Skocz do zawartości

Narurowiec (biolog+mechanik) do 240 litrów by luck83


luck83

Rekomendowane odpowiedzi

Dzis dojechała do mnie nowiutka pompa IBO Beta 25-40/180, sprawia wrażenie bardzo solidnie wykonanej, materiały wysokiej jakości, wszystko wygląda bardzo porządnie. 
Uruchomiłem ją na próbę na sucho, aby sprawdzić czy przyciski działają itp. - tutaj bez zastrzeżeń, wszystko działa, przełącza się (pamiętam, że kolega @marcin73mmiał problem z przyciskiem trybu nocnego).
Zaniepokoił mnie jednak odgłos pracy pompy, tzn., im wyższe jej obroty, tym głośniej ją słychać.. - czy to normalne przy pracy na "sucho" i przy podłączeniu do obiegu wody ucichnie całkowicie?
Pompa chodziła może z niecałą minutę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa nie pracowała długotrwale, jedynie kilkadziesiąt sekund. 
Swoją drogą, wydaje mi się, że tej klasy pompy powinny być w jakimś stopniu zabezpieczone na wypadek suchobiegu? 

@deccorativo  Masz spore doświadczenie w tej kwestii :)  - jakie jest Twoje zdanie nt. pracy tej pompy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, luck83 napisał:

@marcin73m
Zaniepokoił mnie jednak odgłos pracy pompy, tzn., im wyższe jej obroty, tym głośniej ją słychać.. - czy to normalne przy pracy na "sucho" i przy podłączeniu do obiegu wody ucichnie całkowicie?

Ten hałas z pompy to jest efekt pracy na sucho, bez wody. Woda stanowi smarowanie dla układu wirnik - oś wirnika, ty ją tego smarowania pozbawiłeś.

 

1 godzinę temu, luck83 napisał:

Swoją drogą, wydaje mi się, że tej klasy pompy powinny być w jakimś stopniu zabezpieczone na wypadek suchobiegu? 

Jaka to klasa :D, zwykła tania pompa obiegowa, nie wymagaj cudów za te pieniądze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, darkon napisał:

Ten hałas z pompy to jest efekt pracy na sucho, bez wody. Woda stanowi smarowanie dla układu wirnik - oś wirnika, ty ją tego smarowania pozbawiłeś

No dobrze, czyli jak rozumiem, po podłączeniu do układu z wodą, praca tej pompy powinna być bezgłośna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, luck83 napisał:

@deccorativo  Masz spore doświadczenie w tej kwestii :)  - jakie jest Twoje zdanie nt. pracy tej pompy?

Moje zdanie jest takie - nawet krótka praca tych pomp bez wody jest nie dopuszczalna , a odgłosy pracy nie adekwatne do jej prawidłowej eksploatacji.

Producenci pomp do C.O. przestrzegają przed pracą na sucho nawet przez krótki czas, bo jak ci napisał kolega woda jest jedynym smarowaniem tych pomp.

Wszędzie jest podane najpierw zalać układ a potem uruchamiać i odpowietrzać pompę - to samo dotyczy wyłącznie poziomej pracy wirnika tych pomp.

Nie mam wielkiego doświadczenia z tymi pompami ale mam taką 25/60 IBO Beta i nie odważyłbym się jej uruchomić bez wody tak jak silnika samochodu bez oleju w misce olejowej i to nawet na krótko.

Trzeba pamiętać że to chińska pompa do C.O. a nie do akwarystyki więc nie ma zabezpieczeń przed uruchomieniem na sucho ani też takiego od przepalenia się pompy na skutek zatrzymania wirnika choć z jego budowy to nie wynika - nie ma typowych łopatek wirnik tej pompy.

Ja nie mam takiego zdania że jakość tej pompy jest dobra - jest adekwatna do ceny . Jak otworzysz pokrywę komory wirnika ( co ci wolno zrobić bez utraty gwarancji) to zobaczysz jak tandetnie jest wykonany sam wirnik , pełno na nim nadlewów i brak precyzji obróbki, gratowania, usunięcia nadlewów z formy wtryskowej . Pewno woda po czasie to sama obrobi ale mnie się to nie podoba i od razu wskazuje kto jest producentem tej pompy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Urlop przeminął, więc i czas zabrać się do pracy... :)

Żeby jednak nie było łatwo, zapomniałem o jednej bardzo ważnej kwestii - zawory odcinające korpusy mechaniczne i biologiczne. 
Otóż, przyjąłem, że instalację zrobię na systemie pex skręcanym fi 20mm. Tyle, że dla takiego fi i dla tego systemu, nie mogę znaleźć zaworów odcinających.
Owszem, znajduję, ale na  rurkę pex fi 16 mm i w dodatku gwint zewn. 1/2 cala, takie:  

5988c7af35bf6_zaworpex.thumb.jpg.e6df1f89f63abc622d9301ba313bd66f.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- więc ani to nie pasuje na rurki, jakie chcę zastosować, ani gwint nie pasuje do korpusów filtrów (tam jest 3/4 cala).

Czy może ja źle szukam, czy zwyczajnie nie ma takich zaworów na fi 20 mm i GZ 3/4" ? 
 

Czy, jeśli nie znajdę zaworów jak wyżej, mogę zastosować zawory takie: 

393209_1.thumb.jpg.90d1826e9070cc766e403ea185387eb4.jpg
... i wsunąć z obu stron zaworu dociętą i obrobioną rurkę pex posmarowaną odpowiednim klejem? Zda to egzamin? Będzie szczelne? 


Chyba, że zrobić takie połączenie:
1. do korpusu filtra wkręcić zawór 3/4 " GZ/GW motylkowy, taki: http://allegro.pl/zawor-kulowy-3-4-w-z-motylek-wz-i5506049305.html 
2. a w zawór wkręcić złączkę PEX/AL/PEX 20x3/4 GZ, taką: http://allegro.pl/zlaczka-pex-al-pex-nypel-20x3-4-gz-mocna-i5535359770.html
no i dalej wiadomo, rurka pex fi 20 mm.

Jak myślicie?

Pomocy, bo utknąłem w martwym punkcie, a ta ostatnia rzecz mnie blokuje przed zakupem wszystkich elementów i zabraniem się do pracy :) 

Edytowane przez luck83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@luck83 a nie masz wrażenia, że pexy, bez względu czy 1/2 czy 3/4 cala mają strasznie małą średnicę na łącznikach, kolankach, zaworach?
Kombinowałem z pexami w korpusie (prefiltrze) przed swoim kubłem i odpuściłem je ze względu na te dość duże przewężenia, czyli tym samym straty na przepływie.

Edytowane przez jello
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jednak zbyt dużo jest pięknych ryb, by wybór był prosty, dlatego myślę o opcjach, jak poniżej. 🤔 Wydaje mi się, że takie drapieżniki wagi średniej byłyby odpowiednie do akwarium o długości ca 220 cm.  Dimidiochromis strigatus / Exochochromis anagenys / Lichnochromis acuticeps Stigmatochromis tolae Lethrinops lethrinus / Trematocranus placodon / Cheilochromis euchilus Placidochromis milomo Nie ukrywam, że chciałbym obsadę nietuzinkową. Nie mam zamiaru silić się na sztuczną oryginalność i wymyślać jakieś cuda - ale nie powiem, zależałoby mi na szkle, w którym będzie pływać coś rzadziej spotykanego. Stąd szczególnie interesuje mnie np. Trematocranus placodon. Ładna, ciekawa i majestatyczna ryba. Raczej mniej popularna, w forumowym dziale Grafika wyszukań mało, w zasadzie prawie tylko autorstwa Kolegi @stan. Rośnie spora, do 25 cm, ale w necie różnie można wyczytać co do agresywności. Widzę, że jest dostępna w Tan-Mal. Może ktoś miał/ma i podzieli się obserwacjami.
    • Dzięki. Faktycznie, we wspomnianej książce proponowane do M. mchuse gatunki zarówno nie przekraczają go wielkością, jaki i nie są też określane jako agresywne. Słusznie, w związku z delikatnością M. mchuse zacznę w takim razie od 4 gatunków i zobaczymy, jak się sytuacja rozwinie; doświadczenie z obserwacji też coś podpowie. Trzymam kciuki za nowy zbiornik, Patryka oczywiście też. 👍😉
    • U mnie w module jako wloty robią: szczelina wycięta "fabrycznie" na etapie budowy modułu (mniej więcej w połowie wysokości modułu, niewidoczna patrząc od przodu), nawiercony przeze mnie wlot w dolnej części modułu zakończony kratką wentylacyjną o średnicy 45 mm oraz dwa nacięcia w górnej części modułu, przez które przelewa się woda - działa jednocześnie jako skimmer. Na późniejszym etapie kratkę nieco zmodyfikowałem, wycinając z niej trochę plastiku, przez co zwiększyła się powierzchnia zasysu.
    • Możesz śmiało podłączyć do p415 https://allegro.pl/oferta/driver-p4115adj-led-200ma-700ma-pwm-lin-adj-7411714739 Prąd ustawisz na 700mA rezystorami jak fabrycznie nie jest i wydaje mi się że śmiało ten led będzie świecił. Nie będzie świecił pełną mocą ale moze wystarczy. Jedna uwaga, sygnał PWM do 5,5V a sterownik chyba potrzebuje większym napięciem być zasilony, stąd musisz sobie wyprowadzić te sygnały ze sterownika, ponieważ jak podłączysz PWM wprost to spalisz driver. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Ja mam u siebie zasys poziomy przodem. Raczej mało jest widoczny, ale jak ktoś się uprze, to go zobaczy i będzie mu przeszkadzał. Wymiary zasysu sprawdzone pod moją pompę 3000l - 0.5x20cm. U mnie się to sprawdza. Piotr, jeżeli chcesz zrobić podobny zasys do mojego, to warto szczelinę wyciąć wyższą i od środka zamontować na wklejonych szynach ruchomą przesłonę. Bo dobrze dobrać wielkość zasysu, to podstawa przy tego rodzaju filtracji - no ale ja mam typową kasetę, zabudowaną w tle 
    • @pablomas dzięki. Tak sobie właśnie myślałem, że mocna filtracja biologiczne likwiduje błonę. Ja właśnie "tworzę" taką hybrydę. Narożną kasetę w kształcie hmf ale w sposobie działania modułu Czyli przód będzie cały z pvc. U góry nacięcie jako skimmer. Zastanawiam się tylko nad wlotem @jaras @marcin73m jak macie zrobione wloty do modułu? Myślałem nad wpuszczeniem poziomo nawierconej rury z zewnątrz zabezpieczonej czymś takim. Myślę, że spowodowało by to równiejszy przepływ wody przez gabkę Tylko czy ta rura jest potrzebna? Może wystarczy tylko ponawiercać dziurki jako wlot?  
    • Powinno działać daj tylko czas u mnie po ok 6tyg zniknął, brak biofilmu od dwóch lat. Zobacz mój wątek Hmf w filtrze Juwel.
    • Moja wpłata nie dotarła? @yaro sprawdź proszę
    • Myślę, że na dobry początek 4 gatunki to będzie dobry wybór. Obsada też dość oryginalna, także będzie na co patrzeć. Po jakims czasie sam oceniasz czy ilość ryb jest wystarczająca. Przy świeżym zbiorniku też nie ma co szarżować z ilością ryb wpuszczonych na początek, bo zalążki biologii łatwiej to zniosą. Oczywiście ustalanie ilość gatunków bez wspomnieniu, a liczebności osobników poszczególnych gatunkow jest mocno umowna bo można próbować z więcej niż jednym samcem i większą ilością samic, a można docelowo celować w jednego samca i np 2 samice. Ja zdecydowanie wolę jak moje ryby mają przestrzeń życiową i w zamian częściej mogę obserwować ich naturalne zachowania. Mocno przerybione zbiorniki to jakoś nie moja bajka (oczywiście w Twoim przypadku przy racjonalnej ilości ryb w obrębie gatunku nie ma mowy o przerybieniu). Tysiąc litrów to już kawał szkła i super możliwości, choć wiadomo litrów zawsze będzie za mało i to myślenie, że jakbym tu dorzucił 50cm, a tam 20 oooo wtedy to by dopiero było Sam jestem na etapie wybierania obsady (można powiedzieć, że ta się już nawet wyklarowała), z tą różnicą, że zbiornik o 400l większy, od Twojego, a w planach pierwsze podejście do drapieżników. Zobaczymy jak ta przygoda się potoczy. Tobie też życzę powodzenia
    • Jak to mówią "nie znam się, ale się wypowiem"  @TomekT jak wiesz sam jestem na podobnym etapie rozmyślań. Przeczytałem cały wątek Iquitosa o jego akwarium i doszedłem do wniosku, że Mylochromisa trzeba byłoby hodować z naprawdę spokojnymi gatunkami. Sam nad nim mocno się zastanawiałem, ale doszedłem do wniosku, że jakikolwiek typowy, średniej wielkości drapieżnik to już będzie dla tego gatunku zbyt wielkie obciążenie. W. Sierakowski w książce również wspomina o wyjątkowej delikatności tego gatunku. Jeśli chodzi o dodawanie L. Caeruleus to odpuściłbym po prostu ze względu na to, że wg mnie szkoda pakować tak rozpowszechnionej ryby do obsady, która składa się z tak nieczęsto spotykanych okazów. Ja bym stawiał na zestaw: D. Strigatus, S. Tolae, L. Lethrinus oraz P. Milomo  P. Milomo wygląda super  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.