Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chcialbym sie was poradzic, mianowicie...


W czwartek zauwazylem ze jedna z rybek siedzi w rogu akwarium i dosc ospale plywala, w sobote kiedy rano zajrzalem do akwarium to brakowalo jednej rybki i u innych ryb zauwazylem ze plywaja przy powierzchni wod i jakby pobieraly powietrze. Woda natleniana jest poprzez filtr wew i deszczownice ktora ustawilem aby robila dosc duzy ruch wody. Po podaniu podaniu jedzenie zauwazylem u niektorych ryb cienkie biale odchody.


Parametry wody:

- PH - 8,4

- NO2 - 0,025

- NO3 - 20

- TWO - 6

- TWW - 13


Dodam ze TWW i PH podnosze za pomoca sody.

Rybki sa karmione:

mrozony wodzien i artemia, tropical vegatable i malawi, sera flora, sera granugreen, sera vipagran, spirulina granulat, spirulina super forte, sera tabletki i cichlid kolor, czasami kus kus, salate i makaron


Chyba wszystko napisalem co najwazniejsze?


Zastanawiam mnie tylko skad sie wzielo NO2 tydzien temu jak mierzylem bylo zero nic nie robilem ani z filtrami ani nic innego, filtry nie pozapychaly sie ani nic w tym stylu.


Wklady w filtrach to:

Zew. - (tetra 700) 2x ceramika, biobale i zeos

Wew.- (turbo filtr 650) ceramika


Akawarium to tpowe 160l (100x40x40)

Obecnie 11 P.Saulosi


Podloze bardzo drobny zwsir z piaskiem wszystko kupione w skladzie budowlanym.


Kamienie to zolty piaskowiec.


Podmiany wody robie raz w tygodniu 25%


Akwarium przed wpuszczeniem ryb dojrzewalo miesiac czasu i wszystko bylo jak powinno czyli NO2 i NH4 bylo 0


Co to moze byc i jak sobie z tym poradzic?

Opublikowano

wedlug mnie jest tak .....

chyba troche przesadziles z soda - ale po kolei


Stosowane odczynniki do pomiaru twardosci wody mierza (w uposzczeniu):

- twardosc ogolna GH (TWO) - podajac tylko zawartosc weglanow i wodoroweglanow wapnia i magnezu

- twardosc weglanowa KH (TWW) - wszystkich weglanow i wodoroweglanow, nie tylko wapnia i magnezu.

Jak wynika z Twoich pomiarów twardosc weglanowa KH (TWW) jest 2 razy wieksza od twardosci ogolnej GH. Stad wniosek:

masz w wodzie substancje, ktora alkalizuje wode (pH 8.4) a nie powoduje, ze ma one odpowiednie wlasciwosci - czyli masz nadmiar wodorweglanu sodu (NaHCO3) - sody oczyszczonej.

Twardosc takiej wody nie jest wynikiem 'ukladu weglowego' w wodzie tylko wynikiem 'sztucznego dzialania'.

Tak jest z woda w Twoim akwa - ma odczyn alkaliczny - ale jej 'twardosc' wynika z zwiekszonej ilosci zwiazku sodu - ktory w nadmiarze jest dla ryb trucizna. Masz w akwa nie twarda wode tylko roztwor chemiczny. :(

Dlatego rybki tak sie zachowuja - jakby chcialy wyskoczyc z akwa.


Dalej - taka roznica pomiedzy twardoscia GH i KH wskazuje, ze woda ma zle wlasciwosci buforowania (stabilizowania) parametrow - zwlaszcza pH - czyli - wartosc pH wody moze wachac sie w ciagu doby nawet o jeden stopien. Nawet pod wplywem zwiekszonego oswietlenia swiatlem dziennym.

A jak wiadomo takie nagle zmiany parametrow wody zle wplywaja na rybcie.

Wiele razy spotkalem sie z opisem (ksiazki, internet) podnoszenia pH wody przy pomocy sody. Sam tego nigdy nie stosowalem.


Dlatego mam propozycje:

- zmierz pH, GH i KH w kranie

- zmierz pH wody w akwa o roznych porach dnia

- jesli musisz podnosic pH przy pomocy sody oczyszczonej dodaj takze sol akwarystyczna - moze to pozwoli zbilansowac roznice twardosci GH i KH


Ale - jesli masz pH w kranie 7.5 i twardosc GH ok 10 - zacznij sukcesywnie podmieniac wode w akwa na te z kranu - ale bez dodatkow.

Mysle, ze rybkom bedzie lepiej w takiej wodzie niz w tej z 'soda'.

Woda w kranie w Polsce ma zazwyczaj pH ok 7.5 i twardosc ogolna GH (TWO) ok. 12 (+/- kilka stopni w zalenosci od regionu, np u mnie ok 14)

Chociaz - jesli masz GH niska, zakladam, ze faktycznie mozesz miec wode ponizej pH 7.5.


Co do bialych odchodow rybek - nie wypowiem sie - bo wiele chorob przewodu pokarmowego ma takie objawy.

Raczej sklaniam sie twierdzeniu, ze zachowanie ryb w Twoim akwa to zly stan wody.

I poczytaj troche o chemi wody :wink:

Jakby co to pisz .... moze cos poradzimy :wink:

A moze ktos inny ma jakis pomysl?

Opublikowano

- twardosc ogolna GH (TWO) - podajac tylko zawartosc weglanow i wodoroweglanow wapnia i magnezu

- twardosc weglanowa KH (TWW) - wszystkich weglanow i wodoroweglanow, nie tylko wapnia i magnezu


Nie jestem chemikiem ale chyba powinno być abarotnie,TWW to głównie wodorowęglany wapniowy i magnezowy,twardość niewęglanową wywołują sole wapnia i magnezu,jakieś chlorki i siarczany.TWO jest sumą twardości węglanowej i niewęglanowej. Chyba że ja coś pokręciłem :\

Opublikowano

Nie jestem chemikiem ale chyba powinno być abarotnie,TWW to głównie wodorowęglany wapniowy i magnezowy,twardość niewęglanową wywołują sole wapnia i magnezu,jakieś chlorki i siarczany.TWO jest sumą twardości węglanowej i niewęglanowej. Chyba że ja coś pokręciłem :\


Masz racje - twardosc ogolna to suma twardosci weglanowej i nieweglanowej.

Ale jak napisalem - testy akwarystyczne podaja w uproszczeniu pewne informacje o 'chemii' wody. Mierza zawartosc w wodzie okreslonych zwiazkow chemicznych. Przede wszystkim wyniki testow podawane sa najczesciej w stopniach niemieckich (n) bedacych rownowaznikiem 10 mg tlenku wapnia na litr roztworu (wody). Testy nie mierza masy tlenku wapnia tylko wynik jakby 'przeliczaja'. Dlatego test moze wykazac jakas twardosc wody nawet jesli zwiazkow wapnia w niej nie ma.

Takie 'dziwne wyniki' zdarzaja sie najczesciej w wodzie o pH 8 i wiekszej.

Testy akwarystyczne wykazuja wtedy obecnosc w wodzie nie tylko weglanow i wodoroweglanow ale takze obecnosc jonow weglanowych (wiadomo zwiazki chemiczne wystepuja w wodzie jako jony - kationy i aniony). Dlatego wodoroweglan sodu (soda oczyszczona) zostal u Zabira wykryty przez test na twardosc weglanowa a nie na test twardosc ogolnej.

Test twardosci oglonej podaje tylko (jak napisalem) zawartosc weglanow i wodoroweglanow wapnia i magnezu (mozliwe, ze inne zwiazki tych pierwiastkow - jak ktos wie niech napisze) a test na twardosc weglanowa - (napisze naukowo :) ) sumaryczne stezenie jonow wodoroweglanowych i weglanowych.

Podejrzewam, ze badajac wode o pH 7 testami akwarystycznymi wyniki bylyby zgodne z 'rownaniem twardosci'.

Polecam wszystkim lekture prac H. Maylanda. Zwlaszcza, ze hodujemy rybcie, ktore potrzebuja z naszej strony troche 'zabawy z woda' .

Opublikowano

Prakycznie to leeri dobrze radzi, jeżeli w kranie masz Ph 7,5 lub więcej to tez myśle że lepiej twoim rybcią bedzie w nizszym ale stabilniejszym Ph niz w tym sztucznie podbijanym zwłaszcza że wystarczy jeden błąd w dawkowaniu i tragedia gotowa. Pamiętaj że te trzy parametry to nie jest wszystko co sie w wodzie dzieje bo wraz z nimi zachodzą zmiany na które nawet testów nikt nie wymyślił - bo po prostu beda to jakies reakcje chemiczne. Dlatego zdecydowana większosć wszelką chemie traktuje jako ostateczność.

Co do odchodów wskazuje to niekoniecznie na chorobę ale napewno na niewłaściwe działanie układu pokarmowego a przyczyna może być taka że ryby zestresowane, pływające w nienajlepszej wodzie moga mieć problemy trawienne a co gorsza są bardziej podatne na choroby.

Poziom NO2 też jest niepokojący bo powinien być zerowy - a teoretycznie twój kubełek powinien bezproblemów dać sobie radę z tym związkiem. Teraz sobie zagdybam ale może chemia tej wody powoduje że Twoje bakteryjki w kubełku mają sie nie najlepiej tak jak ryby.

Nieraz chcąc coś ulepszyć niestety szkodzimy, więc sprawdz wode w kranie i jeżeli naprawdę nie musisz to nie ulepszaj jej na siłę.

Opublikowano

niestety w kranie mam wode o ph 6-6,5 i tw2ardosci maksymalnie 5 dlatego jak mialem sa to nie mialem z tym problemow nawet z neonkami, a teraz zaczely sie schody i moj blad wyczytalem ze soda podnosi ph i dawaj do akwa:(

A co byscie powiedzieli jak bym zrobil takie cos. Zakupil na dniach (co zreszta planuje chyba ze mi wybijecie to z glowy) grys koralowy i wrzucic do kubelka podmieniac wode co 3 dni tak aby wyeliminowac pozostalosci po sodzie oczywiscie podmiany tak po 15 % aby nie " wyplukac" bakterii i wtedy wszystko bylo by wporzadku?


I jeszcze jedno pytanko czy samiczki saulosi maja skrzela wpadajace w biel czy ja juz jestem przewrazliwiony i wszedzie widze choroby?

Opublikowano

dodam ze zmierzylem dzisiaj parametry i no2 spadlo do zera, nie jest wykrywalne i rowniez dodam ze soda zostala ostatni raz podana 3 tyg. temu a problemy wystapily w ostatni czwartek

Opublikowano
grys koralowy i wrzucic do kubelka podmieniac wode co 3 dni

I jeszcze jedno pytanko czy samiczki saulosi maja skrzela wpadajace w biel czy ja juz jestem przewrazliwiony i wszedzie widze choroby?



Grys koralowy jest bdb ale w ilości jaka sie zmieści do kubełka to on praktycznie nic nie da - ja w sumpie mam 40 kg grysu na 720 l wody i podbija mi ph o niecały stopień - więc u ciebie w momecie kiedy do kubła wicej jak 2 kg nie upchasz będzie to praktycznie niezauważalne przy tak tragicznych parametrach kranówki, tak samo dodadnie wapieni do akwa zapewne by pomogło ale tez by nie było gwarancji że byłoby 100% skuteczne, wiec chyba chemia Ci pozostaje.

Może Harisimi się wypowie w tym temacie na temat sztucznego regulowania tych parametrów bo wiem że ph i twardości to dobrze znany mu temat.

Ja jeszcze dodam że nawet jak już musisz podbijać sztucznie to poco podbijasz Ph tak wysoko powyżej 8 naprawdę wystarczy 7,5 a co za tym idzie ilość chemi bedzie mniejsza.

Opublikowano

zapomniałem o skrzelach,

choc nie napisałeś o kolor jakiej części skrzel chodzi - w karzdym bądz razie najważniejszy jest kolol samych skrzel [tej częsci w środku pod pokrywą skrzelową ] i tutaj kolor własciwy dla wszystkich ryb jest jednakowy czyli czerwony.

Natomiast co do pokryw skrzelowych czyli tego co widać na zewnatrz to tzreba zwrócić uwagę czy nie ma jakiś narośli w stylu meszku lub krostek.

Opublikowano

ale ciezko jest podbic ph za pomoca sody do 7,5 i potem ja utrzymywac na stalym poziomie, poniewaz kazdego dnia zmienia sie wlasciwosc i zauwazam ze np spada tww ktora jest buforem i wlasnie Harisimi wyjasnil mi ze ph spada gdy TWW spadnie ponizej 4 ja utrzymuje ja na poziomie 10-13 i taki wynik utrzymuje mi sie przez 2-3 tyg, niestety wszystko spada z powodu kranowki i tak z mnie pocieszyles z tym grysem

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W  Malawi są granity.  Daj granitowe otoczaki, moim zdaniem najlepiej to wygląda i kosztuje grosze. Zresztą cokolwiek dasz, to nie ma znaczenia,  jak będą dobre warunki to to  pięknie poobrasta glonami i będzie nie do odróżnienia, co tam dałeś. Ważne żeby było dużo i żeby były zakamarki, gdzie  mbuna mogą włazić - uwielbiają to.  Dobrze wyglądają duże głazy - na forum są instrukcje, jak je zrobić. Na zdjęciu  małe kamienie na dole to naturalne otoczaki, te duże to moja produkcja.  Zgadzam się też z lukBB i Bojarem - śnieżno-biały piasek średnio pasuje, bardziej naturalnie wygląda zwykły piasek rzeczny.  Oczywiście każdy ma swój gust i Twój zbiornik ma się podobać przede wszystkim Tobie,  ale Malawi to akwarium biotopowe i dobrze jest je urządzić jak najbardziej naturalnie - wtedy wychodzi zaje*iście.
    • Siema wszystkim. Przymierzam się na zakopanie zbiornika do którego będzie spływać woda że stałej podmiany. Jak powinienem ustawić podmianę w takim zbiorniku - ile litrów dziennie? Chciałem zakopać na podwórku zbiornik 20000L, ale trochę przeraziła mnie cena takiego ustrojstwa.
    • Raczej polecał bym serpentynit. No i jak pisali moi przedmówcy - biały piasek jest do kitu. Ryby się na nim płoszą i widać odchody.  Plusem jest chyba tylko to że się ładnie komponuje z białymi meblami 😜
    • Dodatkowe pytanie, koledzy wyżej mi zwrócili uwagę, że mój wystrój średnio jest fikcjonalny dla biotopu malawi. Mam możliwość wymienić obecne kamyki na łupki w większej ilości. Zauważyłem, że te łupki mają dosyć nieregularne i ostre krawędzie. Pytanie czy takie łupki mogą myć zagrożeniem dla ryb, np. podczas gonitwy ryba przywali w taką ostrą krawędź?
    • A ja chciałbym natomiast zwrócić uwagę na filtrację - czy jest ona dobra i wydajna to sprawdzi się dopiero w praniu 🙂  Po pierwsze filtr UV na starcie nie jest zalecany - niepotrzebnie wydłuży czas dojrzewania zbiornika. Po drugie podwodna deszczownica (tak jak każda inna) tylko spowalnia przepływ wody z filtra, tak samo jak każde kolanko - zdejmij deszczownie, kolanko z wylotu filtra wewnętrznego wtedy uzyskasz dużo lepszą cyrkulację. A jeżeli już o cyrkulacji mowa to zmorą białego piasku będą widoczne odchody, które albo będą zalegać (przy niewłaściwej cyrkulacji), albo będą widoczne w czasie ich przemieszczania się wraz z nurtem wody. Z kolie białe kamienie szybko obrosną glonami (zielonymi albo jak to zwykle zaraz po starcie brązowymi) - ryby to lubią, ale będzie wyglądało to słabo na białym tle - takie uroki Malawi 🙂 
    • @Tomash Wpisz w SZUKAJ słowo ŚMIERDZĄCA , zaznacz WSZĘDZIE . Z najdziesz parę tematów z podobnym problemem. Może tam znajdziesz podpowiedz.  Masz link do strony na wszelki wypadek:  https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=śmierdząca&quick=1  
    • Hej. Dobrze, że wrzuciłeś zdjęcie bo podpowiem Ci w innej kwestii niż pytasz. Nie o parametrach ale też o komforcie dla ryb. Śnieżno biały piasek plus białe kamienie to nie najlepszy pomysł. Każdemu podoba się coś innego, wiadomo gusta są różne ale niestety rybą to się na pewno nie spodoba. Takie kolory będą odbijały mocno światło co wywoła stres u ryb. Nie będą się wybarwiać i na pewno nie będą się czuły dobrze w takiej aranżacji. Kolejna  ważną kwestią jest ułożenie skał. Masz ich za mało i są ułożone zbyt płasko Ryby z grupy mbuna żyją pośród skał, w grotach i na dużych powierzchniach skalnych. Pooglądaj naszą galerię, może będzie dla Ciebie inspiracją do stworzenia czegoś co będzie dla Ciebie ładne a dla ryb funkcjonalne i chociaż trochę będzie przypominać naturę w której żyją. Trzymam kciuki👍
    • Dzięki za odpowiedź, wstawiam zdjęcie dla lepszego oglądu sytuacji.   Jeżeli chodzi o parametry to NO2  i NO3 niewykrywalne w testach, GH*d około 14, KH*d około 10, ph bliżej 7,6 niż 7,8 i CL2 zero.   Jeżeli chodzi o dojrzewanie to cykl biologiczny raczej się zaczął, bo to o czym nie wspomniałem to na początku wrzuciłem dwa sumiki tymczasowo aby produkowały minimalne odchody i też były bakterie w płynie na początku. BTW sumiki się mają dobrze, ale wiadomo suma nic nie zajedzie i nie jest miarodajny.   Kamieni nie chciałbym usuwać raz, że mi się podobają, dwa że dojechałem do końca budżetu. Więc jeżeli nie będę pewien, że są toksyczne to wolałbym ich nie usuwać.   W sobotę jestem umówiony z hodowcą na odbiór gromadki saulosi. Jak oceniacie ryzyko, jeżeli mierzalne parametry wody są ok, węgiel aktywny zainstalowany w filtrze wewnętrznym działa i sumy wyglądają normalnie? Z góry dzięki za pomoc!        
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.