Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie

Coraz bliżej do startu akwarium. Szkło w eRybce już się skleiło, stelaż się zespawał a remont też zbliża się ku końcowi więc powoli zabieram się za kompletowanie sprzętu.

Docelowo ma to być konstrukcja w stylu jak niżej. Zaś samo akwarium zautomatyzowane ale w granicach rozsądku - do odmulania dna nie będę robił automatu :D

image.png.e6ae9f0ec7c6e3f054f7291a1af1ed53.png

Akwarium to standardowe 450l - 150x50x60, front i widoczny bok to szkło opti white, druga szyba boczna, tylna oraz komin to będzie czarne szkło. Wzmocnienia wzdłużne i jedno poprzeczne żebym spał spokojniej. W kominie standardowo 3 otwory, 2x pod hydraulikę 32mm i 1x pod 25mm.

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Pompy a feed pause. Zakładam, że w sumpie będzie coś w stylu Jebao Dcp-8000 i do tego jakiś cyrkulator w samym akwa. Chcę zrobić feed pause która zadziała w ten sposób: wciskam przycisk i pompy zatrzymują się na x minut. Po upływie tego czasu pompy wracają do stanu sprzed zatrzymania. Jak teraz policzyć sumpa aby po wystartowaniu pompa obiegowa nie pracowała na sucho? Przecież p[oziom wody w sumpie przez zastosowaną rewizję będzie stały niezależnie od tego ile wody zleci z akwa.  Może jakiś miękki start dla pompy obiegowej? W kolejnych etapach będę pewnie chciał zintegrować automatyczny karmik z opcją feed pause.

Oświetlenie na początek to pewnie będzie profil z modułami Samsunga albo lampka Vivagrow plus naświetlacze sterowane przez TC420 albo chihiros commander 4 - wschody, zachody i jakieś zabawy z barwą światła. Docelowo w wolnej chwili zbuduję coś na power ledach albo LED COB.

 

Wystrój to piasek Retne czy inny Kreisel. Kamienie chętnie dałbym jakieś lżejsze, np lawa czerwona/czarna tylko pytanie czy to będzie dobrze wyglądać. Jak nie lawa to serpentynit i grubsza sklejka pomiędzy akwa i stelaż. Aranżacja raczej z dużą ilością kamienia pod Mbunę.

 

W dalszej części wątku mogę prezentować postępy prac aczkolwiek uprzedzam, że rozciągnie się to w czasie. 

W trakcie prac pojawi się też pewnie masa pytań. Czy pod każdy wątek (woda/filtracja/światło/aranżacja/itp) zakładacie oddzielny temat? 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
21 minut temu, Sarar napisał:

W trakcie prac pojawi się też pewnie masa pytań. Czy pod każdy wątek (woda/filtracja/światło/aranżacja/itp) zakładacie oddzielny temat? 

Przede wszystkim witam na naszym forum i miło wiedzieć , że masz wiedzę co wnioskuję po Twoim pierwszym wpisie. Z pewnością uzyskasz tutaj pomoc merytoryczną w tematach , które Ciebie interesują z tego względu , że wielu kolegów  stosuje  rozwiązania leżące w kręgu  tego o co będziesz pytać.

Wracając do pytania zawartego w cytacie: jeżeli to będą Twoje rozważania to mogą być w tym temacie. Ale jeżeli mają to być konkretne pytania i rady to wtedy robimy to w tematycznie przeznaczonym dziale. i tak jest wygodniej bo potem będzie Ci ciężko w natłoku poprzeplatanych postów znaleźć to co Ciebie interesuje. Będzie po prostu bałagan. Jeżeli np. będziesz chciał opisać życie w swoim akwa  czyli zachowania ryb , co zmieniłeś , co zrobiłeś itp. wtedy na Twoja prośbę temat może zostać przeniesiony do działu ŻYCIE W MOIM AKWA  i tam możesz wszystko opisywać w jednym temacie. Ale teraz polecam  zadawać pytania tematycznie w działach do tego przeznaczonych.

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Sarar napisał:

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Witaj Sarar. Twój projekt jest bardzo bliski mojej koncepcji,  która powoli, ale zaczyna wychodzić na światło dzienne. Co prawda filtrację oparłem na narurowcu, ale stała podmiana wody od początku była priorytetem. 

W ten sposób rozwiązałem  regulację wielkości podmiany- od lewej zasilanie z sieci wodociągowej, dalej filtr mechaniczny, korpus z węglem / popularne ustrojstwo/, na wyjściu reduktor ciśnienia. Dalej mała kombinacja, która pozwala błyskawicznie zmienić szybkość podmiany, np z 0,01 l/min do np 3 l/min. Realizuje to zawór trójdrożny, przełączając strumień na dwa rożne zawory iglicowe ustawione na inne przepływy. Właśnie na tych zaworach ustalam szybkość podmiany. Z wyjścia woda / w moim przypadku/ wchodzi do narurowca, ale można ją tez skierować do zbiornika czy sumpa.  Nadmiar wody przelewem spływa do kanalizacji. 

Pomiar przepływu mierzę zamykając zawór na odpływie , a otwierając zawór ze spływem do kubka pomiarowego. Docelowo bedzie przepływomierz. 

 

hhhhhh.jpg

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 2
Opublikowano
7 godzin temu, Waclaw napisał:

W ten sposób rozwiązałem  regulację wielkości podmiany- od lewej zasilanie z sieci wodociągowej, dalej filtr mechaniczny, korpus z węglem / popularne ustrojstwo/, na wyjściu reduktor ciśnienia. Dalej mała kombinacja, która pozwala błyskawicznie zmienić szybkość podmiany, np z 0,01 l/min do np 3 l/min. Realizuje to zawór trójdrożny, przełączając strumień na dwa rożne zawory iglicowe ustawione na inne przepływy. Właśnie na tych zaworach ustalam szybkość podmiany. Z wyjścia woda / w moim przypadku/ wchodzi do narurowca, ale można ją tez skierować do zbiornika czy sumpa.  Nadmiar wody przelewem spływa do kanalizacji. 

Pomiar przepływu mierzę zamykając zawór na odpływie , a otwierając zawór ze spływem do kubka pomiarowego. Docelowo bedzie przepływomierz. 

 

hhhhhh.jpg

Świetna robota! Na pewno będę się na tym wzorował. Myślisz, że wystarczą korpusy 5 cali? Będę miał ograniczone miejsce w szafce z sumpem. Jaką szerokość zajmuje ta konstrukcja?

Nie mogę namierzyć zaworów iglicowych, gdzie je kupiłeś?

Czym uszczelniales połączenia? Z jakiego materiału jest hydraulika?

Opublikowano
14 godzin temu, Sarar napisał:

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Projekt jakby mój :)

Mój kawałek Malawi dojrzewa. Założę osobny wątek by opisać całość. Ale ciągle na to mało czasu.

W moim przypadku to ~300l brutto. Widoczne jak na zdjęciu przód i bok. Ławeczka z prawej też jest. Zabudowa góra karton-gips, spód osb, klapa ze sklejki. Wszystko pokryte kilka razy folią w płynie, a potem od środka farbą typu kuchnia-łazienka, z zewnątrz beton dekoracyjny. Akwarium przykryte pcv, które położyłem na wzmocnieniach. Ok 10cm jest odkryte. Nad akwarium czuć ciepło, wilgoć nie specjalnie. Wentylacja dodatkowa jest u mnie możliwa ale nie wykorzystywana (w ścianie mam kanał wentylacyjny). Na razie jest wszytko OK i mam nadzieję, że tak zostanie :)

Filtracja narurowa + ustrojstwo do nalewania z węglem. Na sumpa się nie zdecydowałem, bo nie mam swobodnego dojścia od spodu akwarium. Nie zakręciłbym śrubunków. 

 

Opublikowano
15 godzin temu, Sarar napisał:

Witajcie

Coraz bliżej do startu akwarium. Szkło w eRybce już się skleiło, stelaż się zespawał a remont też zbliża się ku końcowi więc powoli zabieram się za kompletowanie sprzętu.

Docelowo ma to być konstrukcja w stylu jak niżej. Zaś samo akwarium zautomatyzowane ale w granicach rozsądku - do odmulania dna nie będę robił automatu :D

Odpowiednia cyrkulacja jak cyrkulator 8000l/h i nie masz co odmulać.

15 godzin temu, Sarar napisał:

 

Akwarium to standardowe 450l - 150x50x60, front i widoczny bok to szkło opti white, druga szyba boczna, tylna oraz komin to będzie czarne szkło. Wzmocnienia wzdłużne i jedno poprzeczne żebym spał spokojniej. W kominie standardowo 3 otwory, 2x pod hydraulikę 32mm i 1x pod 25mm.

Zrób lepiej 3x32. Miejsca praktycznie tyle samo, a nie tłumisz pompy.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Akwarium będzie całe w zabudowie meblowej i zastanawiam się jak rozwiązać kwestię wilgoci bo nie mam tu dostępu do wentylacji. Czy wystarczy jak przykryję w marę szczelnie akwa i zrobię w drzwiczkach frezy góra i dół do odprowadzenia wilgoci czy konieczne będzie podłączenia wentylatora z czujnikiem wilgotności?

Pokrywa wystarczy. Może to być plexy czy cokolwiek. Mam sumpa przykrytego plexy w szafce i nic nie paruje.

Mój sump tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=s6QBX99aeh4&t=60s

15 godzin temu, Sarar napisał:

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Idealnie jest, jak woda wpada do komory od góry, wypływa dołem, wtedy dociska ci media. Ja tak nie mam i musiałem kamieniami dociskać. Czyli podwójne bariery, druga w kształcie 1, żeby woda spływała ciszej. Spietrzenia na komorach dochodzą nawet do 5 cm, jeśli media się przypchają. Musisz mieć zapas objętości SUMPa.

Lampa UV zbędna, chyba że nie chcesz glonów (zwykle je chcemy). Skoro ma być bezobsługowe, to może faktycznie lepiej bez glonów, czyli słabe światło i ew. UV lub ślimaki Helmet.

Tu masz strukturę optymalną:

15 godzin temu, Sarar napisał:

Automatyczna/stała podmiana wody - w szafce pod akwa mam doprowadzoną zimną wodę i kanalizę więc będę chciał zrobić stałą podmianę wody. W bocznej ścianie sumpa w komorze pompy będzie rewizja przez którą  w trybie ciągłym będzie odprowadzana woda do kanalizy. Zastanawiam się tylko jak policzyć i odmierzyć ilość podmienianej wody. Kroplomierz np. 1l/h jak w ogrodnictwie czy reduktor ciśnienia i jakiś zawór precyzyjny?

Woda musi przejść co najmniej przez węgiel. U mnie przez 3 korpusy idzie: 5mikronów, wegiel, 1 mikron. Dla ciebie wydajność 1 litr na godzinę akurat będzie, czyli 25% tygodniowo. Moze być jakimś zaworem doprowadzane.

teraz pytanie, czy w sumpie się dobrze robi stałą podmiankę? Kiepsko, bo nie ma stałego poziomu. Lepiej dać kaseciaka, zwłascza że jedną ze ścianek bocznych masz przylegającą. To zdecydowanie uprości ci sprawę. Zamów akwarium nawet ze 20 cm dłuzsze i odgrodź sobie kasetę, a wszystko pomieścisz i będzie dużo łatwiejsze i dużo bardzije ciche, bez cudowania. Spływ do kanalizy pod kątem daj, to nie będzie plumkać.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Pompy a feed pause. Zakładam, że w sumpie będzie coś w stylu Jebao Dcp-8000 i do tego jakiś cyrkulator w samym akwa. Chcę zrobić feed pause która zadziała w ten sposób: wciskam przycisk i pompy zatrzymują się na x minut. Po upływie tego czasu pompy wracają do stanu sprzed zatrzymania.

DCP mają swój własny sterownik z przyciskiem FEED, na 10 minut. Wystarczy ci pompa nawet 3000 plus falownik 8000, jak zrobisz kaseciaka. Oszczędność prądu niesamowita.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Jak teraz policzyć sumpa aby po wystartowaniu pompa obiegowa nie pracowała na sucho? Przecież poziom wody w sumpie przez zastosowaną rewizję będzie stały niezależnie od tego ile wody zleci z akwa.  Może jakiś miękki start dla pompy obiegowej?

Mówiąc o wariancie z sumpem, pompa by musiała mieć dodatkowy stycznik, żeby pracować tylko na mokro. Ogólnie ma zabezpieczenia, ale działają z opóźnieniem i na dłuższa metę się nie sprawdzi. 

Czyli włączasz karmienie, woda z sumpa spływa w kanał, rusza pompa to co chwilę się załącza  iwyłącza, aż zapełni system. trochę słabe.

Inne rozwiązanie, to zamykanie zaworu spustowego przed naciśnieciem FEED, ale też trzeba zautomatyzować.

15 godzin temu, Sarar napisał:

W kolejnych etapach będę pewnie chciał zintegrować automatyczny karmik z opcją feed pause.

Czyli wszystko pod jeden guzik jak wyżej w drugiej opcji - jeden guzik lub czasomierz karmika załącza zawór, zatrzymuje pompę, po minucie karmi ryby. To już robota dla automatyka,ale da się to zrobić.

Dużo łatwiej będzie wrócić do panelu filtracyjnego, jak wspominałem.

15 godzin temu, Sarar napisał:

Oświetlenie na początek to pewnie będzie profil z modułami Samsunga albo lampka Vivagrow plus naświetlacze sterowane przez TC420 albo chihiros commander 4 - wschody, zachody i jakieś zabawy z barwą światła. Docelowo w wolnej chwili zbuduję coś na power ledach albo LED COB.

Jak będziesz miał Samsungi na TC420, to styknie i bym się nie bawił w Power Led. Dużo więcej roboty, a nie odczujesz istotnie różnicy. Co innego COB. Dałbym 2 COB po 10W plus ewentualnie uzupełnił niebieskimi samsungami i styka. 

15 godzin temu, Sarar napisał:

 

Wystrój to piasek Retne czy inny Kreisel. Kamienie chętnie dałbym jakieś lżejsze, np lawa czerwona/czarna tylko pytanie czy to będzie dobrze wyglądać. Jak nie lawa to serpentynit i grubsza sklejka pomiędzy akwa i stelaż. Aranżacja raczej z dużą ilością kamienia pod Mbunę.

Serpentynit to klasyk - dobrze wygląda. Lawa kaleczy ryby.

 

Opublikowano
11 godzin temu, Sarar napisał:

Świetna robota! Na pewno będę się na tym wzorował. Myślisz, że wystarczą korpusy 5 cali? Będę miał ograniczone miejsce w szafce z sumpem. Jaką szerokość zajmuje ta konstrukcja?

Nie mogę namierzyć zaworów iglicowych, gdzie je kupiłeś?

Czym uszczelniales połączenia? Z jakiego materiału jest hydraulika?

Korpusy 5” bedą raczej za małe. Nie wiem czy dostępne są wkłady węglowe tej wielkości, ale jeśli nawet tak, to dwukrotnie maleje aktywna powierzchnia węgla. Szerokość zestawu na zdjęciu  to około 55 cm, ale sądzę ze uda się zrobić węziej, przenosząc zestaw zaworów poniżej korpusów. Instalacja zrobiona w systemie zgrzewanym 20 mm.  Połączenia gwintowane najlepiej jest doszczelniać nicią hydrauliczną. 

66A287F0-4C51-4389-B6CE-DA4467BBE8B9.thumb.png.28d74b27d7218a941906c21f4c792e3f.pngZastosowałem zawory iglicowe 1/2”- jak wyżej. 

Całość instalacji stałej podmiany jest nieco bardziej rozbudowana- przedstawiłem jej zasadniczy fragment.  Ale nie chcę koledze zaśmiecać wątku, wiec  zastosowane rozwiązania przedstawię w dedykowanym wątku. 

Opublikowano (edytowane)
W dniu 14.10.2019 o 17:31, Sarar napisał:

Sump będzie około 80 cm. Jak lepiej zrobić przegrody - góra/dół czy wszystkie przelewane od góry? W sumpie cała biologia, chemia i mechanika (gąbka/skarpety) oraz grzałki czy lampa UV jeśli będzie potrzebna. I tu znowu jak rozwiązać kwestią wilgoci w szafce?

Witaj !

Koledzy już ci wszystko wyjaśnili, lub wkrótce to uczynią. Ja natomiast chciałbym dodać coś w sprawie skarpet do sumpa, o których wspomniałeś. Otóż chyba jako jeden z nielicznych tu  testowałem ten temat jakieś 1,5 roku temu, kiedy wymieniałem narurowca na sumpa . Zakupiłem po 3 komplect skarpet różnej gradacji , tak aby nie musieć co ciągle płukać tych samych .  Skarpety wytrzymywały  na samym początku ponad tydzień, woda kryształ. jednak w miarę upływu czasu, po kolejnych płukaniach/praniach zaczęły się  jakby  "kundlić" jak stary sweterek, a ich przepustowość w sumpie  z tygodnia na tydzień malała co powodowało spiętrzenie wody w danej komarze. Po około 8-9 miesiącach podziękowałem skarpetom za współpracę :)

Edytowane przez h2athor

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • No. Po wspólnych ustaleniach z rodziną doszliśmy do porozumienia - akwarium będzie stało w salonie, i najprawdopodobniej wymiarowo będzie wyglądało następująco: 200 cm długości, 80 szerokości i 60 wysokości. Czeka mnie pewnie sporo czytania żeby jakoś w miarę dobrze zgrać obsadę, z tatą zastanawiamy się generalnie nad mbuną (najbardziej podobają nam się rumowiska skalne/generalnie miejsca gdzie jest dużo skały) tata ma już z nią doświadczenia sporo, w przeciwieństwie do mnie, ale na pewno jeszcze zdążę się wiele dowiedzieć bo jeszcze jestem całkiem młody :). Także tak, dzięki za nakierowanie generalnie bo na pewno wyjdzie to dla pyszczaków na duży plus, a takie akwarium jak już zostało tutaj słusznie zauważone będzie piękną ozdobą salonu.
    • Jasne, macie racje, myślałem sobie nad tym i rzeczywiście nie ma co się z tym wszystkim spieszyć, finalnie akwarium najprawdopodobniej będzie w salonie bo u mnie w pokoju miejsca jest trochę, ale nie na tyle żeby móc postawić bardzo duże akwarium. Bardzo wam dziękuję za porady, bo uświadomiliście mi parę rzeczy . Tapatalkowane.
    • Koledzy podpowiadają Ci o maksymalizacji akwarium, uwierz mi, że mam akwarium 300 cm i do dzisiaj żałuję, że nie zrobiłem większego, bo mam miejsce. Gdyby go nie było i wcisnął bym na styk, nawet gdyby było to 200 cm to nie miał bym do siebie pretensji. Co do stelaża, blatu i innych ważnych rzeczy. Jeżeli ma to być w salonie, musi być to estetyczne i współgrać z całością. U mnie 3 tony stoi na meblu. Oczywiście mebel nie jest z IKEI ani z żadnej sieciówki, zrobiłem go pod zamówienie, a stolarz wiedział co robi. Pieniądze też są bardzo ważne, ale robienie czegoś , a potem poprawianie, bo coś się nie podoba, kosztuje dużo więcej. Ja swoje akwarium stawiałem 2 lata, zbieranie funduszy, czekanie na to co chcę. Dziś uważam, że warto, dozbierać kasę, przemyśleć wszystkie aspekty akwarystyczne, takie jak wielkość akwarium, sposób filtracji, podmiany wody itp. A moje o 60 cm za małe akwarium wygląda na szybko, tak.
    • Skoro to nie jest na 10cm gruby blat z prawdziwego orzecha włoskiego albo dębu to czy musisz koniecznie od niego zaczynać? Wyobraź sobie, że nie masz tego blatu i wtedy spróbuj obrać plan i wylicz to co chcesz. Ja wiem że ten blat też kosztuje ale przy takiej inwestycji nie ma sensu, aby się wszystko kręciło dookoła tego blatu, to nie Słońce.  Stelaż i akwarium najważniejsze elementy. Zobacz na ile wystarcza fundusze i to kalkuluj.  No i najważniejsze, odpowiedz sobie na pytanie: czy podoba mi się ten blat? Uwierz mi, że nawet jeśli nie jesteś pedantem to ten widoczny pod akwarium blat może szczypać w oczy, zawsze, każdego dnia.  Umiesz spawać? A Twój Tata umie? Idealny moment aby wspólnie zrobić stelaż pod akwarium. Jeśli masz taką możliwość to ją wykorzystaj.  Pamiętaj, że zarówno ja jak i większość tutaj ludzi absolutnie się nie mądrzy tylko są to zazwyczaj przytaczane własne doświadczenia i niekiedy wpadki.  Dobra, czas na kawę
    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.