Skocz do zawartości

Ocena obecnych parmetrów wody przy starcie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,


Dwa tygodnie temu założyłem zbiornik 192 litrów. Dziś zmierzyłem parametry wody testami kropelkowymi JBL, wyniki są następujące:

pH 7,6

KH 8*d

GH 13*d

NO2 0,2

NO3 15/10


Odnośnie do NO3 mam pytanie, ponieważ na skali do sprawdzania parametrów są podane dwie wartości, natomiast nie wiem, z której korzystać, ponieważ jestem początkującym akwarystą ;( (zdjęcie skali poniżej).

Proszę o poradę, jak oceniacie obecne parametry wody i czy coś na tym etapie powinienem zrobić, aby je polepszyć? :)


Dziękuję za pomoc.

post-16934-14695727317731_thumb.jpg

Opublikowano

Wartość odczytujesz ze środkowego paska.

Jeśli chodzi o parametry to żeby je polepszyć musisz spokojnie czekać:)

Pojawiło się NO3 (chyba, że masz w kranówie), ale NO2 jeszcze nie spadło, więc jeszcze "chwilę" i będzie git.

Potem tylko podmiana i można zarybiać (mam nadzieję, że nie zarybione w tej chwili, tylko czekasz aż dojrzeje).

Opublikowano
mam nadzieję, że nie zarybione w tej chwili, tylko czekasz aż dojrzeje).


@timi czekam, czekam cierpliwie i powiem szczerze, że nie mogę się doczekać, aż pojawią się rybcie :)

ps: za chwilę sprawdzę NO3 w kranówce i podam parametry :)

-- dołączony post:

W wodzie kranowej NO3 jest takie samo....:???:

Opublikowano

W jaki sposób startowałeś? W oparciu na WA deccorativo czy wlałeś tylko wodę i czekasz ?

Jeśli NO3 jest takie same w akwa i kranówie a NO2 = 0,2 tzn, że pojawiło się NO2 i teraz powoli będzie spadać a NO3 rosnąć. Henryk pewnie napisze Ci szczegółowiej jeśli jest taka potrzeba, ale już widzę, że będziesz miał "dylemat" z takim dość wysokim NO3 w kranówie.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Już cię w innym twoim temacie pytałem -jaka dzielnica Warszawy? ale olałeś. Jeśli lewobrzeżna z wodą z SUW Centrum z ul Filtrowej jak ma Plezi w Natolinie to jon amonu i amoniak 0,25ppm ( pożywka dla bakterii nitryfikacyjnych) masz od razu wlany przez wodociąg więc tylko trzeba było wlać bakterie nitryfikacyjne.

Masz na tym forum opisanych kilka metod startu baniaka łącznie z szablonem wklejonym na samym początku tematu WODA.

Z braku opisu startu baniaka wnioskuję że poszedłeś drogą "startu klasycznego z ubiegłego wieku" - czyli nalać wody i czekać miesiąc albo i dwa miesiące a potem wpuścić ryby.

Wszyscy starsi akwaryści tą metodę stosowali za komuny a nawet wcześniej gdy Wisłą płynęła woda kryształ a żaden wodociąg nie chlorował wody bo po co i testów żadnych JBLa nie kupiłeś bo nie było.

Minął wiek i wiele się w tym zmieniło więc IMHO start klasyczny pewny jest tylko na wodzie destylowanej lub RO. Teraz woda zanim trafi do ciebie przechodzi tyle etapów obróbki chemicznej że głowa boli a start klasyczny często się nie udaje czego jesteś przykładem.


Minęło 2 tygodnie i coś tam się dopiero kluje bo poziom NO2 -0,2 to wielu ma na stałe w starych baniakach słabo czyszczonych.

Jesteś w dobrym miejscu więc opisz dokładnie jak to było po kolei od nalewania wody i co dawałeś i co jest teraz. Opisz filtrację co gdzie siedzi co włożyłeś w filtry i jakie.

Zdjęć skal JBLa na różne parametry wody nam nie przysyłaj - to już raczej fotki z góry ze stojącymi w komparatorze fiolkami - wtedy sam wiem ile masz czego.

NO3 mierzymy po zakropleniu 6 kropelek i potrząsaniu przez minutę!!! a odczytujesz po odczekaniu dalszych 10min z tej skali cyfrowej która pokazuje niższe wartości liczbowe, patrząc z góry jak przez lornetkę.


Ale dobrze mierzysz bo w całej Warszawie NO3 jest od 9,05 do 9,75ppm


pisałem zanim przeczytałem twoje ale widzę że nie jest to start klasyczny

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Mieszkam w dzielnicy Bródno na Targowku :) (mam nadzieję, że mimo nazwy dzielnicy, woda w kranie jest jednak czysta, a nie brudna :D )


A już tak na poważnie to posiadam filtracje:

- wewnętrzna: filtr Aquael TurboFilter 1500 z ceramiką BioCera Max UltraPro 1600 Aquael + gąbka, oraz

- zewnętrzna: filtr Aquael Unimax 250, 650l/h, taka sama ceramika + gąbka.

Jeżeli chodzi o kubełek to ma on 4 wkłady, w których ułożone są od góry: 1 wkład z gąbką oraz 3 wkłady z ceramiką.


Po zalaniu akwarium wodą z kranu, nastepnego dnia polalem ceramikę z kubełka preparatem JBL FilterStart 10 ml. Niczego więcej nie dodawalem.


NO3 mierzylem zgodnie z Twoim opisem :)

Opublikowano

To masz wodę z Zalewu Zegrzyńskiego uzdatnianą przez Zakład Północny.

a to znaczy że woda kranowa ma


pH - 7,2-7,3

NO3- 8

wolny chlor - 0,39 mg/l

jak zwykle KH nie mierzone ale z innych związków należy się spodziewać i już widać że pH w dojrzałym baniaku podciągnęło ci do pH -7,6 a to styknie dla pyszczaków.

GH -12-15 dH więc więcej jak w jeziorze Malawi ale to nie problem.

Wodę więc masz czystą :D o parametrach dobrych dla Malawi.

Po tym mocnym chlorze widać że mocno chlorują ale czym czy podchlorynem czy ClO2 - nie chce mi się szukać.:D

Nie wiem czy te wlanie wody a na następny dzień wlanie bakterii to wystarczyło by chlor wyleciał ale po bakteriach widać że cienko przędą, coś ten chlor chyba je jednak trącił.

Może w Kakadu albo Awa mają Prodibio Biodigest - czyste bakterie nitryfikacyjne to wlej 2 ampułki po 5zł szt. i tyle - czekaj dalej. Temperatura 26C światło -0 a filtry na full 24/7

Na pewno mają w Markach na ul Lisiej w erybka - masz blisko by podjechać.

Jak tam pojedziesz to kup od razu za 100zł 1litr TMBT czyli Tropic Marin Bacto Tricks na NO3.


Innych poza Biodigest ewentualnie Seachem Stability bym nie lał. tylko amoniaku bym dał bo zapomniałeś na dzień dobry o uzdatniaczu kranówy i o pożywce dla bakterii - dałeś tylko same bakterie. W Leroyu na Targówku masz Wodę Amoniakalną ( WA) a w aptece kroplomierz za grosik.

taka mała dawka WA najwyżej 5 kropelek na ten 200l akwarium.

nie wolno lać na oko.


Na razie nic nie rób i dalej czekaj aż dojrzeje bo w czasie dojrzewania nie grzebiemy nic w baniaku, żadnych podmian, ale już widać że ceramiki wpakowałeś jak na baniak 1000l a jesteś na golasa z azotanami NO3 - cierpliwości kolego:D

  • Dziękuję 1
Opublikowano

deccorativo, wielkie dzięki za pomoc.


Żebym się upewnil i nie zrobił kolejnych błędów, to na chwilę obecna dodaje do wody:

- 2 ampułki Prodibio Biodigest,

- WA 5 kropli.


Temperatura 26, filtry non stop.

Swiatlo -0 ( tu może głupio zapytam: rozumiem, że wyłączone :D )



A co z tym TMBT? Wnioskuje, że po prostu później się przyda? :) czy cos kupić do uzdatniania wody kranowej przy przyszlych podmianach?


Po jakim czasie znowu sprawdzić parametry?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.