Witam, jestem nowym uzytkownikiem forum, i młodym akwarystą, od jakiegoś czasu zamarzyło mi się Malawi. Jako, że jedynym miejscem jakie moglem wygospodarowac w domu byla wneka w scianie o nietypowych wymiarach.
Decyzja byla prosta, ratuje mnie tylko zbiornik wykonany na zamowienie ze szkla 6mm. Zbiornik wykonany z 2 rodzajow szkła, przednia szyba, jedyna widoczna z OptiWhite, reszta z Float.
Pominę już w swoich wypocinach opowiesci o 1 starcie zbiornika, źle przygotowanej wodzie, zbyt szybkim wpuszczeniu ryb i defakto smierci calosci obsady po 14 dniach :-(
Jako, ze zbiornik zamontowany został w ścianie na 8 mm stalowej płycie, nic nie mogło zostać zamontowane seryjnie, chciałem zajac jak najmniej miejsca, a jednoczesnie miec swobodny dostep do zbiornika, czyszczenia i pielegnacji.
powstał wiec problem z oswietleniem i pokrywą.
Całośc miała być zamknięta ramą z plexiglasu o szsrokości 55mm, tylko tyle miałem wiec na oswietlenie i pokrywę, nad zbiornikiem znajduje się pułeczka, w calosci demontowalna.
POKRYWA :
Zdecydowałem się na zastosowanie technologi led, ze względu na ilosc zajmowanego miejsca oraz niski pobór prądu.
Z plexiglasu wyciąłem kształt pokrywy(dwa jednakowe kawałki) na który wkleiłem 4 paski po 60 cm taśm led które rownolegle polutowałem ze sobą, wszystkie złącza zabezpieczając klejem z pistoletu na gorąco.
W tylnej części, wkleiłem 3 niebieskie diody LED które stanowią piękne nocne oświetlenie zbiornika, i zapewniają rybą jakiekolwiek oswietlenie w calkowitej ciemnosci nocy.
Zarówno obwód oswietleniea dziennego(tasma led) jak i nocnego (pojedyncze diody) zakończyłem przy pokrywie gniazdami Jack, dzięki temu aby zdemontować pokrywkę z oświetleniem wypinam wtyki i pokrywa jest w całości wolna.
Oswietlenie nocne i dzienne zalaczane jest niezaleznie programatorem czasowym poprzez 2 zasilacze 12v 1,5A (ale o tym za chwilę)
Calość przyktyłem 2 płytą plexi 3 mm i skleiłem klejem na gorąco.
Dzięki temu rozwiązaniu pokrywa jest w całości wodoczszczelna, i podczas cztszczenia, wkładam ją do wanny i myję prysznicem.
Czas na zasilanie, w szafce obok powyzej zbiornika znalazlo sie całe centrum dowodzenia.
Doprowadziem z puszki zasilanie, zamontowaem dwa bezpieczniki tzw. S-ki oraz programator czasowy.
Programator posiada funkcie zalaczania namprzemiennego, czyli jesli zasilanie jest na jedym zacisku, niema go na drgim, kiedy wylacza sie jedno, zalacza drgie i tak naprzemian.
Zaprogramowalem go w taki sposob aby od 7-22 swiecil oswietlenie dzienne, a od 22-7 oswietlenie nocne,
pierwszy zacisk, zasila jedynie zasilacz dziennego, pod drogi zacisk natomiast podlaczylem listwe z gniazdami.
Do listwy podczaczylem zasilacz oswietlenia nocnego, oraz lampe UV
Dzieki temu rozwiazaniu w nocy kiedy gasna swiatla dzienne zapala sie nocne i sterylizacja lampa UV.
Ciagla sterylizacja tez nie jest wskazana, dlatego takie rozwiazanie. Oczywiscie w razie choroby ryb lub zbyt duzego naswietlania wyciagam wtyk od UV-ki i mam tylko nocne.
Drga listwa ponizej, to ciagle zasilanie 230V ktore podlaczylem po bezpieczniku,
podpielem do niego Filtr zewnetrzny, sprezarke powietrza, oraz grzalke(filtr grzalke ma wbudowana)
podczas karmienia opuszczam tylko s-ke i ustaje mi filtracja i napowietrzanie.
przy zegarze zamontowalem takze elektroniczny termometr.
Przysotosowalem do tego celu termometr samochodowy, wystarczy klejem na cieplo, lub silikonem akwar. zabezpieczyc sensor termometra i umiescic go w zbiorniku.
Czas na podsumowanie kosztow oswietlenia.
Dwa kawalki plexiglasu 35x70cm=40 zl
tasma led 2,40 m zelowana3M = 35 zl
ledy pojedyncze = 3 x 2 zl = 6 zl
przewod glosnikowy 2 x 0,5mm = ok 3 zl
bezpieczniki 2 x 10 zl = 20 zl
programator czasowy = 45 zl (na allegro 23 zl, ale niechcialem czekac)
listwa pradowa 7 zl
zalilacze 12v 1,5 A 15 zl x 2= 30 zl
klej do sklejania = 5 zl
Materialy do lutowania - 2 zl
RAZEM : 193 zl, mysle ze nieduzo, biorac pod uwage trwalosc pokrywy, zuzycie pradu, oraz brak problemow,
Dodam tylko, ze wszystko nie wymaga wielkich umiejetnosci, i specjalistycznych narzedzi.
Czas wykonania okolo 3 godziny.
Potrzebowalem wkretarki, lutownicy, pistoletu do kleju, srubokreta, i tasmy izolacyjnej.
Jesli ktos jest zainteresowany, dolacze schematy podlaczenia elektrycznego.
Cały czas bardzo zaluje, ze nie wykonałem systemu automatycznej podmiany wody, tez mialem taka mozliwosc. Ale to przy nastepnym zbiorniku ;-)
Rame akwarium wycialem laserem CNC tez z plexi, koszt plexi 15 zl, ciecie 20 zl , zamontowalem oczywiscie na klej na goraco.
W scianie umiescilem metalowa podstawe pod puleczke nad akwarium, natomiast gorna czesc ramki zbiornika podkleilem tasma magnetyczna, dzieki temu wszystkie gorne elementy moge zdemontowac w ciagu 1 minuty.
ponizej zamieszczam kilka fotek z przygotowania baniaka, oraz wszystkich elementow skladowych