Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Metraclima Gold Kawanga jak dotąd uchodziła u mnie za bardzo spokojną rybcie.

Nie zaobserwowałem żadnej agresji wewnątrz gatunkowej a tym bardziej poza gatunkiem. Nie jest panem akwa, jest nim Luwino Reef.Kawanga schodzi jemu z drogi. To tyle ogólnikowo

Chciałem podzielić się spostrzeżeniem w hodowli M Gold Kawanga. Posiadam trzy dorosłe samce wielkości około 13/14/15cm

Do tej pory największy był samczykiem alfa. Pozostałe dwa nie wybarwione wcale, całkiem podobne do samiczek. I tak płynęło sobie życie do obecnego tygodnia.

Dwa zdominowane samczyki zaczęły upominać się o władze. Przebiega to w następujący sposób. Jak w akwarium jest zapalone światło rządzi samczyk alfa. Ale po zgaszeniu światła czy to za dnia czy na noc, zaczyna się wojna itd. Dwa samczyki zdominowane przejmują władzę. Rozpoczyna się niesamowita walka, pluski i harmider w akwa. Dwóch na jednego. Samczyk alfa oczywiście nie daje rady wiec "schodzi do podziemia", traci kolorki i "okupuje" jednego z kamieni. Dwa pozostałe nie poprzestają na tym ze wygrały. Walczą ze sobą o prym w akwarium i nad samiczkami. Wygrywa ten najmniejszy ale widocznie silniejszy. Król ciemności rządzi sobie do nastania jasności. Role się odmieniają. Zdetronizowany samczyk alfa czyli ten największy pokazuje swoją siłę i wywalcza prym w akwa, do kolejnego nastania ciemności Tak oto historia z tymi Kawangami

Czy ktoś się może wypowiedzieć na temat chowu Metraclima sp zebra Gold Kawanga, lub podobnego przypadku

Pozdrawiam

  • Lubię to 1
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam !


U mnie historia Kawangi była taka:


Miałem układ 3 samce wielkości 13 cm , 12 cm i 10 cm i 3 samice 11 cm 11 cm i 9,5 cm. Wyciągałem samce po kolei, aż zostały trzy samice i czekałem czy któraś się wybarwi i okaże się może samcem, ale po 3 tygodniach wszystkie samice pozostały nadal szare. Następnie wpuściłem samca 13 cm ( dominującego) i 12 cm ( zdominowanego) . Samiec zdominowany gonił za samicami i czasami pokazywał kolory , ale samiec alfa zaraz podpływał i go przeganiał( interesował się tylko drugim samcem, a nie samicami). Odłowiłem samca alfa i samiec beta się wybarwił, gonił za samicami , ale dalej nic. Następnie wpuściłem samca najmniejszego, bo nie miałem go gdzie trzymać( był przeganiany przez drugiego samca beta i zdominowany bez kolorów). Najmniejsza samica 9,5 cm toczyła walkę z najmniejszym samcem i kolory nabierała, po czym myślałem, że mam czwartego samca i już miałem zamiar rybkę odłowić. Następnego dnia najmniejsza samica( właśnie ta 9,5cm) odbyła tarło z wybarwionym samcem beta 12 cm i z powodzeniem nosi już dwa tygodnie. Po tygodniu od wspomnianego tarła najmniejszy samiec się wybarwił i zlał strasznie samca beta 12 cm i go zdominował całkowicie. Odłowiłem tego najmniejszego i pozostał mi układ: samiec beta 12 cm pięknie wybarwiony(teraz już jedyny) oraz 3 samice, z czego jedna inkubuje i będę ją lada dzień odławiał.


Morał z tego taki: Kawanga jest bardzo nieprzewidywalną rybą.


Pozdrawiam.

Opublikowano
Metraclima sp zebra Gold Kawanga, lub podobnego przypadku
Mam podobny przypadek z Cynotilapia sp.Hara, a dokładnie z młodymi samcami. Mój największy zawsze jest Królem bo jest 3 razy większy, ale "młodziaki" tak się zachowują po zmroku. Dostają nagle kolorów (czarne pasy), płetwy wyprostowane i zaczyna się łapanie za pyski i gonitwy aż jeden z nich czuje się wygranym. Za dnia jest spokój i mogą pływać razem bez jakichkolwiek zgrzytów.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.