Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zrobiłeś całą masę błędów. Piszę to z pełną odpowiedzialnością, bo od trzech lat testujemy z żoną hydroponikę.



  • Nigdy nie umieszczaj roślin w jednym złożu keramzytu. Każda roślina powinna być w oddzielnym koszyku. Kiedy Ci się wszystko rozbucha, nie będziesz w stanie rozdzielić i przyciąć korzeni. Należy to robić raz w roku, na początku wiosny.

  • Pojemnik powinien zajmować całą długość akwarium i tworzyć rodzaj pokrywy.

  • Z fotografii widzę, że zastosowałeś metodę złoża zraszanego. Jest świetna, ale kłopotliwa w obsłudze. Ćwiczyliśmy to przez dwa lata i odeszliśmy od tego.

  • Siateczka, przez którą przesącza się woda – katastrofa. Z czasem korzenie tak Ci się rozwiną, ze zatkają przepływ i woda pójdzie przez przelewy awaryjne.

  • Przepływ wody powinien wynosić o 1 do 2 l na minutę.

  • Akwarium z filtracją hydroponiczną zawsze powinno stać w oknie, lub w pobliżu okna. Nic nie zastąpi światła dziennego.

  • Jeżeli nie masz takiej możliwości, postaw akwa w najciemniejszym nawet kącie i zastosuj oświetlenie sztuczne dla hydroponiki. Sir Yaro ma prawie rację – diody Cree. Prawie, bo nie 2:1 ale 3:1. 3 – red, 1 – royal blue. Zapomnij o świetlówkach. W profesjonalnych, przemysłowych uprawach hydroponicznych świat odszedł już od świetlówek, hqi i innych energożerców.

  • Skrzydłokwiat jest genialny do kwaśnej wody, w Malawi się nie sprawdzi. Nasze kwiaciarnie pełne są roślin z różnych rejonów świata. Poszukaj roślin lubiących twardą wodę.

  • Poszukaj kanału mojej żony na YT (Anna Bielska) lub aquaponikapl, a dowiesz się więcej.

  • Karmienie ryb – wbrew wszelkim zasadom. Dajesz żarcia do „usioru”. Ryby karmisz raz dziennie tak długo, aż przestają jeść. Wszystko, co wydalą, pobiorą rośliny. Trzeba to robić ostrożnie, aż nastanie stan równowagi. Ryby wydalają, rośliny biorą swoją działkę. Jeżeli karmisz wieczorem, a rano nie pływają w wodzie odchody, mamy stan równowagi. Raz, dwa razy w tygodniu robisz post.

  • Pokarm – stosuj taki, który po „przejściu” przez rybę dostarczy Twoim roślinom wszystkich potrzebnych składników.



Pytaj– odpowiem J

  • Dziękuję 3
Opublikowano

Nie mam doświadczenia z hyroponiką ale w jednym nie zgodzę się z Alexem: proponowane przez niego karmienie ryb szybko doprowadzi do otłuszczenia i nianaturalnie dużego przyrostu masy ciała.A z przeżarciem wiąże się wiele innych problemów i na pewno na zdrowie nie wyjdzie pyszczakom futrowanie ich "do oporu". Poza tym zalegające resztki na pewno nie będą wpływały pozytywnie na stan wody. Może,kiedy roślin będzie dużo i dadzą sobie radę ze wszystkim co wrzucisz do wody. Ale zasadniczo skupiamy się na hodowli ryb i tworzeniu dla nich jak najlepszych warunków bytowych a nie na ogrodnictwie.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź. Na pewno zgłoszę się po radę, gdy będę zakładał hydroponikę w moim głównym akwarium.

Ad1. Nie pomyślałem o tym. Rzeczywiście może być to problem. Jak już się namęczę w przyszłą wiosnę z rozdzielaniem to powsadzam wszystko w osobne kosze

Ad2. Dlaczego: pojemnik powinien zajmować całą długość akwarium… Czy wielkość pojemnika nie powinna zależeć chociażby od tego ile ryb pływa w akwarium i z jakim poziomem NO3 się zmagamy?

Ad3. Co się dzieje ze zraszaczami?

Ad4. To też czeka mnie na wiosnę.

Ad5. Mam przepływ 1,3 l/m więc ok.

Ad6. Wiem, ale tego już nie zmienię, ale w punkcie 7 już doradziłeś mi co zrobić.

I ostatni punkt. Napisałeś : Pokarm – stosuj taki, który po „przejściu” przez rybę dostarczy Twoim roślinom wszystkich potrzebnych składników. Bardziej zależy mi na rybach niż na roślinach, a z tego wynika, że ryba ma być głównie żywicielem rośliny .

-- dołączony post:

Ale zasadniczo skupiamy się na hodowli ryb i tworzeniu dla nich jak najlepszych warunków bytowych a nie na ogrodnictwie.


No :D

-- dołączony post:

diody Cree. Prawie, bo nie 2:1 ale 3:1. 3 – red, 1 – royal blue. Zapomnij o świetlówkach. W profesjonalnych, przemysłowych uprawach hydroponicznych świat odszedł już od świetlówek, hqi i innych energożerców.


Wiesz gdzie to dostać? W ofercie sklepu http://www.maritex.com.pl jest ich masę, ale nie mem pojęcia który symbol jest ok.

Opublikowano

Wróciliśmy właśnie z V Dni Akwarystyki w Drozdowie. Był tam piękny wykład, o zapotrzebowaniu ryb na białko, tłuszcze i pozostałe skladniki dla poszczególnych gatunków ryb. Chłopaki porobili na tym doktoraty. Nie da się przekarmić ryby, przy odpowiednio zbilansowanej diecie. Problemem zawsze jest nadmiar białka w pożywieniu, co niestety wciskają nam producenci gotowej karmy dla ryb. W najbliższym MA ukaże się o tym artykuł.

-- dołączony post:

Tulipany, ale nie o to chodzi. Poszukaj roślin. które rosną wokół Malawi. Jeżeli nie znajdziesz, podeślę gotwą listę :)

Opublikowano

Podeślij proszę liste. Przydało by sie nie jednej osobie. Ja też się zbieram do zrobienia hydro i pewnie Cie pomęcze... :)

Swoją drogą myślisz ze taka rynna 300x10x10 cm jest spoko ?

-- dołączony post:

Wiesz gdzie to dostać? W ofercie sklepu http://www.maritex.com.pl jest ich masę, ale nie mem pojęcia który symbol jest ok.

przykładowy setup:


3x http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/24793/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1 albo 1x http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18073/pid/27668/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18073%26page%3D1

oraz 1x http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/18074/pid/30780/page/1/backurl/shop%2Fproducts%3Fggid%3D18074%26page%3D1


łacznie ~5W wliczajac straty na zasilaczach it itd :)

Opublikowano
Nie da się przekarmić ryby, przy odpowiednio zbilansowanej diecie. Problemem zawsze jest nadmiar białka w pożywieniu, co niestety wciskają nam producenci gotowej karmy dla ryb. W najbliższym MA ukaże się o tym artykuł.


Nie omieszkam dowiedzięć się więcej w temacie, dzięki za namiar na coś ciekawego.

Opublikowano
Podeślij proszę liste. Przydało bysie nie jednej osobie.


Podaję przykładowe rośliny, dostępne w kwiaciarniach, pochodzące z Afryki południowo-wschodniej, nadające się moim zdaniem do hydroponiki dla Malawi. Z góry uprzedzam, nie sprawdziłem ich w naszej hydroponice, ponieważ bazujemy głównie na Ameryce Południowej. Z doświadczenia wiem jednak, że nawet kartofle mogą rosnąć w hydroponice.


- Cantedeskia

- Lachenalia

- Płomień Afryki (Delonix regia)

- Fiołek afrykański

- Pennisetum glaucum 'PurpleMajesty' - Rosplenica perłowa, proso afrykańskie

- Stokrotka Afrykańska (Osteospermum)

- Strelicjakrólewska (strelitzia reginae)

- Chlorophytum comosum - zielistka Sternberga

- Gardenia (Gardenia jasminoides)

- Stefanotis – (Stephanotis floribunda)

- Fikus

- Plektrantus - Plectranthus


Swoją drogą myślisz,że taka rynna 300x10x10 cm jest spoko?


Myślę, że nie jest spoko. Koszyk na rośliny ma wymiary 18,8 x 18,8 x 9 cm. Jeżeli chcesz zastosować najprostszy system hydroponiczny, typu chinampas (więcej na ten temat w moim i mojej żony artykule w Magazynie Akwarium nr nr luty i marzec 2013), powinieneś zbudować ramkę ze szkła, coś w tym rodzaju:


25fmu6d.jpg


2q061ag.jpg



Mogę podesłać szczegółowe rysunki. Osobiście preferujemy system NFT (nutrient film technic) – cienkowarstwowa kultura przepływowa. System złoża zalewanego (deszczownia) jest bardzo skuteczny, ale kłopotliwy w obsłudze. Więcej na ten temat zamieszczę wkrótce na nowym forum, www.akwariumonline.pl w dziale hydroponika. Wszystkich zainteresowanych filtracją hydroponiczną zapraszam za kilka dni na to forum. Ze wszystkimi podzielę się naszymi doświadczeniami.


Ciekawostka – zrobiliśmy przycinkę w hydroponice w głównym akwarium. Tak wygląda bazylia:


2zgvl1w.jpg

  • Dziękuję 3
Opublikowano
Myślę, że nie jest spoko. Koszyk na rośliny ma wymiary 18,8 x 18,8 x 9 cm. Jeżeli chcesz zastosować najprostszy system hydroponiczny, typu chinampas (więcej na ten temat w moim i mojej żony artykule w Magazynie Akwarium nr nr luty i marzec 2013), powinieneś zbudować ramkę ze szkła, coś w tym rodzaju:


Są też koszyki 11x11x11. Wiesz nie kazdy ma tyle miejsca aby budować na baniaku takie konstrukcje. Ja mam tylko miejsce na wzmocnieniu podłużnym i więcej nie wydolę...

No i korzenie w akwarium to nie koniecznie cos co chciałbym widzieć u siebie... :)


p.s.

Pisz prosze swoje posty normalnie bez uzywania 100.000 tagów, kolorków i rozmiarów. Dobre 5 minut go poprawiałem.

Ty te posty generujesz jakimś automatem czy co ? :)

Opublikowano

Piszę normalnie. Nie używam kolorków ani różnych fontów. Nie wiem, gdzie leży problem. Piszę najpierw w Wordzie, Arial 12 pkt, w kolorze "automatyczny". Potem "kopiuj - wklej" i rozwala mi tekst. Muszę oddzielać wyrazy od siebie.

Jeżeli nie lubisz korzonków w wodzie, zrób filtr NFT. Mogę zamieścić rysunki hydroponiki, krórą wkrótce zamontujemy u klienta. Musisz tylko dopasować wymiary do swojego akwa i koszyków

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.