Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Od ostatniego czasu jak był jakiś sondaż minęło dużo czasu. Nasze upodobania się zmieniły, co widać na forum. Dlatego też powinniśmy pokazać jakie rybki są na "TOPIE" tzn co się nam podoba. Ostatni taki temat poruszyłem dokładnie pięć lat temu. Wiem, że inni koledzy też robili podobny sondaż za co dziękuję.

Spróbujmy jeszcze raz pokazać co nam się podoba.

Głosować możemy na mbune jak i na non mbune w jednym zestawieniu Podajemy 10 lub mniej pozycji z rybkami. Ale aby był jaśniejszy przegląd, preferowane jest podanie dziesięciu pozycji. Punktacja wygląda następująco

-pierwsza pozycja 10pkt,

-druga pozycja 9pkt i tak do ostatniej

Także pamiętajcie o kolejności gdyż jest ważna w ilości punktów Myślę, że da nam to pełny obraz naszych upodobań. Zaczynamy od dnia dzisiejszego tj 17.12, 2019 do 18,01,2020r. Po tym czasie podliczę wszystkie głosy i podam do wiadomości wszystkich. Podsumowanie zrobię ogólne według punktacji. Przedstawię też osobno mbune i noon mbune. Chcę zrobić porównanie jak bardzo non mbuna w przeciągu krótkiego okresu gości w naszych zbiornikach.

Zapraszam do fantastycznej zabawy

  • Lubię to 6
Opublikowano

Tym razem zacznę jako pierwszy. Dam przykład innym 😉Nie ukrywam, że było ciężko ale wybrać trzeba było

Oto moja dziesiątka.

1 Chindongo Demasoni

2 Metriaclima Msobo Magunga

3 Metriaclima fainzilberi Luwino Reef

4 Mertiaclima pyrsonatos Red Top

5 Otopharynx Tetrastigma

6 Protomelas Taeniolatus Red Empres

7 Labeotropheus Fuelleborni Katale

8 labeotropheua Trewavasae Chilumba

9 Labidochromis caeruleus - yelow

19 Metriaclima fainzilberi Maiso Reef

 

 

Opublikowano

To ja drugi. Lecimy..
1. Metriaclima zebra gold kawanga mc
2. Metriaclima tarakiki
3. Cynotilapia afra hara
4. Metriaclima fainzilberi nkonde mc
5, Labeotropheus chilumba
6. Metriaclima aurora
7. Metriaclima sp. Patricki mbenji
8. Pseudotropheus williamsi blue lips
9. Metriaclima estherae minos reef
10. Labeotropheus Trewawasae Thumbi West

Wysłane z mojego BKL-L09 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Mbuna

1.Mertiaclima pyrsonatos Red Top

2.Metriaclima barlowi

3.Metriaclima aurora

4.Chindongo Demasoni

5.Cynotilapia zebroides likoma red top

6.Metriaclima fainzilberi Maison Reef

7.Pseudotropheus Polit

8.Labeotropheus trewavasae thumbi west

9.Chindongo saulosi

10.Cynotilapia hara gallireya reef

Edytowane przez Volcano
Opublikowano (edytowane)
18 minut temu, pozner napisał:

Fajny pomysł, ale powinny być dwie kategorie; mbuna i non mbuna. Przez te 5 lat przybyło tych drugich 😜

Krzysiu dziękuje.

Specjalnie zrobiłem to łączone aby wszyscy mogli zagłosować Ty, ja i inni. Nie wszyscy znają się na non mbunie  (bez urazy) i nie zagłosują. Tak jak napisałem zrobię drugie zestawienie a nawet trzecie. Zrobimy podział ogólny, na mbune i na non mbune

Edytowane przez Slawek-meszek
literówka
  • Lubię to 1
Opublikowano
Teraz, Slawek-meszek napisał:

DRAPIEŻNIKI  to tak naprawdę NO MBUNA i tak  je zaklasyfikujmy

Oki, spytałem dla jasności bo niektórzy rozgraniczają jeszcze osobno predatory od non-mbuny 😉

Opublikowano (edytowane)

Moi faworyci:

1/ Lethrinops sp. „red cap”
2/ Placidochromis phenochilus Mdoka 
3/ Copadichromis cyaneus
4/ Copadichromis sp.”virginalis gold”
5/ Protomelas sp. „steveni imperial”
6/ Protomelas sp. „steveni taiwan”
7/ Sciaenochromis fryeri
8/ Labidochromis caeruleus („yellow”)
9/ Cyrtocara moorii
10/ Protomelas sp.”johnstoni solo”

PS - zapomniałem o Taeniolethrinopsie, no cóż pierwsze słowo się liczy :)

Edytowane przez tom77

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.