Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przyszedł czas na powrót do hobby sprzed lat. Trochę czasu minęło i wiele się zmieniło, a zbiorniki z biotopem Niasa dalej urzekają pięknem ryb i aranżacją zbiornika. 
  

    Szkło zamówione. Wiem, że wysokośc 50cm to nie szczyt możliwości, ale ogranicza mnie wnęka w ścianie i tego nie przeskoczę. W jakiś sposób wynagrodzi mi to głębokość. Miejsce na akwarium, które do tej pory (10 lat) robiło za półkę w jadalni, w końcu doczeka się zagospodarowania ;)
Baniak będzie w ścianie dzielącej „fiszrum” z jadalnią. 
Obsada to NonMbuna. Pływały będą Aulonocary, Placki i Scieanochromis, oczywiście w ilości odpowiedniej. Jeśli macie jakieś pomysły, co do obsady to piszcie, a może się coś urodzi :)
Nie będzie tła. Na dnie i ścianach bocznych wkleję jakieś moduły, a pewnie podwieszony też jakiś będzie.
Jedyne, co spędza mi sen z powiek, to filtracja. 
    Miałem już w życiu wszystko, co tylko można było mieć tzn. hamburgi (świetny rodzaj filtracji), sumpy, kubełki i inne powerhead’y, a teraz się zastanawiam. Z jednej strony mam pompę GR 25-80, dostęp do klejonego systemu pvc-u, filtrów narurowych, bo siedzę w tej branży i aż się prosi o narurowca. Z drugiej strony wczytałem się w opisywane przez was kaseciaki i powiem szczerze, że jestem po wrażeniem ich możliwości, wyglądu i ekonomi wykonania ;)
Poradzicie? Mam nadzieję, że tak. Nie mam żadnych „ale” co do wyglądu takowego kaseciaka w baniaku, jeśli ma działać idealnie. Duże wymiary takiej puszki też mnie nie zrażają. 
Jeśli można to wyłóżcie czarno na białym wady i zalety obydwu, wynikające z doświadczenia. A może ktoś przetestował obydwa rozwiązania? Może używa do dziś i jednego i drugiego? Będę wdzięczny za wszelkie rady i spostrzeżenia.
Oświetlenia akwarium będzie oparte na modułach led i jakimś sensownym sterowniku, ale to już w innym dziale. 
    Jak będę dysponował wolną chwilę, to wkleję zdjęcia z wnęką i stelażem pod akwarium, i w miarę postępu prac, postaram się „conieco” opisywać.  

Opublikowano
4 minuty temu, MatiK napisał:

Może @JemioloSebapomoże, coś mi świta, że przesiadł się z narurowca właśnie na „kaseciak” (który de facto jest chyba trochę „hamburgiem”)...

Ta właśnie budowa, przypominająca swym działaniem "hamburga" przemawia do mnie najbardziej. Miałem kiedyś taki wynalazek w 300L Malawi i byłem zadowolony. Gąbka przebiegała po łuku, na krótszym boku akwa, a w środku była jakaś pompa. Działało to perfekcyjnie. To rozwiązanie, zamknięte w spienione PVC przemawia do mnie ;) 

Opublikowano
12 minut temu, MatiK napisał:

Może @JemioloSebapomoże, coś mi świta, że przesiadł się z narurowca właśnie na „kaseciak” (który de facto jest chyba trochę „hamburgiem”)...

 Sebastian chyba przesiadł się z kaseciaka na narurowca...

Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, hagrzesiek napisał:

To rozwiązanie, zamknięte w spienione PVC przemawia do mnie ;) 

A ja nie miałem narurowca ale miałem 4 kaseciaki  i zaproponuję ci połączenie narurowca z kaseciakiem czyli taki narurokaseciak.:D nawet Seba tego nie miał :D ale ktoś u nas tak już ma tylko nie pamiętam kto. A wiesz że tam nie ma ani jednego zaworu ? tylko dwa węże ssawne zagięte po łukach i podłaczone do pompy.

Akwarium ma być przelotowe na dwie strony i planujesz podwieszony moduł  na bocznej ścianie. Rób duży i płaski .

Wiesz aż się prosi by w tym module zrobić ukryty kaseciak na gąbce ppi45 o wym 40 x 50 x 5cm cm  więc będzie ssał  dołem niemal z poziomu piasku , na górze do komory śmieciowej - skimmer  ale dziura wlotowa na dole musi mieć 50 cm2 powierzchni by ci wody w kaseciaku nie wypompowało.

za gąbką na dnie kasety 500ml  Xport Bio Cubes i 500ml  Xport NO3 Cubes  ( Razem 1 litr złoża)  więc komora pompy może mieć 4-5cm grubości a tam tylko głęboko rura fi 32mm i  do napędu użyj tej swojej 25/80 :D ale tylko pod warunkiem że jest elektroniczna bo jak nie to masakra energetyczna.

 

I bieg     Moc silnika :145W     ,  Wydajność ( litr/min ) :42  = 2500l/h  ze 145 W mocy - masakra.
 

II bieg   Moc silnika :170W      ,  Wydajność ( litr/min ) :77
III bieg  Moc silnika :182W     ,  Wydajność ( litr/min ) :88

Dlatego tak piłem do Ciebie  o tych 25/80 ;)

 

Moim zdaniem nie da się porównać obu ,  tak jak nie da się porównać muzyki  John Lennon  do muzyki Michael Jackson. Każdy jest niepowtarzalny.

Bardzo jestem ciekaw co napisze Seba.  Jak wyceni bezgłośność narurowca do pogwizdu kaseciaka na Jebao;).

Dla jednego ta cisza może mieć wartość podstawową najważniejszą bo śpi z głową przy baniaku a dla drugiego drugorzędną, a te nie opuszczanie wody  w baniaku jak wycenić? a koszt ?

Obie filtracje mają tyle samo zalet co wad i są nie porównywalne.

 

 

Edytowane przez deccorativo
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
36 minut temu, deccorativo napisał:

A ja nie miałem narurowca ale miałem 4 kaseciaki  i zaproponuję ci połączenie narurowca z kaseciakiem czyli taki narurokaseciak.:D nawet Seba tego nie miał :D ale ktoś u nas tak już ma tylko nie pamiętam kto.

Wynalazek jakich mało...;) 

Cytat

Akwarium ma być przelotowe na dwie strony i planujesz podwieszony moduł  na bocznej ścianie. Rób duży i płaski .

Kurcze, myślałem o modułach BTN lub Aquadecor, a nie robionych własnoręcznie, bo z tymi formami to by mnie szlag jasny trafił, ale myślę, że w tych kupnych da się znaleźć jakieś odpowiednie pod takie zastosowanie.

Cytat

Wiesz aż się prosi by w tym module zrobić ukryty kaseciak na gąbce ppi45 o wym 40 x 50 x 5cm cm  więc będzie ssał  dołem niemal z poziomu piasku , na górze do komory śmieciowej - skimmer  ale dziura wlotowa na dole musi mieć 50 cm2 powierzchni by ci wody w kaseciaku nie wypompowało.

za gąbką na dnie kasety 500ml  Xport Bio Cubes i 500ml  Xport NO3 Cubes  ( Razem 1 litr złoża)  więc komora pompy może mieć 4-5cm grubości a tam tylko głęboko rura fi 32mm i  do napędu użyj tej swojej 25/80 :D ale tylko pod warunkiem że jest elektroniczna bo jak nie to masakra energetyczna.

@deccorativo, a możesz rozrysować jakiś schemacik tego czegoś :D 

Cytat

 

I bieg     Moc silnika :145W     ,  Wydajność ( litr/min ) :42  = 2500l/h  ze 145 W mocy - masakra.
 

II bieg   Moc silnika :170W      ,  Wydajność ( litr/min ) :77
III bieg  Moc silnika :182W     ,  Wydajność ( litr/min ) :88

Dlatego tak piłem do Ciebie  o tych 25/80 ;)

Tak! Pompa, którą posiadam to Alpha2 gdzie pobór mocy to rząd 15-45 watów. O zwykłych pompach nie ma mowy, bo przy ich załączaniu, światła na chacie przygasają... :D;) 

@deccorativo, ja pisząc o kaseciaku myślałem o takiej, jakieś wersji turbo pod mój baniak. Szczerze powiem, że nie widzę powodu, żeby łączyć kasetę z pompą więc albo zostanę przy narurowcu ze względu na dostep do instalacji pvc-u, posiadaną pompę i łatwość w montażu, albo "wejdę" w kaseciaka. Miejsca też jest wystarczająco...chyba :) Mógłbyś narysować jaki schemat takiego turbokaseciaka pod mój litraż i wymiary akwa? 

 

 

Edytowane przez hagrzesiek
Opublikowano

Jutro ci naszkicuję taki narurokaseciak pod baniak 600l

To że masz pompę co wodę pakuje na 4 piętro za 1000zł to nie znaczy że masz nie działać racjonalnie i musisz właśnie taką użyć .

Jak ktoś hydraulik to nie znaczy że musi robić drogie do nieprzytomności narurowce chyba że chce się pochwalić najdroższym narurowcem  na forum. Wiem już że nie masz problemów technicznych ani zaopatrzeniowych by zbudować narurowa za 1800 zł.

Doceniłeś prostotę filtra hamburskiego   jak budowa cepa i nie ma się tam co zepsuć  -  zostaw te kolanka zawory i 16 korpusów i zamów w Aquadecor wiszący moduł z niszą na kasetę -  oni takie zachcianki robią  albo sam zrób odlew z płaskiego kamienia i sam odlej z  Cxa od razu zatopiony w ty kaseciak. Kaseciak dla ciebie będzie o wymiarach  szer 40cm wysokość 50-60 cm a grubość 14,5cm  i będzie nie turbo tylko z wyjmowalną przegrodą by wymusić jednak przepływ przez złoża a jak trzeba pogrzebać w komorze pompy by łapa tam wlazła jak wyjmiesz przegrodę i gąbkę.

 

 

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
19 godzin temu, deccorativo napisał:

Jutro ci naszkicuję taki narurokaseciak pod baniak 600l

Dzięki za fatygę.

Cytat

To że masz pompę co wodę pakuje na 4 piętro za 1000zł to nie znaczy że masz nie działać racjonalnie i musisz właśnie taką użyć .

Hmm...wiesz, musisz, nie musisz... :) To się nie zmarnuje, bo pójdzie na instalację C.O. do czego głównie jest przeznaczona.

A kto powiedział, że nie mam pompy typowej, akwarystycznej? :D Leży jakieś Tunze i chyba Hydor o przepływach coś koło 2-3 tyś L/h. Któraś jest nowa, kupiona zresztą z zamysłem do tego baniaka, 10 lat temu, kiedy budowałem dom.

Cytat

Jak ktoś hydraulik to nie znaczy że musi robić drogie do nieprzytomności narurowce chyba że chce się pochwalić najdroższym narurowcem  na forum. Wiem już że nie masz problemów technicznych ani zaopatrzeniowych by zbudować narurowa za 1800 zł.

Bez przesady. Kasa to kasa i raczej mi się nie przelewa :D Chwalić to mogę się dzieciakami i wnukami, a nie filtrem ;) 

Cytat

Doceniłeś prostotę filtra hamburskiego   jak budowa cepa i nie ma się tam co zepsuć  -  zostaw te kolanka zawory i 16 korpusów i zamów w Aquadecor wiszący moduł z niszą na kasetę -  oni takie zachcianki robią  albo sam zrób odlew z płaskiego kamienia i sam odlej z  Cxa od razu zatopiony w ty kaseciak. Kaseciak dla ciebie będzie o wymiarach  szer 40cm wysokość 50-60 cm a grubość 14,5cm  i będzie nie turbo tylko z wyjmowalną przegrodą by wymusić jednak przepływ przez złoża a jak trzeba pogrzebać w komorze pompy by łapa tam wlazła jak wyjmiesz przegrodę i gąbkę.

Ok. Wyślę zapytanie, jak oni to widzą (ten moduł boczny) i może się coś urodzi. Kaseciak "pudełkowy" musiałby mieć max 50cm, odejmując wzmocnienie 10mm i obniżenie jego 3mm od górnej krawędzi akwarium. 

Acha, nie wiem czemu, ale w erybce strasznie się upierali przy wzmocnieniach bocznych, pomimo szyby 15mm. Uległem, bo stwierdziłem, że przeszkadzać nie będą. W momencie kiedy zdecydowałbym się na turbokaseciaka, musiałyby zniknąć, bo widzę konfilkt ;) Pewnie jest to do poprawienia przez telefon, tylko dodzwonić się do nich, na produkcję...Masakra! :D

Dalej na topie jest model wiszący? 

Dzięki za wasze wszelkie uwagi, bo powrót do akwarystyki, po 10 latach jest jakby łatwiejszy...

 

Edytowane przez hagrzesiek
Opublikowano

Miałem kubły, wiele kaseciaków i teraz narurowiec. Jeśli tylko masz miejsce pod akwarium to rób narurowca. To najwygodniejsza filtracja jaką miałem. Przy wymianie wkładów woda nadal idealnie czysta. Zero rąk w akwarium to jedna z najważniejszych zalet ale największą jest TOTALNA CISZA. Pompa CO pracuje tak cicho, że gdyby nie wypływająca woda to nie wiedziałbym, że działa. Jeśli chodzi o klarowność wody to obie filtracje (kaseciak i narurowiec) spisują się świetnie.

  • Dziękuję 2

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.