Skocz do zawartości

Dzienniczek Akwarysty - zakładanie Akwarium


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,


Na wstępie chciałem wszystkich forumowiczów przywitać, ponieważ jest to mój pierwszy, na pewno nie ostatni post. Założyłem ten temat aby nie zaśmiecać forum setkami pytań jakie będę miał podczas zakładania akwarium, w założeniu będzie to prawdziwy dziennik budowy, zalewania, obsadzania, i opisywania tygodni życia akwarium.

Moja historia z szeroko pojętą akwarystyką zaczęła się kilkanaście lat temu, kiedy to w wieku 17 lat kupiłem pierwsze akwarium 112L które było wybuchową mieszanką, 4 pyszczaki 2 inne pielęgnice, neonki, glonojady, woda wymieniana co miesiąc cała, bez badania bez niczego i takie akwarium o dziwo działało przez 3 lata, a rybki rosły jak na drożdżach. Po tym czasie akwarium musiało zakończyć działanie, dziś już mam trochę inne warunki i tym razem chce założyć wypełni profesjonalne i zajebiaszcze akwarium. Więc do rzeczy.

Od wczoraj jestem posiadaczem pięknego i na pewno oryginalnego baniaka o pojemności wg. moich obliczeń NETTO 370L. Oryginalnego dlatego, był robiony na zamówienie, przez kolegę który wstawiał je w ścianę, dlatego przednia ściana ma 119 cm, a tylna 103 cm, prawy bok 54 cm, lewy bok 26 cm, potem 15,5 cm po długości i 28 cm na szerokość jako łączenie z tylną ścianą i 68 cm wysokości(fotka nr.1). Dodam tylko, że wszystko co aktualnie posiadam kupiłem za 1L dobrej whiskey:) Filtr kubełkowy Hanza HW-303B podstawowa grzałka, jakieś dodatki. Wszystko to już mam w domu.

Plan zakładania biotopu w kilku punktach:


  1. 1 - Zbudowanie szafki pod akwarium z miejscem na filtr zewnętrzny, po lewej stronie, wtedy ta śmieszna dziurka w tym szkle na coś się przyda.

  2. 2 - Zalanie na tarasie baniaka wodą na czas przygotowywania i zbierania wszystkiego.

  3. 3 - Budowa ścianki która zakryje całą tylną ścianę akwarium, przerobienie oświetlenia i całej pokrywy akwarium. ( foto pokrywy, fotka nr.2)

  4. 4 - Dokupienie filtra wewnętrznego, kamieni, podłoża, testów

  5. 5 - Ustawienie w akwarium wszystkiego

  6. 6 - ZALANIE WODĄ

  7. 7 - Odczekanie aż akwarium się "oswoi"

  8. 8 - Obsadzenie pyszczakami

  9. 9 - Dalsze życie Akwarium

  10. 10 - HAPPY END :) i narybek



To by był krótki zarys tego co będzie się działo w okół akwarium, mam do was kilka pytań już na starcie, co do budowy ścianki, i kilka innych ale z tym poczekam, na razie zabieram się do zalewania szkła na tarasie w celu sprawdzenia czy z samym szkłem jest wszystko w porządku. W między czasie szukam inspiracji do samego wnętrza akwarium.


Pozdrawiam

post-14551-14695718071464_thumb.jpg

post-14551-14695718071589_thumb.jpg

Gość pemergency
Opublikowano

Czy tylko mi się wydaje, czy przykleiłeś gniazdko przedłużacza pod pokrywą ? :D

Opublikowano
Czy tylko mi się wydaje, czy przykleiłeś gniazdko przedłużacza pod pokrywą ? :D


Tam nie tylko gniazda 230V !!!!! będą w wodzie !!!!! ale wszystko inne nie takie:

- oprawki świetlówek nie bryzgoszczelne

- styki startera z impulsem 400V !!!! narażone na wodę

- zasilacz tej tasiemki w wodzie

Proszę zanotować w dzienniczku:D jest niebezpiecznie dla ludzi i ryb.

Opublikowano

Tak jak mówiłem wcześniej, oświetlenie do przeróbki, zdjęcie pokazuje to co kupiłem od kolegi, za to, co pisałem wcześniej, więc nie ma co narzekać.

Póki co akwarium zalane na tarasie w celu sprawdzenia czy w czasie transportu nic z nim nie stało się, ale na razie jest OK.

Akwarium faktycznie kształty ma oryginalne, ja sam w strachu co z tego będzie.


Pozdrawiam

Opublikowano

Powodzenia. Faktycznie dziwne szkiełko ale czemu nie ;). Obsadę można dobrać i jeśli się to zrobi z sensem da dużo radości. Oczywiście sporo pracy przed tobą ale bez niej nie byłoby przyjemności z efektu finalnego ;)

Opublikowano

Jak pierwszy raz zobaczyłem szkło sam się krzywiłem ale dziś mam już na ten wypust co najmniej dwa pomysły:-)

Mógłbyś przybliżyć temat filtra hamburskiego lub ten kaseciakowi, jakie plusy.

Ja miałem plan taki żeby zbudować ściankę a w tym wypustki wstawić grzałkę i obudować ją właśnie tą ścianką w hm od dołu miała by się rozszerzać :)

Opublikowano

http://forum.klub-malawi.pl/filtr-hamburg-parametry-wody-kubelka-t21511.html?&highlight=filtr+hamburski


...tu Sławek opisuje jak robił i jak działa taki filtr. On tak naprawdę w działaniu jest podobny do kaseciaka deccorativo. Gdzieś niedawno Sławek nawet zamieścił tu zdjęcia . Natomiast kaseciak deccorativo jest tu w postach na bieżąco. Musisz poszukać i poczytać opinie. O hamburskim poza naszym forum jest też dużo informacji w necie.


...w tym linku co Ci przesłałem są właśnie wspomniane zdjęcia!

Opublikowano

No poczytałem propozycjach podanych w poprzednim poście, ale chyba na pierwszy raz zostanę przy standardowym rozwiązaniu, zewnętrzny kubeł HW 303B ( tym bardziej że jż go mam ) dokupię tylko wewnętrzny http://www.aquario.pl/pompy-akwarystyczne/370-atman-at-203.html

plus jakaś gąbka do tego jeszcze standardowa pompka cyrkulacyjna i powinno być dobrze.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.