Skocz do zawartości

Akwarium 240l - start


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Na wstępie jako że jestem nowy, witam Wszystkich serdecznie :)

Chciałbym w przyszłym tygodniu uruchomić akwarium tj. zestaw Eheim 240 vivaline LED.

W zestawie jest:

- oświetlenie LED 20W

- grzałka Eheim Jager 150W

- filtr zewnętrzny Eheim 2236 ECCO PRO 300 jednakże dzięki uprzejmości sprzedawcy udało mi się go wymienić na Eheim professionel 4+ 2275 

To są media filtracyjne zawarte w zestawie z filtrem:

56065590_gabka1.jpg.3665afaf55c27d313ef2062bb9e43141.jpg702137940_gabka2.jpg.478add4958f779c6e0213e5ed7d68a76.jpg1023053614_wklad2.thumb.jpg.853cff17ae4fa7d1325f09a7d93579ca.jpg499760827_wklad3.thumb.jpg.e999ae0678dd520667bd0484c221e6b6.jpgwklad.thumb.jpg.3d7bc5ccf7c28efeff83ac9341cb74ec.jpg

Czy na początek może zostać takie zestawienie i ewentualnie co później zmienić. Jaka ma być kolejność ? 

 

Producent zabrania układania jakiegokolwiek podłoża w postaci pianek itp pomiędzy akwarium a szafką ponieważ pod akwarium znajduję się ramka z jakiegoś tworzywa. 

Na tą chwilę udało mi się wszystko złożyć i podłączyć oraz założyć płaskie tło strukturalne. Ponadto wyłożyłem dno akwarium matą na której poukładałem kratki do zlewu zakupione w Leroy Merlin.

354989279_IMG_3306(Copy).thumb.jpg.f9163b439099792951e32731bae6a0d4.jpg967025965_IMG_3325(Copy).thumb.jpg.f7271aef14e424ba5051a5aa2cdf0c31.jpg138856933_IMG_3326(Copy).thumb.jpg.e4be689840e56fae66ad5e895144330f.jpg795055908_IMG_3327(Copy).thumb.jpg.327453ee2c9dadc4f4556aeca78a9f6e.jpg

Chciałbym wykorzystać łupek drzewny który już posiadam oraz piasek kwarcowy który jest dość drobny.

Po ułożeniu kamieni, wsypaniu piasku oraz zalaniu wodą chciałbym zastosować cykl azotowy z wykorzystaniem Wody Amoniakalnej wraz z bakteriami nitryfikacyjnymi Seachem Stability (oczywiście według instrukcji znajdującej się na tym zacnym forum) 

Zakupiłem testy do pomiaru wody  pH, NH3, NH4, No2 oraz No3 oraz gadżet do podmiany wody JBL Aqua In Out. 

 

Jak widać na pierwszym zdjęciu z prawej strony znajduje się moje pierwsze akwarium o pojemności 112 które zakupiłem 3-4 tygodnie temu . Nie będę opowiadał jak je zakładałem bo wstyd :) wtedy jeszcze nie znałem tego forum a wiedzę czerpałem od Pani w pobliskim sklepie zoologicznym.  Obsadę którą posiadam to 15 rybek:

 Pseudotropheus Saulosi - 4

Neolamprologus Leleupi - 3

Pseudotropheus cyaneorhabdos - 4

Melanochromis auratus - 4

Zdaje sobie sprawę że obsada jest nie trafiona ale na chwilę obecną nie ma żadnych strat a w akwarium panuje miarowy spokój. Nie chciałbym się pozbywać rybek ponieważ cała rodzina się do nich przyzwyczaiła i dlatego właśnie nastąpiła zmiana akwarium na większe. 

Prosiłbym o wszelkie uwagi co do akwarium i obsady, co trzeba zmienić od razu a co ewentualnie za jakiś czas.

 

Pozdrawiam

Sebastian 

 

Opublikowano (edytowane)

Na początek to oddał bym te Neolamprologus Lelupi ponieważ są to ryby z jeziora Tanganika a nie z Malawi... ?

Piszesz, że nie ma żadnych strat i panuje spokój ale akwarium masz dopiero ok. miesiąca a ryby są jeszcze młode... Uwierz mi, że wszystko przed Tobą i radzę przemyśleć obsadę do nowego akwarium bo ta jest zbyt agresywna na to akwarium  (poza saulosi)....

Edytowane przez Robson79
  • Lubię to 1
Opublikowano

Jeśli chodzi o filtrację to Eheim ogarnie Ci biologię, Biomech i Substrat pro może zostać, Mech pro sobie odpuść. Do tego musisz dokupić jakiś filtr, który ogarnie mechanikę, tu polecam lekturę forum, bo propozycji jest wiele i sam musisz zdecydować czy chcesz mieć sprzęt w zbiorniku czy po za. Pomyśl również nad cyrkulatorem, ja w tym litrarzu używam JVP-102, jedyny minus to brak kontrolera, ale daje radę

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Aha i nie startuj na Stability, dokup sobie ze dwie ampułki BioDigest

Opublikowano (edytowane)
51 minut temu, Robson79 napisał:

Na początek to oddał bym te Neolamprologus Lelupi ponieważ są to ryby z jeziora Tanganika a nie z Malawi... ?

Piszesz, że nie ma żadnych strat i panuje spokój ale akwarium masz dopiero ok. miesiąca a ryby są jeszcze młode... Uwierz mi, że wszystko przed Tobą i radzę przemyśleć obsadę do nowego akwarium bo ta jest zbyt agresywna na to akwarium  (poza saulosi)....

Czyli najlepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie saulosi i dokupienie kolejnych (czy można rozróżnić płeć jak rybki mają 4-5 cm ?) Ewentualnie jaki drugi gatunek można by połączyć z saulosi ?

14 minut temu, Bartek_De napisał:

Jeśli chodzi o filtrację to Eheim ogarnie Ci biologię, Biomech i Substrat pro może zostać, Mech pro sobie odpuść. Do tego musisz dokupić jakiś filtr, który ogarnie mechanikę, tu polecam lekturę forum, bo propozycji jest wiele i sam musisz zdecydować czy chcesz mieć sprzęt w zbiorniku czy po za. Pomyśl również nad cyrkulatorem, ja w tym litrarzu używam JVP-102, jedyny minus to brak kontrolera, ale daje radę emoji4.png

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka
 

Posiadam również filtr wewnętrzny  Aquael unifilter 1000 czy taki mógłby być ? 

 

Jeszcze mam pytanie czy piasek kwarcowy o granulacji 0,1-0,2 mogę użyć jako podłoże ?

Edytowane przez Bastian
Opublikowano



Posiadam również filtr wewnętrzny  Aquael unifilter 1000 czy taki mógłby być ? 


Myślę, że może być za słaby, lepsze rozwiązanie to Aquael Circulator 2000 i połączenie go z prefiltrem Eheim

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka




 Jeszcze mam pytanie czy piasek kwarcowy o granulacji 0,1-0,2 mogę użyć jako podłoże ?


To bardzo drobny piasek, wręcz pył nie polecam chyba, że wkradł się błąd przy pisaniu

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Jeśli chodzi o filtr to na tą chwilę musi wystarczyć, względy ekonomiczne :) Z piaskiem  masz 100 % rację,  właśnie spróbowałem go opłukać to się mąka robi :e_biggrin:

Wyczytałem że niektóre  osoby używają piasku  Kreisel 099 ze sklepu Castorama, czy taki mógłby być ? 

Edytowane przez Bastian
Opublikowano

..witam kolegę na naszym forum i mam nadzieję ,że znajdziesz tutaj to czego szukasz. Odniosę się tylko do kilku nurtujących Ciebie spraw:

2 godziny temu, Bastian napisał:

- filtr zewnętrzny Eheim 2236 ECCO PRO 300 jednakże dzięki uprzejmości sprzedawcy udało mi się go wymienić na Eheim professionel 4+ 2275 

..jako biolog wystarczy. Natomiast będziesz musiał pomyśleć o dodatkowym filtrze mechanicznym.

2 godziny temu, Bastian napisał:

To są media filtracyjne zawarte w zestawie z filtrem:

Generalnie może być lub zrób jak kolega Bartek wyżej napisał. Możesz równie dobrze wsypać najtańszej ceramiki plus oryginalna gąbka i wata z zestawu. Masz tyle miejsca ,że możesz potem w koszu umieścić purolite a520e ale to akurat temat na później a nie przy starcie zbiornika.

2 godziny temu, Bastian napisał:

Producent zabrania układania jakiegokolwiek podłoża w postaci pianek itp pomiędzy akwarium a szafką ponieważ pod akwarium znajduję się ramka z jakiegoś tworzywa. 

..bo ta ramka robi robotę maty. I tego się trzymaj :)

2 godziny temu, Bastian napisał:

Ponadto wyłożyłem dno akwarium matą na której poukładałem kratki do zlewu zakupione w Leroy Merlin.

..podwójna ,zbędna i nietrafiona decyzja. Już wyjaśniam dlaczego: otóż jak masz piankę to zbędne są te kratki, które po odkopaniu przez ryby będą widoczne i będą Ci szpecić dno. Natomiast sama pianka jeżeli jest bardzo elastyczna to mogą Ci potem wystawać rogi z wody i przy każdym jej odsłonięciu może miejscami wystawać ponad piasek co też brzydko wygląda. My często polecamy na dno spienione PCV 3mm. Fakt..trochę drogie ale bardzo praktyczne a szczególnie kiedy masz ramkę pod akwa bo bardziej rozkłada siłę nacisku kamieni jak taka pianka czy kratki. Możesz kupić tanio w Castoramie lub drożej w jednej z polecanych przez nas firm:

http://www.tworzywa.org/100380,emplast,dane-kontaktowe

2 godziny temu, Bastian napisał:

Zakupiłem testy do pomiaru wody  pH, NH3, NH4, No2 oraz No3 oraz gadżet do podmiany wody JBL Aqua In Out. 

...zwróć uwagę na zakres pH. Do naszego biotopu najlepiej mieć w zakresie7.4-9.0  lub zbliżone . JBL ma w tym zakresie..czy ta firma o której wspominasz tego nie wiem. Ale przynajmniej zbliżony zakres aby miały.

2 godziny temu, Bastian napisał:

Zdaje sobie sprawę że obsada jest nie trafiona ale na chwilę obecną nie ma żadnych strat a w akwarium panuje miarowy spokój.

Nie jest to dział OBSADY   tam załóż temat i pytaj ale powiem tylko ,że nie jest to obsada do takiego litrażu oprócz "saulosi" które teraz jest Chindongo Saulosi. No i jak koledzy wyżej pisali..nie będę po nich tego samego powtarzał:)

2 godziny temu, Bastian napisał:

oraz gadżet do podmiany wody JBL Aqua In Out.  

...zamiast tego urządzenia polecam coś bardziej nam potrzebnego, praktycznego ale oczywiście w mojej ocenie. Jest to wąż z korpusem w którym masz wkład sedymentacyjno węglowy  lub sam węglowy. Wiem..tym nie spuścisz wody..ale  uchronisz wodę przed niespodzianka typu chlor , jego pochodne czy pierwiastki metali ciężkich:

Warto też pomyśleć o prefiltrze na zasys do filtra biologicznego. Rozwiązań jest kilka...może to być zwykła gąbeczka na zasysie, może to być prefiltr Eheim  na zasysie ( zamiast gąbki w środku wata JBL), może to być też prefiltr HW 602

https://www.google.pl/search?q=prefiltr+hw-602&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj8j7KE6dXcAhUUyqYKHUHuA2sQ_AUICigB&biw=1296&bih=674#imgrc=pnN_6VwNlVARxM:

 

2 godziny temu, Bastian napisał:

Chciałbym wykorzystać łupek drzewny który już posiadam oraz piasek kwarcowy który jest dość drobny.

Wejdź do naszej galerii i może inne kamienie Ciebie zainspirują? Natomiast piasek dobrze jest mieć o gradacji mniej więcej 0.8-1.2 mm. Po prostu  nie ma zagrożenia takiego jak w mniejszej gradacji ,że będzie pylić.

2 godziny temu, Bastian napisał:

Po ułożeniu kamieni, wsypaniu piasku oraz zalaniu wodą chciałbym zastosować cykl azotowy z wykorzystaniem Wody Amoniakalnej wraz z bakteriami nitryfikacyjnymi Seachem Stability (oczywiście według instrukcji znajdującej się na tym zacnym forum)

Można i tak..ale mam takie spostrzeżenie ,że ten sposób startu  niestety sprawia najwięcej kłopotów mimo jego szczegółowego opisu. Ale próbuj...

2 godziny temu, Bastian napisał:

- oświetlenie LED 20W

..to  bardziej kwestia estetyki . Oświetlenie służy nam a nie rybom. Ono może tylko bardziej lub mniej podkreślać kolory ryb. Tego oświetlenia nie znam to się nie wypowiem.

Sebastian..nie traktuj tego posta jako złotej recepty bo takiej nie ma:) To są tylko sugestia poparte swoim doświadczeniem. Opisany sprzęt przez Ciebie i start akwa też będzie ok. Natomiast obsada wymaga zmian bo na dłuższą metę nie dasz rady..a szkoda ryb i potem Twojego stresu:)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Zapomnij o starcie akwarium przy pomocy Seachem Stability, te bakterie nie do tego służą. Przy starcie na WA używa się bakterii bez pożywki, które zawierają szczepy bakterii nitryfikacyjnych. Dobre sprawdzone bakterie to Prodibio Biodigest i Equo Bacterya, zaopatrz się przynajmniej w trzy ampułki, dwie wykorzystasz na start, a jedną będziesz miał w zapasie w razie czego. I jeszcze jedna ważna sprawa, po zalaniu zbiornika, wlaniu WA i dodaniu bakterii łapki precz od zbiornika , możesz tylko patrzeć i robić testy, nic nie dolewasz, nie dosypujesz, nie podmieniasz, czekasz cierpliwie aż NO2 zejdzie do zera. Pierwszy test na NO2 możesz zrobi po 4 dniach, następnie co 3 dni, kiedy zacznie spadać NO2 zacznij mierzyć NO3, test na NH4 możesz sobie podarować przy starcie na świeżą WA jest zbyteczny.



Wytapatalkowane

Opublikowano (edytowane)

Bardzo dziękuje Wszystkim za porady i uwagi, naprawdę się przydały :)

 

Wedle podpowiedzi i sugestii - lista do zrobienia:

1.  Dokupić cyrkulator  - co sądzicie o tej firmie i jego mocy pompa-cyrkulacyjna-xstream-3500-l-h

2. Podłączenie prefiltra na zasysie do filtra zewnętrznego oraz wymiana gąbek z zestawu na wate JBL

3. Zmienić piasek na taki z granulacją - 0,8-1,2

4. Zmiana obsady

 

Co do urządzenia do podmiany wody firmy JBL, wybór nie był przypadkowy ponieważ nie mogę dźwigać ciężkich przedmiotów ze względu na problemy z kręgosłupem i wydaje mi się że to rozwiązanie przynajmniej dla mnie jest najbardziej łagodne :) Jednakże pomyślałem sobie że może wykorzystam pomysł z podłączeniem korpusu z filtrem węglowym podczas nalewania wody.     

Kolega Bartek_De zasugerował żeby pozbyć się (MechPro) z filtra zewnętrznego. Może macie jakieś propozycje czym go zastąpić ? - w filtrze mam dwa koszyki z jego zawartością :)

 

 

 

 

 

Edytowane przez Bastian
Opublikowano

Na razie niczym później możesz w to miejsce włożyć purolite albo purigen

 

Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Jeśli chodzi o cyrkulator to nie znam tego z linku, ale moim zdaniem chyba lepiej dołożyć parę dyszek i wziąć Jebao Rw-4

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.