Skocz do zawartości

Programowanie sterownika Conrad ms-35


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z powodu licznych PW dotyczących moich postów dot programowania Conrada MS-35 postanowiłem założyć ten temat. W ten sposób chciałem zrewanżować się całej społeczności FKM za udzieloną mi pomoc na wielu płaszczyznach. Dzięki Wam jestem dumnym posiadaczem ładnego akwarium.


PROLOG



Zastanawiałem się nad prostą RAMPĄ średniozaawansowanym SolarEngine oraz najbardziej zaawansowanym z całej trójki BT2. Conrad okazał się najprostszy w podłączeniu i bił na głowę z funkcjonalnością wcześniej wspomniane produkty. Ostatecznie zadecydował parametr Funkcjonalność\Taniość i zdecydowałem się na niego.


Jedyną wadą jaką zauważyłem przez 3 miesięczny okres użytkowania jest to że w momencie odłączeniu urządzenia od prądu. Musimy latać z kablami i wgrywać program na nowo.


FUNKCJE



Ogranicza nas tak naprawdę wyobraźnia. Jeśli chodzi o oświetlenie LED to każdy zestaw będzie dawał inne światło mimo tego samego programu. Dlatego pominę temat doboru koloru oświetlenia bo jest to kwestia indywidualna.


Wszystkim akwarystom stosujących LED’y przyświeca idea zmierzchu, świtu oraz oświetlenia nocnego. Kontroler zapewnia to wszystko bez efektu schodów czy migotania. Nie potrzebujemy również drogich zasilaczy- początkowo działał na zasilaczu od dysku twardego.


INSTALACJA



Przed programowaniem należy zainstalować sterowniki producenta. Róbcie dokładnie tak jak prowadzi was instalacja.


PIERWSZE URUCHOMIENIE PROGRAMU



Po udanej instalacji podłączamy kontroler do laptopa przy pomocy kabla USB 4PIN i uruchamiamy program. Wykrycie kontrolera sygnalizuje krótkie mignięcie kolejno każdego z kanałów R G B. W przeciwnym razie mamy komunikat o braku połączenia. Należy wtedy zamknąć program i ponownie go włączyć.


(Jeśli po pierwszej instalacji notorycznie nie możemy się połączyć, świadczy to o braku któregoś ze sterowników. W razie problemów piszcie na PW bo przyczyn może być wiele. Na pewno pomogę)


GŁÓWNY PANEL MENU (GPM)



Po odpaleniu programu jesteśmy domyślnie w zakładce controll - patrz zdjęcie1


1 Nas najbardziej interesuje zakładka User-Sequence 1 . To jest właśnie to miejsce gdzie będziemy pisać nasz program.


2 / 3 Potrzebne jest przy uruchamianiu napisanego programu szczegóły w dalszej części.


71c95ee258e6febf.gif Zdjęcie1


Przechodząc do zakładki user sequence 1 kolejno oznaczają:


f5ef8ea6e43466b0.pngZdjęcie2


1)Liczba możliwych do napisanie programów ; maksymalnie 51


2) HT – Parametr czasu długość świecenia ; zakres od 0-255

CFT - Parametr czasu – czas przejścia między programami ; zakres od 0-255


3) Opcja zapisywania i wczytywania naszych programów


4) Opcja wysłania naszego programu do pamięci sterownika.


R – Ustawiamy intensywność świecenia dla kanału R ; zakres od 0-255

G – Ustawiamy intensywność świecenia dla kanału G ; zakres od 0-255

B – Ustawiamy intensywność świecenia dla kanału B ; zakres od 0-255


By ułatwić dalsze czytanie ustalenie tych 5ciu parametrów (HT CFT i R G B) będę nazywał programem/kolumną. A 24 godzinny ich zbiór nazywać będę sekwencją.


PROGRAMOWANIE



Nas interesuje najbardziej czas świecenia składają się na niego dwa parametry:


Zmienna – HT + CFT

Parametr stały speed z GPM


Po wielogodzinnych testach ustaliłem że:


HT + CFT = 215 (zdjęcie2 pkt2 w skrócie z2p2) w dowolnej proporcji byle ich suma wynosiła właśnie 215. Ja osobiście rozdzielam po 100 i 115.

przy stałej 1/128 z GPM (z1p2)

daje dokładnie 59min i 55 sek.


Przy 24 takich programach dziennie tracimy w sumie 2min. Wyliczyłem że dodając do jednego z programu 8-13 pkt (do zmiennej HT lub CFT) wyrównujemy stratę na dobowej sekwencji. Strata ta wynika z metodologi uruchamiania programu.


URUCHAMIANIE PROGRAMU



Krok 1) Jeśli mamy gotowy program możemy go wczytać z przycisku LOAD(z2p3), w tym momencie możemy poprawić np.: intensywność świecenia. Gdy program jest gotowy klikamy w przycisk Send Program(z2p4)


Krok 2) Przechodzimy do zakładki controll z GPM wybieramy UserSequence1 na który wysłaliśmy nasz program. W tym momencie z pola speed wybieramy 1/128 (z1p2) (co najmniej z prędkością dźwięku) Po wyborze tego parametru możemy wszystko odłączyć. Zwłoka w wyborze pola speed spowoduje że cały cykl będzie przyspieszony. Domyślnie pracuje na 1/2 do momentu aż my ustawiamy 1/128. Im szybciej to zrobimy tym dokładniejszy mamy program czasowo, jak i wyrównanie musi być mniejsze.Dlatego wcześniej podałem zakres, który przy moim czasie reakcji wystarczał.


MÓJ PROGRAM



Ja postanowiłem że moja godzina będzie składała się z dwóch programów (z2p2) 50+50+65+50 daje 215 czyli pełną godzinę. Nie trudno policzyć że daje mi to 48 programów z 51 możliwych. Zaletą tego jest jeszcze lepsza kontrola intensywności świecenia oraz gładkość przechodzenia programów jeden po drugimMój program dostępny jest tutaj.


PORADY



1)Program uniemożliwia nam zmieniania/kasowania pierwszych programów-kolumn – przydaje się to do zmiany godziny startu programu. Można to obejść klikając PPM (Prawy Przycisk Myszy) i edytując program w zwykłym notatniku. Jeśli parę razy pisaliśmy własny program to łatwo zorientować się co jest czym. Ja robię to w excelu przeklejam do notatnika i zapisuje w formacie .CRS Tylko trzeba być bardzo skrupulatnym bez spacji kropek przestawionych przecinków itp. Bo będzie error


2) Jak kolega macus11 wspomniał nasz pierwszy napisany program warto puścić nie ustawiając 1/128 a np 1/2 trwa to wtedy ok 3-5min a wiemy jak się nasze światełka zachowują. Gdy nabierzemy wprawy nie jest to niezbędne.


Jest to mój pierwszy taki artykułi więc proszę o wyrozumiałość.

  • Dziękuję 9
Opublikowano

Fajna instrukcja :) Ale dalej nie rozumiem, jak działają parametry HT i CFT :D

Rozumiem, że prędkość ustalamy dla całej sekwencji wg z1p2. Ale po powrocie zasilania ustawia się ona na 1/2? Na płycie jest jeszcze potencjometr do ustawiania prędkości. Czy przypadkiem nie jest tak, że po powrocie zasilania sterownik nie pamięta prędkości ustawionej programowo i jej wartość bierze "z potencjometru"? Czy ktoś próbował ustawić potencjometr na min. czyli właśnie na prędkość 1/128?


Wysłane z telefonu

Opublikowano
Fajna instrukcja :) Ale dalej nie rozumiem, jak działają parametry HT i CFT :D



HT i CFT sa zmiennymi możemy je dowolnie zmieniać. Ale gdy ich suma wynosi 215 z zachowaniem stałej 1/128 daje właśnie godzinę.


Rozumiem, że prędkość ustalamy dla całej sekwencji wg z1p2.


Bardzo dobrze rozumiesz


Czy przypadkiem nie jest tak, że po powrocie zasilania sterownik nie pamięta prędkości ustawionej programowo i jej wartość bierze "z potencjometru"? Czy ktoś próbował ustawić potencjometr na min. czyli właśnie na prędkość 1/128?



Słuszna uwaga u mnie jest tak samo. Zmienne pozostają w pamięci mimo braku zasilania (poustawiałem odpowiednio zworki) jednak stała się zmienia. Próbowałem z potencjometrem jak zauważyłeś, ale w żadnym ze skrajnych położeń nie uzyskałem efektu zamierzonego. Czyli dalej było trzeba latać z kablami i ustawiać stałą.

Opublikowano

Ja jeszcze dodam, że aby zobaczyć jak będzie prezentował się nasz napisany program, nie czekając 24h, w polu speed ustawiamy 1. Kontroler wyświetli nam efekty naszej pracy w przyspieszonym tempie. Sugeruję również zapisywać sobie tworzone programy.

Dla mnie Conrad to bajka. Budzi i kładzie spać moje rybki:D

Opublikowano

Czy HT 50 oznacza, że przez 50 jednostek czasu diody świecą ze stałą natężeniem a potem przez czas CFT zaczynają przygasać/rozjaśniać aby osiągnąć natężenie jak w następnym programie? Tak to działa?


Wysłane z telefonu

Opublikowano
Czy HT 50 oznacza, że przez 50 jednostek czasu diody świecą ze stałą natężeniem a potem przez czas CFT zaczynają przygasać/rozjaśniać aby osiągnąć natężenie jak w następnym programie? Tak to działa?



Dokładnie tak.

Opublikowano

Dla mnie Conrad to bajka. Budzi i kładzie spać moje rybki:D



Witam.


.. Wszystko działa jak należy, a sterowanie Conradem MS35 jest rewelacyjne.

Mam tylko jeszcze pytanie czy tym sterownikiem można sterować również diodami białymi (chodzi mi o regulację natężenia światła) czy tylko RGB?



Niestety należę do starego pokolenia elektroników dla których cyfrówka jest magią więc bez problemów zrobiłem ustrojstwo by Conrad MS-35 po wbiciu oprogramowania nie gubił go przy awarii zasilania lub nieumyślnym wyłączeniu zasilania, co usuwa jego jedyną zauważalną wadę, ale programów nie piszę choć doskonale znam możliwości tego sterownika.

Tylko gwoli uzupełnienia powyższych wpisów kolegów powiem że:


- przez to że sterownik reguluje oddzielnie i płynnie każdy z trzech kanałów RGB to nie tylko że potrafi sam budzić i kłaść spać rybki ( czyli sekwencji -niebieskie nocne w białe dzienne do powrotu do niebieskiego nocnego ) ale także zrobić czerwony wschód słońca nad Malawi z płynnym przejściem w poranek ( jaśniej i biały 3000K) by w południe nad Malawi płynnie przejść w najjaśniejszy biały 12000K i płynnie zmniejszając jasność przez biały 6000K powrócić do zachodu słońca nad Malawi i wrócić do nocnego niebieskiego a nawet zupełnie zgasić oświetlenie głęboką nocą gdy i my śpimy.

DonPempollo świetnie to ujął że ograniczeni jesteśmy tylko naszą inwencją i wyobrażnią.


Sterownik Conrad MS35 może obsłużyć każdy rodzaj diod LED byle były zasilone nie z zasilacza stałoprądowego czyli popularnych driverów na określony prąd ( wszystkie naświetlacze) ale z zasilacza stabilizowanego DC od 9V DC do 24V DC.

Mogą to być diody białe, kolorowe w dowolnej kombinacji czy też trzy naświetlacze 10W z wymontowanymi driverami i kombinacją dowolnych diod białych i/lub kolorowych.

Bez względu na opinie użytkowników różnych Solar Engine , BTów którzy poczują się teraz nieco oszukani i będą zaciekle bronili swojego rozwiązania ( to normalne) jest to taniutkie , cyfrowe, programowalne.

IMHO obecnie najlepsze sterowanie oświetleniem w akwarystyce.

Mam satysfakcję że was do tego rozwiązania przekonałem.:D

Opublikowano

Witam.

Przepraszam za "lamerskie" pytanie - jeszcze nie miałem tego w ręku.

Jak działa opcja rozjaśniania i ściemniania diod - napięciowo czy prądowo ?

Załóżmy że mamy zasilacz 12V.

Diody 1W - 3.2V - łączyć po 3szt + rezystor czy ewentualnie 4szt i brak pełnej mocy (12.8V potrzebne)

Albo dobrać zasilacz stabilizowany i ustawić według potrzeb wielokrotność zasilania diody:

- 12.8V - 4szt x 3.2V

- 16.0V - 5szt x 3.2V

- 19.2V - 6szt x 3.2V

- 22.4V - 7szt x 3.2V

Opublikowano

Po raz n-ty odpowiadam.


Sterownik Conrad MS35 reguluje NAPIĘCIOWO!!!!


Pietach reszta twojego postu to nie ten temat.

To nie jest programowanie Conrada lecz projektowanie oświetlenia LED.

Jak wpiszesz tu gdzie trzeba - odpowiem jak to projektować.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moim zdaniem, nie ma co chłopaka namawiać na jakieś duże akwarium. Niech zacznie spokojnie - akwarium 240l też już jest spoko na początek przygody. Można w nim śmiało trzymać 3 gatunki mbuna, zaznajomić się z biotopem, nauczyć obsługi akwarium oraz pielęgnować ryby. A jeżeli złapie bakcyla, to zawszę ten zbiornik można sprzedać i iść w większy. Co do nośności stropu - to uważam, za akwarium do 500kg. Może stać byle gdzie i każdy strop to wytrzyma. Oczywiście jak podłoga jest nie pewna, to można położyć płytę np. OSB 22mm. Tam gdzie ma stać akwarium, aby było stabilnie. Ja tak właśnie zrobiłem, tylko moje akwarium jest dużo większe, bo 1047l. Dom mam szkieletowy i u mnie strop też jest z płyty OSB. Inny przykład - czasami podczas imprezy rodzinnej siadają 4 osoby na wersalce, w tym może usiąść 3 grubych wujków. Wersalka jest wsparta tylko punktowo do podłogi i jeszcze nie słyszałem, aby ktoś z takim meblem spadł piętro niżej. Jak sobie składamy życzenia podczas no. Imprezy urodzinowej, to też czasami w kolejce czeka sporo osób w przedpokoju i jakoś nikt nie wpada do piwnicy. A czasami bywa, że jest między nami ktoś, który waży grubo ponad 100kg i stoi tylko na małej powierzchni swoich stóp 
    • I to mi się podoba, przeskok na 4 razy większe akwarium. Dobrze, że nie kupiłeś 240 l. 👍 Rozważ jednak większą wysokość akwarium, jeśli to możliwe, szczególnie przy tej szerokości. Moim zdaniem 60 cm wygląda dobrze do maksimum 150 cm długości szkła. Przy dwóch metrach wizualnie będzie jamnik - choć to oczywiście kwestia gustu. Zrób choć 65 cm, wówczas będziesz miał zbiornik 1000+. 😉
    • Może, ale nie musi. @Pikczer widzisz tu blat?
    • No. Po wspólnych ustaleniach z rodziną doszliśmy do porozumienia - akwarium będzie stało w salonie, i najprawdopodobniej wymiarowo będzie wyglądało następująco: 200 cm długości, 80 szerokości i 60 wysokości. Czeka mnie pewnie sporo czytania żeby jakoś w miarę dobrze zgrać obsadę, z tatą zastanawiamy się generalnie nad mbuną (najbardziej podobają nam się rumowiska skalne/generalnie miejsca gdzie jest dużo skały) tata ma już z nią doświadczenia sporo, w przeciwieństwie do mnie, ale na pewno jeszcze zdążę się wiele dowiedzieć bo jeszcze jestem całkiem młody :). Także tak, dzięki za nakierowanie generalnie bo na pewno wyjdzie to dla pyszczaków na duży plus, a takie akwarium jak już zostało tutaj słusznie zauważone będzie piękną ozdobą salonu.
    • Jasne, macie racje, myślałem sobie nad tym i rzeczywiście nie ma co się z tym wszystkim spieszyć, finalnie akwarium najprawdopodobniej będzie w salonie bo u mnie w pokoju miejsca jest trochę, ale nie na tyle żeby móc postawić bardzo duże akwarium. Bardzo wam dziękuję za porady, bo uświadomiliście mi parę rzeczy . Tapatalkowane.
    • Koledzy podpowiadają Ci o maksymalizacji akwarium, uwierz mi, że mam akwarium 300 cm i do dzisiaj żałuję, że nie zrobiłem większego, bo mam miejsce. Gdyby go nie było i wcisnął bym na styk, nawet gdyby było to 200 cm to nie miał bym do siebie pretensji. Co do stelaża, blatu i innych ważnych rzeczy. Jeżeli ma to być w salonie, musi być to estetyczne i współgrać z całością. U mnie 3 tony stoi na meblu. Oczywiście mebel nie jest z IKEI ani z żadnej sieciówki, zrobiłem go pod zamówienie, a stolarz wiedział co robi. Pieniądze też są bardzo ważne, ale robienie czegoś , a potem poprawianie, bo coś się nie podoba, kosztuje dużo więcej. Ja swoje akwarium stawiałem 2 lata, zbieranie funduszy, czekanie na to co chcę. Dziś uważam, że warto, dozbierać kasę, przemyśleć wszystkie aspekty akwarystyczne, takie jak wielkość akwarium, sposób filtracji, podmiany wody itp. A moje o 60 cm za małe akwarium wygląda na szybko, tak.
    • Skoro to nie jest na 10cm gruby blat z prawdziwego orzecha włoskiego albo dębu to czy musisz koniecznie od niego zaczynać? Wyobraź sobie, że nie masz tego blatu i wtedy spróbuj obrać plan i wylicz to co chcesz. Ja wiem że ten blat też kosztuje ale przy takiej inwestycji nie ma sensu, aby się wszystko kręciło dookoła tego blatu, to nie Słońce.  Stelaż i akwarium najważniejsze elementy. Zobacz na ile wystarcza fundusze i to kalkuluj.  No i najważniejsze, odpowiedz sobie na pytanie: czy podoba mi się ten blat? Uwierz mi, że nawet jeśli nie jesteś pedantem to ten widoczny pod akwarium blat może szczypać w oczy, zawsze, każdego dnia.  Umiesz spawać? A Twój Tata umie? Idealny moment aby wspólnie zrobić stelaż pod akwarium. Jeśli masz taką możliwość to ją wykorzystaj.  Pamiętaj, że zarówno ja jak i większość tutaj ludzi absolutnie się nie mądrzy tylko są to zazwyczaj przytaczane własne doświadczenia i niekiedy wpadki.  Dobra, czas na kawę
    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.