do początku posta - może sen się kiedyś spełni:rolleyes: ).

Opublikowano

.....błędów nie będę Ci wytykał bo sam masz ich świadomość i to już jest bardzo pozytywne. Akwa masz krótkie ( pewnie 80 cm) . Filtr masz silny i powinien wystarczyć jako biolog-mechanik. To że nie daje rady to wg mnie przyczyna tkwi w zbyt dużej ilości kamieni . Ja wiem ,że mbuna lubi kryjówki..ale trzeba też wziąć pod uwagę wielkość akwa i dopasować ilość kamieni do wielkości zbiornika i do ryb które będą pływać. Wg mnie możesz zrobić dwa ruchy aby rozwiązać problem. Pierwszy to zmniejszyć ilość kamieni ( coś za coś niestety) a drugi to zamontować jakiś falownik. Jaki? Tu musisz sam decydować biorąc pod uwagę ich cenę, skuteczność i kulturę pracy ( głośność). Możesz też wykorzystać zwykły mały filterek z gąbką w środku za 14 zł w sklepie a które są bardzo ciche. Będzie Ci pracował za cyrkulator a jednocześnie taki mały cichy mechanik. Nic nie piszesz o parametrach a podejrzewam ,że i tam masz niewesoło. Ale od czegoś musisz zacząć poprawiać to co masz.

Opublikowano
Akwa masz krótkie ( pewnie 80 cm)

Dokładnie tak.


Ja wiem ,że mbuna lubi kryjówki..

Stąd też pomysł na podzielenie akwa na dwie strefy: kryjówki + wolna toń wody



Parametry są ok. - ryby są zdrowe i się rozmnażają.

Robię podmiankę ok 30% co ok 3 tyg.


Czy wylot z biologa musi być całkiem niezakłócony (prosta rura bez tłumików)?Ja mam pionową rurę na końcu zaczopowaną. Rura jest na długości ponawiercana otworami ( 1/4 obwodu ścianki rury - tak by możliwie ukierunkować strumień). Z tego co zauważyłem to klocki zbierają się głównie w 2 miejscach - pod wlotem i wylotem do biologa. Na wlocie przypomnę jest prefiltr z gąbki.


Sam problem to na potęgę zalegające klocki- muszę zmienić taktykę, bo w takim układzie przyjemność z posiadania akwa jest niepełna. I zaczynam myśleć o nim w kontekście obowiązku.

Opublikowano
Parametry są ok. - ryby są zdrowe i się rozmnażają.

Czyli jakie?Podaj wyniki,oraz jakimi testami je robisz(kropelkowe czy paskowe,firma)

Z tego co zauważyłem to klocki zbierają się głównie w 2 miejscach - pod wlotem i wylotem do biologa. Na wlocie przypomnę jest prefiltr z gąbki.

Sam problem to na potęgę zalegające klocki- muszę zmienić taktykę, bo w takim układzie przyjemność z posiadania akwa jest niepełna. I zaczynam myśleć o nim w kontekście obowiązku.


Myślę że przydałby się tobie dobry mechanik(przede wszystkim cichy,żeby żonie nie przeszkadzał hałas) ;),co by te zalegające odchody ryb zbierał.wtedy nie było by problemu...

Opublikowano
Czy wylot z biologa musi być całkiem niezakłócony (prosta rura bez tłumików)?


...może tak być. Ja kiedyś stosowałem takie płaskie łopatki które powodowały ,że wylatująca woda wylatywała pod dużym ciśnieniem. I to w moim przypadku okazało się błędem bo dodatkowo miałem cyrkulator AT 2000 ustawiony też na pełną moc wylotu wody i tylko paprochy mi latały. Teraz woda z biologa wylatuje po prostu z samej rurki a mechanik pracuje na 1/3 mocy jeżeli chodzi o wylot. Postaraj się ustawić wylot w ten sposób ,że rurkę wylotową masz z boku ale skierowaną tak aby wylatująca woda mniej więcej odbijała się od środka szyby , następnie strumień idzie na przeciwległy bok i spokojnie wraca do zasysu. To jest tzw klasyka ustawienia przy jednym filtrze...Ale nie jest to złotą receptą ..musisz się po prostu pobawić a weź też po uwagę ,że masz profil z przodu i on może zmieniać kąt odbicia a tym samym ma wpływ na cyrkulacje.


http://forum.klub-malawi.pl/projekt-stana-predatorium-1147l-t25431p15.html?highlight=cyrkulacja+stana spójrz na filmik w poście 145. To jest akwa Stana.. Zawsze ten filmik Stasia polecam bo dla mnie jest to esencja tego co trzeba wiedzieć o cyrkulacji. Masz tutaj krok po kroku opisany w taki sposób ,ze przy okazji zaczynamy rozumieć na czym polega cyrkulacja.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Na wstępie przepraszam - kompletny brak czasu. Teraz mam go trochę więcej i zamierzam się zabrać za temat.


Czyli jakie?Podaj wyniki,oraz jakimi testami je robisz(kropelkowe czy paskowe,firma)

Kropelkowe JBL - NO2

Po teście około 0,05 NO2 mg/l


Nie ma to znaczenia bo i tak chcę poprawić cyrkulację i sposób oczyszczania, a co za tym idzie parametry wody.


Przemyślałem sprawę i najpierw chcę kupić multikani (sprawdziłem zmieści się w szafce). To mi poprawi cyrkulację i załatwi mechanikę.

Pytanie tylko jest takie - zastanawiam się nad tym jak on głośno chodzi - jednak silnik jest zawnętrzny. Druga sprawa jest taka - czy dobrym pomysłem jest zakup używanego, jestem pełen obaw.


W następnej kolejności jeśli po włożeniu multikani i sprawdzeniu wszystkich układów cyrkulacji problem będzie dalej, dołożę falownik.

Opublikowano

Z twojego pierwszego postu wynika że masz jeszcze kubełek HW-303B...


Czemu nie zakupisz sobie porządnego filtra wewnętrznego(mechanika)?...

Ogarnął by on tobie spokojnie cyrkulację i filtrację mechaniczną...


Ale jeśli już uparłeś się na drugi filtr kubełkowy,to własnie multikani przeznaczyłbym jako filtr biologiczny,moim zdaniem słaby ma przepływ żeby ogarnął tobie mechanikę,a na biologię akurat by się nadał w sam raz...

A z tego HW-303B zrobiłbym mechanika,z racji jego dużego przepływu(1400l/h),do środka wata+gąbka...

Hmm ale czy to starczy żeby zmiatał on tobie zanieczyszczenia z dna,moim zdaniem mogą być problemy...

No chyba że dokupisz falownik jak piszesz...

Ale moim zdaniem to mija się z celem,i wydawaniem zbędnej kasy...


Ja w swoim drugim baniaku(około 120l) z pyszczakami,mam filtr kubełkowy HW-302(biolog) ,oraz dokładnie taki mechanik

Pompa GŁOWICA wielofunkcyjna JP-023 1000l/h GW 24M (5757428906) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.

+ gabka(trzeba dokupić osobno) ja akurat mam taką samą

Gąbka uniwersalna kwadrat gradacji drobnej 10x5cm (5195102788) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img04.allegroimg.pl/photos/400x300/51/95/10/27/5195102788@@AMEPARAM@@04@@AMEPARAM@@51/95/10/27@@AMEPARAM@@5195102788

...

I to w zupełności mi wystarcza do dobrej cyrkulacji,gdzie nie mam żadnego syfu na piasku,a woda czyściutka ;)...


Warto czasem się zastanowić,i iść na skróty sprawdzoną tanią metodą niż kombinować i wydawać zbędnie kasę ;)...


No ale decyzja i tak należy do ciebie :D...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Cenię pomysł - stąd temat by na podstawie Waszych doświadczeń znaleźć to błogie optimum.


Co do Twojego rozwiązania, powiem tak- niby tak, ale ;)



Takie rozwiązanie to zabieranie miejsca w akw (którego i tak już mało).

Kolejną rzeczą jest wątpliwość co do "wygody" czyszczenia gąbki. Widzę jak wyciągam prefilt, który mam aktualnie. Za każdym razem, kiedy go wynurzam, odkleja się od niego syf, który wraca do akw. Ponadto większe klocki pływają i tak obok gąbki.

W tym rozwiązaniu "syf" jest separowany na gąbce, w kubełku wyf jest swobodnie zasysany i separowany dopiero wewnątrz.


Co do uwagi o małej wydajności multikani jako mechanika - nie pomyślałem nawet w ten sposób. Myślę, jednak że zrobię tak jak pisałem wcześniej - ewentualnie poprawię wylot z HW by sprawniej wprowadzał cyrkulację. Już sam nie wiem.


W sumie pompa którą wskazałeś jako cyrkulator spoko sprawa - jedyny minus to brak regulacji wypływu w pionie.

Opublikowano

Miałem okazję widzieć z jaką super mocą pracuje pompa od mulikani i jedynie do czego.się nadaje to do purolite i mielenia wody przez ceramikę. No ale nie jako mechanik w Malawi ;-)

  • Dziękuję 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.