Skocz do zawartości

Stelaż pod nietypowy zbiornik


Rekomendowane odpowiedzi

Na dniach będę zamawiał zbiornik o wymiarach 120x85x65. Planuję postawić pod to akwarium stelaż, ale pomimo to że przeczytałem już sporo postów na ten temat nie jestem pewien jakie rozwiązanie zadziała przy takich wymiarach.


Pierwszy raz zrobiłem podejście do SketchUp-a więc efekty nie są porywające, ale zamieszczam poniżej to co udało mi się stworzyć. Mam też kilka pytań:

1. Czy jest sens pakowania słupka pośrodku stelaża?

2. Planowałem wysokość 50 cm, ale czy zmieści się pod nim np: filtr narurowy?

3. Wykorzystać aluminiowe profile zamknięte czy coś innego?


sqPf.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Renton,

Ja już spawanie stelaża mam za sobą ;)

Postaram się trochę podpowiedzieć!


1. Dawaj słupek po środku Twoje akwarium z wodą będzie ważyło gdzieś 770 kg. Moim zdaniem lepiej chuchać na zimne!

2. Hm.. wysokość 50cm moim zdaniem to trochę mało ale dla chcącego nic trudnego! Ja osobiście zrobił bym go na 55 cm i nie dawał podłogi dojdą nóżki regulowane więc pewnie wysokość całkowita od blatu do podłogi wyniesie 57-58 cm.

3. Do zrobienia takiego stelażu wykorzystaj profile stalowe lub nierdzewne 40x40x2 Te drugie lepsze ;)

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz wykorzystać materiał jaki chcesz. Słupek pionowy dodać proponuje w bocznych ścianach. Jeżeli wykorzystasz profil aluminiowy 20 x 50 lub nierdzewny lub kwaśny lub stalowy to i tak stelaż ci wytrzyma. Tylko podczas spawania ułóż je wyższą krawędzią w dół aby był mocniejszy. Postaw stelaż na 8 nóżkach. Po trzy na na dłuższych bokach i po jednej po środku pod pionowym proponowanym wzmocnieniem na krótszych bokach. Oto moje propozycje i sugestie.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to rzeczywiście można pociągnąć linię środkową tak jak boki czyli środkowe słupki na krótszych bokach i dodatkowo na podstawie taki sam przez środek jak pod blatem. Wtedy te nóżki o których piszesz na środku krótszych boków byłyby uzasadnione.

Podsumowując te dwie propozycje jaki profil wybrać? 40x40x2 czy 20x50x2?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20x50 w zupełności wystarczy. Sam takie mam. Kolega liczył wytrzymałość u mnie i wyszła mu nośność ponad półtorej tony u mnie. Nie pękaj :-) oczywiście mam trochę inaczej zbudowany stelaż ale to nie ma znaczenia. Ten profil spokojnie da radę spawany dłuższym bokiem w stronę ziemii. I do tego jest tańszy :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ja proponuje zrobić to z kątownika 30x30x2/3, widze ze koledzy pomagają wykonać bunkier, to co masz na rysunku zostaw a z góry wyrzuć jeden środek wytrzyma lekko, nie wiem czy jesteś świadomy ale jak postawisz akwa 65cm na stelaży 55cm z nóżkami to masz 1,2h, wiec do dna tylu akwa bez drabiny nie dojdziesz,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oj ludzie stelaże, które proponujecie do 7 postu są chyba pod czołg :D


wykorzystaj profile stalowe lub nierdzewne 40x40x2 Te drugie lepsze

Krzysiek wytłumacz mi w czym chyba tylko w cenie :|

Profil metalowy! górną ramę zrób z profilu 40x50x2/3 lub 30x40x3 oczywiście stawiając na kant, łącząc na środku 2 poprzeczkami, uzyskujesz w ten sposób pancerną "koronę" pozwalającą na 6 nóg z profilu 30x30x3 lub 40x40x2, nogi połącz ze sobą tak jak masz na projekcie, będzie git !

Sam będziesz spawał czy zlecisz ?


Edit: kurcze, chyba sam zaproponowałem "pancernika" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Początkowo miałem zamiar podejść do całej akcji razem z ojcem, ale po dłuższym namyśle doszedłem do wniosku, że lepiej by było gdyby zajął się tym ktoś z większym doświadczeniem. Macie jakieś namiary na konkretnego typa do takiej roboty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.