nick
Użytkownik-
Postów
28 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
Reputacja
31Informacje o profilu
-
Lokalizacja
Łomianki
-
Moje akwarium
200l 100x40x50
planowane Chindongo saulosi i Iodotropheus sprengerae -
Płeć
Mężczyzna
-
Imię
Piotr
Ostatnie wizyty
Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.
-
Mam tunze 6040 w 200l i moge powiedziec ze jest to niezly falownik. U mnie da się go uslyszec ale jest to bardziej kwestia szafki ktora dziala jak pudlo rezonansowe. W tej chwili mam go dosc mocno skreconego ze wzgledu na młodą obsadę. Do wad moglbym zaliczyc małą możliwosc regulacji kierunku wyplywu wody (brak regulacji w pionie). Mialem przez moment tunze 6045 który przy mechanicznym zdlawieniu przeplywu byl slyszalny. Jezeli bedziesz ograniczal przeplyw to moim zdaniem 6040 jest cichszy. Druga sprawa to kwestia sprawnosci naszego sluchu. Dla 2 kolegow akwarystow ktorzy ogladali moje akwarium moj zestaw skladajacy się z ikoli600 jbl900 i tunze6040 byl bezszelestny wg mnie jest slyszalny... Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
-
Lepiej od razu wlewać zimną wodę do akwarium niż przepuszczać ją przez wymiennik a następnie wylewać do kanalizacji. Nie masz strat energii na wymienniku. W przypadku piwa taka metoda się nie sprawdza bo obniżała by nam %
-
Naprawdę kibicuje Twoim układom chłodniczym ale z tymi ogniwami to już przesadziłeś Ogniwa pozwalają osiągać bardzo niskie temperatury ale przy bardzo małej ilości zaabsorbowanego ciepła, ewentualnie pozwalają na punktowe schłodzenie powierzchni np w przypadku procesorów. Jak chcesz odbierać ciepło z wody? ogniw nie możesz zamoczyć. Ogniwa mają bardzo małą sprawność około 50% gdzie przeciętny klimatyzator ma sprawność rzędu 300%. Nie mówiąc już o wydajności chłodniczej. Jak lubisz majsterkować to kup klimatyzator i sam go zamontuj I ryby będą zadowolone i rodzina się ucieszy Jeżeli tylko rybom ma być dobrze to zamontuj im wiatraki - koszt niski a efekty będą na pewno lepsze niż przy ogniwach Peltiera.
-
Trochę tu mylimy pojęcia Żeby nie wdawać się w niepotrzebne szczegóły bo jest to forum Malawi a nie termodynamiki woda ma większe ciepło właściwe niż solanki więc w tym przypadku jest lepsza. Solanki stosuje się aby obniżyć punkt krzepnięcia wody a więc temperaturę jej zamarzania. W Twoim przypadku nie ma potrzeby dodawania żadnych soli do układu
-
Zgadzam się w 100% sam napisałem wcześniej: Aby zbić temperaturę o dwa stopnie należy z 700 litrowego akwarium odebrać 5860kJ energii Jeżeli energia ta miała by ogrzać lód np z temperatury -18C do 0 następnie stopić go i podgrzać powstałą wodę do 27 to potrzebowalibyśmy 12 kg lodu. Dla akwarium z tego tematu czyli 250l można przyjąć że potrzebowalibyśmy około 4kg lodu aby obniżyć temperaturę o 2 stopnie. Będzie to bliskie prawdy jeżeli założymy że lód roztopimy szybko ponieważ woda w akwarium jest stale podgrzewana przez np. promieniowanie słoneczne + pompy + oświetlenie a więc stale musimy te zyski odbierać chcąc utrzymać stałą temperaturę. Im te zyski będą większe tym więcej lodu musimy wpakować do akwarium. Dlatego tak jak napisałem wcześniej pomysł jest wg mnie upierdliwy w realizacji Jeżeli chcielibyśmy zastosować układ o jakim kolega wspomniał w pierwszym poście to dodatkowo dochodzą nam straty ciepła. Teraz wszystko w rękach @rafalniskimoże swoją machiną podważy wydumane teorie Swoją drogą chłodzenie na zasadzie odparowywania wody jest bardzo skuteczne. Na tej zasadzie chłodzą się nasze organizmy kiedy się pocimy oraz korzystają z tego przemysłowe wieże chłodnicze
-
to nie jest wężownica do ogrzewania podłogowego tylko rura do transportu wody CO. Warstwa aluminium jest w środku ścianki żeby wzmocnić konstrukcję, poza tym nie wygniesz tej rurki w łatwy sposób. Możesz dać węże akwarystyczne albo inne plastikowe rurki ale im gorszy materiał z punktu wymiany ciepła tym sprawność układu mniejsza.
-
Jeżeli nie chcesz rocket science to wrzucaj wkłady do akwarium i po problemie Jeżeli już tego próbowałeś i rybom to nie przeszkadza to tak jak napisałem będzie to najefektywniejsze rozwiązanie. Jeżeli koniecznie chcesz mieć lodówkę pod akwa to najważniejsze jest aby była dobrze zaizolowana. Jak masz dobrą lodówkę turystyczną to możesz ją wykorzystać, jeżeli obkleisz to małe akwa styropianem np 5cm to też będzie dobrze. Musisz tylko zadbać aby całość była szczelna (brak mostków termiczynych). Powietrze jest izolatorem więc nie jest dobrym pomysłem umieszczenie w nim wężownicy. Lepiej zalać całość wodą. Zastosowanie węży akwarystycznych jako wymiennika też nie jest najlepszym pomysłem ponieważ będą kiepsko przewodziły ciepło. Lepiej zastosować wężownicę miedzianą lub ewentualnie stalową. Problemem jest mała ilość energii, którą taki układ może odebrać. Aby to działało musiałbyś napakować tam naprawdę dużo lodu/wkładów i często je zmieniać co w mojej opinii będzie bardzo upierdliwe.
-
Wrzucenie butelki z lodem do akwarium będzie bardziej efektywne od zastosowania Twojego układu. Ilość energii odebrana z akwarium będzie zależała od ilości dostarczonego lodu i strat. Wkładając butelkę do akwarium nie będziesz miał strat, natomiast budując układ chłodzący straty będą: w termosie, wężach + pompka, która będzie całość dodatkowo podgrzewała. Jedyne co może przemawiać na niekorzyść butelki z lodem jest fakt, że do akwarium wkładamy obiekt, który będzie miał 0C i nie wiem czy w dłuższym okresie może to niekorzystnie wpłynąć na kondycje ryb, które np zaczęłyby skubać taką butelkę. Z drugiej strony cyrkulacja w akwariach jest dosyć duża więc woda będzie się dobrze mieszała i nawet w niewielkiej odległości od butelki temperatury się wyrównają. Zastosowanie zaworka nie zmieni ilości ciepła odbieranego z akwarium. W uproszczeniu z akwa odbierzesz Q=mcdT gdzie Q - ilość ciepła odebranego m - przepływ masowy c - ciepło właściwe dT - różnica temperatury między wejściem na chłodnicę i wyjściem Jeżeli zmniejszysz przepływ to dT się zwiększy czyli uzyskasz niższą temperaturę na wylocie ale ilość ciepła odebranego się nie zmieni. Gdybyś rozwinął powierzchnię wymiany ciepła czyli tak jak zaproponował @Pleziorrozastosował chłodnicę miedzianą to zwiększysz sprawność układu, jednak dalej będziesz limitowany ilością lodu oraz stratami.
-
Myślę ze oddzielny wątek o Joanjohnsonae to dobry pomysł.@tom77 proszę o przeniesienie wątku do działu "chów pyszczaków" Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
-
Przesyłam link do krótkiego filmu z moimi Labidochromisami Joanjohnsonae: samce z każdym dniem pozbywają się ciemniejszych pionowych pasów na rzecz bardziej jednolitego błękitnego ubarwienia. Ryby maja swój charakter. Saulosi to przy nich ciapy. Trzy samce zajeły groty i pozostają w ich obrębie przez cały czas przeganiając ze swojego terytorium wszystko co się rusza. Na szczęście obrały bardzo małe terytoria więc póki co pozostale ryby mają gdzie pływać. Joanki mają jedynie problem z dominującym saulosi który jest wyraźnie większy i jak ma ochotę to wpływa do ich grot nie robiąc sobie nic z ich protestów. Strategia Joanek na tę chwilę jest taka że zaczeły ignorować dominującego samca Saulosi. Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
-
O.5l wody amoniakalnej to koszt 6pln. Wlewasz kilka kropel do akwa osiągając mierzalne a co za tym idzie wiarygodne parametry. Jak szybko zostanie przerobiona to masz 100% pewnosci ze biologia działa. Metoda banalnie prosta, tania i dająca pewnosć ze baniak jest gotowy. Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
-
Dzisiaj już nie ma szans bo światło zgasło i ryby śpią [emoji6] tak jak pisalem wczesniej ryby sa jeszcze bardzo młode i daleko im do koncowego wygladu, natomiast już teraz zapowiadaja się świetnie. Ryba jest niewielka i przynajmniej w teorii niezbyt agresywna więc powinna być ciekawą alternatywą do małych zbiorników. Dorosłe samce wyglądają rewelacyjnie natomiast ja wziąłem je ze względu na fajne samice ktorych w zbiorniku będzie więcej a nie wyglądają jak śledzie. Jak jutro znajdę chwilę to postaram się zrobić krótki film. Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
-
@rosa1986Na szybko zrobiłem kilka fotek. Cały ich urok tkwi w opalizującym błękicie, który trudno jest uchwycić na zdjęciach. Moje ryby to młodzież około 3-4cm więc do pełni barw im daleko. Dorosłe samce są w zasadzie prawie w całości błękitne natomiast dorosłe samice przypominają moje podrostki.
-
Ja u Pana Darka wzialem joanjohansonae i w jego zbiornikach hodowlanych bez oswietlenia nie sa wstanie pokazac na co je stac. Dopiero pod oswietleniem pokazują cale swoje piekno. Ja jestem z nich mega zadowolony. Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka
-
U mnie drgania przenosily się na szafkę ktora dzialala jak pudlo rezonansowe i powstawalo uciażliwe buczenie. Byc moze to kwestia dopasowania falownik-szafka [emoji6]. 6040 na poczatku troche terkotal ale po paru godzinach bylo ok. Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka