Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

zamieszczam krótki filmik, na którym widać zmętnienie oka u samca Saulosi.

Jakiś miesiąc temu identyczne zmętnienie, na mój gust wnętrza oka, zauważyłem u widocznej na filmiku samicy.

W lokalnym sklepie zoologicznym zakupiłem preparat CMF firmy Tropical i przyznam, że zmętnienie oka zniknęło aczkolwiek mam wrażenie nie do końca, ponieważ wnętrze nie jest idealnie czarne jak u pozostałych ryb, a dodatkowo choroba zaatakowała prawe oko samca, ma silniejszy przebieg i dodatkowo "mętnieje" jego lewe oko, które widać na filmiku ( prawe oko jest całe szare w środku lewe dopiero zaczyna szarzeć).

Proszę o poradę.

Pozdrawiam

https://plus.google.com/106414569501716101540/posts/DEYdHYJe22g



Edit :

po upomnieniu moderatora przeczytałem 2 regulaminy forum i nie doczytałem się gdzie popełniłem błąd, a czytając posty innych użytkowników domyślam się, że chodzi o parametry, których nie ująłem bo i nie w tym rzecz - te są ok:

ph - 8/8,5

no2 - 2

no3 - 5

testu na twardość aktualnie nie posiadam ale wyniki zawsze były po za skalą bardzo twardej.

Woda podmieniana jest regularnie.

Akwarium 112/l, Filtr zewnętrzny eheim + 2 filtry wewnętrzne.

Obsada: 2 pary p. saulosi.

Chciałbym, żeby rzucił na tę rybkę ktoś profesjonalnym(zdrowym;p) okiem a może uda się zdiagnozować co to jest.

Z góry dziękuję

Pozdrawiam

Opublikowano
NO2 = 2? To jakiś błąd przy wpisywaniu, prawda?


Wysłane z telefonu



Naturalnie, że to pomyłka - zmęczenie po nieprzespanej nocy robi swoje, miałem na myśli dwie dziesiąte...

no2 - 0,2

-- dołączony post:

Udalo mi sie zrobic zdjecie, moze pomoze :

LhhzUC.jpg

-- dołączony post:

Liczę na jakąkolwiek sugestię co do choroby, aby oszczędzić chemii rybom .

W sumie posiadam wieloletnie doświadczenie lecz w hodowli "oscarów" i jedynie pleśniawkę złapały kiedyś, a z tego co pamiętam wyglądało to jak narośl więc pleśniawkę odrzucam w przypadku pyszczaków...

Mogę mieć podejrzenia co do ewentualnych przyczyn zachorowań a mianowicie:

- ryby mogły mieć zbyt duże naświetlenie ( mam 2 jarzeniówki 20v ) świeciły średnio do 16h na dobę.

- aktualnie wyjąłem jeden filtr wewnętrzny pozostawiając kubełek i wewnętrzną 750, pomyślałem że może mają zbyt dużą rotację wewnątrz zbiornika, który w sumie nie jest zbyt duży ( aczkolwiek przy prawidłowych parametrach raczej nie powinno mieć to wpływu)

- ostatnią, która wydaje mi się najbardziej prawdopodobna jest fakt podania mrożonej ochotki, która albo była złej jakości, a najprawdopodobniej musiała się rozmrozić np podczas transportu, następnie delikatnie mówiąc ponownie została zamrożona. Kojarzę sytuacje, że po zakupie takiej mrożonej tabliczki zorientowałem się, że dosłownie do połowy była czerwono krwista (prawidłowo jak surowe mięso) natomiast druga połowa była jakby zgniła ( ryby nie chętnie ją podejmowały miała ciemno bordowy kolor). Zanim się zorientowałem podałem takie 2-3 kostki.

Na obecną chwilę wpakowałem do akwarium soli kuchennej lecz nie widzę poprawy sytuacji.

Opublikowano

Zaznaczam, że nie znam się na chorobach ryb :(

W książeczce Sery takiego objawu nie ma.

Z tej strony wychodzi, że może to być katarakta. Ale może miałeś skoki temperatury w akwa? I po prostu jakaś infekcja się wdała? http://forum.superakwarium.pl/topic/20284-infekcje-oczu-u-ryb/

To tak na szybko co można znaleźć w googlach. Mam nadzieję, że bardziej doświadczeni koledzy lub mający dobrą literaturę Ci pomogą.


Wysłane z telefonu

Opublikowano

patrząc na filmik nie widzę zbytnio żadnych innych objawów sugerujących jakąś chorobę. obstawiam, że to tylko uszkodzenie mechaniczne. zejdzie samo lub ryba straci oko. to dominujący samiec? bo jak widzę próbuje lać każdą rybę, która podpłynie..


chyba, że są jakieś objawy, o których nam nie napisałeś. tymbardziej jeśli problem dotyczy jednej ryby.

jak masz możliwość to odłów tego samca do osobnego akwa na jakiś czas, żeby miał spokój i obserwuj

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Witam, wiem, że to nie jest temat tego wątku jednak jestem na waszym forum po raz pierwszy i potrzebuje pomocy. Mój pysio ma po jednej stronie głowy coś w rodzaju nabitego guza, pod łuskami widać krwiaka, a w widoku od przodu opuchliznę. Rybka ma trzy lata i jest sama w akwarium 120 l

..zagryzla wszystkie inne rybki rok temu. Proszę o pomoc. W razie czego mogę wysłać foto

Opublikowano

Nie wygląda to na uszkodzenie mechaniczne ponieważ oko nie jest nabrzmiałe, wypukłe, poranione itd.

Nie obserwowałem także od dłuższego czasu walki/aktywności pomiędzy samcami ( kiedy walczą zawsze rozpoznaje to po obdartych pyszczkach czy wręcz delikatnych ubytkach warg - śmiesznie wyglądają jakby szczerzyły zęby).

Pierwsza zachorowała samica. Jakieś pół roku temu jak zacząłem zauważać, jakby to opisać, taką metaliczną rogówkę. Ewidentnie coś w środku oka jakby sama rogówka, która normalnie jest głęboko czarna ( u innych) zaczęła szarzeć ale naprawdę bardzo delikatnie, że sam się zastanawiałem czy "sobie nie wkręcam". Po powiedzmy pół roku takiego stanu cała rogówka samicy zrobiła sie ewidentnie biało/szara więc dolałem CMF ( podwyższając także temp do 32C gdzie standard to 27/28C - ktoś pytał czy nie było skoków). Cofnęło się ewidentnie biało/szare z rogówki (takie jak u samca na filmie/zdjeciu) lecz mam wrażenie, że górna połowa samej rogówki u samicy jest taka sama jak z przed pół roku czyli leciutko ten czarny kolor jakby wpada w szary ( coś jak lustrzane odbicie, nie wiem juz jak opisać).

Następnie powiedzmy po miesiącu od wyleczenia samicy raptownie w ciągu tygodnia zaczęło robić się to samo u samca gdzie od razu jedno oko zrobiło się widocznie biało szare( sama rogówka) i jak opisywałem drugie oko również takie się zaczyna robić.

Jeżeli chodzi o zachowanie to z pewnością samiec stracił swój wigor, nie tak że całkowicie jest osowiały i widocznie chory. Stale ze złożonymi płetwami siedzi przy dnie.

Jeżeli podejdę do akwarium to się pobudza, pokarm pobiera normalnie. Nie walczy nie przegania samca jak bywało zwykle, nie zabiega o samice, od poł roku nie było tarła a wcześniej jedno za drugim. Czasami tylko ( tak jak na filmiku) kiedy jest głodny i zjada glony to przegoni samca, jeżeli tamten do niego podpłynie ( standardowo był żywszy). Opublikowany film nagrałem w nocy, zapaliłem rybkom światło ( sam się zdziwiłem, że tak żywiołowo reagował - ewidentnie ma parcie na szkło;) ).

Będę go obserwował w ogólnym zbiorniku nie mam kotnika. Nic więcej nie przychodzi mi do głowy jeżeli mowa o objawach, wszystko opisałem.


Harnas

Nie mam i nie miałem w tym zbiorniku ślimaków natomiast irytują mnie małe nitkowce ( nie pamiętam teraz jak precyzyjnie się nazywają - poszukam jeżeli ważne), Saulosi wogóle ich nie jedzą ( pojawiają się głównie kiedy jest ciemno nie jest ich dużo aktualnie są wręcz niezauważalne. Na samym początku tego zbiornika miałem ich plagę tak że musiałem wpuścić górami, które świetnie się spisały zjadając dosłownie wszystko w kilka dni.)



spiochu

Jeżeli była by to katarakta to z tego co się orientuje (mało wiem o katarakcie) nie wyleczyłbym ryby a tu u samicy CMF poskutkował (powiedzmy).

Dzięki za linki...



Mam nadzieję, że nie zagmatwałem zbytnio tym opisem i że ma to z grubsza ręce i nogi.

Panowie dziękuję za zainteresowanie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.