Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja mam u siebie DCT4000 i w normalnych warunkach pracuje na 3-4 biegu. Cyrkulator RW-8 zazwyczaj dmucha na 1 biegu. I taka cyrkulacja w 280l jest optymalna, filmu bakteryjnego nie mam, w komorze pompy nie mam piany ani syfu, więc przy wyłączeniu pompy do karmienia nic się nie dzieje. Ale w innym wątku piszesz o tej mętności w wodzie, może spróbuj zrobić ten blok dla Purolite i zobacz czy to nie rozwiąże tych problemów. Może z klarowną wodą problem syfu na powierzchni także zniknie. A blok tak czy siak, przyda Ci się, bo No3 będzie rosło :)

Opublikowano
A co z PO4,Purolite też je usuwa ?


Marku spokojnie.

Masz młode akwarium i dopiero co zarybione - a ile ty masz tego PO4? ty możesz mieć pierwotniaki w takim nowym dopiero co dojrzałym baniaku ale jeszcze z miesiąc do jego stabilności. Ile godzin świecisz tym Romkowym sterownikiem? - może ciut ograniczyć światełko- nie wiem ale na pierwotniaki i glony to dobry kierunek a rybom zwisa.

Purolite nie usuwa PO4 tylko NO3 ale klaruje wodę jak nic innego nie potrafi.

Jak po kilku miesiącach PO4 dojdzie ci do 1ppm a podmianki ustalą poziom NO3 to podziałamy - rozumiem twoje morskie doświadczenie i wymogi bezwzględne tam obowiązujące czyli NO2-0 NO3-0 PO4-0 u nas to nie jest absolutnie wymagane spokojnie bez nerwówy.


Skimmer do komory pompy oczywiście ma tą wadę co opisałeś ale jak pompa sama ruszy po 10 minutach to w 10 minut zbierze to co wyleciało i co ci to przeszkadza?


Lepiej wymień tą rurę wylotową z 19mm na taką 1 - 1,5" bo ta piana to powstaje z wytrysku jak z sikawki strażackiej a może i ta mętność z uderzenia wody w piasek po przeciwnej stronie baniaka. No i nie załamuj mi Stana że mu ledwo ciurka bo to wzór filtracji z cyrkulacją w naszych Malawi choć ja nie lubię takiego odgłosu ciurkania.

Opublikowano

Pytałem o te PO4 bo ono zawsze występuje z wysokim NO3 i choć to drugie będzie niskie to jakoś usunąć te fosforany trzeba więc podmiana i tak może być konieczna.O grubszej rurce też pomyślałem i to dziś lub jutro przerobię.Światłem świecę od 7 do 22.Poczekamy jakiś czas i zobaczymy co się będzie działo.

Opublikowano

Sprawy utrzymania prawidłowej proporcji NO3/PO4 to my mamy dawno opanowane a nikt nie proponował ci zaprzestania podmianek wody - daj czas zbiornikowi i rybom by się wszystko poustalało. Jak ci NO3 dojdzie do 20-30ppm to podmianka tak 10-20% wody i po czasie sam załapiesz jak duże i jak często robić podmianki. Przyrosty PO4 jeszcze wolniejsze są a podmianki wody nie wiele zmieniają bo to siedzi nie tylko w wodzie ale i w piasku i jak podmienisz wodę na drugi dzień i tak to z piasku wylezie:(

IMHO za długo świecisz bo to wychodzi 15 godzin na dobę ale tu nie jestem pewien bo różne rybki mamy. Ja świecę od 8 do 18 czyli 10 godzin a potem do 22 tylko niebieskie nocne bardzo słabiutkie by nurzańce rosły:D .

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Proszę o poradę czy jest sens eksperymentować z tym klejem "COSMOFEN CA 12

CA-klej sekundowy". Według kart bezpieczeństwa to tylko różni się od "COSMOPLAST 500" zastosowaniem czyli pierwszy wymieniony jest do "Klej

CA-klej sekundowy do klejenia profili uszczelniających z APTK (EPDM)", drugi natomiast do " CA-klej sekundowy do klejenia gumy z twardym PCW". Poniżej linki do kart bezpieczeństwa: http://mongutage.pl/upload/SDS_klej_sekund_H-00991.pdf;

http://simteq.pl/do/item/007105/Klej-sekundowy-cyjanoakrylowy-Cosmoplast-500-20g. Wiem, że jest polecany ten drugi i ktoś miał przygody z innym klejem, ale dziś w firmie z PCV mieli tylko ten i z ciekawości go wziąłem.

Opublikowano

Powinno być ok, przygoda dotyczyła kleju w tubie, i to ja eksperymentowałem. Nic się nie stało, poza tym że ten z tuby do pełnej twardości potrzebował 3 tygodnie :)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Zrobiłem za szerokie otwory zasysowe tzn. 5 otworów po 1 cm szerokości, całkowita szerokość komory gąbki to 12 cm. I teraz nie wiem czy naklejać paski i to tłumić, czy zostawić? Poradźcie jeszcze proszę, czy do Matrixa robić kosz na to złoże i luzem to w nim umieścić, czy włożyć to w jakąś siatkę np. na krety i to położyć to na bardzo dziurawej podstawce. I ostatnie pytanko jakiej grubości i jakiej gradacji dać gąbkę pomiędzy złożem, a pompką.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.