Skocz do zawartości

początek przygody z Malawi


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Na początku było szkło 120x50x50 co dało możliwość 300l wody. Później w domu pojawiły się:

-kamienie 60kg (wśród nich piaskowce dekoracyjne łupki spaghetti otoczaki)

-piach 40kg

-filtr JBL zewnętrzny Cristalprofi e900

-Pokrywa Prosta 120x50 oświetlenie: 2x30W

-GRZALKA AQN 300W – 220-300 litrów – 37 cm

-Elitte kurtyna napowietrzająca 58cm

i inne mniej ważne elementy wyposażenia.

Po ustawieniu akwarium przyszedł czas na jego zagospodarowanie w/w zgromadzonym sprzętem i elementami dekoracyjnymi. Poniżej zdjęcie przed zalaniem


I teraz kilka pytań:

1. czy muszę koniecznie dawać starter do filtra (jeśli tak to jaki polecacie)?

2. jakie obsady proponujecie z grupy Mbuna?

3. ile czasu ma dojrzewać zbiornik aby na 100% mieć pewność że jest ok!?

4. Wszelkie rady dodatkowe sugestie mile widziane i z góry dziękuje za odpowiedzi i podpowiedzi!


Foty usunąłem. Do prezentacji baniaka służy galeria, gdzie zapraszam. Gorol.

Opublikowano

myślałem o:

Metriaclima Estherae Red Red

Pseudotropheus saulosi

Pseudotropheus flavus

Cynotilapia afra (Cobue)

Labidochromis sp mbamba

Melanochromis cyaneorhabdos

lub coś podobnego.


Jakie zachować proporcje haremowe dla tych rybek?

i co z tym starterem?

Opublikowano

jako że OT wydzielono, to odpowiem na Twoje propozycje gatunków:


dla reda baniak trochę mały - chyba że max 2 gatunki...

flavus zdecydowanie odpada


reszta może być - z tym że naprawdę max 3 gatunki ;)

Opublikowano

Witajcie ponownie!

Minął tydzień od zalania wody i pierwsze problemy. Na szybach pojawia mi się biały jakby wapienny osad, który można usunąć tylko czyścikiem jest mocno szorstki. zamieszczam fotki, z tym że to resztki które zostały bo nie pomyślałem aby wcześniej zrobić. Co to może być dlaczego i przez co? Może ktoś z Was się z tym borykał i zna przyczynę i ewentualną receptę? Czekam

<a  href=http://img716.imageshack.us/img716/1184/20111127151742.jpg' alt='20111127151742.jpg'>

20111127151755.jpg


przepraszam zdjęcia odwrotnie

Opublikowano

ale przecież oglądam zdjęcia wielu malawistów i po latach piach mają ok szyby ok i nic nie piszą o restarcie czy czymś podobnym więc jak robią to że piach jest bialutki a szyby czyściutkie? Czy ten osad o który pytałem pojawia się u wszystkich w akwariach malawi?

Opublikowano
ZA niedługo ten ładny piasek stanie się czarno zielony przy szybie
Jak tak masz to świadczy że robią ci się strefy beztlenowe, lepiej dobrze odmulaj dno podczas podmian lub wpuść świderki.

Normalny to jest biało-szary - wytrąca się kamień , brązowy - okrzemki lub zielony - zielenice, ew. miks tych kolorów ;)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.