Skocz do zawartości

falacp

Użytkownik
  • Postów

    3
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

10

O falacp

  • Urodziny 22.07.1965

Informacje o profilu

  • Moje akwarium
    280 l, mn. pseudotropheus, l.meleagris
  1. falacp

    LED RGB a RGB+

    Witam Metodą sterowania diod LED zasilanych prądem stałym jest PWM. Szukaj sterownika PWM o odpowiednio długim czasie przejścia od wygaszenia do pełnej mocy i odwrotnie. Sterownik taki zazwyczaj włącza się pomiędzy zasilacz a same diody. Dobrze by było gdyby miał korektę do nieliniowej charakterystyki pracy diod (zmiany są dobrze widoczne w pierwszej ćwiartce zakresu, potem niemal nie widzimy różnicy. Jak nie znajdziesz, to podaj dane typu czas przejścia, moc maksymalna, poziom napięcia, rodzaj sygnału (z sterownika, z zmierzchówki, zwykłą tastą itp.). Mam własne rozwiązanie na ukończeniu, więc mogę coś sklecić. Niestety 1-liniowy (= 1 kolor), mam moduł LED biały lub kolorowy ale nadal jako jeden moduł pozdrawiam, Czarek
  2. falacp

    LED RGB a RGB+

    Witam Co do żywotności diod LED. Niepisaną normą dot. żywotności diod LED jest bariera 30% obniżenia jasności świecenia w stosunku do diod nowych. Zatem, jeśli producent podaje 30.000 h, oznacza to, że po tym czasie diody LED mogą świecić słabiej o 30%. Generalnie 30.000 h to obecnie kiepski wynik, znajdziecie taki w popularnych marketowych żarówkach LED. Porządnym standardem obecnie to diody o żywotności 50.000 h (lepsze dalekowschodnie i oczywiście większość markowych). Niektóre diody w komfortowych warunkach będą pracowały nawet 100.000 h (vide parametry telebimów). Oczywiście kolega ma rację, że żywotność zależy od kilku parametrów. Niemniej jednak zdecydowanie wśród wymienionych ma znaczenie jakość diod, rodzaj i poziom zasilania, efektywność odprowadzania ciepła i ograniczanie mocy kiedy zbędna. Na częste zapalania diody są odporne, zresztą w akwariach światło powinno płynnie się zapalać i gasić. Sam byłem świadkiem jak przy próbach z oświetleniem duża pielęgnica, wystraszona nagłą zmianą, rozbiła łbem szybkę działową o grubości ponad 2 mm . Szczelność = wpływ wilgoci, to oczywiste. Z tym, że nie jest to związane z samą strukturą diod a bardziej z śniedzieniem połączeń, ścieżek, rdzewieniem nóżek, przebiciami, upływnością prądu. Należy pamiętać, że diody są zasilane prądem stałym, zatem większość w/w procesów będzie zachodziło szybciej niż przy prądzie zmiennym o podobnym potencjale. Same diody mogą pracować nawet w wodzie, natomiast ich połączenia elektryczne muszą być odizolowane. Są do tego specjalne zalewy, niestety drogie i trudno dostępne. Praktycznie - jak listwy marnej jakości, to i ten silikon na nich wiele nie wytrzyma. Twardnieje, pęka i równia pochyła. Moduły pod tym względem wyglądają dużo lepiej, ale ta plątanina kabelków... pozdrawiam Czarek
  3. falacp

    LED RGB a RGB+

    Witam Stosować RGB po to by uzyskiwać biel to nienajlepsze rozwiązanie. Biel uzyskuje się przy pełnej mocy kolorów składowych. Po co dusić 3 struktury by uzyskać jeden kolor ? Szkoda prądu. Takie rozwiązanie z konieczności stosuje się w telebimach do wyświetlania obrazów. Tu można spokojnie dać białe o odpowiedniej barwie i do nocnego, oddzielnie np. niebieskie. I to w ramach jednej belki. Kwestia czy kupujesz gotowca, zamawiasz pod własne potrzeby, wizję. Do zmian nie musisz zaraz zaprzęgać komputera. Wystarczy dedykowany sterownik. Znajdziesz w necie. Możesz zerknąć na moją belkę: http://www.fawa.pl/viewtopic.php?f=5&t=23835 (mam nadzieję, że link do lokalnego forum nie stanowi konkurencji dla forum tematycznego). pozdrawiam, Czarek
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.