Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Jestem w trakcie zakładania Malawi. Mam akwarium o pojemności 112l, które zalałam 30.10. Przez kilka dni chodziło puste. 5.11 wpuściłam do niego 5 sztuk gupików i wlałam bakterie Tropicala BactoActive (swoją drogą mam wrażenie, że nic nie warte). W sklepie zapewniono mnie, że po tygodniu od zaszczepienia tych bakterii spokojnie będę mogła wpuścić już pyszczaki (planuję P. saulosi 1+4). 11.11 zbadałam wodę i miała takie parametry:

pH 8,24

NH3 0,27 mg/l

NO2 0,18 mg/l

NO3 5,6 mg/l

KH 154mg CaCO3/l = 8,6 dH

GH 236mg CaCO3/l = 13,2 dH


Wychodzi więc, że jest w trakcie dojrzewania. Od kilku dni zauważyłam pojawienie się zielonego nalotu na grysie. Chyba są to zielenice. Niestety dzisiaj padł mi jeden gupik, który od dwóch dni dziwnie się zachowywał, bo leżał całe dnie na żwirku.


Nie wiem teraz co dalej robić, czy czekać, czy interweniować.

Czy zejście rybki może mieć związek z parametrami wody? Nie doszukałam się informacji co do tego jakie jest toksyczne stężenie amoniaku. Pozostałe 4 rybki wyglądają na zdrowe. W związku z tym zastanawiam się, czy podmienić trochę wody, ewentualnie ewakuować gupiki? Karmiłam je do tej pory 2x dziennie, czy nie przestać na kilka dni?

Druga wątpliwość dotyczy twardości węglanowej. Doczytałam gdzieś na forum, że powinna być powyżej 10 stopni. Czy dodanie sody nie podniesie jeszcze bardziej pH, które jest zdaje się blisko górnej dopuszczalnej granicy dla saulosi? Wiem, że to ewentualnie należy robić w już dojrzałym zbiorniku.

I trzecie pytanie. Czy ograniczyć oświetlenie zbiornika w związku z pojawieniem się glonów?


Filtr - Tetra Tec Ex 700 - wkład: ceramika, biologiczne gniazda filtracyjne, reszta gąbka

Oświetlenie - standardowe 2x 18W, świecę 12 godzin dziennie

Ogrzewanie - Aquael Comfortzone 150W, ustawiona na 26 stopni

Podłoże - 12kg. grysu dolomitowego 1-2mm

Skały - serpentynit 20kg.

Opublikowano

Witaj

Jak słusznie zauważyłaś akwa w trakcie dojrzewania. Gupik padł bo zatruł się NO2 reszta też jest na to narażona. Jeśli masz gdzie to je odłów po co się mają męczyć. pH masz OK więc nic bym nie ruszał. Jeśli odłowisz ryby to moim zdaniem oświetlenie jest obecnie zbędne. Poczytaj też FAQ.

Opublikowano
Czy zejście rybki może mieć związek z parametrami wody? Nie doszukałam się informacji co do tego jakie jest toksyczne stężenie amoniaku.

Zależy od pH. Im woda bardziej zasadowa tym jest niebezpieczniej.Taka informacja powinna być na testach.Zoolek miał całą tabelkę podobną do tej: Źródło


Akwarium jest dopiero na początku starowania cyklu, bakterie z pożywką pomoga ale magicznie nie skrócą czasu dojrzewania do 5 dni,

nawet w najbardziej optymistycznym wariancie.

Napowietrzaj silnie - duża ilość tlnu w wodzie zawsze przyspiesza nitryfikację.

Pomoże też pozbyć się nadmiaru jonu amonowego z wody.Te gupiki mogły mieć szok w związku z gwałtowną

zmianą pH. Jednak z pH nic nie rób,i tak się obniży samo.

Opublikowano

Dzięki za rady. Wczoraj zamontowałam deszczownię. Na szczęście udało mi się ją znaleźć w piwnicy :) Poza tym oczyściłam dno z zanieczyszczeń, bo trochę za dużo sypałam pokarmu i uzupełniłam odstaną wodą. Myślę, że prawdopodobnie chodzi właśnie o zbyt dużą różnicę pH, bo przenosiłam rybki z akwarium o wodzie kwaśnej, około 6,5. Dlatego na razie nie będę ich przeprowadzać z powrotem, żeby znowu nie miały stresu.

Pomiary wody robiłam w laboratorium. Nie posiadam w domu testu na amoniak. Z tabelki z podanego linka wynika, że amoniak jest na granicy, więc obniżyłam trochę temperaturę. Mam test Zooleka na azotyny i tam jest informacja, że do 0,3mg/l jest to stężenie o niskiej szkodliwości, więc raczej to nie to.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.