Skocz do zawartości

zwiększenie PH i dojrzewanie akwa - parametry wody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam. Kiedyś już pisałem o parametrach wody w kranie

zmierzyłem testami JBL (kropelkowe) parametry wody w kranie

kh 4

ph ok 6,5 - 7 (mam test ogólny od 3 i ten dokładniejszy od 7,4, ogólny pokazuje mniej więcej taką barwę na 6,5-7, test od 7,4 jest po za skalą)

GH 5

no2 poniżej 0,01

No3 , 1

nh4 poniżej 0,05

Od ok 10 dni działa akwarium, tzn jest w nim woda, piasek (kwarcowy) i kamienie.

Parametry wody:

temp ok 26 stopni (specjalnie podniesiona)

kh 4

ph ok 7,4-7,6 (ciężko jednoznacznie stwierdzić na dokładnym teście bo te kolory są bardzo podobne) na teście ogólnym wychodzi 7,5

gh 7

nh4 prawie niemierzalne, dopiero dzisiaj dolałem amoniak i jest ok 1, wlałem też bakterie. także zobaczymy co dalej z no2 i no3 ale w temacie chodzi mi o samo PH

Czy podnosić? jak tak to jak? Najbardziej interesuje mnie coś na stałe (ok 1500 litrów w akwa). Pomysły są następujące: 

Nie robić nic, może jeszcze wzrośnie :]

kupić 30-60 kg piasku dolomitowego i zostawić w akwarium

Mam jeszcze kupiony w sklepie osmoza https://sklep.osmoza.pl/zloze-podnoszace-ph-wody-imerys-p-917.html taki wkład. w sumie mogę go dać na stałe do filtra tylko pytanie czy ktoś to używał i czy jest to bezpieczne?

Innych pomysłów narazie brak bo doświadczenie słabe więc zdaje się na podpowiedzi

 

Edytowane przez dero
Opublikowano
11 minut temu, dero napisał:

ph ok 7,4-7,6 (ciężko jednoznacznie stwierdzić na dokładnym teście bo te kolory są bardzo podobne) na teście ogólnym wychodzi 7,5

takie PH może być  ja sam mam takie w swoim zbiorniku ,do podnoszenia PH słuzy soda oczyszczona ,tylko musisz dawkować ostrożnie szybkie podniesienie PH wytraca wodzie amoniak. Żebyś sobie tragedii nie narobił ;)  

Opublikowano (edytowane)

Jak można wywnioskować to dopiero 10dni od zalania baniaka i kilka od startu .

Do czasu gdy nie dojrzeje ci biologia nie mierzymy zupełnie pH, KH,GH i absolutnie nic nie lejemy nic nie dosypujemy tylko cierpliwie czekamy ,bo ostatecznie może się to bardzo zmienić na zakończenie dojrzewania.

Wtedy dopiero pomierzysz pH , KH, GH

Teraz mierzysz tylko NH4,NO2,NO3 i nic więcej.

Dałeś WA i bakterie , więc możesz jedynie :

zgasić światło zupełnie chyba że masz rośliny

podnieść temp do 30 C

dać silne dodatkowe poza poruszaniem taflą wody natlenianie - deszczownica, kamień napowietrzający - każda dodatkowa ilość tlenu w wodzie jest tam teraz mile widziana bo nitryfikacja to proces silnie tlenowy - i dużo go zużywa.

No  i czekasz mierząc te 3 parametry co 4-5 dni.

Absolutnie teraz nie podnoś pH biologia sama to zrobi bez chemii.

Jak pod koniec dojrzewania nie jesteś pewien wyniku pH to wklej z góry fotkę na test na skali - podpowiemy czy dobrze odczytujesz.

PS  imerys sprawdzałem i nic nie podnosi pH a pisałem to już kiedyś więc szkoda że nie doczytałeś.

Taka rada dla wszystkich młodzianków ale i doświadczonych.

Jak czegoś nie wiesz to zanim kupisz albo zapytasz na forum najpierw wpisz szukaną frazę w "Szukaj"  i przestaw na " Wszystko"

ja tak od razu znalazłem gdzie to sam napisałem o tym imerysie:D

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Dziękuje za info. Sody używać nie chciałem bo różne skutki to ma, chyba że będzie taka konieczność ale to zobaczymy po czasie. Nie wiedziałem że całość musi dojrzeć żeby ph i inne mierzyć więc czekam teraz a wynikami się podzielę.

Co do imerysu to cały wątek odnośnie PH poczytałem (ten w którym było o imerysie) i dlatego zadałem pytanie bo była tylko 1 osoba która go używała (może 2), a jako że kupiłem przy jednej przesyłce i innych zakupach to tak leży w szafce. Myślałem że może jeszcze ktoś miał styczność z tym. Jak nikt inny nie używał to też narazie odpuszcze:]

 

Opublikowano

@deccorativo nie zgadzam się. Po 10 dniach od zalania woda już się powinna natlenić więc ewentualne podniesienie tych parametrów w wyniku zmniejszenia ilości Co2 rozpuszczonego w wodzie wodociągowej powinna nastąpić. Z powietrza się ani kh ani ph nie podniesie. 60kg piasku dolomitowego na pewno poprawi te parametry. W moich akwariach po ustabilizowaniu się biologii obserwowałem często proces odwrotny niż proponowane przez Ciebie podniesienie się tych parametrów. Miało to związek ze zwiększeniem ilości rozpuszczonych związków węgla, a tym samym wystąpienia warunków sprzyjających zakwaszaniu wody.

Pomijając powyższe to podniesienie temp wody do 30stC jest niepotrzebne. Wydatek energetyczny na ogrzewanie nie jest współmierny do oczekiwanych efektów skrócenia dojrzewania. Sorry za OT.

Nie dosypuj sody. Zakłamuje testy, a efekty są trudne do utrzymania w dłuższym okresie czasu.

Z tego wszystkiego ten piasek dolomitowy jest najlepszym rozwiązaniem. I lepiej go dodać teraz, żeby złoże mogło się w nim stabilizować, niż potem wymienić stabilne podłoże.

Opublikowano

Witam

Sprawdzalem dzisiaj:

Nh4 ok 0.8 tzn na pewno nie 1 ale tez nie 0.6

No2  0.2

No3 ponizej 5

Ph tez zmierzylem z nadzieja na poprawe ale dalej jest ok 7

 

Opublikowano

Tak się nie dogadamy

zrób tabelkę z datami i danymi jedne pod drugimi już trudno znależć potrzebne dane a za chwilę nie będę czytał i robił takiej tabelki za ciebie.

Na razie wertując temat post po poście widzę że ruszył ci i pierwszy i drugi etap nitryfikacji ale do dojrzałego baniaka jeszcze daleka droga.

pH zmierzysz jak ci baniak dojrzeje i wtedy zobaczymy czy trzeba korygować czy może zostać bez korekty.

Na razie notujesz co 4-5 dni w tabelce NH4, NO2, NO3 i nic więcej.:D

 

Opublikowano

Witam

ok, podam tabelkę, tylko albo w innym temacie albo może moderator tytuł zmienić na podnoszenie ph oraz dojrzewanie baniaka?

tylko jednego nie rozumiem. Załóżmy że już jest wszystko ustabilizowane co nastąpi w niedługim czasie mam nadzieje.

Nie mam w akwarium dolomitu, argonitu, żwiru koralowego, kalcytu. Piasek mam kwarcytowy.

Co więc by te PH miało podnieść?

Po za tym akwarium z dużą ilością wody (ok 1300l) więc i podmiana wody będzie duża ( oczywiście w litrach bo % na  cały baniak to nie) i planuje ją zrobić w sposób ciągły (woda będzie dosłownie kapać , a nadmiar spłynie do kanalizacji). Przy odmulaniu itp podmienię więcej. A w kranie PH ok 7 (wg wodociągów 6,9)

Mam więc 2 pytania: z czego po ustabilizowaniu baniaka miałoby się ph podnieść?

Czy nie powinienem nalewać wody (jak na razie robie to przez ustrojstwo I tzn z węglem) dodatkowo przez pojemnik np z żwirem koralowym? Lub czy w ogóle nie dać do filtra takiego żwiru?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • I to mi się podoba, przeskok na 4 razy większe akwarium. Dobrze, że nie kupiłeś 240 l. 👍 Rozważ jednak większą wysokość akwarium, jeśli to możliwe, szczególnie przy tej szerokości. Moim zdaniem 60 cm wygląda dobrze do maksimum 150 cm długości szkła. Przy dwóch metrach wizualnie będzie jamnik - choć to oczywiście kwestia gustu. Zrób choć 65 cm, wówczas będziesz miał zbiornik 1000+. 😉
    • Może, ale nie musi. @Pikczer widzisz tu blat?
    • No. Po wspólnych ustaleniach z rodziną doszliśmy do porozumienia - akwarium będzie stało w salonie, i najprawdopodobniej wymiarowo będzie wyglądało następująco: 200 cm długości, 80 szerokości i 60 wysokości. Czeka mnie pewnie sporo czytania żeby jakoś w miarę dobrze zgrać obsadę, z tatą zastanawiamy się generalnie nad mbuną (najbardziej podobają nam się rumowiska skalne/generalnie miejsca gdzie jest dużo skały) tata ma już z nią doświadczenia sporo, w przeciwieństwie do mnie, ale na pewno jeszcze zdążę się wiele dowiedzieć bo jeszcze jestem całkiem młody :). Także tak, dzięki za nakierowanie generalnie bo na pewno wyjdzie to dla pyszczaków na duży plus, a takie akwarium jak już zostało tutaj słusznie zauważone będzie piękną ozdobą salonu.
    • Jasne, macie racje, myślałem sobie nad tym i rzeczywiście nie ma co się z tym wszystkim spieszyć, finalnie akwarium najprawdopodobniej będzie w salonie bo u mnie w pokoju miejsca jest trochę, ale nie na tyle żeby móc postawić bardzo duże akwarium. Bardzo wam dziękuję za porady, bo uświadomiliście mi parę rzeczy . Tapatalkowane.
    • Koledzy podpowiadają Ci o maksymalizacji akwarium, uwierz mi, że mam akwarium 300 cm i do dzisiaj żałuję, że nie zrobiłem większego, bo mam miejsce. Gdyby go nie było i wcisnął bym na styk, nawet gdyby było to 200 cm to nie miał bym do siebie pretensji. Co do stelaża, blatu i innych ważnych rzeczy. Jeżeli ma to być w salonie, musi być to estetyczne i współgrać z całością. U mnie 3 tony stoi na meblu. Oczywiście mebel nie jest z IKEI ani z żadnej sieciówki, zrobiłem go pod zamówienie, a stolarz wiedział co robi. Pieniądze też są bardzo ważne, ale robienie czegoś , a potem poprawianie, bo coś się nie podoba, kosztuje dużo więcej. Ja swoje akwarium stawiałem 2 lata, zbieranie funduszy, czekanie na to co chcę. Dziś uważam, że warto, dozbierać kasę, przemyśleć wszystkie aspekty akwarystyczne, takie jak wielkość akwarium, sposób filtracji, podmiany wody itp. A moje o 60 cm za małe akwarium wygląda na szybko, tak.
    • Skoro to nie jest na 10cm gruby blat z prawdziwego orzecha włoskiego albo dębu to czy musisz koniecznie od niego zaczynać? Wyobraź sobie, że nie masz tego blatu i wtedy spróbuj obrać plan i wylicz to co chcesz. Ja wiem że ten blat też kosztuje ale przy takiej inwestycji nie ma sensu, aby się wszystko kręciło dookoła tego blatu, to nie Słońce.  Stelaż i akwarium najważniejsze elementy. Zobacz na ile wystarcza fundusze i to kalkuluj.  No i najważniejsze, odpowiedz sobie na pytanie: czy podoba mi się ten blat? Uwierz mi, że nawet jeśli nie jesteś pedantem to ten widoczny pod akwarium blat może szczypać w oczy, zawsze, każdego dnia.  Umiesz spawać? A Twój Tata umie? Idealny moment aby wspólnie zrobić stelaż pod akwarium. Jeśli masz taką możliwość to ją wykorzystaj.  Pamiętaj, że zarówno ja jak i większość tutaj ludzi absolutnie się nie mądrzy tylko są to zazwyczaj przytaczane własne doświadczenia i niekiedy wpadki.  Dobra, czas na kawę
    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.