Skocz do zawartości

Jacek_LDZ

Użytkownik
  • Postów

    19
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

35

Informacje o profilu

  • Lokalizacja
    ŁÓDŹ
  • Moje akwarium
    240 L
  • Płeć
    Mężczyzna

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. Również chętnie podepnę się do tematu i zobaczę wasze ustawienia. Wcześniejsze, które są udostępnione w tym temacie niezbyt dobrze działają z wersją V6. Ustawienia najlepiej pod jedną belkę (10000K + RGB). Ja póki co skonfigurowane to mam mniej więcej jak na załączonych plikach. Jacek_Ldz_ust_2.ld5 Jacek_Ldz_ust_1.ld5
  2. Dzięki wszystkim za wyczerpujące odpowiedzi. Potrzebowałem Waszego spojrzenia na temat, abym mógł sobie to wszystko przemyśleć. @Tomasz78 Myślę, że nie ma to w tym momencie aż takiego znaczenia, który hodowca wywołał u mnie pewne wątpliwości. Po zastanowieniu uważam, że tak jak pisał @piotriola hodowca, z którym rozmawiałem poniekąd wiedział o czym mówi, bo kupując ryby z jednego źródła eliminujemy pewne czynniki (zmiana akwarium, dołączenie do innych ryb, zmiana pokarmu, itp.), które mogą powodować, że w wyniku ich nałożenia się w czasie ryby mogą to w pewien sposób odchorować. Być może teoria "konfliktu bakteryjnego" jest tu zbyt wyolbrzymiona ale myślę, część prawdy w tym jest. Nie wiem czy hodowca miał na myśli dobro ryb czy po prostu chciał abym to od niego kupił całą obsadę. Ale... No właśnie. Po przeczytaniu Waszych komentarzy podszedłem do tematu trochę zdroworozsądkowo. Tak jak piszecie każde przenosiny ryb, zmiana warunków, wody, pokarmu niesie pewne ryzyko. Nie zapewnię rybom sterylnych warunków. Zawsze coś mogę przywlec od hodowcy i to niezależnie czy kupuję od tego samego czy dwóch różnych. Mogę się jedynie postarać aby wszelkie niedogodności związane z wpuszczaniem zakupionych ryb do mojego akwarium zminimalizować a potem zapewnić im jak najlepsze warunki do tego aby były zdrowe. Tak więc wczoraj zrobiłem sobie wycieczkę ok 250 km na południe polski i wróciłem ze stadkiem Ch. saulosi, które dołączyły do pływających już I. sprengere Aklimatyzacja i wpuszczenie ryb przebiegły pomyślnie. Teraz pozostaje pomału przyzwyczajać ryby do nowych pokarmów, chociaż z tego co dowiedziałem się od hodowcy, karmił zakupione ryby podobnymi pokarmami, które mam. Myślę wiec, że będzie ok Jeszcze raz dzięki za trzeźwe spojrzenia na temat i udzielone rady.
  3. Witam, zgłębiając różne wątki dotyczące chowu pyszczaków natknąłem się gdzieś na temat dotyczący tzw. konfliktu bakteryjengo czyli "stanu, w którym nieodpowiednie proporcje bakterii w akwarium prowadzą do zaburzenia równowagi biologicznej i powodują choroby u ryb..." Mówiąc w dużym skrócie poprzez wszelakie działania jakie podejmujemy w naszych akwariach możemy doprowadzić do sytuacji, w której u naszych ryb dochodzi do rozregulowania się flory jelitowej co może powodować sporo problemów zdrowotnych. Jak przeczytałem takie zaburzenie może być spowodowane m.in. łączeniem pyszczaków pochodzących z różnych hodowli. Zaleceniem jest tutaj komponowanie obsady tylko od jednego hodowcy, tak aby ograniczyć wystąpienie wspomnianego konfliktu bakteryjnego. No ale idąc tym tokiem rozumowania to ryby zakupione z jednego źródła musiałyby być kupione od razu wszystkie (cała obsada). Bo kupując powiedzmy jeden gatunek, a po miesiącu drugi, pomimo iż zakupione z jednego źródła ale w pewnych odstępie czasu już prowadzi do sytuacji, że łączymy ryby niejako z różnych hodowli.... Przecież warunki w naszych akwariach w tym wytworzona w nich flora bakteryjna na pewno różni się między sobą.... Stoję obecnie przed pewnym dylematem. Mam swoim akwarium I. spregerae kupione od hodowcy nazwijmy to roboczo "A". Docelowo planuję stworzyć obsadę złożoną jeszcze z Ch. saulosi i tutaj pojawia się pewien problem. Hodowca, od którego brałem rdzawe nie ma obecnie na stanie saulosi. Być może będą w drugiej połowie kwietnia ale nie jest to pewne. Przestrzegał mnie , czy raczej zwracał uwagę, że powinienem brać ryby z jednego źródła aby zminimalizować ryzyko problemów zdrowotnych ryb. Mam możliwość zakupu pyszczaków od hodowcy "B", jednak kwestia opisana przeze mnie powyżej trochę mnie zaniepokoiła. Nie chciałbym narobić sobie problemów. Dlatego co Wy sądzicie o komponowaniu obsady złożonej z ryb zakupionych od różnych hodowców. Czy może niepotrzebnie rozdmuchuję temat i śmiało mogę kupować. Dodam tylko, że z racji posiadanych warunków nie będę w stanie zrobić u ryb kwarantanny. Po aklimatyzacji ryby zostaną wpuszczone do docelowego akwarium.
  4. Dosłownie przed chwilą wywaliłem owatę i wsadziłem gąbkę 45ppi. W tym momencie a obu korpusach są właśnie gąbki. Zobaczymy jaki będzie efekt.
  5. Idąc za ciosem założonego przeze mnie tematu, dotyczącego cyrkulacji w mojej 240-stce dostępnego o tutaj chciałbym poruszyć jeszcze sprawę niezbyt klarownej wody, z jaką borykam się od około tygodnia, a tak na prawdę od zalania dosyć regularnie kiedy to są okresy bardzo przejrzystej wody i lekko mętnawej. Akwarium jest świeże, od zalania minęło praktycznie równe 2 miesiące. Od 2 tygodni pływają pierwsze ryby - I. spregerae 10 szt. Parametry (na dzień 25.03.2023): temp - 25 st ph - 8.0 NH3 < 0,05 NO2 - 0.025 NO3 - coś między 15 a 30 Filtracja - Fluval fx6, wypełniony fabrycznymi gąbkami oraz ceramiką, AZOO ACTIVE FILTER 4in1, AQUAEL BIOCERAMAX 1600 + dwa równoległe korpusy narurowe jako filtr mechaniczny Oświetlenie stanowią moduły led (10000K + rgb), którymi steruje sterownik - czas świecenia od 10 - 23. Podłoże to piasek Kreisel 0,5-1,4 wymieszany ze żwirkiem. Kamienie to otoczaki z pola. Teraz do rzeczy: Praktycznie od samego założenia akwarium pojawiały się okresy kiedy woda robiła się niezbyt przejrzysta, by po pewnym czasie ładnie się klarować. Z początku w prefiltrach narurowych wsadzone były wkłady sznurkowe, obecnie w jednym jest owata a w drugim gąbka 45ppi. Tłumaczyłem sobie to tym że akwarium dojrzewa więc i woda może być mętnawa. Zakupiłem skimmer bo zaczął pojawiać się film bakteryjny. W pewnym momencie sytuacja bardzo ładnie się ustabilizowała i przejrzystość wody była bardziej niż zadowalająca. Od około 3 tygodni obserwuję dosyć mocny zakwit okrzemek, które porastają kamienie, przednią szybę, piasek. One w same w sobie mi nie przeszkadzają, szyby są regularnie czyszczone a kamienie wyglądają bardzo fajnie. Od około tygodnia natomiast wróciła mętnawa barwa wody. Nie jest może jakoś bardzo tragicznie, jednak stan odbiega od tego, jaki był jeszcze chociażby 2 tygodnie temu. Patrząc na wodę pod odpowiednim kątem, albo świecąc przy zgaszonym świetle latarką przez szybę widać małe białawe drobinki, które wg mnie odpowiadają za ten stan rzeczy. Skimmer musi chodzić non stop inaczej na powierzchni wody robi się widoczny kożuch. Teraz pytanie, jak myślicie co to jest? Cały czas nieustabilizowana biologia (mimo iż parametry wody są już stabilne)? Pojedyncze okrzemki unoszące się w wodzie - tutaj dodam, że gąbka w skimerze robi się dosyć szybko brązowa. Mam jeszcze jedno spostrzeżenie. Otóż woda po nocy jest o wiele bardziej klarowna, to w ciągu dnia staje się mniej przejrzysta. Może więc czas świecenia, jaki obecnie stosuje tj. 13 h jest za długi co sprzyja namnażaniu się glonów i rozwojowi bakterii, które w wyniku ruchu wody unoszą się w toni? Nie chciałbym na raz robić wielu rzeczy, tylko skupić się jednej, więc od czego waszym zdaniem powinienem zacząć? Ograniczyć czas świecenia w akwarium? Zmienić wkłady w prefiltrach? Po prostu poczekać aż wszystko samo się ustabilizuje? Może coś jeszcze, co nie przychodzi mi na ten moment do głowy? Nie wiem czy wyczerpałem temat, w razie czego pytajcie postaram się uszczegółowić temat.
  6. Cześć. Akwarium (standardowe 240 L) wystartowałem pod koniec lutego. W końcu po ustabilizowaniu się parametrów wody, 2 tygodnie temu wpuściłem pierwsze ryby - 10 szt. I. spregerae. Kilka słów o filtracji i o jej ustawieniu, bo tego w końcu dotyczy założony przeze mnie temat. Za filtrację odpowiada Fluval Fx6 wraz z dwoma równoległymi korpusami narurowymi jako prefiltry. Do tej pory wszystko ustawione było tak, że zasys filtra oraz jego wylot znajdowały się po jednej stronie. Wylot stanowi kolanko pvc, które zastąpiło oryginalny podwójny wylot fx6-tki, skierowany jest on wzdłuż tylnej ściany akwarium, ze zrobioną własnoręcznie "łopatką", która kieruje wodę lekko w górę, tak aby wymuszać ruch tafli wody. W akwarium zainstalowałem też falownik, ale póki co nie był używany. Oprócz tego z racji zbierania się filmu bakteryjnego w nocy pracuje jeszcze skimmer, który dmucha w tą samą stronę co filtr. Tak ustawiona cyrkulacja wydawało mi się że działa dobrze. Po wpuszczeniu ryb w prefiltrach widoczne są odchody - i to cieszy, jednak dziś pewna rzecz przykuła moją uwagę. Otóż za zasysem filtra zbiera się pewna ilość nieczystości, która prawdopodobnie nie została wciągnięta i osiadła tuż za nim. Tam ewidentnie ruch wody jest najmniejszy bo przepływająca ryba podrywa je lekko, a te po chwili znów osiadają. Czy Waszym zdaniem powinienem coś poprawić? Przestawić wylot, jego kierunek? Uruchomić falownik? Zastanawiałem się czy nie zamienić po prostu miejscami wlotu i wylotu, tak żeby wylot znajdował się przed wlotem. Kilka fotek obrazujących jak to wygląda obecnie. Czerwona strzałka miejsce zalegania odchodów - obecnie brak bo rozdmuchałem je falownikiem, kierując strumień w to miejsce, niebieska kierunek ruchu wody. Wszelkie sugestie mile widziane.
  7. Czy tak przygotowana gąbka nie będzie za gruba? Tak zwinięta gąbka zajmuje prawie cały korpus, ledwo wchodzi. No chyba że trzeba ją dosyć ciasno zwinąć...
  8. Super. Mogę prosić o informację jakie masz oświetlenie?
  9. @Moonlight super akwarium no i daje mi dużo do myślenia bo właśnie jestem na etapie zakładania swoich 240l @Robson79 dzięki Coraz bardziej przekonuję się do takiego rozwiązania.
  10. @matejk @Tomasz78 To jak to jest z tym C. socolofi ? Da radę w 240 l czy nie bardzo?
  11. To jeszcze trochę namieszam. Lepiej tutaj niż później w baniaku 1. A jak się sprawa ma z Pseudotropheus johanni? Niezbyt dużo znalazłem na jego temat przyznam szczerze. Jako wszystkożercę (chyba?) z którym gatunkiem można go było połączyć w 240 l., jeśli w ogóle w takim da radę? Jak wygląda jego zachowanie w akwarium, w stosunku do swojego gatunku oraz relacji międzygatunkowej? 2. A gdyby tak dać Labidochromis Caeruleus i do niego dobrać jakiś kontrastujący mięsożerny gatunkek?
  12. Dziękuję za dotychczasowe rady, dały mi sporo do myślenia. Na pewno wezmę je pod uwagę. Tak jak pisałem mam jeszcze minimum 3 tygodnie na podjęcie decyzji więc chciałbym trochę podyskutować Opcja jednogatunkowa z Ch. saulosi, a może P. Interruptus? Poważniej o tym wcześniej nie myślałem, wezmę ją jednak pod uwagę. Na pewno taki baniak ma swój urok. Posiadanie malawi jednogatunkowego daje szereg obserwacji, których nie doświadczy się trzymając więcej gatunków. Ale też tak sobie myślę, że więcej gatunków to więcej obserwacji z interakcji międzygatunkowych... Na chwilę obecną jednak najbardziej skłaniam się ku dwóm gat. Po przeczytaniu tego co napisaliście myślę, że pozostają w zasadzie dwie opcje, z których osobiście skłaniałbym się, ze względów wizualnych ku tej pierwszej: Ch. saulosi + P. cyaneorhabdos Ch. saulosi + I. sprengerae Przy tych dwóch propozycjach myślę żeby dać przewagę saulosi a drugi gat jako "towarzyszący" jaki układ finalny byłby najlepszy? Czy np. 2+6 saulosi + 1+3 drugi gat będzie ok? A może zupełne odbiec od tego co sobie założyłem i dać zupełnie inny gatunek/ gatunki. Odbiec od zakładanego żółtego koloru i np. zastanowić się nad którymś gatunkiem rodzaju Cynotilapia? A może jednogatunkowo któryś z niebieskich pyszczaków?
  13. Witam wszystkich serdecznie. Wracam tu po kilku latach przerwy. Przeprowadzka i te sprawy spowodowały, że byłem zmuszony zlikwidować moje poprzednie akwarium. Obecne warunki pozwoliły mi wrócić do hobby i tak od 1,5 tygodnia dojrzewa sobie te niewielkie 240 l. Na prezentację przyjdzie pora w osobnym temacie. Tutaj jednak, chcąc uniknąć błędów, jakie niewątpliwie popełniłem te kilka lat temu chciałbym się zwrócić do Was o pomoc w wyborze obsady. Czasu jeszcze jest trochę, więc chciałbym wybrać gatunki z rozwagą. Tak jak pisałem akwarium to 240 zbiornik o standardowych wymiarach 120x40x50 cm, w środku polne otoczaki ~ 50-60 kg. Na czym mi zależy? Oczywiście chciałbym dobrać obsadę tak, aby poszczególne gatunki jak najlepiej do siebie pasowały zarówno temperamentem jak i wymaganiami pokarmowymi. Drugą kwestią, może nie najważniejszą ale jednak jest kolorystyka - tutaj chciałbym aby mył to taki mix koloru żółtego i niebieskiego/granatowego. Myślę o max 2 gatunkach. I teraz tak: Z żółto-niebieskich gatunków zastanawiam się nad: Chindongo saulosi, Pseudotropheus interruptus, Metriaclima msobo Magunga (ten chyba odpadł w przedbiegach po przeczytaniu co dzieje się wśród samic po kilku latach) Do któregoś z ww. chciałbym dobrać coś niebieskich gatunków, i tutaj myślę nad: Chindongo demasoni, Chindongo socolofi, Pseudotropheus cyaneorhabdos Z tych dwóch, nazwijmy to grup wyszły mi takie propozycje obsady: P. interruptus + C. demasoni; P. interruptus + C. socolofi, C. saulosi + P. cyaneorhabdos. Ewentualnie biorę jeszcze pod uwagę połączenie P. saulosi lub P. interruptus z którymś gatunkiem z rodzaju Cynotilapia ewentualnie Iodotropheus sprengerae. Jak to wychodzi żywieniowo i kolorystycznie? Zależy mi na tym niebieskim kolorze, a takim zestawieniu chyba będzie go mało? Podpowiedzcie coś proszę, bo im więcej przeglądam tematów dotyczących obsady, tym nie ukrywam trochę większy mam mętlik w kwestii co do czego będzie pasowało Z góry dzięki za rady. Pozdrawiam.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.