Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Już wiem jakie jest wasze myślenie znowu on, znowu truje, znowu coś będzie chciał. Wiem że nikt nie napisze otwarcie że coś się stało w jego zbiorniku bo to ujma. Możecie się śmiać ale uważam że zbiór informacja powinien być bogaty na naszym forum.

Chciałbym podzielić się spostrzeżeniami z leczenia choroby która dopada nasze pysie.

Kilka dni temu zauważyłem że moje pysie zaczęły robić się osowiałe. Nie pływały jak dawniej a siedziały w w grupach po kilka sztuk. Dzięki mojej żonce myślę że dość szybko rozpoznałem chorobę. Ponieważ to moja żonka zauważyła nalot na protomelasach. Choroba zaatakowała prtotomelasy i jednego S fryeri, na pozostałych rybach nie było widać białych kropek. Faktycznie był to początek choroby bo nalot był malutki i ledwie widoczny. Czyli OSPA wywołana przez kulorzęstka

Takie są objawy opisane w książkach

Objawy Ospy Rybiej


  • drobne, małe, białawe plamki na płetwach oraz ciele ryby (z czasem jest ich coraz więcej)

  • ryby ocierają się o rośliny lub elementy dekoracyjne raniąc skórę i płetwy

  • nadmierne wydzielanie śluzu

  • zamglone oczy

  • brak apetytu

  • problemy z oddychaniem w zaawansowanym stadium choroby (ryba szybciej porusza pokrywami skrzelowymi)

  • zaczerwienione i obrzękłe skrzela

Długo nie czekając szybko do sklepu. Ale po drodze miałem dylemat jakie zakupić panaceum na tą chorobę. Bo jest trochę leków do wyboru.

Przegląd najpopularniejszych stosowanych leków/preparatów:


  • SÓL KUCHENNA niejodowana – działa odkażająco. Dodajemy jednorazowo dawkę 1 łyżeczki na 10L wody (najlepiej jest wcześniej rozpuścić ją w osobnym naczyniu). Nie wszystkie ryby dobrze znoszą taką kurację – szczególnie neony czy kardynałki;

  • ZIELEŃ MALACHITOWA – działa odkażająco i przeciw pasożytniczo. Podajemy 1ml na 10L wody. Preparat ten wchłaniany częściowo jest przez rośliny oraz może zabarwić elementy akwarium;

  • FMC - działa odkażająco (przeciw pasożytniczo, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybicznie), jest to mieszanina formaliny, zieleni malachitowej i błękitu metylowego. Podajemy 10-15ml na 100L wody, kąpiele stosujemy kilka razy w ciągu 7-14 dni, najlepiej w osobnym zbiorniku (silnie napowietrzanego, bez filtra). Przed dodaniem nowej dawki podmieniamy 50% wody. Preparat może zabarwić elementy akwarium;

  • SERA COSTAFORTE – działa przeciw pasożytniczo. Środek podaje się w dawce 1ml na każde 40L wody w 1, 3, 5 i 7 dniu leczenia. Przed podaniem pierwszej dawki podmieniamy 30% wody oraz podnosimy jej temperaturę do max. 30°C. Podając wraz z Sera Ectopur wzmacniamy efekt leczenia. Środek nie jest szkodliwy dla ryb i roślin – można go stosować w zbiorniku ogólnym;

  • TROPICAL ICHTIO – preparat przeciw pasożytniczy. Podajemy 10ml na każde 100l wody. Stosować do długotrwałych kąpieli – do 2 tygodni.

Zdecydowałem się na lek Tropicala ICHTIO.


Preparat akwarystyczny, który wspomaga bezpieczny i prawidłowy rozwój ryb. Ma szczególne zastosowanie w sytuacjach, gdy w akwarium pojawia się ospa rybia spowodowana przez kulorzęska (Ichthyophthirius multifiliis).

SPOSÓB UŻYCIA: w akwarium ogólnym – kąpiel długotrwała (7-14 dni) 10 ml/100 l wody. Po trzech dniach podmienić 20% wody i uzupełnić preparat – 5 ml/100 l wody. Procedurę powtórzyć jeszcze dwa razy. Po tym czasie kulorzęsek powinien ustąpić. Temperatura kąpieli od 27°C do 30°C.

UWAGA! Nie mieszać z innymi preparatami akwarystycznymi wydzielającymi chlor lub tlen!



Pierwsza dawka leku to 60ml do mojego zbiornika 200x60x60 czyli 720l wody około 600l. Oczywiście podniesienie temperatury do 30 z 26°C. Spotkałem się z różnymi opisami co temperatury podczas leczenia. Na innych forach polecają nawet podniesienie do 32 °C. Osobiście jestem za tym aby nie przekraczać 30 stopni. Na drugi dzień po podaniu leku można było zauważyć poprawę. Rybki zaczęły pływać po akwarium. Na trzeci dzień po podaniu leku pysie pływają żwawiej i nabrały kolorków. Większość białego nalotu zginęła. Podmiana wody 20% i podanie kolejnej dawki leku.

Teraz zadaje sobie pytanie skąd się wzięła z choroba u mnie.

W przeciągu ostatnich dwóch tygodni przywiozłem nowe rybki. Zrobiłem krótką tygodniową kwarantannę używając FMC Zooleka.

Druga myśl jaka mi przychodzi to duża zmiana temperatury podczas transportu.

Trzecia opcja choć mało prawdopodobna która nie zdarzyła mi się do tej pory to za zimna woda podczas podmiany. I przyznam się nie mierzyłem jaka była temperatura.

Jestem podczas leczenia i podzielę się dalszymi spostrzeżeniami.


CDN

  • Dziękuję 7
Opublikowano

Witam,

Meszku ja też ostatnio miałem problem z ospą u moich ryb. Moim zdaniem głównym powodem tej choroby było obniżenie temperatury wody w akwarium do 22 st. (przypadkowe odłączenie grzałki). Po dwóch dniach zauważyłem u dwóch ryb białe krostki na całym ciele. Moje szybkie rozpoznanie ospa! Natychmiast podniosłem temperaturę w akwarium z 26 do 30 stopni. Uważam, że nie należy podnosić temperatury wody o więcej niż 4 stopnie! Większy skok temp. może mieć zły wpływ na bakterie!

Jeszcze tego samego dnia podałem podałem preparat ichtio tropicala (postępowałem wg ulotki informacyjnej). Na drugi dzień rano zauważyłem znaczną poprawę u chorych ryb, a mianowicie krost było mniej :) po 3 dniach krosty znikły całkowicie. Kurację dokończyłem zgodnie z zaleceniami producenta. Do dnia dzisiejszego w akwarium wszystko ok.


Dodam jeszcze, że zachorowały ryby które zakupiłem tydzień przed zauważeniem choroby (pochodzące z dwóch źródeł). U ryb które pływały w akwarium dłużej nie zauważyłem objawów.

Czyli pośrednim czynnikiem może być stres spowodowany transportem.

Opublikowano
Uważam, że nie należy podnosić temperatury wody o więcej niż 4 stopnie! Większy skok temp. może mieć zły wpływ na bakterie!


Trochę nie w temacie, ale twoja obawa jest zupełnie bezpodstana. http://www.biotechnologia.uni.opole.pl/biblioteka/docs/badanie-procesu-nitryfikacji-i-denitryfikacji-w-biologicznym-oczyszczaniu-sciekow-cw-4-i-5.pdf

Zob. tabelę w pkt 4,5 -szybkość rozwoju nitrosomonas i nitrobacter,oraz przy jakiej temp. wchodzą na pełne obroty. W naszych akwariach nawet nie osiągamy optimum. Przy okazji fajnie wyliczono tam zapotrzebowanie na tlen, to akurat się przyda żeby zrozumieć jak ważne jest intensywne napowietrzanie przy podkręcaniu grzałki.


Czyli pośrednim czynnikiem może być stres spowodowany transportem.


Ogólnie osłabienie ryb i niska temperatura. Całe szczęście ichtio łatwo wyleczyć.

Opublikowano

Krzychu ja tego stwierdzenia nie wyssałem sobie z palca ;)

Jakiś czas temu jeden z naszych kolegów zamieścił film z wykładu zorganizowanego przez firmę TETRA (bodajże ten

) i właśnie w nim była mowa o nie korzystnym wpływie wzrostu temp. na bakterie ;) Oczywiście ten gość mógł się mylić a tym samym i Ja :(
Opublikowano

Nie wiem czy mam rację, ale wydaje mi się, że Ichtio Tropicala zawiera zieleń malachitową. Kiedyś w jakieś książce wyczytałem, że powoduje ona bezpłodność u ryb. W tej samej książce radzono stosowanie błękitu metylowego. Ja posiadam takowy w czystej postaci oraz w CMF'ie Tropicala.


Sprawdziłem również teraz informacje o zieleni i faktycznie powoduje bezpłodność u ryb.


Jeżeli Ichtio nie zawiera zieleni malachitowej to potraktujmy moją wypowiedź jako OT, w przeciwnym wypadku proponuję Sławku korzystać z wyżej wymienionego błękitu metylowego.


Pozdrawiam.

Opublikowano

Kolego Waszek też to gdzieś czytałem że zieleń ma szkodliwe działanie ale w dużym stężeniu. Tak mnie tym zaciekawiłeś że aż zadzwonie do Tropicala i zadam pytanie. Kiedyś był Ichtiosan i tam na pewno była zieleń malachitowa a czy jest w teraźniejszym Ichtio tego nie wiem, ale się dowiem:-)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Jestem po skończonej kuracji na ospę . Lek podawałem 5ml/100l wody- pierwsza dawka. Po trzech dania podmiana wody 20%, drugą dawkę podałem o połowę mniejszą czyli 2,5mll/100l. Następne trzy dni kolejna podmiana 20% i zapodanie kolejnej dawki Ichtio 2,5ml/100l wody. Oczywiście po skończonym leczeniu obowiązkowo węgiel aktywny.

Rybki zachowują się normalnie, cieszą oko i są żwawe chyba zdrowe:-)


Bardzo mnie zastanowiła wypowiedz Łukasza (Waszek) na tema składu tegoż preparatu który zastosowałem czyli Ichtio. Zadzwoniłem do do źródła czyli do firmy produkującej w/w preparat. Na wstępie dostałem dowiedziałem się że takich informacji mi pani nie udzieli. Po naleganiach zostałem przełączony na inny numer. Tam z powrotem musiałem wyjaśnić że używam tego preparatu chciałem dowiedzieć się składu. Odpowiedź dostałem że to jest skład firmy i nie zostanie mi podany. Zapytałem czy w tym preparacie zawarta jest zieleń malachitowa. Odpowiedź brzmiała tak, więc zadałem pytanie jak to wygląda procentowo. Nie dostałem odpowiedzi. Zadałem pytanie czy Ichtiosam to jest podobny do Ichtio,

-tak jest to podobny preparat

Kolejne pytanie: czy skład jest w takich samych proporcjach

- jest to preparat podobny do poprzedniego

A w poprzednim preparacie zawartość "zieleni malachitowej" była na poziomie 50-60%

U innego pana dostałem informację że zieleń malachitowa jest szkodliwa dla rozmnażania ryb , ale w dawkach przewyższających tą zalecaną. Stosując się do dawek wskazanych przez producenta nic się nie powinno stać.

Leczymy ryby a tak naprawdę nie wiemy co podajemy. I zachodzę w głowę dlaczego na niektórych preparatach producent nie podaje składu. Czy to jest jakaś tajemnica czy z jakiegoś innego względu.

  • Dziękuję 4
Opublikowano

Dla mnie nie ma dobrego uzasadnienia dla nie podawania składu na ulotce. Podając coś moim rybom mam prawo wiedzieć co podaję z dokładnością do 0,1%. Niestety na wielu preparatach skład jest ukryty i dowiedzieć się czegoś więcej możemy tylko dzwoniąc do producenta.


Nie wiem ile ml/l zieleni malachitowej jest szkodliwe i może spowodować bezpłodność u ryb, ale jedno jest pewne. Zieleń malachitowa szkodliwa jest i stosować jej nie mam zamiaru, bo po co ryzykować skoro taką samą skuteczność ma błękit metylowy, który nie wpływa szkodliwie na ryby. IMHO stosowanie zieleni malachitowej w preparatach jest spowodowane tym, że potrzeba jej w czystej postaci około 10 razy mniej niż błękitu, co za sobą niesie zmniejszenie kosztów produkcji (tak przynajmniej mi się wydaje).


Dzięki Sławku za wykonanie telefonu i uzyskanie tych ważnych informacji.


Pozdrawiam.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moim zdaniem, nie ma co chłopaka namawiać na jakieś duże akwarium. Niech zacznie spokojnie - akwarium 240l też już jest spoko na początek przygody. Można w nim śmiało trzymać 3 gatunki mbuna, zaznajomić się z biotopem, nauczyć obsługi akwarium oraz pielęgnować ryby. A jeżeli złapie bakcyla, to zawszę ten zbiornik można sprzedać i iść w większy. Co do nośności stropu - to uważam, za akwarium do 500kg. Może stać byle gdzie i każdy strop to wytrzyma. Oczywiście jak podłoga jest nie pewna, to można położyć płytę np. OSB 22mm. Tam gdzie ma stać akwarium, aby było stabilnie. Ja tak właśnie zrobiłem, tylko moje akwarium jest dużo większe, bo 1047l. Dom mam szkieletowy i u mnie strop też jest z płyty OSB. Inny przykład - czasami podczas imprezy rodzinnej siadają 4 osoby na wersalce, w tym może usiąść 3 grubych wujków. Wersalka jest wsparta tylko punktowo do podłogi i jeszcze nie słyszałem, aby ktoś z takim meblem spadł piętro niżej. Jak sobie składamy życzenia podczas no. Imprezy urodzinowej, to też czasami w kolejce czeka sporo osób w przedpokoju i jakoś nikt nie wpada do piwnicy. A czasami bywa, że jest między nami ktoś, który waży grubo ponad 100kg i stoi tylko na małej powierzchni swoich stóp 
    • I to mi się podoba, przeskok na 4 razy większe akwarium. Dobrze, że nie kupiłeś 240 l. 👍 Rozważ jednak większą wysokość akwarium, jeśli to możliwe, szczególnie przy tej szerokości. Moim zdaniem 60 cm wygląda dobrze do maksimum 150 cm długości szkła. Przy dwóch metrach wizualnie będzie jamnik - choć to oczywiście kwestia gustu. Zrób choć 65 cm, wówczas będziesz miał zbiornik 1000+. 😉
    • Może, ale nie musi. @Pikczer widzisz tu blat?
    • No. Po wspólnych ustaleniach z rodziną doszliśmy do porozumienia - akwarium będzie stało w salonie, i najprawdopodobniej wymiarowo będzie wyglądało następująco: 200 cm długości, 80 szerokości i 60 wysokości. Czeka mnie pewnie sporo czytania żeby jakoś w miarę dobrze zgrać obsadę, z tatą zastanawiamy się generalnie nad mbuną (najbardziej podobają nam się rumowiska skalne/generalnie miejsca gdzie jest dużo skały) tata ma już z nią doświadczenia sporo, w przeciwieństwie do mnie, ale na pewno jeszcze zdążę się wiele dowiedzieć bo jeszcze jestem całkiem młody :). Także tak, dzięki za nakierowanie generalnie bo na pewno wyjdzie to dla pyszczaków na duży plus, a takie akwarium jak już zostało tutaj słusznie zauważone będzie piękną ozdobą salonu.
    • Jasne, macie racje, myślałem sobie nad tym i rzeczywiście nie ma co się z tym wszystkim spieszyć, finalnie akwarium najprawdopodobniej będzie w salonie bo u mnie w pokoju miejsca jest trochę, ale nie na tyle żeby móc postawić bardzo duże akwarium. Bardzo wam dziękuję za porady, bo uświadomiliście mi parę rzeczy . Tapatalkowane.
    • Koledzy podpowiadają Ci o maksymalizacji akwarium, uwierz mi, że mam akwarium 300 cm i do dzisiaj żałuję, że nie zrobiłem większego, bo mam miejsce. Gdyby go nie było i wcisnął bym na styk, nawet gdyby było to 200 cm to nie miał bym do siebie pretensji. Co do stelaża, blatu i innych ważnych rzeczy. Jeżeli ma to być w salonie, musi być to estetyczne i współgrać z całością. U mnie 3 tony stoi na meblu. Oczywiście mebel nie jest z IKEI ani z żadnej sieciówki, zrobiłem go pod zamówienie, a stolarz wiedział co robi. Pieniądze też są bardzo ważne, ale robienie czegoś , a potem poprawianie, bo coś się nie podoba, kosztuje dużo więcej. Ja swoje akwarium stawiałem 2 lata, zbieranie funduszy, czekanie na to co chcę. Dziś uważam, że warto, dozbierać kasę, przemyśleć wszystkie aspekty akwarystyczne, takie jak wielkość akwarium, sposób filtracji, podmiany wody itp. A moje o 60 cm za małe akwarium wygląda na szybko, tak.
    • Skoro to nie jest na 10cm gruby blat z prawdziwego orzecha włoskiego albo dębu to czy musisz koniecznie od niego zaczynać? Wyobraź sobie, że nie masz tego blatu i wtedy spróbuj obrać plan i wylicz to co chcesz. Ja wiem że ten blat też kosztuje ale przy takiej inwestycji nie ma sensu, aby się wszystko kręciło dookoła tego blatu, to nie Słońce.  Stelaż i akwarium najważniejsze elementy. Zobacz na ile wystarcza fundusze i to kalkuluj.  No i najważniejsze, odpowiedz sobie na pytanie: czy podoba mi się ten blat? Uwierz mi, że nawet jeśli nie jesteś pedantem to ten widoczny pod akwarium blat może szczypać w oczy, zawsze, każdego dnia.  Umiesz spawać? A Twój Tata umie? Idealny moment aby wspólnie zrobić stelaż pod akwarium. Jeśli masz taką możliwość to ją wykorzystaj.  Pamiętaj, że zarówno ja jak i większość tutaj ludzi absolutnie się nie mądrzy tylko są to zazwyczaj przytaczane własne doświadczenia i niekiedy wpadki.  Dobra, czas na kawę
    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.