Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

 Witam, po długiej przerwie, od jakiegoś czasu intensywnie działam żeby znów uruchomić akwarium z biotopem Malawi.

Proszę o parę rad odnośnie szafki którą zbudowałem i jakie akwarium maksymalnie mogę postawić na tej szafce.

Oto ona (jest już gotowa): 1050 x 550 x 650+2,2cmx2 (H)

IMG_20200329_170657.jpg

IMG_20200329_170646.jpg

IMG_20200329_170637.jpg

 

Podstawowe informacje: 

-Płyta 22 mm MDF 

-wszystkie elementy zaimpregnowane wodoodporną farbą 

-obecnie jest 8 kółek (nóżek) o wytrzymałości 40 kg każda (mogę zamontować więcej)

Czy mogę dodać płytę 22 mm MDF na górę 122cm na 61cm i na to postawić akwarium czy lepiej pozostać przy obecnej konstrukcji i iść w górę z akwarium?:

 

IMG_20200329_171531.jpg

Edytowane przez Turin
Opublikowano

Witaj,

Konstrukcja wydaje się być solidna, jedyne co mnie niepokoi to wytrzymałość kółek. Może rozważ zamontowanie regulowanych nóżek?

W kwestii płyty na górę to spokojnie możesz dać 121x61cm z tym że użyłbym sklejki wodoodpornej.

Opublikowano

@SlavekGDzięki za odpowiedz.

 Wolałbym jak już to użyć płytę którą już posiadam i ją zaimpregnować, bo w mojej okolicy nie da się kupić płyty tak małej wodoodpornej, można jedynie kupić całą płytę o wymiarach 2440x1220 mm za dużo $. 

Co do kółek to faktycznie chyba się z nimi pożegnam, może ktoś mi pokazać projekt (nawet w paint:)) w których miejscach zamontować nóżki i ile ich powinno być, żeby mieć pewność, że będzie stabilnie?

Odnośnie akwarium, to jakie wysokie będę mógł postawić na tej szafce z już zamontowaną płyta 1220 x 610 mm i nóżkami, według was (12mm szyba max)?

Np. czy 120x60x50h (12mm) będzie bezpiecznym rozmiarem? Czy da się wyższe? 

Plus jakie nóżki polecacie/używacie?

Pozdrawiam.

 

Opublikowano

Możesz zostawić płytę mdf jeśli będzie zabezpieczona przed wodą. Nóżek możesz dać 6 o takich https://allegro.pl/oferta/stopka-nozka-meblowa-50-75mm-multileg-450kg-8886883595?reco_id=af72546d-71eb-11ea-a482-000af7f61f80&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e664258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017

Może ktoś poda przykład innych. Akwarium robiłbym 50-60cm wysokie i szyba 10mm wystarczy, jednak wykonanie zleciłbym sprawdzonemu fachowcowi, który dobierze grubość szyby@AKWARIA.PRO lub @przemek wieczorek

Opublikowano (edytowane)

@SlavekGi @AKWARIA.PRODzięki za odpowiedz. 

@AKWARIA.PROmoże masz zdjęcia/projekt takiego akwarium w wersji float + przezroczysty silikon? Chętnie zobaczył bym jak wyglądają wzmocnienia? :) 

@SlavekGCzy takie nóżki się nadają https://www.hornbach.nl/shop/HETTICH-Meubelvoet-verstelbaar-25-30-mm-zwart/5206165/artikel.html ?

Pozdrawiam.

Edytowane przez Turin
Opublikowano

Podczas budowy szafki nie zastosowałes wewnątrz środkowej ścianki czy tylko nie uwzględniłeś jej na rysunku. Bo ta na oko 15-20cm fragment  na froncie może brać na siebie sporu ciężaru.

Opublikowano (edytowane)

Może zastanów się aby dołożyć 10cm głębokości niż iść w wysokość. Przy takiej długości 120cm nie potrzebujesz wysokiego zbiornika bo i tak dużych ryb nie wsadzisz. A jak pójdziesz w 70cm głębokości to masz o wiele większy dobór obsada. A po za tym prześlicznie to wygląda, o wiele łatwiej ułożyć jakiś aranż, Poprawiłbym szafkę jeżeli jest to jeszcze możliwe i zastanowiłbym się nad tym akwa 120x70x50.

Szafkę można poprawić w następujący sposób zrobić blat 120x70 może być z tej płyty co masz. Z przodu wystawisz sobie 2-3cm a z tyłu zostanie 12cm  i tam dołożyć jakieś nóżki ozdobne np okrągłe chromowane czy jakie sobie znajdziesz

Edytowane przez Slawek-meszek
  • Lubię to 2
Opublikowano

O, to już pewniej wygląda. Spokojnie uniesie co chcesz. Możesz rozważyć blat z płyty 40, zamiast tej, ale niekoniecznie.

Jak zamawiasz same płyty do samodzielnego złożenia, to poproś jeszcze o otwory pod zawiasy. Są frezowane, więc razu łatwiej zamówić gotowe.

Również otwory z tyłu w górnych rogach się przydadzą, takie po 10 cm, żeby przewody i węże wypuścić.

Nóżki teraz fajne, solidne. Może niech ci ukroją z 10 plasterków milimetrowych z tej belki na nogi, to sobie wypoziomujesz w razie czego, chyba że masz teraz super poziom podłogę.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.