Skocz do zawartości

miron.dmt

Użytkownik
  • Postów

    246
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

101

O miron.dmt

  • Urodziny 05.11.1962

Informacje o profilu

  • Lokalizacja
    Puławy
  • Moje akwarium
    Zbiornik 120x40x45
    Ryby:
    1) Labidochromis caeruleus - 12szt
    2) Psedotropheus socolofi - 10szt

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. To jest zamknięte środowisko, brak dużej ilości roślin. Pyszczakom fosforany nie przeszkadzają, glonom też
  2. Późna odpowiedź, ale zawsze. Fosforany łapię PO4x4. Teraz jest w sprzedaży DVH PO4x4 Phosphate remover (zmiana nazwy bo firma podzieliła się). Absorber opisywany wielokrotnie na forum. U mnie 0,5L pracyje już ponad rok czasu.
  3. Teoretycznie może i zgadza się, ale trzeba zaznaczyć, że nie wolo dodawać od razu tak dużej ilości absorbera a poza tym "0"ppm fosforanów w wodzie w naszym biotypie nie jest potrzebne i niewskazane (współczynnik Redfielda). Absolutnie nie zgodzę się. Nie znam tańszego sposobu pozbycia się fosforanów niż zastosowanie absorbera, który można regenerować. Mój koszt to około 120zł na rok kalendarzowy. Nie bawię się w celowe podmiany wody czy cotygodniowe czyszczenie szyb bo nie jest to potrzebne. Wymiana a raczej podmiana filtrów zajmuje mi 30 minut, które wcześniej przygotowuję. Poświęcam jedną godzinę w tygodniu na akwarium jeżeli wszystko wcześniej jest przygotowane.
  4. W Twoim kalkulatorze, w zakładka Obliczenia podajesz dziwnie wysokie ilości absorberów. Nie ma potrzeby pakowania do filtra kilograma czy dwóch absorbera fosforanów i co oznaczają kg/miesiąc. Zbyt duża ilość absorbera nie jest wskazana zwłaszcza pakowanie takiej ilości od razu do filtra.
  5. Na temat filtracji można się zadyskutować. Z doświadczenia wiem i jestem zwolennikiem powiązania filtracji biologicznej z chemiczną co daje najlepsze efekty. Przy samej filtracji biologicznej wartość azotanów utrzymuje się w granicach 20 do 30ppm a fosforanów 5ppm i więcej. Filtracja biologiczna nie poradzi sobie z fosforanami i ilością glonów jakie przy okazji są "produkowane". Wspomagając filtrację biologiczną mam średnio 10ppm azotanów i 1ppm fosforanów. Taki stosunek zapewnia mi minimalny wzrost glonów. Szyby czyszczę raz w miesiącu. Przedstawiony arkusz kalkulacyjny jest dobrym narzędziem by obliczyć minimalną ilość materiały filtracyjnego biologii. Dodając filtry chemiczne otrzymujemy idealną filtrację w zamkniętym zbiorniku.
  6. Witam wszystkich. Dawno mnie tu nie było, ale wtrącę swoje "trzy grosze". Rozważanie co do ilości mediów filtarcyjnych są dość trafne (zakładam, że poprzedzone latami badań). Oczywiście, można ograniczyć się do przyjętych proporcji, tylko po co? Jak dasz dwa razy więcej mediów fiotracyjnych to coś się stanie? przecież nie. To tylko media biologiczne. Ja po wielu latach zrezygnowałem z biologi z trzech powodów. Pierwszy dlatego, że zajmują zbyt dużo miejsca, drugi to są mało skuteczne w stosunku do chemii, a po trzecie to koszty. Nie namawiam nikogo na chemię, ale sama biologia zwłaszcza przy małych i średnich zbiornikach oraz przerybieniu daje mierne efekty. Życzę dobrej zabawy.
  7. W zupełności wystarczy. Filtry w korpusie mają 1/2" przekrój wewnętrznej rury.
  8. Przepraszam za pomyłkę. Myśllałem o czym innym a napisałem co innego. Sam używam tej żywicy Tym bardziej przepraszam. W przemyśle stosuje się ją zazwyczaj w filtrach liniowych, chyba nie bez powodu. Chodzi o wydajność. Tak jak polimery można stosować z powodzieniem w sampach to w innych filtrach nie sprawdzają się ze względu na problemy z biomasą oczywiście w akwarystyce słodkowodnej. PA202 nie zawsze będzie skuteczne, zwłaszcza przy bardzo wysokim pH. Kilka jeszcze innych czynników ma wpływ na jej skuteczność, ale akwarium to nie labolatorium czy zaklad przemysłowy.
  9. PA202 to żywica pochłaniająca fosforany, ale nie zda egzaminu w sumpie. Pozostań przy biopolimerach, są bardzo skuteczne tyle tylko, że będziesz miał sporo biomasy, ale z tym w sumpie sobie poradzisz.
  10. Zgodzę się z Tobą, że nie miałeś problemu z glonami bo rośliny większość fosforanów "konsumowały". W biotypie malawi brak roślin. Swego czasu miałem w jednym filtrze narurowym AZOO ACTIVE FILTER 4in1 a w drugim piach jako filtr fluidyzacyjny. Zapewniało mi to poziom NO3 do 30ppm. Jeszcze istotne to, że mam dość grubą warstwę piachu w akwarium. Fosforany wówczas były powyżej 5ppm i to chyba dużo powyżej. Pierwsze użycie PO4x4 250ml było dla mnie szokiem, bo kiedy zobaczyłem na drugi dzień akwarium pomyślałem, że chyba nie ma wody a ryby lewitują. Oczywiście to było złudzenie optyczne, ale bardzo mi się spodobało.
  11. Przeczytałem ponownie i piszesz wyraźnie, że będziesz opierał się tylko ma filtracji biologicznej. Nie ma co tu więcej rozumieć. Filtracja biologiczna zapewnia tylko i wyłącznie stabilizację związków azotowych (wszystkich związków). Związki fosforowe, które nawet w dużym stężeniu nie przeszkadzają rybom, są idealną pożywką dla glonów i skutecznie robią złe wrażenie na wizualnej części akwarium. Ta "reszta" to filtracja chemiczna, która dla mnie jest podstawową a biologiczna, to tylko dodatek wspomagający. Sam kiedyś, przez kilka lat miałem tylko i wyłącznie filtrację biologiczną. Walka z glonami doprowadziła do tego, że zmieniłem zupełnie sposób filtracji wody i teraz mogę cieszyć się idealnie czystą a globy na szybach pojawiają się, ale w tak niewielkiej ilości, że muszę przyglądać się czy czyścić w ten weekend szyby czy może za tydzień. Absolutnie nie mam zamiaru krytykować Twojego wyboru, tylko wskazuję inne podejście do tematu. Wybór należy do Ciebie. Dziś mogę delektować się widokiem swojego zbiornika a jeszcze kilka lat temu szlak mnie trafiała kiedy widziałem glony na szybach. Po zmianie filtracji, domownicy i znajomi stwierdzili, że tak przejrzystej wody jeszcze nigdy nie widzieli. Do dzisiaj tak jest i pozostanie.
  12. Jeżeli ktoś się skupia tylko na związkach azotowych i nie jest istotne jak będzie wyglądało jego akwarium bo trzyma je w piwnicy to masz rację. Dla mnie oprócz tego, że ryby muszą mieć stworzone optymalne warunki do życia, to samo akwarium musi mieć wygląd co wiąże się z krystalicznie czystą wodą. Gąbki, filtry mechaniczne czy podmiany wody nie zapewnią czystości wody. Filtry biologiczne jakie by nie były zapewnią tylko warunki do życia rybom. O resztę trzeba zadbać w inny sposób.
  13. Faktycznie, grzałka nie powinna być na bajpasie korpusów biologicznych. Omijasz w ten sposób biologię, a chyba nie o to chodzi.
  14. Faktycznie na ten pumeks trzeba coś położyć Korpusów w zupełności wystarczy. Każdy z korpusów chemicznych musi mieć osobny zawór do regulacji przepływu. To jest bardzo ważne dla prawidłowej pracy chemii.
  15. Nie zrozumiałeś mnie. To co pokazałeś teraz na zdjęciach widać było i wcześniej. Chodzi o wkłady do tych korpusów. Jakie i gdzie umieścisz. Wcześniej wspomniałeś o Purolite a nie widzę na niego miejsca. Co do pozostałych wkładów to żadnego z nich bym nie użył w narurowcu. Proponuję grys koralowy, który jest idealnym siedliskiem bakterii, których potrzebujemy oraz podnosi i stabilizuje pH wody. Innym dużo wydajniejszym materiałem jest piasek (jako opcja) w filtrze fluidyzacyjnym. Nie bierzesz po uwagę jeszcze filtra obniżającego PO4 a myślę, że warto o tym pomyśleć. Oczywiści będą osoby, które przedstawią nieco inne zdanie. Ja po wielu latach testów mogę mieć powyższe. Co do samych korpusów czy rozmieszczenia ich osobiści miałbym uwagi, ale na ten temat wiele było już dyskusji i pomijam tą kwestię.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.